hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door sjoerd »

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe rendabel het is om een zonneboiler/zonnepanelen te hebben?
Dan wil ik graag weten zonder de subsidie.
Na mijn idee is de aanschaf vele male meer dan het terug verdienen/besparen.
Dan kun je beter hout gaan stoken als je goedkoop aan het hout kunt komen en er de ruimte voor hebt.

Graag hoor ik hier jullie mening over.

Sjoerd
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Harstikke rendabel!!!
Ik heb een combinatie van hout en zon. 24 heatpipes op 300 literboiler. De heatpipes heb ik recent uitgebreid met een kleine collector van nog 8 buizen.
Afgelopen zomer brachten de 24 buizen de temperatuur in de boiler vrijwel dagelijks naar rond de 50 graden. Net te weinig dus eigenlijk nog. Om bij te verwarmen heb ik ongeveer 1x in de week een kleine vulling hout in de kachel gestookt. Met de uitbreiding van 8 buizen zal dat al weer wat terug gebracht worden.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Met je laatste visie ben ik het helemaal eens. Gasverbuik was bij ons de grootste post op de energie rekening, en die is tot nihil terug gebracht. Rendabel dus...
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Albert van WdJ »

JantjeV8 schreef:Harstikke rendabel!!!
Kun je ook een berekening geven?
Want zoals Sjoerd aangaf is het gewoon niet helder of een zonneboiler echt wel zijn investering terug verdiend.

Waar ligt dat break-even point wanneer de opbrengst de investering kruist?

Ook van anderen graag deze info, want je hebt ook verschillende systemen.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Over het algemeen wordt de zonnecollector voor het verwarmen van het consumptiewater gebruikt. Draai je volledig op gas, dan is doorgaans een vuistregel dat 30% van je gasverbruik aan dat gedeelte wordt gespendeerd, de rest is koken en verwarming.

Kijk op je jaaroverzichten hoeveel kuub je verbruikt, in dit voorbeeld houden we op jaarbasis 2000kuub aan.
Voor het water heb je dan 600 kuub verbruikt.

Doorgaans zijn de netto kosten voor gas E 0,70 per kuub, dus je kosten op jaarbasis zijn: E 420,00

Een complete set kost als je een beetje zoekt:
Collector E 650,00
Boiler 200Liter E 700,00
Pompunit E 225,00
Besturing E 150,00
Appendages E 200,00

Een investering van zo'n 1925,00, dan moet je hem wel zelf nog installeren, maar de techniek is niet dermate moeilijk dat je daar een toptechneut voor zou moeten zijn.
Ruwweg zou je terug verdien tijd zo'n 5 jaar bedragen. Volgens mij loopt er nog een aardige subsidieregeling (Senternovem) en krijg je bijna de helft van de kosten terug. Dat komt je terugverdientijd fors ten goede.

Let wel, het is slechts een voorbeeld. Combineer je het met een houtkachel, kun je je totaal gasverbruik nog verder reduceren. Bedenk ook dat energie in de komende jaren erg duur zal worden, misschien niet zozeer de kuub-prijs van gas zelf (die al voor 60% uit energiebelasting bestaat), maar wel de opslagen die er bij gaan komen.

Ik heb wel het idee dat als je een zonne-boiler aanschaft via de grote energiemaatschappijen, dat die installaties erg ongunstig worden geinstalleerd en heel erg kostbaar worden verkocht. Zoek een beetje in de echte handel, en je bent veel minder geld kwijt.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Ik moet wel toevoegen dat mijn installatie in z'n compleetheid is beoordeeld toen ik de afwegingen maakte. Dus inclusief de hout-cv. Mijn gasvebruik lag op ongeveer 4300kuub/jaar, dus dat liep aardig op.

Heb je al een redelijk modern cv-systeem, en ga je een zonneboiler toevoegen, zal de terugverdientijd veel langer worden. Het grootste rendement haal je er uit als je huidige installatie sowieso aan vervanging toe is. Er moet dan toch geinvesteerd worden, je terugverdientijd wordt dan heel kort want je moet dan enkel de meerkosten t.o.v. een 'standaard' systeem terug zien te verdienen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Pigion »

@jantjeV8,

Je stelt dat een collector € 650 kost. Ik neem aan dat je voor dit bedrag de 32 heatpipes hebt gekocht. Kan je mij via een PB vertellen waar dat goedkope adres is?
Ik ben ook serieus bezig te trachten het gasverbruik terug te brengen naar acceptabele hoeveelheden, doch de instalatie van collectoren strandt op de investering versus de baten. De pay-out time is ongeveer 15 - 20 jaar en dan moeten er geen vervelende reparaties komen of een hagelbui.
Pigion
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Albert van WdJ »

@Jantjev8,

De 30% vuistregel voor gasverbruik van warmwater is voor rekenwerk wel handig. Maar als ik kijk naar mijn situatie, dan kom ik op ca 25% van mijn totale gasverbruik. Maar wanneer ik in ditzelfde huis blijf wonen, en er gaan bijv. kinderen op zichzelf wonen, dan zal dat percentage gelijk weer verder zakken.
Eigenlijk moet je gewoon meten in de zomer en begin herfst, wanneer de gaskachel niet of weinig draait voor ruimteverwarming.
In mijn geval kom ik op dit moment dan uit op zo'n 10 kuub gas per week voor warmwater.

Zoiets geeft dan toch een andere besparingsberekening.

Daarnaast moet je ook rekening houden met het gegeven dat die zonneboiler in de zomer wel lekker warm water levert, maar in de winterdag eigenlijk heel weinig.
Je moet dus feitelijk weten hoeveel energie je nodig hebt voor de warmwaterbereiding per week, en wat die zonneboiler gemiddeld kan afgeven door het jaar heen.

Want het lijkt mij nu zo dat jou berekening uitgaat van een hoogproductieve zonneboiler het hele jaar door. En volgens mij doet ie dat echt niet. Je moet op zonarme dagen dus met gas bijverwarmen.

Je rekent je anders rijker dan dat je zult worden. :(

Groet,

Albert
Change, before you have to.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door sjoerd »

Het is wat jullie al zeggen. Als je uit gaat van 30% dan gaat het wel snel maar ik gebruik nu zo 30 kuub per maand voor warm water en koken.
En als je dan in de winter al haast geen warmte van de zo hebt dan duur het allemaal nog langer.

Dus hoe lang duurt het voordat je zoiest hebt terugverdient in een slecht geval?

Sjoerd
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Ik gaf een voorbeeld berekening zodat je iets dergelijks beet kunt pakken en kunt vertalen naar je eigen situatie.

Je vraagt nu een nauwkeurige berekening, in elk geval heel concreet 'hoe lang duurt m'n terug verdientijd'.
Daar kan niemand een antwoord op geven zolang je geen exacte verbruiksgetallen aanlevert.

Overigens m.b.t. de hagelschade opmerking:
Ik heb m'n collector in een rvs/aluminium frame gebouwd. Die zijn weer vast verbonden met het onderliggende platte dak. In elk geval staat mijn collector niet los of ondersteund met een stoeptegel op het dak. Mijns inziens vanwege de vaste verbinding valt in geval van een calamiteit eventuele schade onder de opstal verzekering, maar weet dat niet zeker.

Anderzijds, als er glazen buizen kapot zijn is de collector niet weggegooid. De glazen dubbelwandige buizen kun je per stuk vervangen en kosten per stuk E 4,95. Het koperen binnenwerk kun je er zo uitnemen en in de nieuwe inschuiven. Ondertussen heeft het best al eens gehageld, maar nog geen ellende daardoor gehad. In de technische beschrijving stond dat het glas tegen hagelstenen van 4cm zou moeten kunnen...
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door mari »

De kosten voor onze zonneboiler waren 1300 euro, dit is met alle subsidie eraf. (700 van senternovum en 600 van gemeente Venlo)
Ons laatste jaarverbruik was 963 kuub gas. Nu vanaf 3 maart hebben we 155 kuub gas verbruikt.
We gaan nu de winter in en de zonneboiler is in staking. Daarom gaan we vanaf nu de verbruiken tot 3 maart weer bijhouden.
Al met al hebben we het idee dat het een hele slok op een borrel scheelt.
En over rendabel cq terug verdienen, wat is er mooier om te zien dat de gasmeter veel minder loopt dan voorheen. Dan telt eigenlijk de terugverdientijd niet eens meer mee.
Zelfs mijn vrouw die soms een beetje gek wordt van bespaarzucht lacht ook als er na het douchen geen verbruik is geweest.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Dat gevoel kan ik bevestigen.
Hoe zo niet te lang douchen jongens, of de thermostaat een tikje hoger, gewoon een blokkie hout extra er op.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Albert van WdJ »

mari schreef: We gaan nu de winter in en de zonneboiler is in staking. Daarom gaan we vanaf nu de verbruiken tot 3 maart weer bijhouden.
Hoezo in staking?
Is er nu al te weinig zon om dat apparaat te laten werken?
JantjeV8 schreef:Je vraagt nu een nauwkeurige berekening, in elk geval heel concreet 'hoe lang duurt m'n terug verdientijd'.
Daar kan niemand een antwoord op geven zolang je geen exacte verbruiksgetallen aanlevert.
Inderdaad.
En daarbij heb je natuurlijk het type zonneboiler nodig, heatpipes, vlakke plaat, boiler en collector in één.
Daarnaast plaatsingsmogelijkheid, zelf aanleggen of uitbesteden etc.

Maar misschien kan iemand wel een uitspraak doen of zijn of haar boiler terug verdient wordt in ..... jaren. Met opgave van systeem-, en gebruiksgegevens en hoe geplaatst.

Albert
Change, before you have to.
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Joost »

Beste Sjoerd,

Over je vraag of een zonneboiler rendabel kan zijn, kan ik je mijn ervaring vertellen.

Heb vorig jaar een vacuumbuizen zonneboiler gekocht met 48 buizen en een boilervat van 200 liter met een dubbele spiraal (onder en boven in de boiler). Het is een systeem gevuld met glycol en voor oververhitting bescherming is de spiraal bover in de boiler gebruikt met een klein cv plaatje buiten. eea is aangeschaft bij de wellicht bekende verkoper in Noord Holland.
Deze set is gekocht met de 1e subsidieronde van duurzamewarmte en is in januari 2009 aangevraagd en goedgekeurd. De uitbetaling heeft onlangs plaatsgevonden.

Het leuke van deze subsidie is dat de subsidie per paneel hoger is dan de aanschafprijs van de panelen. De prijs van 1 paneel was 630 euro en de subsidie was voor 1 paneel 756 euro.
Hierdoor heb ik gekozen voor een systeem welke in de zomermaanden veel te veel warmte geeft, maar in de winter ook veel kan leveren. Zo is de temperatuur de afgelopen winter niet onder de 50 graden geweest. Wel verwarm ik dit na met een HR ketel die hiervoor geschikt is (NZ) ivm legionella gevaar.

Het huishouden bestaat uit 5 personen en hadden een jaarverbruik van rond de 1500 m3 gas.
Sinds de laatste opname door het gasbedrijf op 6 april dit jaar hebben we tot en met vandaag 71m3 vebruikt. Dit is dan voor naverwarmen van het tapwater en koken.

Ook laat ik de wasmachine vollopen met warmwater uit de boiler en heb onlang een klein platenwisselaartje op de koelloep gezet om de cv te voeden op zonnige dagen zoals afgelopen week. Kan dan goed de kou uit het huis verdrijven voordat de tigchelkachel aangaat (Net aangeschaft en nu al tevreden).
Je zult wel begrijpen dat wij erg benieuwd zijn naar onze energie rekening volgendjaar.

Grtx Joost
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Pigion »

Net terug van de bezichtiging en uitleg van een lucht-zonnecollctor (20 M2) voor TennisVerein Roth Weisz nabij het Werder Bremen Stadion.
Zoals ik al had vermoed en door de fabrikant toegegeven, ZIJN ZONNECOLLECTOREN ZONDER SUBSIDIE NIET RENDABEL. The terug-verdien-tijd is 20 jaar. Iederéén die anders beweert, belazert de zaak, is niet objectief of heeft een andere reden. Het maakt weinig uit welk type collectoren worden toegepast, enkel door drastisch op de aanschaf en installatie te bezuinigen, kan een terug-verdien-tijd van 7 a 10 jaar worden gehaald.

Nu enkel cijfers, die door de fabrikant Grammer worden aangehouden:

- Met zonnecollectoren kan max. 20 - 40 % op de energierekening worden bespaard. De 20% is de normale waarde voor een normale installatie. Die 40% worden alleen gehaald onder zeer bijzondere omstandigheden, uitgebreide en dure installaties.
- In Bremen wordt per M2 collectoropp. ongeveer 50 L olie voor verwarming bespaard.
- In Beieren is de besparing ca. 100 L olie/M2 / jaar.
- De Twinsolar collector (1,3 M2) kost € 1255
- De kosten van istallatie (werk en materiaal) is € 500 / M2
(Het is mij ontgaan of dit bedrag in die € 1255 zit)
- De totale installatie in Bremen kost € 8000,- incl. de subsidie.
- Pay-out-time zal ca. 10 jaar zijn.

Waarom deze teleurstellende cijfers:
- De collectoren brengen de meeste energie op in de zomer. In de winter, als we het echt nodig hebben, leveren colectoren vrijwel niets. In de overgangstijd leveren ze een welkome aanvulling.
De tijd dat de collectoren worden bestraald, is simpel te kort en de zon heeft weinig kracht op onze breedte.

De cijfers van enele gebruikers van zonnecollectoren geven ook duidelijk aan dat collectoren duur zijn zonder subsidie of ze moeten op een bijzondere wijze zijn verworven.

Enkel cijfers van ons huis:
- Gasverbruik 5000 M3, met een uitschieter naar 6200 M3 in 1978
- Omdat de kinderen het huis uit zijn en de slaapkamers boven op een laag pitje worden verwarmd, is het verbruik gedaald naar 4000 M3
- Door installatie van een HR ketel is dat nogmaals afgenomen naar 3000 M3
Voor sanitair warm water (2 pers.) wordt nu ca. 0,6 M3 gas per dag verbruikt, er wordt gekookt op een electrische kookplaat.
Verwarmd opp. is ca. 110 M2 geschakeld, incl. een open trap.

We streven er naar het gasverbruik tot ca. 1000 M3 terug te brengen door:
- Isolatie verbeteren, nu 4 cm in de spouw en dak.
- LT verwarming door Vloerverwarming en warmtewanden.
- Nieuwe kleinere ketel met WW
- Bouwen van een FinOven 24 in de living met water-registers, geen buffervat. Streefdatum gereed: eind 2009. Daarbij streef ik naar echte verwarming, verwacht 2- - 30 kg. hout per dag te stoken. Ik wil normaal in ons huis wonen / leven en niet met een jas aan voor het ruitje van de kachel zitten.

Aangezien er geen payout zit in zonnecollectoren via de normale route, zit ik nu te broeden op zelfbouw van 12 M2 gevel-zonne-lucht-collector. Het mag niet meer kosten dan € 400 per M2 incl. alles. Dat zal moeilijk worden, want het glas is een grote kostepost.
Door deze gevelcollector bespaar ik voor 12 M2 de extra isolatie, die ik anders zou aanbrengen (= ca. € 1200,-).

Vr. groet,
Pigion
Plaats reactie