Berekenen secundair debiet warmtewisselaar zwemvijver

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bnb
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2017, 14:53

Berekenen secundair debiet warmtewisselaar zwemvijver

Bericht door bnb »

Hallo,
ik vind niet direct iets terug op 't forum welk debiet je secundaire pomp nodig heeft in volgende configuratie:
Zonnecollector (Viessmann heatpipes)
primair circuit:
eerste glycol circuit: bijverwarming van boilervat; dit heeft voorrang en wordt door de VIessmann ketel afgehandeld.
tweede glycol circuit: zodra er restwarmte is, pompen naar warmtewisselaar voor het bijverwarmen van zwemvijver
secundair circuit:
aanzuig diameter 50 op -0,5m onder de oppervlakte, naar een centrifugaalfilter, naar een zwemvijver-pomp, door de warmtewisselaar, terugloop ook op -0,5m onder de oppervlakte, ver weg van de aanzuig ("downstream", kan dus nooit reeds verwarmd water aanzuigen).

Ik kan ale temperaturen op de collectoren en circuits meten en uitlezen, en heb geen impact op wanneer de tweede glycolpomp beslist restwarmte aan te bieden aan de warmtewisselaar voor de zwemvijver.

Op dit ogenblik meet ik de aanvoertemperatuur aan de warmtewisselaar van de zwemvijver, zodra die hoger wordt dan 60°C, activeer ik de zwemvijver-pomp voor een tweetal minuten. Niet continu, want dat ding slikt 700W, en dan meet ik geen verschil meer tussen aanzuig en terugloop, dus neemt het systeem quasi geen warmte meer op, denk ik.

Mijn vraag is: hoe bereken ik het nodige debiet van de zwemvijverpomp om dit efficient (en economisch) te laten werken ?
Kan iemand me in de juiste richting sturen ? Totnogtoe vond ik berekeningen voor de warmtewisselaar, maar nooit voor de debieten van de secundaire circuits in functie van de aangeboden temperatuur....
bnb
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2017, 14:53

Re: Berekenen secundair debiet warmtewisselaar zwemvijver

Bericht door bnb »

enkele getallen:
Tcol (bovenaan de collectoren): 80-90°C deze dagen
Tin (in de technische ruimte, VOOR glycolpomp warmwaterboiler én VOOR glycolpomp zwemvijver warmtewisselaar)
Tout (in technische ruimte, NA de zwemvijver warmtewisselaar; terug naar de collectoren)

Tin=70°C, Tout=40°C: bij een start van de circulatorpomp van het zwemvijver (700W)
Tin=40°C, Tout=35°C: na 28 minuten; uitstromend water: gemiddeld 24°C, vs 23°C instromend water
Bij Tin=40°C beslist de collectorsturing te stoppen met glycol circuleren...

Kan iemand me op weg helpen hoe ik het debiet (vermogen) van de circulatorpomp best kies ?
Kan ik bvb met een 50W aquariumpomp de warmte langzaam op laten nemen ?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Berekenen secundair debiet warmtewisselaar zwemvijver

Bericht door Ruuben »

Zo hard mogelijk.

Je maakt een warmtewisselaar warm met water uit je boiler.
Je wil de warmte afgeven aan zwemwater.
Dus je wil je warmtewisselaar zo koel mogelijk houden.
Dus minimaal dezelfde flow genereren als de pomp die water vanaf je boiler naar je warmtewisselaar brengt.
De temperaturen zijn niet zo boeiend. Dus simpel gezegd; dezelfde pompdebiet als de pomp die je warmtewisselaar voed met heet water.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Berekenen secundair debiet warmtewisselaar zwemvijver

Bericht door Ruuben »

En als je de pompen parallel schakelen om meer regelelectronica te vermijden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Berekenen secundair debiet warmtewisselaar zwemvijver

Bericht door Ruuben »

Debiet is pompvolume.
Vermogen is energieverbruik.

Dat zijn geen synchrone eenheden.
bnb
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2017, 14:53

Re: Berekenen secundair debiet warmtewisselaar zwemvijver

Bericht door bnb »

Dankjewel Ruud.
Wat bedoel je met "geen synchrone eenheden" ? Eigenlijk zoek ik gewoon hoe ik met een zo laag mogelijk secundaire pompvermogen (zwemvijverwaterpomp), een efficiënte overdracht heb van de warmte die aangeleverd wordt door het tweede glycolcircuit . Ik haal de warmte niet uit de boiler, maar rechtstreeks met een glycolpomp van uit de collectoren. De glycol wordt aangeboden aan het tweede primaire glycolcircuit zodra het eerste primaire glycolcircuit de waterboiler voldoende bij verwarmd heeft, en er nog voldoende warmte kan aangeboden worden om de zwemvijver bij te verwarmen. Maar hoe zorg ik ervoor dat het energieverbruik optimaal is ? M.a.w. wat is het minimale vermogen (van de secundaire zwemvijverpomp) dat nodig is om de warmteoverdracht efficiënt te realiseren ? Ik neem aan dat pompen met 700W vermogen bij een delta-T van 0,01°C op secundair circuit niet efficient is, ook al is delta-T 10°C op primair glycolcircuit...
Bedankt voor je advies,
Bart
Plaats reactie