Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Sandman79 »

Ik vind dit nog wel meevallen qua tijd (Belgisch Bouwperspectief ;). )
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Jan. »

Mmm, ken de Belgische bouw alleen vanaf de werkvloer. :wink:

Vergelijk dit voor mezelf even met Duitsland en bijvoorbeeld Oostenrijk of Polen, daar zet je de bus langs de kant van de weg en je begint bij wijze van spreken te bouwen :wink: Tekening? Bestek? Vergunning?
Kom op je kunt het toch? Voor wat handgeld heb jij je vergunning.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Jan. schreef:Is het dat allemaal waard? Zou je er aan begonnen zijn als je dit allemaal vooraf wist? Een hoe verreken je dat allemaal [eco]logisch?
We denken nog steeds dat het al dat gedonder waard is. We kunnen trouwens allang niet meer terug, tenzij wij ons failliet laten verklaren. Als we alles van te voren zouden weten dan is het geen probleem. Het is veel erger als het steeds gecompliceerder wordt, de regels lijken aangepast te worden tijdens het spel. We zijn er trouwens 10 maart 2012 mee begonnen, toen hebben we vanaf 's morgens 6 uur in de rij gestaan om een kavel te bemachtigen. Met wat geluk kunnen we er zomer 2014 gaan wonen.

Het ecologisch verrekenen van de bouw van dit huis doen we niet. Het moet een nul-energie woning worden, met wonen op de begane grond. Ecologisch verantwoorde woningbouw is een andere tak van sport. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen aspecten aanzitten die wel die richting uitgaan maar dat is meestal niet opzettelijk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

OK dan, de palen zitten er in. Vrijdagochtend om 07:00 uur werd de eerste paal opgehesen en op zijn plek gemanoevreerd. De palen zijn 12 meter lang en alleen het gewicht van het heiblok en de paal samen maakte dat er gelijk 9 meter de grond in zakte. Nog een paar klappen en toen begon er wat dracht te komen. Tien klappen in de zandlaag en klaar. Om half tien, toen we wegreden waren ze net bezig met paal 14 van de 26.

Jippie! We zijn in business!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Vandaag, de week na het heiwerk ben ik even gaan kijken. De koppensneller was al geweest, de 20 cm dikke isolatie voor de begane grond vloer was aangevoerd en aangebracht en er stond een grote vrachtwagen waar betonstaal uitgeladen werd. Later op de dag heb ik de aannemer aan de lijn gehad en de planning houdt in dat de fundering plaat maandag 11 november gestort wordt.

Erger nog, het schijnt dat de houtskelet bouwer het plan heeft om de ruwbouw in de laatste week van november neer te zetten. Dat is heel erg snel, heien 1 november en wind- en waterdicht half december! Dat komt allemaal door die vertragingen, daardoor komen alle werkzaamheden dichter bij elkaar te liggen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door benthuis »

Super, lijkt me erg prettig om zoveel vooruitgang te zien na alle vertraging!!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Pieke »

benthuis schreef:vooruitgang te zien
Peter, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto-verslag. Ik ben dol op geïllustreerde verbouw en bouwtopics.

Veel succes gewenst,Peter

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Vanmiddag even langs geweest, maar het betonijzer werk is nog niet gedaan. Maar wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar foto's te maken. Het heien van de palen in de druilerige regen is niet zo interessant om te zien maar wel gezellig met paraplu's, koffie en taart. De op lengte gesnelde palen met alle isolatie die onder de constructie vloer komt is misschien wel leuk.
PB080204 (Medium).JPG
Dan zie je nog niet veel, behalve dat er een appartementen gebouw van zes woonlagen achter staat. Dat blok is aan de noord-west kant van onze bouwplek en om een beetje overzicht te krijgen ben ik maar even naar de bovenste galerij gegaan.
Jammer genoeg heb ik niet een foto gemaakt van het uitzicht richting Delftse Hout, dat doe ik de volgende keer.
PB080194 (Medium).JPG
Vanaf boven is het een enorme oppervlakte om te zien. Dat is geen gezichtsbedrog, dat witte vlak is 17 x 14 meter over alles. Die grijze vierkantjes zijn de heipalen van 30 x 30 cm. De buitenwand komt daar bovenop te staan, de isolatie steekt nog 50 cm buiten de gevel uit. De dakranden steken straks net zo ver uit, dus dit is ongeveer het formaat van het dak. Het is de bedoeling dat wonen en slapen plus mijn werkruimte allemaal op de begane grond komen, het atelier van Martine op de verdieping die veel kleiner is.

De EPS platen zijn 20 cm dik, daarop komt een betonvloer van 25 cm dik over de hele oppervlakte die direct op de palen rust. Geen kruipruimte, geen kelder.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door frans »

Aangezien je grond nogal zacht is, hoe zit het met inklinken?
Heb je ook een manier om als dat gebeurd te zorgen dat de isolatie platen aan het beton blijven hangen en niet mee zakken met de grond?
Mooi project, lekker snel !!!! (zelf ben ik ca. drie jaar bezig geweest voor het min of meer klaak was ..)
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Goeie vraag, daar is voor zover ik weet geen voorziening voor. Overigens ligt de EPS op het niveau van de oude polder, grondwater is maar 20 cm ver weg. Erg inklinken gaat niet gebeuren, gelijk aan het hele Nederlandse veenweide gebied. Bovendien is de grondwaterstand met het bouwen van deze hele wijk verhoogd met als doel al het recreatieve water meer capaciteit te geven als berging.
Voor de rest hou ik me maar vast aan de hechting van cement op piepschuim. Dat is naar mijn ervaring aanzienlijk. :fff
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Vanmiddag om 12 uur kwam het bericht binnen dat de eerste betonmixer voor de begane grond vloer besteld was voor 13:30 uur. Tegen twee uur kwam ik daar aan en toen waren ze al druk bezig.
PB120193 (Large).JPG
Zondagmiddag was er nog geen sprietje betonijzer gevlochten dus is dat er in anderhalve dag ingegaan. Bekisting is er ook al niet, de schuimblokken die er omheen liggen fungeren als zodanig en blijven daar ook, dat is de zijkant isolatie van die grote vloerplaat. Die blokken liggen met grote krammen van betonijzer op de ondergrond vast en er zijn wat paaltjes omheen geslagen om de zaak op zijn plaats te houden. Even een overzichtje:
PB120197 (Large).JPG
In een paar uur zat de vloer er in met vier man, een betonpomp en vier betonmixers.
PB120198 (Large).JPG
Toen de laatste beton er in ging werden we wat hilarisch en Martine ging bonbons uitdelen. Altijd goed, de mannen worden dan een stuk toeschietelijker.
PB120206 (Large).JPG
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Tim »

Peter,

Het wordt vaak vergeten en ze worden steeds ouder, hard werkend volk dat niet zeurt over een spatje regen.

Het lijkt me spannen je eigen stek zien groeien.

Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Vandaag is het grootste deel van de houtskeletbouw neergezet. Een ploeg van zeven man, een mobiele kraan van Blansjaar en een heel grote vrachtwagen plus twee busjes van de firma Lösing uit Duitsland.
Om 10 uur stond er al een duidelijk herkenbaar deel van het huis. We kunnen het zelf nog nauwelijks geloven dat wat daar groeit en waar zoveel man hard aan werken onze woning gaat worden.
Vanuit de flat ziet het er zo uit:
PB260212 (Large).JPG
Een deel van de wanden staat al overeind.
Op een afstandje gaat het huis schuil achter kraan, vrachtwagen en busjes.
PB260208.JPG
Na verloop van tijd zijn er steeds meer wanden door de lucht gezeild.
PB260211.JPG
En na de lunch nog een keertje naar de zesde woonlaag laat zien dat alle wanden van de begane grond er in staan. En dat de mannen aan de gang zijn om de balklaag er in te leggen en de dak overstekken vorm te geven.
PB260213 (Large).JPG
Die dak overstekken maken geen deel uit van de balklaag zelf maar zijn er via een pen-en-gat verbinding en een cantilever constructie aan verbonden.
PB260216 (Large).JPG
Morgen kan de vlag in top!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Jan. »

Peter, eerst onze dank dat je ook aan de mensen denkt die jou gebouw, jouw gedachtegoed verwezenlijken.
Geef ze eens iets extra's, iets hartigs, iets warms op koude dagen en iets fris op warme dagen en zij doen ook eens iets extra's.

Zou je iets kunnen zeggen over de wandopbouw?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Even zien... De wand zoals die nu staat is van buiten naar binnen opgebouwd: 15 mm DWD plaat, een damp doorlatende watervast materiaal, 26 cm stijl- en regelwerk met glaswol ertussen en een 15 mm OSB plaat aan de binnenkant. Van die laatste worden alle naden afgeplakt en vormt daarmee een dampremmende laag.

Aan de buitenzijde komt er dan nog verticaal regelwerk op, daarop horizontaal regelwerk en daaroverheen de betimmering van verticale latten met een smalle kier ertussen. Het onderste deel van de gevel bestaat uit een gevelplint van harde baksteen.

Aan de binnenzijde komt er dan nog een regelwerk van 10 cm op, dat is de installatie spouw. Als alles aangelegd is wordt de rest gevuld met glaswol en komt er een 15 mm fermacell plaat op. Als ik goed geteld heb dan is de wand inclusief verluchting spouw achter de gevelplint vervolgens 54 cm dik.

We staan morgen om 10 uur weer bij de bouwplaats, nu met drinken en gebak.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie