Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door pelletpower »

John, je maakt je druk om verschillende dingen waar je je niet druk om hoeft te maken, sterker nog: het is klink klare onzin.
1 inkomstenbelasting, kletspraat. In geval je btw terugvraagt ben je ondernemer voor de btw, nog niet voor de inkomstenbelasting. Let wel: als je geen btw terug vraagt hoef je dus ook nooit op enigerlei wijze te gaan betalen.
2 onroerende zaak belasting kletspraat. Als dat al zo zou zijn geldt dat net zo goed voor een zonneboiler.

Mijn ervaring is dat je ongeveer de helft van de opgewekte stroom zelf gebruikt vooraleer er teruggeleverd wordt. Hier is niets aan te doen of door enige overheid tussen te komen. Mocht dus de geliefde salderingsregeling verdwijnen (wat dus voorlopig niet het geval is, hooguit in de toekomst een afbouw) dan loopt je rendement terug van een 16% naar 8%. Nog steeds een valide investering lijkt me.

Voor de rest zijn er natuurlijk de gebruikelijke voor tegens.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door dormos »

Ben het met Pelletpower eens:

Inkomstenbelasting = onzin. Heb al sinds 2003 panelen, nooit inkomstenbelasting betaald. Zou niet weten waar ik dat op zou moeten geven in mijn aangifte.

OZB = onzin. Panden worden niet fysiek getaxeerd. Ze nemen een "vergelijkbaar " pand in dezelfde gemeente, en op basis wordt jouw waarde ingeschat. Zelfs als ze jou pand hoger taxeren vanwege PV dan is de impact minimaal. Stel PV systeem van 4000Wp voor 3000 Euro.
OZB over 3000 Euro is dan ongeveer 3,60 Euro per jaar! Tel je ander heffingen daarbij op waar ook de OZB als grondslag gebruikt wordt dan wordt dat misschien 7 Euro...

Als je ze nu neerlegt kun je tot 2023 salderen = 4 jaar (zomer 2019 moet nog beginnen). Tegen die tijd heb je investering precies terugverdiend, alles erna is winst.

Maar goed, het is jouw keuze

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door JantjeV8 »

De overheid staat met de rug tegen de muur. Maken ze de particuliere energieleveranciers ineens een 'bedrijf', dan zullen al die bedrijven ook algemene voorwaarden, statuten, garanties etc moeten gaan verzorgen. Mijns inziens moet je nu een systeem bedenken en gaan produceren wat als rolgordijn over de pv gerold wordt, zodra het eigen verbuik is opgewekt. :mrgreen: Of automatisch de stekker van de inverter er uit trekt. :fff
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door Paul Joosten »

JantjeV8 schreef: 01 mei 2019, 10:24 De overheid staat met de rug tegen de muur.
Waarom denk je dat? Zonnepanelen op particuliere gebouwen zullen op het grote geheel nooit meer dan wat gerommel in de marge betekenen. De overheid heeft er alle belang bij om dat niet nodeloos tegenwerken om de eigen en de Europese klimaatdoelstellingen te bereiken. Saldering kost ze wel geld ja maar zodra dat is afgebouwd niet meer. De markt zorgt er zelf wel voor dat particulieren geen dwaze hoeveelheden panelen op eigen erf gaan aanleggen want die paar cent per kWh zorgen automatisch dat dat niet uit kan.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door pelletpower »

Ja. Klopt. Toch voorzie ik voor een redelijk gedeelte van het jaar mijn eigen electr te kunnen gaan gebruiken. Dat gaat toch aardig wat belastingcenten schelen als meer mensen dat gaan doen. Een ander kan net zo goed uitrekenen wat ik uitreken.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door Paul Joosten »

Laat dat nou in lijn zijn met wat de overheid graag ziet? Ze zullen zeker hun eigen glazen niet gaan ingooien door over zelf opgewekte en direct verbruikte stroom belasting te gaan heffen, nog afgezien van de praktische problemen die daaraan verbonden zouden zijn. Ze zullen wel de belasting op grijze energie gaan verhogen en naar ik hard hoop daarop ook CO2-belasting gaan heffen. Krijgen ze per saldo minstens zoveel mee binnen maar dan zonder dat het ten koste gaat van de klimaatdoelen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door jobplas »

pelletpower schreef: 01 mei 2019, 14:56 Ja. Klopt. Toch voorzie ik voor een redelijk gedeelte van het jaar mijn eigen electr te kunnen gaan gebruiken. Dat gaat toch aardig wat belastingcenten schelen als meer mensen dat gaan doen. Een ander kan net zo goed uitrekenen wat ik uitreken.
Ik ben benieuwd hoe je dat doet, ik wordt graag geïnspireerd na te denken over (technologische) oplossingen, die me helpen zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken.

Mijn suggesties tot dusverre:
1) Tijdschakelaar op de E-Boiler
2) Tijdschakelaar op de 12v acculader voor LED verlichting
3) Vaatwasser overdag aanzetten, niet savonds/snachts

Is dit een nieuw draadje waard? Hebben jullie meer/betere suggesties?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door JantjeV8 »

Paul Joosten schreef: 01 mei 2019, 12:18 [Waarom denk je dat? Zonnepanelen op particuliere gebouwen zullen op het grote geheel nooit meer dan wat gerommel in de marge betekenen.
Toch denk je daar mijns inziens te licht over. Afgelopen jaar kwamen steeds meer mediaberichtjes boven drijven dat de infrastructuur problemen begon te krijgen met het verwerken van de zonnestroom.
Als het gerommel in de marge is, waarom wordt dan zo krampachtig gedaan richting de Feraris-meter.

Verbruiksinzicht is voor de overheid een ontzettend belangrijk handvat. Een handvat wat ze nodig hebben om haar inkomsten veilig te kunnen stellen. Zelf opgewekt, of aangeleverd verbruikt, zij moeten inzicht in je hebben. Die verbinding moet dus overeind blijven.

Alle particuliere opwekkers zijn leuk ingestapt, logisch. Maar dan, geen saldering meer, wel btw gaan heffen? Of bij de inkomstenbelasting optellen, het is immers inkomen, netwerkkosten gaan doorbelasten voor transport en opslag van energie, een 'slimme meter' gaan opdringen, woz omhoog? Wat de overheid ook bedenkt. Ik denk dat in een groot deel van de gevallen het economische aspect het zwaarst weegt, zit het wat tegen, dan wordt er massaal de stekker uit getrokken. En dan, terug naar de kolencentrale?
Dat bedoel ik met 'rug tegen de muur', hoe moet de overheid hier nog iets aan gaan 'verdienen' of de controle er op houden.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door pelletpower »

Ja, dat laatste vraag ik me ook af. Valt niet meer te controleren.

En slimme meter? Boeien, ik vindt het jammer dat die hier bij de bouw niet geplaatst is. Nu ben ik goud geld kwijt om te monitoren.

Inkomstenbelasting betaal je uit inkomen uit werk, da s iets anders dan btw. Je kunt ondernemer zijn voor de btw, als je niet voldoet aan het urencriterium ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Kan toch ook niet, krampachtig gedoe allemaal. BTW , als die al afgedragen moet worden blijft onder de kleine ondernemersgrens dus ook nada.
Gebruikte set is btw al helemaal niet van toepassing. Kortom, een gedeelte van de kudde is de sloot over, de rest staat nog te twijfelen. Nergens voor nodig, go with the flow. Veranderen de regels, anticipeer daar dan op en maak je tot die tijd niet druk. Mijn vader heeft dezelfde bezwaren als hier geopperd worden, eeuwige twijfelaar en gaat beslissen als kans verkeken is. Als hij zes jaar geleden geluisterd had, was zijn set nu gratis.

Mijn volgende stap wordt monitoren om wat inzicht te krijgen. Los van het net hoeft echt niet. Mocht het net problemen gaan geven dan zien/lossen we dat wel op. Een paar offgrid panelen generen al genoeg basis voor de rest om te werken. Althans zo doen outbackers dat, niet al te complex.

Een dingetje blijft wel de winter, dat is niet makkelijk op te lossen.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door Ingir »

Dat de salderingsregeling onhoudbaar is en op termijn volledig afgeschaft wordt is eigenlijk al vele jaren bekend, met het huidige voornemen om de de salderingsregeling vanaf 2023 tot 2031 af te bouwen is voor de meeste PV-bezitters een meevaller, zelfs als je nu een setje panelen koopt kun je die nog wel terugverdienen met salderingssubsidie.

Toch zijn er wel enkele zaken waar we nu anders over moeten gaan denken. Zoals bijvoorbeeld de gebruikelijke voorkeursoriëntatie op het zuiden die zonder salderingssubsidie beter aangepast kan worden naar een oost-west-oriëntatie om zo de opwekking te concentreren op de randen van de dag zodat het directe verbruik geoptimaliseerd kan worden. Hierboven is al eerder even genoemd dat het maximaal benutten van de zonnepalen met direct verbruik een uitdaging gaat worden.

Wasmachine en vaatwasser laten draaien met uitgestelde start zodat ze na elkaar starten is nog vrij eenvoudig te realiseren. Ook het inschakelen van een elektrische weerstand in de SWW-boiler kan eenvoudig aan het rijtje toegevoegd worden. Verder valt te denken aan het opladen van de E-fietsen als die thuis staan (of een tweede accu aanschaffen) en het laten draaien van de airco voor zover alle andere apparaten klaar zijn.

Wat we nog nodig hebben is een apparaat dat de diverse huishoudelijke apparatuur kan in- en uitschakelen afhankelijk van het aanbod van zonnestroom, het zal mij niet verbazen als zoiets al bestaat of dat zo'n zonnestroomverdeler binnenkort beschikbaar komt. Verder zullen de huishoudelijke apparaten zo gemaakt moeten worden dat zij hun programma's tijdelijk kunnen pauzeren wanneer er even te weinig zonnestroom opgewekt wordt. Ook dat zal niet te lang meer duren verwacht ik.

En tot die spullen beschikbaar zijn is het niet bezwaarlijk om de diverse apparaten handmatig in te schakelen of via ingebouwde startuitstel.
Bijvoorbeeld:
09:00-11:00 opladen accu E-fiets (plus gewone stroomverbruik koelkast/vriezer/modem)
11:00-13:00 elektrische weerstand SWW-boiler
13:00-15:00 wasmachine of SWW of airco (ervan uitgaande dat er niet elke dag gewassen hoeft te worden)
15:00-17:00 vaatwasser of SWW of airco

Op deze manier kan een flink deel van het dagelijkse stroomverbruik via zonnepanelen opgewekt worden. Resteert vooral stroomverbruik voor inductiekoken, verlichting, TV, modem, koelkast/vriezer en airco tijdens de avond/nacht.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door pelletpower »

Ingir, op t vlak van direct gebruik gaat zeker het nodige gebeuren. Wbt gebruik blijft dit rond de 50% hangen, de rest wordt gesaldeerd. Ook nu ons gebruik ruimschoots gedekt wordt. Dit jaar een overschot van 5000 kWh!!! Klaar voor warmtepomp dus. Zelf verwacht ik wat met accu’s naast slimme apparaten.
Salderingsregeling is een buitengewoon effectief instrument om mensen te motiveren. Beter dan de subsidies op houtstook bijvoorbeeld. Jammer dus dat ie verdwijnt.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door Pigion »

Ik ben van plan alsnog op die rijdende trein te springen en PV panelen installeren, mede omdat ik ook een forse WP ga installeren. Twee 10.000 L regenwaterbakken gaan fungeren als bron. Dit is dan een gesloten systeem en omzeil ik verplichte certificering. Kan geen subsidie ontvangen doch dat weegt niet op door besparing in aankoop materiaal (wel met certificaat) en import Zweedse WP uit Letland. Besparing € 3000,- . Ik denk voor < € 15.000 het te realiseren. Over stekkerauto wel nagedacht doch de 17 jaar oude Mondeo ingeruild op een Mercedes 200 hoogzitter, niet echt een SUV. Mijn lange oude lichaam, speciaal benen en rug vragen meer comfort en ik wil ook zonder stress door Europa kunnen reizen.
Is het zinvo subsidie aan te vragen en krijg je dat ook nog als relatief kleine producent?
Pigion
Plaats reactie