vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door houtwerker »

Hallo allemaal.
Ik ben van plan om op ons huis zonnepanelen te laten leggen.
We hebben sinds deze zomer een huis buitenaf gekocht, de vorige bewoners hadden een verbruik van 4000 Kw.
Nu gaan we proberen om dat verbruik te laten zakken naar een 3500.Kw.
Misschien nog wel minder, maar laten we dat verbruik maar eens aanhouden.

trouwens, het dak staat op het zuiden, vrij uitzicht, geen schaduw en 35 graden dak.
We hebben een oude meter (ferrarismeter) waarvan niet bekend is of die ook terug kan lopen.

ik heb nu verschillende offertes liggen, maar de keuze blijft tussen het aantal panelen.
Ben aan t twijfelen tussen 14 panelen (3780 Wp) of 16 panelen (4320 Wp)

Volgens de offerte is 3780 Wp gelijk aan 3560Kw..
Die 4320 zou gelijk staan aan 4065Kw.
(klopt dit, volgens mij moet je toch uitgaan van omreken factor van 0.85 ?)
dus dan kom ik aan 3213 Kw bij 14 panelen en 3672kW bij 16 panelen....

Dus qua gebruik zou ik met 14 panelen tekort komen, met 16 panelen heb ik een kleine 170 Kw teveel. er van uitgaande dat de opbrengst langzaam iets terug zal gaan dan zijn 16 panelen misschien toch de goede keuze?
Die kosten 'maar' 500 euro meer, maar dan weet ik zeker dat ik genoeg opwek...

Maar, is dat wel zo verstandig....

Ik snap zelf namelijk het hele verhaal van salderen nog niet.

Je wekt in de zomer, op heldere dagen, het meeste op.
Dat kun je niet allemaal gebruiken, dus lever je dat aan de netbeheerder.
Stel, ik verbruik 3500 Kw per jaar, in de goede maanden lever ik 3000kW aan stroom.
Dan moet ik dus nog 500 Kw aan stroom betalen?

Als ik nu 3500 Kw per jaar verbruik en 4000kW lever, dan krijg ik dus 500kW * 0.07 cent is 35 euro?

En als ik 3500KW verbruik en ook 3500 KW lever, dan hoef ik alleen de vaste kosten te betalen?


Of, krijg ik voor alles wat ik lever 0.07 cent, en als ik het koop dan moet ik 21 cent betalen?

Wil graag een goede keuze maken, de meeste installateurs die bij mij zijn geweest zeggen dat ik het hele dak vol moet leggen. Een enkeling zegt dat ik beter iets minder kan opwekken dan dat ik verbruik. En dat is dan met het idee dat er in 2020 iets kan gaan veranderen..

Op het dak heb ik, ook al zou ik 16 panelen gaan plaatsen, nog genoeg plek om later ook nog zonnecollectoren te plaatsen, die ik dan eventueel wil gaan combineren icm een houtgestookte cv. Dat is iets voor de toekomst...

Wie kan me nu op een simpele manier uitleggen wat het beste is om te doen...

vriendelijke groeten en goede feestdagen...
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door Albert van WdJ »

En als ik 3500KW verbruik en ook 3500 KW lever, dan hoef ik alleen de vaste kosten te betalen?
Precies.
En je ferrarismeter kan meestal net zo hard achteruit tellen als vooruit. Als hij vooruit tellend nog goed is, dan ook achteruit. 't Is namelijk een natuurkundig principe. De netbeheerder zal je wel wijs proberen te maken dat je meter niet geschikt is voor salderen. Maar kijk eerst maar eens wat je meter doet.
Je kan altijd nog een slimme meter aanvragen. En anders een nieuwe ferrarismeter laten plaatsen.

Als je wat te weinig aan vermogen plaatst, dan kietelt je dat ook om na te denken over je verbruik. Dat houdt je ook scherp.
Change, before you have to.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door Joepie »

houtwerker schreef:Hallo allemaal.
ik heb nu verschillende offertes liggen, maar de keuze blijft tussen het aantal panelen.
Ben aan t twijfelen tussen 14 panelen (3780 Wp) of 16 panelen (4320 Wp)

Volgens de offerte is 3780 Wp gelijk aan 3560Kw..
Die 4320 zou gelijk staan aan 4065Kw.
(klopt dit, volgens mij moet je toch uitgaan van omreken factor van 0.85 ?)
dus dan kom ik aan 3213 Kw bij 14 panelen en 3672kW bij 16 panelen....
Met jouw ligging en dakhelling is dat geen onrealistische schatting. Ik heb 20 graden op ZZW en zit rond 0,95.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou gaan voor de grote configuratie, OF, bij de kleine configuratie rekening houden met eventuele uitbreiding achteraf op dezelfde omvormer. Alle teruglevering draagt een klein beetje bij aan de vergroening van het net. De uitbreiding geeft je de mogelijkheid om in voorkomende gevallen in de toekomst te kunnen te kiezen voor investeringen in nuttige elektrische apparaten. Als je gaat terugleveren dan krijg je daarvoor een vergoeding van grofweg 7-9 cent. Als je het doorrekent, blijkt dit een rendement op te leveren die (op dit moment) 7-9 keer hoger is dan wat de bank jou geeft. Als je vermogensbelasting af mag tikken bij de belastingdienst wordt je voordeel nog groter.
houtwerker schreef: Je wekt in de zomer, op heldere dagen, het meeste op.
Dat kun je niet allemaal gebruiken, dus lever je dat aan de netbeheerder.
Stel, ik verbruik 3500 Kw per jaar, in de goede maanden lever ik 3000kW aan stroom.
Dan moet ik dus nog 500 Kw aan stroom betalen?
Ja. Salderen gaat op de langere termijn mogelijk verdwijnen. Er wordt gesproken van 2023. Als je nu investeert heb je a.g.v. de salderingsregeling je investering al in een belangrijke mate terugverdiend. Er loopt hierover een lang draadje hier. Ook over de voor- en nadelen van een slimme meter.
houtwerker schreef: Als ik nu 3500 Kw per jaar verbruik en 4000kW lever, dan krijg ik dus 500kW * 0.07 cent is 35 euro?
Ja, maar er is ook een nog een verrekening met belasting. Dat heb ik zelf ook niet helemaal scherp. Sommige e-leveranciers bieden een iets hogere vergoeding.
houtwerker schreef: En als ik 3500KW verbruik en ook 3500 KW lever, dan hoef ik alleen de vaste kosten te betalen?
Ja, maar volgens mij krijg je ook nog een klein voordeel op belasting. Iemand hier die dat kan verduidelijken? Vraag het anders even aan een van je aanbieders.
houtwerker schreef: Of, krijg ik voor alles wat ik lever 0.07 cent, en als ik het koop dan moet ik 21 cent betalen?
Na (vermoedelijk) 2023 zou het idd zo kunnen gaan worden. Alles wat je zelf opwekt en gelijk verbruikt (zeg maar even de wasmachine aan op een zonnige dag) kost natuurlijk niets. Bij mij is dit aandeel ongeveer 30%, dus grofweg een derde van de opgewekte elektriciteit gebruik ik gelijk zelf.

Opgewekt: 4250 kWh
Teruggeleverd: 3000 kWh
Dus gelijk zelf verbruikt: 1250 kWh
Gekocht bij Eneco: 2600 kWh.
houtwerker schreef: Wil graag een goede keuze maken, de meeste installateurs die bij mij zijn geweest zeggen dat ik het hele dak vol moet leggen. Een enkeling zegt dat ik beter iets minder kan opwekken dan dat ik verbruik. En dat is dan met het idee dat er in 2020 iets kan gaan veranderen..
Laat je aanbieders onderbouwen waarom ze dat vinden.
houtwerker schreef: Op het dak heb ik, ook al zou ik 16 panelen gaan plaatsen, nog genoeg plek om later ook nog zonnecollectoren te plaatsen, die ik dan eventueel wil gaan combineren icm een houtgestookte cv. Dat is iets voor de toekomst...
Dan nog maar even niet helemaal vol leggen met PV.
houtwerker schreef: Wie kan me nu op een simpele manier uitleggen wat het beste is om te doen...
Makkelijk is de materie niet en daarmee de uitleg ook niet. In ieder geval niet kort en bondig. Het helpt als je vragen zo concreet mogelijk stelt, die leveren vaak ook concrete antwoorden op (ik bedoel niet dat je hier vaag bent geweest :D )
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door wbe »

Dit vond ik nog op rijksoverheid.nl

[/b]Belastingvermindering energiebelasting
Per elektriciteitsaansluiting geldt een belastingvermindering. Deze is € 308,54 (exclusief btw) in 2017 (was € 310,81). De gedachte achter de belastingvermindering is dat een deel van het energieverbruik wordt gezien als basisbehoefte. Daarover betaalt u geen energiebelasting. De Rijksoverheid stelt de hoogte van deze belastingvermindering jaarlijks vast.


dus als je totaal onder dat bedrag blijft hoef je niks te betalen of krijg je zelfs geld terug.
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door houtwerker »

okay, dus ik krijg van de belasting geld terug omdat ik stroom nodig heb.
Gaat dit dan altijd automatisch, of moet je dit bij de belastingaangifte aangeven..

Dan over het aantal panelen.
Lees op dit forum enkele voor en tegenstanders .
De tegenstanders vinden zonnepanelen niet rendabel, het is allemaal ongewis wat er gaat gebeuren, je kunt beter dat geld gebruiken om hypotheek af te lossen....
Ben zelf wel overtuigd dat het rendabel kan zijn, maar het hele verhaal van salderen snap ik dan niet..
Denk wel als ik het wil doen, dat ik het wel nu moet gaan doen, zodat ik dan nog een paar jaar volop kan profiteren van de huidige regeling.
Mocht dan in 2020 (of 2023) er iets verandert worden dan is de kop er al af.
En misschien zijn dan technieken om overdag stroom op te slaan die je dan avonds kunt gebruiken ook wel goedkoper geworden....

Had in het begin ook gedacht om 14 panelen te nemen, en dan eventueel na een paar jaar er nog wat bij naast te plaatsen. Maar denk nu dat dat niet wat gaat worden, het is nog maar de vraag of dezelfde panelen nog wel zijn te leveren.

Neig dus wel naar 16 panelen, maar dan heb ik wel stroom over.... we zijn dus al aan het besparen...

De vorige bewoners hadden een oude diepvries, oude koelkast, vijverpomp die veel draaide, electrische vloerverwarming die ze best vaak gebruikten :shock:

Heb net even uitgerekend wat ons verbruik over een jaar zou kunnen gaan worden. als ik kijk wat we in die 5 maand dat we in het huis zitten hebben verbruikt en dat omreken naar 12 maanden, dan kom ik aan 3300Kw.
Dan zou 14 panelen meer dan genoeg zijn. Koop ik echter 16 panelen, (500 euro meer...) dan zou dat allemaal over zijn.. (als mijn berekening van jaargebruik klopt)
Dat is dan 459Kw per jaar wat ik over heb. Mocht ik daar 0.07 cent voor krijgen dan is dat 32 euro per jaar.
Dan zijn die 2 panelen toch absoluut niet rendabel.

Dan zou de enige reden zijn waarom ik twee panelen extra wil dat ik in een slechtere zomer voor panelen ik nog steeds aan mijn eigen verbruik kom....
Nu kan ik natuurlijk wel gaan denken voor de langere tijd, als het rendement minder word van de panelen en onze twee kinderen meer stroom gaan gebruiken....

vind t nogal een lastige keuze, die 500 euro nou doet het hem ook niet, liever nu iets meer betalen maar dan wel goed bestand tegen de toekomst, dan nu verkeerd bezuinigd en er later spijt van hebben...

Als er nog iemand is met wat tips......
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door kockie »

Even voor de begripvorming:
Kilowatt
1 kilowatt is 1.000 Watt. De eenheid watt staat voor vermogen en een kilowatt wil zeggen een vermogen van 1000 watt. (een normaal huishouden kan over haar aansluiting maximaal kw vermogen afnemen).
Kilowattuur (kWh)

Kilowattuur

is de maatstaf voor energie-inhoud. Het is het gemiddeld vermogen dat verbruikt wordt gedurende een uur. Een elektrische kachel met een maximaal vermogen van 2 kW verbruikt per uur 2 kWh als hij maximaal aanstaat.
houtwerker schreef:Heb net even uitgerekend wat ons verbruik over een jaar zou kunnen gaan worden. als ik kijk wat we in die 5 maand dat we in het huis zitten hebben verbruikt en dat omreken naar 12 maanden, dan kom ik aan 3300kWh.
Dan zou 14 panelen meer dan genoeg zijn. Koop ik echter 16 panelen, (500 euro meer...) dan zou dat allemaal over zijn.. (als mijn berekening van jaargebruik klopt)
Dat is dan 459kWh per jaar wat ik over heb. Mocht ik daar 0.07 cent voor krijgen dan is dat 32 euro per jaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door houtwerker »

ohja, bedankt Kockie.... :oops:

Merk wel dat sinds ik op dit forum zit al veel heb geleerd.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door kockie »

Fijn om te horen! Ga vooral door met leren :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door Joepie »

houtwerker schreef:okay, dus ik krijg van de belasting geld terug omdat ik stroom nodig heb.
Gaat dit dan altijd automatisch, of moet je dit bij de belastingaangifte aangeven..
Gaat via de elektriciteitsrekening. Via deze wordt nu ook de belasting geïnd. Je hoeft niets aan de belastingdienst door te geven.
houtwerker schreef: Dan over het aantal panelen.
Lees op dit forum enkele voor en tegenstanders .
De tegenstanders vinden zonnepanelen niet rendabel, het is allemaal ongewis wat er gaat gebeuren, je
kunt beter dat geld gebruiken om hypotheek af te lossen....
Ja kan. Met de huidige lage hypotheekrente is in mijn opinie maar de vraag. Als je nu investeert in zonnepanelen dan leidt dat tot een lagere energierekening. Zet het verschil opzij en na een paar jaar stort je het af in je hypotheek. Dubbel doel = dubbele winst.
houtwerker schreef: Ben zelf wel overtuigd dat het rendabel kan zijn, maar het hele verhaal van salderen snap ik dan niet..
Dat salderen is hierboven toch al aan de orde geweest. Concrete vragen....... Wat snap je dan nog niet?
houtwerker schreef: Denk wel als ik het wil doen, dat ik het wel nu moet gaan doen, zodat ik dan nog een paar jaar volop kan profiteren van de huidige regeling. Mocht dan in 2020 (of 2023) er iets verandert worden dan is de kop er al af.
zo kijk ik er ook tegen aan.
houtwerker schreef: Had in het begin ook gedacht om 14 panelen te nemen, en dan eventueel na een paar jaar er nog wat bij naast te plaatsen. Maar denk nu dat dat niet wat gaat worden, het is nog maar de vraag of dezelfde panelen nog wel zijn te leveren.
waarschijnlijk zijn exact dezelfde panelen niet te vinden, maar zolang de specs hetzelfde zijn kan je ze gewoon aansluiten. Kleurverschillen en andere uiterlijke kenmerken kunnen ook verschillen dus wellicht in 1 x aanschaffen is esthetisch het fraaist.
houtwerker schreef: Neig dus wel naar 16 panelen, maar dan heb ik wel stroom over.... we zijn dus al aan het besparen...
De vorige bewoners hadden een oude diepvries, oude koelkast, vijverpomp die veel draaide, electrische vloerverwarming die ze best vaak gebruikten :shock:
Hadden zij dezelfde gezinssamenstelling als jij? Vloerverwarming kan in sommige omstandigheden een betere keuze zijn dan op gas. Ken je de achtergronden van hun verbruik goed?
houtwerker schreef: Koop ik echter 16 panelen, (500 euro meer...) dan zou dat allemaal over zijn.. (als mijn berekening van jaargebruik klopt)
Dat is dan 459Kw per jaar wat ik over heb. Mocht ik daar 0.07 cent voor krijgen dan is dat 32 euro per jaar. Dan zijn die 2 panelen toch absoluut niet rendabel.
Het ligt eraan hoe je het begrip rendabel definieert en waar je het tegen wegzet. Hoe rendabel is een grotere koelkast, een mooier tegeltje op de muur of een accessoire op je auto?
houtwerker schreef: Dan zou de enige reden zijn waarom ik twee panelen extra wil dat ik in een slechtere zomer voor panelen ik nog steeds aan mijn eigen verbruik kom....
Nu kan ik natuurlijk wel gaan denken voor de langere tijd, als het rendement minder word van de panelen en onze twee kinderen meer stroom gaan gebruiken....
[/quote] Ik zou zeker rekening houden met de langere termijn. Kleine kindjes, klein verbruik, grote kindjes, groot verbruik. Laten lampjes branden, laptopjes erbij, kopjes thee, hele dag TV aan.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door houtwerker »

Hey joepie, bedankt voor je antwoorden.

de bewoners waar wij het huis van hebben gekocht ken ik bijzonder goed, heb namelijk mijn ouderhuis gekocht.
Mijn ouders hadden dus een diepvries van 20 jaar oud, een koelkast waarvan de rubbers versleten waren (liep constant), etc. Ook hadden ze een B&B, dus veel mensen over de vloer (vandaar ook hoog gasverbruik. Daar zijn we ook mee bezig.)
Wat ik het lastigste vind is die keuze tussen 14 of 16.
Met 16 panelen ga ik inderdaad voor de langere termijn. We proberen ons energie verbruik te laten zakken, en zoals ik nu al kan zien aan het energie verbruik zitten we op de goede weg. Daar moet ik dan wel bij zeggen dat we sinds een paar weken ook een vaatwasser hebben, die heeft er voorheen nooit gestaan. Dus die verbruikt ook al een kleine 230 kWh per jaar.
Ook ben ik nogal veel in de weer met hout, werken met elektrisch gereedschap.
Dus daar zal ook wel het een en ander aan stroom verbruikt worden.


Ik heb door verschillende bedrijven offertes laten maken.
zal even de twee uitersten er uit lichten.
De eerste die kwam kijken keek naar onze gezinssamenstelling, vroeg wat het huidige verbruik was van ons en of daar nog veranderingen in zaten. Daarop adviseerde hij ons om minder op te wekken dan we verbruikten.

Het andere bedrijf kwam kijken, die wilde meteen naar buiten, naar het dak kijken.
Ze maten de lengte van het dak, plus hoeveel er in de hoogte konden. En die gaven dat als advies.

Dus het is nogal lastig om van bedrijven die je iets willen verkopen een unaniem antwoord te krijgen wat het beste is.

Omdat het een vrijstaand huis is op een mooie plek moet het esthetisch wel mooi lijken, daarom worden het ook (duurdere) all black panelen. Dus naderhand bijplaatsen is geen optie. Ook omdat je ze nu gelijk in het midden van het dak plaatst, aan weerskanten evenveel overruimte.
Ja kan. Met de huidige lage hypotheekrente is in mijn opinie maar de vraag. Als je nu investeert in zonnepanelen dan leidt dat tot een lagere energierekening. Zet het verschil opzij en na een paar jaar stort je het af in je hypotheek. Dubbel doel = dubbele winst.
Dat was ook ons idee, wat we gaan besparen op de energie rekening gaan we weer gebruiken om af te lossen, of weer investeren in andere energie besparende maatregelen.


Ik zal alles eens rustig afwegen, bedankt voor je advies.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door wbe »

Ik zit zelf ook wel eens te denken over zonnepanelen maar heb eerst nog wat andere plannen maar dat even ter zijde.

Waar ik wel eens over gedacht heb is de ligging van de panelen hier heb ik eigenlijk twee keuzes.
1 de panelen vol op het zuiden gericht. Dit heeft de meeste opbrengst maar wel vaak op momenten dat je het niet nodig bent. Dit is dus zolang solderen mogelijk is het meest interessant.
2 de hoeveelheid panelen delen en een deel oost en een ander deel west leggen. Hier door heb je volgens mij over een langer deel van de dag opbrengst waardoor de kans dus groter is dat je het meteen kunt gebruiken. Maar in totaal wel (veel) minder opbrengst. Ook zal je dan met meerdere omvormers moeten werken.

Ik weet niet of bij jullie ook beide keuzes mogelijk zijn. Maar anders kan je er misschien ook voor kiezen om eerst voor het zuiden te gaan en dan later als solderen niet meer mag en je verbruik misschien toegenomen is, de keuze nog te hebben om er nog wat oost en west bij te leggen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed verteld heb en anders hoor ik het graag.

Groet Watze
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door houtwerker »

Hoi Watze.
Jou redenatie van panelen op het oosten en westen leggen snap ik niet helemaal.
Je hebt gelijk dat je minder rendement haalt.
Maar, als je in de winter naar de zon kijkt dan komt die in het zuid oosten op, en gaat die in het zuidwesten onder.
Om dus in de winter nog rendement te halen moet je wel op het zuiden plaatsen.
Het heeft geen zin om (dure) panelen aan te schaffen en die dan op zo'n plek neer te hangen zodat je er niet het volledige uithaalt.

Ik ga de panelen gewoon op het zuiden hangen....
succes met jou keuze.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door Pietje »

Je verbruik ligt in de ochtend vroeg (ontbijt, opwarmen huis) en in de avondspits (koken en zo). Driekwart van het jaar heb je daar profijt van door je panelen oost- en west te leggen. In de winter gaat jouw verhaal op, maar in de winter heb je op zelfs op het zuiden niet veel opbrengst. (Hoewel dan natuurlijk wel alle beetjes helpen)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door houtwerker »

Dat klinkt dan wel logisch, over de ochtend en avondspits.
Maar, ook al zou ik het willen, bij ons is het niet mogelijk om de panelen op het oosten dan wel westen te plaatsen.
Vraag me ook af hoe hoog die piek is, zal een waterkoker zijn en een paar lampen. En in de zomer zal dat ook al minder zijn. Verwarming is ook niet nodig, we hebben veel ramen op de oost en zuidkant, dus al gelijk veel warmte in huis.

Ik ben zelf ook plannen aan het maken om ons huis te gaan verwarmen met zonnecollectoren, gekoppeld aan een houtkachel/massakachel/rocketstove. Dus ook dat verbruik zal minder gaan worden.
Ook hebben we dubbelglas, maar de oude voorzet ramen liggen er ook nog. Die plaats ik er ook weer voor.
Isolatie van spouw is nog de vraag, omdat er dus meer oppervlakte aan ramen dan aan muur aan de woonkamer/keuken/badkamer zit
Al met al genoeg plannen om ons gas- en stroom verbruik drastisch te laten zakken.
Maar goed, ik dwaal af...
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: vraag over zonnepanelen, salderen.. hoeveel panelen..

Bericht door dormos »

Zonnecollectoren voor verwarming zou ik niet doen; juist als je de warmte nodig hebt voor verwarming brengen de collectoren heel weinig op.
In de zomer, wanneer je geen warmte nodig hebt voor verwarming, leveren ze juist veel op. Beter is dus om collectoren voor warm water te gebruiken, en eventueel hout vor verwarming.

Nog even over de hoeveelheid panelen: Als je verwacht rond de 3500 kWh te gaan gebruiken, en je legt 14 panelen neer, dan kom je ongeveer 200 kWh te kort. Hiervoor krijg je dus een rekening van ongeveer 50 Euro. De terugverdientijd van dit systeem, uitgaande van salderen, is dan tussen de 5 en 7 jaar.

Leg je 16 panelen neer dan kost je dit ongeveer 500 Euro meer, en levert 32 Euro per jaar op. Hiermee wordt de terugverdientijd van deze twee extra panelen bijna 16 jaar. De terugverdientijd voor dit te grote systeem als geheeel wordt dan 6.5 tot 8 jaar.

Alles hangt dus af van hoeveel je in de toekomst denkt te gaan gebruiken. Neem hier bijvoorbeeld ook in mee of je beijvoorbeeld de aanschaf van een elektrische auto of plug in hybride overweegt in de toekomst.

Belangrijkste advies is om ten koste van alles je huidige meter te behouden!!! Alleen als aangetoond kan worden dat de hele serie waarbinnen jouw meter valt is afgekeurd dient deze vervangen te worden.

PV is nooit een reden voor een "slimme meter", en het feit dat ze in de hele straat vervangen worden ook niet. Laat je niet afschrikken door het schermen met hoge kosten als je meter later vervangen moet worden, dit is onzin.
Er is wettelijk geregeld dat zolang je oude meter niet is afgekeurd je geen nieuwe meter hoeft te accepteren. Als later onverhoopt de serie waarbinnen je meter valt wordt afgekeurd, dan is vervanging nog steed kostenloos.

Groet,

Hans
Plaats reactie