Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door OBL-Rien »

supersports400 schreef:Van Victronenergy heb ik dit gevonden :
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... EN_web.pdf

En SMA heeft dit :
http://www.sma-benelux.com/en/products/ ... -l-xl.html
Dank je, nu weet ik in welke richting je denkt.

Ik heb zelf de Victron Multiplus (VMP), maar nog zonder panelen omdat ik die niet op mijn dak mag installeren van de verhuurder :evil:
De VMP kan niet worden gebruikt voor teruglevering. Dan heb je een extra schakelaar nodig, dat wist je waarschijnlijk al.
Maar als je de panelen op de thuis-kant van de VMP aansluit dan heb je een potentieel probleem: de netinverter die aan de panelen hangt gedraagt zich als een stroombron, niet als een spanningsbron. Een stroombron probeert een bepaalde hoeveelheid stroom uit te sturen, ongeacht de spanning die daarvoor nodig is.
Als nu je verbruik lager is dan het vermogen dat de panelen leveren, dan moet dat vermogen ergens heen. Lukt dat niet dan loopt de spanning op tot de uitschakelspanning van de netinverter is bereikt. Die schakelt af, en vervolgens valt de spanning terug naar een waarde waarbij deze zich weer kan inschakelen. Ook al zit hier een vertraging tussen, je kunt je voorstellen dat dit geen ideale toestand is.
Victron heeft een oplossing bedacht: de acculader kan extra vermogen opnemen als dit over is. En als de acculader dit niet langer kan (omdat de accu vol is) dan verschuift de omvormer de frequentie aan de uitgang tot 52Hz zodat de netinverter zichzelf uitschakelt. Pas wanneer de accuspanning weer een stuk is gedaald, wordt de frequentie weer naar 50Hz verschoven zodat de netinverter zich weer inschakelt.
PS: De instelling voor deze truck zit goed verstopt in de menu's en wordt ook in de handleiding niet uitvoerig beschreven. Deze instelling is ook niet standaard geactiveerd, het kan alleen per SW van Victron gedaan worden. Er is dus ook een computer interface nodig. Waarschijnlijk is dit zo moeilijk omdat er problemen mee kunnen zijn:

Een acculader kent vaak meerdere fasen: Bulk, Absorptie en Float.
Gedurende het bulk laden loopt de maximale stroom, tijdens absorptie neemt de stroom snel af. Float is in dit verhaal niet belangrijk.
Nu is het zo dat het voltage waarop de VMP de netspanning verschuift ingesteld moet worden op het einde van het bulk laden. Want tijdens de absorptie fase zal het gebeuren dat de lader te weinig vermogen opneemt en de netinverter zichzelf uitschakelt (en daarna weer inschakelt).
Dat betekend echter dat de accu nooit helemaal vol geladen zal worden.

Het gevaar is dus dat een gebruiker een verkeerde spanning instelt en zo voor problemen zorgt. Ik vermoed dat deze optie daarom niet uitdrukkelijk vermeld wordt. Victron zal waarschijnlijk wensen dat door hun geschoold personeel dit doen. Met goede reden imo, want een beetje verstand van elektro moet je wel hebben voor je dit gebruikt.

IMO is de oplossing van Victron de beste die verkrijgbaar is, maar geen ideale oplossing.


De oplossing van SMA zie ik nog niet helemaal. Het lijkt op een simpel backup systeem waarbij de accu's worden geladen uit het lichtnet, niet uit de panelen. Dat is een goede oplossing, maar beperkt de overbruggingstijd natuurlijk. Het veranderd niet principieel iets aan het feit dat je na een weekje lichtnet uitval zonder stroom zit met werkloze panelen op het dak. Misschien mis ik hier nog iets...


Een beter oplossing heb ik gevonden in het manueel omschakelen van de panelen tussen parallel en serie met behulp van anti-terugloop dioden en kleine netinverters die per paneel worden gebruikt. Eventueel ook per 2 of 3 panelen indien een MPPT accu lader wordt gebruikt. Zo'n systeem kan optimaal accu's laden en ook terugleveren aan het net. Ik heb dit systeem nog niet kunnen bouwen of uitproberen, dus als iemand er gaten in wil schieten dan wil ik graag vertellen wat het precies inhoud.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door supersports400 »

kleine netinverters die per paneel worden gebruikt
Daar gaat mijn voorkeur ook naar uit, aan welke micro netinverter zat je te denken ?
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door x21r »

@ OBL-Rien
Ik begrijp nu hoe je Victron Mulitplus aan sluiten en werkt.

Maar waarom zet je je zonnepanelen aan de thuis kant ??....

Aan de NET voedings kant “kan..” je kWh meter eventueel terug lopen ..toch ??
En je eventueel je accu’s laden.

Mocht je een week lang geen 230V krijgen van je net leverancier…..
Moet je de Dc spanning van je panelen direct in de accus stoppen …

En waarom met zonnepanelen 2 x rendements verlies oplopen ..naar 230V en dan weer terug ?

En een zonnepaneel inverter …verwacht een lage impedantie van het “net”… niet aanwezig ..schakelt hij uit (een gloei lamp is niets).
Hoe doet hij het als je de energie alleen de victron in doet ( inverter met eiland bedrijf mogelijkheid)?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door OBL-Rien »

supersports400 schreef:
kleine netinverters die per paneel worden gebruikt
Daar gaat mijn voorkeur ook naar uit, aan welke micro netinverter zat je te denken ?
Enecsys komt in zoekresultaten als eerste naar voren. Echt onderzocht heb ik die dingen nog niet.

Als je een MPPT accu lader gebruikt (bv Victron Blue Solar) kun je ook voltages tot ca 150V aan, dus dan kun je ook 2, 3 of zelfs 4 panelen op 1 netinverter zetten. Dat is wellicht goedkoper.

Bij Enecsys moet ik nog uitzoeken of een ENS schakeling nodig is (waarschijnlijk wel). Ook heb ik nog niet gecontroleerd of ze wel een galvanische scheiding hebben (waarschijnlijk wel).
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door OBL-Rien »

x21r schreef:@ OBL-Rien
Ik begrijp nu hoe je Victron Mulitplus aan sluiten en werkt.

Maar waarom zet je je zonnepanelen aan de thuis kant ??....

Aan de NET voedings kant “kan..” je kWh meter eventueel terug lopen ..toch ??
En je eventueel je accu’s laden.

Mocht je een week lang geen 230V krijgen van je net leverancier…..
Moet je de Dc spanning van je panelen direct in de accus stoppen …
Precies.
Als je de zonnepanelen aan de thuis kant hebt staan, dan heb je een onderbrekingsvrije stroomverzorging gemaakt. Dat is op zich wel een leuk idee.
Maar dan kun je niet terugleveren. Dus wil ik de panelen wanneer het lichtnet functioneert gewoon aan het net hebben.
Wanneer het lichtnet uitvalt, dan pas moet er omgeschakeld worden en komt de netinverter aan de huiskant.
Dit omschakelen kan automatisch, maar dat vind ik persoonlijk overkill. Dat kan ik ook wel met de hand.

x21r schreef:En waarom met zonnepanelen 2 x rendements verlies oplopen ..naar 230V en dan weer terug ?
Een kwestie van geld en moeite. Een extra accu lader kost snel 300 tot 1200 euro al naar gelang type.
Maar erger is nog dat de netinverter een spanning van 700V probleemloos verwerkt.
Een acculader daartegen niet. Deze komen vaak niet hoger dan 100-150V.
Om de panelen om te schakelen van netinverter naar acculader moet je dan ook bedrading van de panelen veranderen.

x21r schreef:En een zonnepaneel inverter …verwacht een lage impedantie van het “net”… niet aanwezig ..schakelt hij uit (een gloei lamp is niets).
Hoe doet hij het als je de energie alleen de victron in doet ( inverter met eiland bedrijf mogelijkheid)?
Hier moet sprake zijn van een balans. Zolang de acculader het hele vermogen van de panelen kan absorberen is de wereld OK. Zodra dat niet gaat heb je een probleem, en moet je de panelen afschakelen.
Een tussenoplossing is mogelijk waarbij je twee netinverters gebruikt, eentje voor teruglevering en eentje voor de acculader functie.

Voorbeeld: Stel de acculader neemt maximaal 1200W op, en je hebt voor 3000Wp aan panelen. Dan kun je de panelen splitsen in een groep van 1200Wp en 1800Wp. De groep met 1800Wp wordt permanent aan het lichtnet gekoppeld. De groep met 1200Wp wordt wanneer het lichtnet aanwezig is op het lichtnet gekoppeld, en als het lichtnet uitvalt aan de VMP (thuis kant). Dan heb je dus twee netinverters nodig.

Ter verduidelijking: In de post met supersports400 gaat het niet over mijn eigen installatie. Maar over een ideale installatie. Niet verwarren dus.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door OBL-Rien »

Wellicht is de Nedap PowerRouter ook interessant voor mensen die de installatie willen laten aanleggen.
De PowerRouter kan alles: autonoom, teruglevering en back-up. Alles in 1 apparaat.
Het nadeel is dat deze waarschijnlijk alleen door professionals kan worden geïnstalleerd, het is misschien mogelijk zelf een PowerRouter te kopen, maar voor de software om de PR te installeren is een login nodig. Het lijkt er sterk op dat deze niet zal worden verstrekt aan eindgebruikers.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door supersports400 »

Dank je, deze kende ik nog niet, ook deze optie neem ik mee in de configuratie set-up.
Als micro inverter zat ik aan enphase te denken, maar het feit dat alles internet gekoppeld moet worden ben ik absoluut geen voorstander van, en zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat ik nog even verder zoek.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door ritsaert snijder »

Heren,
Gaan we weer terug naar het topic. Gandalf noemt het de moderne eco aflaten. De daken van slecht geïsoleerde en stroomvretende gebouwen worden vol gepletterd met panelen. Massaal gemaakt in vervuilende Chinese fabrieken en vervolgens voor een bodemprijs gedumpt op de Europese markt. En inderdaad, een bak met electronica is nodig om het te laten werken. De terugverdientijd is verder interessant omdat je je overschot op het net mag zetten en omdat het wordt gesubsidieerd.

Zelf heb ik net een bescheiden 2500 Wp geïnstalleerd. Dat is gelijk mijn streefverbruik. Naar mijn idee is het echt de minst slechte vorm.

RS
groet!

Ritsaert
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door Lycopoda »

Gandalf noemt het de moderne eco aflaten. De daken van slecht geïsoleerde en stroomvretende gebouwen worden vol gepletterd met panelen.
Mooi verwoord. Zelf ben ik wel benieuwd in hoeverre mensen, die nu zonnepanelen aanschaffen, hun isolatie op orde hebben. Ik denk dat het wel meevalt. Het lijkt me wel een selectieve groep mensen die sowieso al het nodige doen om een energieverbruik te verminderen.
Massaal gemaakt in vervuilende Chinese fabrieken en vervolgens voor een bodemprijs gedumpt op de Europese markt. En inderdaad, een bak met electronica is nodig om het te laten werken.
Tja, zonnepanelen in combinatie met een gecentraliseerd wisselstroomnetwerk is natuurlijk een technocratische oplossing. Dat in China de industrialisatie een enorme impact heeft op het (leef)milieu in China is ook een feit. De vraag is in hoeverre zonnepaneelproductie bijdraagt aan die vervuiling t.o.v. alle andere productie van goederen voor de Westerse wereld.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door ritsaert snijder »

Lycopoda schreef: Mooi verwoord. Zelf ben ik wel benieuwd in hoeverre mensen, die nu zonnepanelen aanschaffen, hun isolatie op orde hebben. Ik denk dat het wel meevalt. Het lijkt me wel een selectieve groep mensen die sowieso al het nodige doen om een energieverbruik te verminderen.
Ik ken teveel voorbeelden..zijn inderdaad vaak geen particulieren!

Maar ik vind het nog steeds de minst slechte manier om aan stroom te komen.

RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door deleted »

Maar ik vind het nog steeds de minst slechte manier om aan stroom te komen.
Hoe zit het met de micro-wkk in Gasland Nederland ?
Waarom wordt dat niet doorontwikkeld ?


G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door ritsaert snijder »

Tuurlijk G,
Een micro-wkk op hout vind ik de beste oplossing. Maar dat blijkt lastig te zijn :fff .
RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door deleted »

Op gas zou het toch al lang ok moeten zijn ?
Zou ook een veel betere balans hebben tussen opwekken en afnemen.
Misschien wel geen netkoppeling, noch opslag nodig mits de gebruiker zich een beetje kan schikken qua timing.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door ritsaert snijder »

G,
In de bijlage de prognose, een miljoen in 2020.
Bron: http://www.microwkk.nl/index.php?id=4084.
Bijlagen
prognose aantal micro-wkk
prognose aantal micro-wkk
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Ik heb serieus gekeken naar micro-wkk, op advies van mijn broer(tje), maar op dit moment is het apparaat nog niet volwassen en heeft wel een erg hoge prijs. Daarnaast kom je met een micro-wkk niet los van zowel het gas als het electro netwerk, je hebt ze beide nodig.

Mijn broer vaart op dit bootje, daar is hij WTK, vandaar het advies.
Plaats reactie