Ventilatie samen met houtstook

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Ventilatie samen met houtstook

Bericht door Dutch John »

Eén van de lastige aspecten van onze komende verbouw richting passief huis is de ventilatie. Voor een echt passiefhuis wordt meestal naar high tech gegrepen. Zo is balansventilatie zowat de enige optie voor een passief huis.

Maar ik wil geen balansventilatie, met het oog op pijpwerk waar stof en schimmels zich kunnen ophopen, filters die om aandacht vragen, een ventilator die constant draait en omdat balansventilatie en houtstook niet zo goed samengaan. Dan maar wat minder passief.

Maar hoe dan te ventileren? Voor de afvoer ben ik er uit: de schoorsteen. Eenvoudig en doelmatig, misschien wel te doelmatig. Dus hoe te regelen met de aanvoer van frisse lucht? Alle lucht voor het houtgestookte fornuis (tevens enige warmtebron in de passieve ruimte) via meerdere, verspreide aanvoeren in de ruimte zou wel eens een teveel aan ventilatielucht binnen kunnen brengen. Dus misschien een aparte luchtaanvoer voor het fornuis? Of om de regelbaarheid te verbeteren: een luchtaanvoer dicht in de buurt van het fornuis en een aantal verspreide aanvoeren? Elke aanvoer handmatig in te stellen om een balans te vinden tussen voldoende ventilatie in de gehele ruimte en de grote hoeveelheid koude kachellucht in de buurt van de kachel.

Waar de lucht vandaan te halen? Via de grond kan, maar met het gevaar van ophoping van vocht, stof en schimmels op den duur. Via de niet gebruikte, matig geïsoleerde bovenverdieping, dan is die ruimte meteen ook geventileerd? Uit oogpunt van reinheid van het buiswerk is dit de eenvoudigste en beste oplossing. Van warmteterugwinning is echter geen sprake; in alle vernoemde gevallen niet.

Vraag is of er mogelijkheden zijn voor warmteterugwinning. Eigenlijk is de terugwinning niet zo heel belangrijk. Als de schoorsteentemperatuur bescheiden blijft, ben je al heel goed bezig. Voorverwarming van intredende lucht is wel gewenst uit oogpunt van comfort. Voorverwarmen op de verdiepingsvloer is lastig, om dan de warme lucht via natuurlijke circulatie naar beneden gestuurd te krijgen.

Moeilijk, lastig, dilemma's.... Dus ik ben op zoek naar nieuwe, frisse, wilde ideeën.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door account verwijderd »

@DJ,

Uit het oogpunt van een bouwvergunning aanvraag,
Hierbij moet je de lichttoetreding en de (natuurlijke en of mechanische) ventilatie per vertrek aan tonen middels
een berekening.

In jouw geval zou ik op elk vertrek een ideale lichttoetreding en een natuurlijke ventilatie aanhouden.
Deze natuurlijke ventilatie kun je dan het beste regelen door een instelbaar ventilatierooster in het raamkozijn.

Tevens kun je in de bereking menemen het adement vermogen van je buitenmuren per vertrek.
Dit wordt volgens mij standaard nooit gedaan, maar jouw toekomstige muren zijn net absorbers van binnen naar buiten gezien.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door Tim »

John,

Net als vroeger, 's ochtends voor de stook even luchten?

Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door account verwijderd »

Stoken is puur lucht verplaatsen / verversen m.b.v. een schoorsteen.
Je moet dus uitkijken dat je niet teveel koude lucht aantrekt.

Maar Dj weet als geen ander daar rekening mee te houden middels een aparte luchtinlaat voor de houtkachel.

En 's ochtends een raampje open, dat lijkt mij ook wel een goede oplossing.
Je kunt dan gelijk kijken wat voor weer het is als je naar buiten kijkt.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door Dutch John »

michel schreef:
Uit het oogpunt van een bouwvergunning aanvraag,
Bouwvergunning? Wat is dat? Geldt dat in onze anarchistische contreien ook?

Ventilatie via een raamrooster zal niet gaan, omdat de bestaande kozijnen blijven zitten en een voorzet draairaam met dubbel glas krijgen. Bovendien is een raamrooster gevoelig voor wind. Vandaar mijn gedachte om lucht weg te nemen uit de immer geventileerde opslagruimte boven het geïsoleerde woongedeelte. Enige voorverwarming van deze lucht zou ideaal zijn, maar hoe?

Michel, je hebt gelijk dat de stro/leemmuren voor een groot deel regulerend zijn wat betreft de luchtvochtigheid. Ik verwacht daarom minder ventilatie nodig te hebben.

Is het mogelijk om kookluchtjes via de schoorsteen af te voeren, naast de rookgassen? Ik meen wel eens van die kachelpijpen gezien te hebben met een roostertje opzij? Als dat kan, dan zou ik de ventilatie van de ruimte en de kookluchtjes via deze weg kunnen afvoeren en de verbrandingslucht volledig via een aparte aanvoer kunnen laten lopen. Dit maakt het eenvoudiger om de ventilatie af te stellen.
Mij baart die opening in de schoorsteen wel zorgen tav van CO vergiftiging in geval van een backdraft. Een apart ventilatiekanaal dan maar?

Wat denken jullie?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door Paide »

Wat denken jullie?
Ventilatie wordt naar mijn idee vaak onderschat. Alle kieren dicht, goed isoleren en besparen maar... Slechte lucht, hoofdpijn en schimmel tot gevolg. De gezondheidsraad adviseert 25 m3 per persoon per uur. het bouwbesluit komt tot 225 m3 per uur voor een tussenwoning met open keuken. Ik weet niet of je dat gaat halen met alleen passieve afvoer. Ventilatieroosters zijn passief het beste, maar geven wel tocht en de werking is afhankelijk van de wind buiten.
Misschien is dit een alternatief:

http://www.ventilair.be/NL/HR300__Venti ... ail-27.php
Of deze
http://www.brinkclimatesystems.nl/voort ... -Raam.aspx

Wat ook een idee zou kunnen zijn om de toevoer van frisse lucht achter je fornuis binnen te laten komen, dan wordt deze een beetje voorverwarmd.

Zo'n fornuis, stookt dat wel een beetje schoon eigenlijk?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door deleted »

DJ,

"Solar air heater" of "Solar Can Air Heater" om de ventilatielucht voor te verwarmen misschien.
Is op het forum al een en ander over geschreven. Op youtube vind je veel filmpjes ... Maar systeem heeft wel zon nodig ...
Zou met een klein zonnepaneeltje autonoom en zonder batterijen een ventilator kunnen aansturen. En eventueel met Bypass een koele ondergrondse buis erbij aansluiten voor de dagen dat je koelte wil aanvoeren ipv warmte ...


Voor het koken zit ik met hetzelfde probleem: koken verhoogt de luchtvochtigheid enorm en dampkappen voeren naast damp ook een hele hoop warmte af ...
Vermits ik ook aan compartimentering denk, vraag ik me ernstig af of keuken/koken wel thuis hoort in het A-compartiment.
Altans in ons koude/vochtige klimaat. In Zuid-Frankrijk bijvoorbeeld zou ik me niet veel zorgen maken over een beetje warmte-verlies of extra vocht ...
Delta-T is daar een stuk gunstiger ...


G
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door le_pilaf »

DJ.

je kunt de kachel het een eigen luchttoevoer geven dan verstoor je de ventilatie ook niet .
bij een aanvoer via de grond hoef je niet bang te zijn voor de gevolgen van ophoping van vocht, stof en schimmels wand die verbranden.

suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door Blijfhopen »

DJ,
Bij de 12 ambachten in Boxtel verscheen een aantal jaren geleden een artikel over concentrische buisventilatie. Zo heette het geloof ik.
Berust op principe van drukverschil tussen voorzijde en achterzijde van de woning. Twee buizen in elkaar, maar verder weet ik het niet goed meer.
Geen bewegende delen,geen energieverbruik, makkelijk zelf te maken. Alleen een buis tegen het plafond in de kamer is zichtbaar.
Voordeel was ook dat de binnenkomende lucht enigszins werd opgewarmd door de uitgaande lucht.
Sterkte met je plannen.
Groet,
GAdJ

PS. Wat doe je met je Stockholmer teer ?
GdeJ denkt met u mee.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door Dutch John »

Paide,

Houd er wel rekening mee dat de muren uit stro/leem zijn. De absorptiemogelijkheden van leem zullen een lager ventilatiedebiet toestaan. Bovendien is het hier nu altijd te droog. We drogen in de winter zelfs de was binnen om al dat hout terwille te zijn...

Of zo'n fornuis schoon stookt? Je bedoelt een range? Die gaat het niet worden, want dat kan volgens mij niet schoon stoken. Het wordt een eigenbouw finfornuis met rocket techniek. Wel met de nodige kleppen om kookplaat, ovens en warmtewisselaar apart te kunnen voorzien van warmte. De gesloten stookkamer komt verzonken in de vloer om riserhoogte te winnen. Ben met m'n MPR de nodige zaken, zoals de gesloten stookkamer, aan het testen.

G,

Ik wil alleen hout als passieve zonne-energie gebruiken. Laat zich het eenvoudigst controleren en doet het altijd. Koelte via een ondergrondse buis brengt ook schimmels voort. Durf ik niet aan. Alle mooie verhalen over antibacteriële buis ten spijt. Op den duur verzamelt zich zeker organisch materiaal in een ondergrondse buis. Trouwens, in de zomer leven we buiten. Dan hoef je niet te koelen.
Ik denk aan aanvoerlucht via het verst weggelegen punt vanaf de keuken. Afvoer in de keuken.

Blijfhopen,

De Stockholm teer spaar ik op. Prima houtconservering. Maar als je een keer een paar liter wilt, dan heb ik die voor je.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joep Tabak
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 feb 2010, 21:41

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door Joep Tabak »

DJ,

ons vorige huis gebouwd in 2007 was voorzien van balansventilatie.
Ik had geen keus, het was meegenomen in de EPC berekening.
Ook ik was huiverig voor de horrorverhalen over balansventilatie.

Ik heb destijds meteen onderstaande filterbox laten plaatsen voor de wtw unit en kost ca. 80 euro.
Toebehoren_kanaalventilatoren.png
Toebehoren_kanaalventilatoren.png (129.18 KiB) 6236 keer bekeken
De installatie is destijd in mijn bijzijn, goed ingeregeld door de leverancier met een luchtdebietmeter.

In deze filterbox zitten filterzakken met filterklasse F7 of F8, dit zijn zeer fijne filters.
Deze werden door mij 1x per 8 maanden vervangen en kosten ca. 25 euro per stuk.
De filters die in de aanvoerzijde in de wtw unit zelf zitten bleven derhalve altijd krijtwit en schoon.
Zo dus ook alle inblaasventielen en kanalen.

De filter aan de afvoerzijde van de wtw unit werden door mij 1x per 2 maanden uitgewassen in de wasmachine, deze worden wel vies.
De afvoerventielen worden natuurlijk ook vies van alles wat toch in je huis rondzweeft, ondanks de schone lucht die word ingeblazen.
Deze dienden 1x per jaar te worden schoongemaakt.
Het afvoerkanaal zal in de loop de jaren wel iets vervuilen maar dat lijkt mij geen bezwaar omdat er altijd
onderdruk in heerst.
Als je op een andere manier ventileert komt vieze lucht van buiten ook binnen, aleen zie je het niet.

Ik ben een zeer tevreden (wellicht 1 van de weinigen) balansventilatie aanhanger, goede ventilatie geen vochtproblemen.
Voor ons ook zeer belangrijk, geen vliegen, muggen en ander ongedierte komt er zo binnen.

Oja:
De kopers van ons huis waren van plan om alles te gaan texen, omdat ze zelf na 2 jaar in hun huurwoning overal toch ' bruine' randen zagen om schilderijen, in hoeken etc. (niet rokers)
Toen wij uit de woning verhuisden bleek alles brandschoon te zijn, ondanks het feit dat ik er zelf ook nog ruim een jaar in heb gerookt !
Wij hebben er zelf ruim drie en een half jaar gewoond.
Voor mij voldoende bewijs.

Wij gaan nu zelf bouwen en de balansventilatie komt zeer zeker terug.

Groeten Jos
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door Dutch John »

Toch wil ik geen balansventilatie, ook al zou het schimmelvrij blijven. We hebben inmiddels teveel spul met een stekker. Het gaat me niet om het verbruik, want de stroom klotst hier over de dorpels, zeker met deze zonnige, winderige dagen. Ik wil gewoon geen extra techniek meer in huis. Vraagt om onderhoud en vervangende delen. De keuze tussen extra techniek en een extra halve of hele kuub hout per jaar is voor mij geen dilemma.

Balansventilatie past trouwens totaal niet bij oermaterialen als stro, leem en hout. Balansventilatie is niet duurzaam.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door Paide »

Een zelfbouw rocket fornuis! Gaaf... Ik dacht inderdaad dat je zo'n ouderwets gietijzeren geval bedoelde. Ik dacht al, dat kan nooit een ecologische oplossing worden. Heb je al schetsen of foto's van de eerste bouwsels?

Lemen muren absorberen dan misschien wel veel vocht, maar ventileren helpt ook om fijnstof, co2, stofmijt, luchtjes etc. af te voeren. Ik zou je zeker adviseren om voor voldoende frisse lucht te zorgen, zeker in de winter. In de zomer zal het allemaal wel los lopen, omdat je dan alles open hebt staan, of, zoals jullie, vooral buiten leven.

Ik snap je redenatie wel om af te zien van apparaten met stekkers en meer voor lowtech oplossingen te gaan. Die zullen altijd werken, geen technisch onderhoud, etc. Afvoer van binnenlucht in de winter zal met een schoorsteen prima gaan. Dan zit je alleen nog met de aanvoer. Als je gewoon ergens een opening maakt, zal het niet comfortabel voelen vanwege de tocht van vrieslucht die je huis binnen komt. Misschien dat je je MPR in kunt schakelen om de buitenlucht wat voor te verwarmen en eventueel zelfs wat vocht aan toe te laten voegen? Poreus lemen waterbakje eraan dat langzaam verdampt?
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door wouter a »

Als je toch zelf een fin-oven fornuis gaat maken, dan kun je daar ook een apart compartiment in maken waar ALLE verse lucht voor de ruimte doorheen moet, hier kun je deze lucht dan voorverwarmen en eventueel met een klep gedeeltelijk al doorgeven als verbrandingslucht naar achter het fornuis.

je hebt dan je lucht al voorverwarmd met je kachel en afhankelijk van hoe je deze constructie maakt kun je het ook nog gedeeltelijk als extra verwarmingsbron zien.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ventilatie samen met houtstook

Bericht door ritsaert snijder »

Dutch John,
Ik ben ook zoek naar een ventilatieoplossing voor de renovatie van een oud boerderijtje. Ik heb het systeem van 12 ambachten bekeken en ik maak gewoon 3 stuks buis in buizen systeempjes van ongeveer 1,5 meter waardoor de koude lucht de warme opwarmt. ik ga daar eerst mee experimenteren voordat ik ventilatoren ga inzetten.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie