Lambda-waarde houtskool?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: lambda-waarde houtskool

Bericht door deleted »

Zo dan zet ik de monoloog maar verder :lol:

Kom ik hier een oud artikel tegen dat weer een heel ander licht werpt op deze superisolatie.

Vroeger werd het blijkbaar wel veelvuldig gebruikt in oa scheepsvaart en grote koelinstallaties, maar het blijkt onder bepaalde omstandigheden zelfontbrandend te zijn:
http://rsnz.natlib.govt.nz/volume/rsnz_ ... 004720.pdf
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: lambda-waarde houtskool

Bericht door Dutch John »

Zou je houtskool ook als spouwmuurisolatie kunnen gebruiken? Of zou het mogelijk optrekkend vocht uit het binnenblad dan te langzaam transporteren naar de buitenmuur?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: lambda-waarde houtskool

Bericht door le_pilaf »

Ik heb eens rond gg op isolatie en houtskool en ik stuitte op dit interessant document over isolatie materialen.

http://docs.mak.ac.ug/sites/default/files/gert22_0.pdf - -

De isolatie waarde van houtskool ik niet bijzonder goed .
Houts (kool) zou wel een goede aanvulling op het isolatie materiaal zijn.
Het reguleert vocht absorbeert/ filtert toxische lucht en straling.
Het kan meerwaarde hebben voor een gezond binnenklimaat van je woning.

Groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: lambda-waarde houtskool

Bericht door Jan. »

Volgens mij moet je voor de genoemde toepassing niet het niet in de thermische isolatiewaarde zoeken, meer in filtering.
Beetje zijdelingse info; de zuiverste wodka is gefilterd in huotskool.

Zelf leg ik de link meer met de koolstffilters in afvoerloze afzuigkappen in de keukens etc.

Je zou ook iets in combinatie met straling kunnen zoeken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: lambda-waarde houtskool

Bericht door deleted »

Frank,

Dat is een erg interessante link. ook voor de meetprocedures en de verschillende aspecten die bij isolatie van belang zijn.
Echter specifiek voor houtskool vind ik er één erg groot nadeel aan en dat is dat men in deze studie enkel houtskool-stof onderzocht. Dat heeft een stuk slechtere lambda-waarde doordat de isolerende werking van de poreuze structuur van hele kooltjes niet wordt benut.

Uit andere studies blijkt dat de lambda van houtskool(met behoud van poreuze structuur, dus granulaten tot een bepaalde minimumdiameter) eerder rond de 0,042 ligt. Wat erg goed is voor een natuurlijk, vochtongevoelig(rot niet) en toch dampopen materiaal.

@Dj,

Na het lezen van de oude tekst ivm de mogelijke zelfontbranding van houtskool ben ik terug wat gereserveerder.... (ik begon ook al te denken aan een dunne laag voor de muren ...)
Het is juist de aanwezigheid van vocht (opname en afgifte) die blijkbaar zelfontbranding kan uitlokken ...

Voor het (optrekkend) vocht zie ik niet dadelijk een probleem.
Je zou trouwens eerst best eens proberen vast te stellen of het geen oppervlaktecondens, want de aansluiting van muur-vloer is ook vaak de koudste plaats in de kamer.
Plekken waar warme lucht middels convectie niet aangeraakt en ook vaak in de schaduw van een stralingsbron ...
Niet makkelijk vast te stellen, maar ik zou eens proberen met een gat te boren vrij hoog in zo'n plek. Als het boorstof enkel in de eerste cm vochtig is en dieper in de steen droog, dan is het oppervlaktecondensatie. Isolatie in de spouw gaat het binnenblad warmer houden en het probleem op zich al verhelpen. Zeker niet verergeren. (in geval van oppervlaktecondens)

Een tweede opmerking ivm houtskool in muren:
(En eigenlijk uit te breiden tot alle (gevel-)isolatie die dampopen, kapilair is en dus vocht opneemt en afgeeft)
Het wordt ook gebruikt om te koelen door vocht toe te voegen en te laten verdampen.
Evaporative cooling.
http://www.appropedia.org/Charcoal_Cooler
http://www.postharvest.org/images/Charc ... ACQ751.pdf

Hoeveel dagen per jaar zou die isolatie dan eigenlijk als koelmachine werken ?
Zou iets gelijkaardigvast te stellen zijn bij gevelisolatie (rotswol, glaswol, enz) achter permeabele pleister bij het verdampen van ochtendauw, regen,... ?

Het is wel een fantastisch materiaal denk ik om de zomerse hitte op een natuurlijke wijze te lijf te gaan. Het kan lucht koelen en het vocht er gelijktijdig uithalen. Beter dan een balansventilatie zou ik zeggen. (...maar die zelfontbranding ....)


G
Plaats reactie