Dank je, nu weet ik in welke richting je denkt.supersports400 schreef:Van Victronenergy heb ik dit gevonden :
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... EN_web.pdf
En SMA heeft dit :
http://www.sma-benelux.com/en/products/ ... -l-xl.html
Ik heb zelf de Victron Multiplus (VMP), maar nog zonder panelen omdat ik die niet op mijn dak mag installeren van de verhuurder
De VMP kan niet worden gebruikt voor teruglevering. Dan heb je een extra schakelaar nodig, dat wist je waarschijnlijk al.
Maar als je de panelen op de thuis-kant van de VMP aansluit dan heb je een potentieel probleem: de netinverter die aan de panelen hangt gedraagt zich als een stroombron, niet als een spanningsbron. Een stroombron probeert een bepaalde hoeveelheid stroom uit te sturen, ongeacht de spanning die daarvoor nodig is.
Als nu je verbruik lager is dan het vermogen dat de panelen leveren, dan moet dat vermogen ergens heen. Lukt dat niet dan loopt de spanning op tot de uitschakelspanning van de netinverter is bereikt. Die schakelt af, en vervolgens valt de spanning terug naar een waarde waarbij deze zich weer kan inschakelen. Ook al zit hier een vertraging tussen, je kunt je voorstellen dat dit geen ideale toestand is.
Victron heeft een oplossing bedacht: de acculader kan extra vermogen opnemen als dit over is. En als de acculader dit niet langer kan (omdat de accu vol is) dan verschuift de omvormer de frequentie aan de uitgang tot 52Hz zodat de netinverter zichzelf uitschakelt. Pas wanneer de accuspanning weer een stuk is gedaald, wordt de frequentie weer naar 50Hz verschoven zodat de netinverter zich weer inschakelt.
PS: De instelling voor deze truck zit goed verstopt in de menu's en wordt ook in de handleiding niet uitvoerig beschreven. Deze instelling is ook niet standaard geactiveerd, het kan alleen per SW van Victron gedaan worden. Er is dus ook een computer interface nodig. Waarschijnlijk is dit zo moeilijk omdat er problemen mee kunnen zijn:
Een acculader kent vaak meerdere fasen: Bulk, Absorptie en Float.
Gedurende het bulk laden loopt de maximale stroom, tijdens absorptie neemt de stroom snel af. Float is in dit verhaal niet belangrijk.
Nu is het zo dat het voltage waarop de VMP de netspanning verschuift ingesteld moet worden op het einde van het bulk laden. Want tijdens de absorptie fase zal het gebeuren dat de lader te weinig vermogen opneemt en de netinverter zichzelf uitschakelt (en daarna weer inschakelt).
Dat betekend echter dat de accu nooit helemaal vol geladen zal worden.
Het gevaar is dus dat een gebruiker een verkeerde spanning instelt en zo voor problemen zorgt. Ik vermoed dat deze optie daarom niet uitdrukkelijk vermeld wordt. Victron zal waarschijnlijk wensen dat door hun geschoold personeel dit doen. Met goede reden imo, want een beetje verstand van elektro moet je wel hebben voor je dit gebruikt.
IMO is de oplossing van Victron de beste die verkrijgbaar is, maar geen ideale oplossing.
De oplossing van SMA zie ik nog niet helemaal. Het lijkt op een simpel backup systeem waarbij de accu's worden geladen uit het lichtnet, niet uit de panelen. Dat is een goede oplossing, maar beperkt de overbruggingstijd natuurlijk. Het veranderd niet principieel iets aan het feit dat je na een weekje lichtnet uitval zonder stroom zit met werkloze panelen op het dak. Misschien mis ik hier nog iets...
Een beter oplossing heb ik gevonden in het manueel omschakelen van de panelen tussen parallel en serie met behulp van anti-terugloop dioden en kleine netinverters die per paneel worden gebruikt. Eventueel ook per 2 of 3 panelen indien een MPPT accu lader wordt gebruikt. Zo'n systeem kan optimaal accu's laden en ook terugleveren aan het net. Ik heb dit systeem nog niet kunnen bouwen of uitproberen, dus als iemand er gaten in wil schieten dan wil ik graag vertellen wat het precies inhoud.