zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

@ Maartenb

ik had het idd gezien maar als er echt 100 meter in een 200 liter vat moet kan ik maar beter voor een andere oplossing gaan.

@Ruuben

ik zal volgende week eens kijken of er nog wat geschikte pijp ligt maar zou ik met 25 meter al een redelijk resultaat hebben?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

nog even een update over dit project.

inmiddels is alles aangesloten en in werking.

het legionella verhaal heb ik maar even gelaten voor wat het is ik wou eerst maar eens kijken hoe het loopt.

het systeem is nu als volgt

twee rvs boilers elk 200 liter inhoud met dubbele bodem en inwendige spiraal staan drinkwaterzijdig in serie opgesteld.
het water uit de boilers loopt nog steeds door de CV ketel welke waar nodig bijverwarmt.
Op het dak drie collectoren (2,5m2 p/s) waarvan twee parallel en de derde er in serie achter zodat de temperatuur meteen hoger wordt.
Het is een leegloopsysteem waarbij dus de pomp het water omhoog pompt als de temperatuur hoog genoeg is en alles dus leegloopt als de temperatuur weer te laag wordt. Het warme water van de collectoren wordt door een driewegklep na de ene of het andere boilervat gestuurd.
Het geheel wordt door een besturingsunit voor zonecollectoren aangestuurd.

Wat mij tot nu toe opvalt is dat op een zonnige dag de temperatuur in de boiler snel op loopt en dan al snel boven de 55 graden is en als er dan donkere dagen volgen kunnen we toch nog enkele dagen met het water toe maar toch is na maximaal drie dagen de boiler leeg (qua temperatuur dan). Dus wat betreft de legionella heb ik toe nu toe het gevoel dat het wel goed zit.

Al met al ben ik tot nu toe tevreden en denk ik dat het straks in het voorjaar en de zomer prima gaat werken en de cv niet veel meer hoeft te doen.

Groet watze
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door Ruuben »

nu snel een arduino er aan hangen, en klaar.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

@Ruuben.

Daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten.

Maar zie ook niet zo goed wat de voordelen/nut er van zouden zijn behalve dat je alles dan mooi kunt volgen.

Groet Watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

Nog even een vraagje.

Zoals al eerder aangegeven werkt het systeem in mijn ogen prima. In deze tijd van het jaar is de opbrengst natuurlijk niet voldoende en warmt de cv (remeha tzerra) het water nog na. Tijdens het douchen hoor je dan dat de cv even vol aangaat en daarna heel zachtjes bromt zelfs als de zonneboiler het water al op 60 graden heeft gebracht. Nu vind ik dat niet heel erg om dat er meestal toch wel verwarmd moet worden maar straks in de zomer zou ik dat toch liever niet willen. Nu is er wel een zonneboileraansluitset van eens te koop maar die kost ongeveer 150 euro geloof ik. Zelf zat ik te denken om er maar een driewegklep tussen te zetten of een thermostatisch ment ventiel maar ik weet nog niet precies hoe het met de laatste zou moeten. Heeft iemand een idee hoe en waarmee dat zou kunnen of zijn er nog hele andere mogelijkheden?

Groet Watze
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door kockie »

Ik had aan mijn zonneboiler een diverter ventiel. Boven 50graden C-->warmwaterleiding in; <50 graden C-->via cv ketel. Werkte hier prima. Geen moeilijk gedoe met kleppen dus.

Ik heb 'm er tussenuit gehaald omdat ik geen werkende gas-cv meer heb. De cv-ketel hangt er nog wel, maar meer ter opvulling van de kast dan wat anders....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

Oké ik denk dat dat hier ook prima zou werken. Wist niet dat deze er ook waren maar dan weet ik nu wat ik moet gaan zoeken.
Het moet dus eigenlijk wel zo zijn dat dit ventiel al opwarmt zonder dat er water stroomt want anders gaat het eerste als nog via de cv lijkt mij.

Groet Watze
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door Ruuben »

wbe schreef:Oké ik denk dat dat hier ook prima zou werken. Wist niet dat deze er ook waren maar dan weet ik nu wat ik moet gaan zoeken.
Het moet dus eigenlijk wel zo zijn dat dit ventiel al opwarmt zonder dat er water stroomt want anders gaat het eerste als nog via de cv lijkt mij.

Groet Watze
Dus dicht bij je buffer monteren. Ik heb een mechanische thermostaat in mijn buffer die een drieweg klep bedient. Dus of het water gaat rechtstreeks door de cv of rechtstreeks het waternet in afhankelijk van de buffer temperatuur; en niet obv de aangevoerde temp in de diverter; dat voorkomt zo het inderdaad bij elke warm water vraag het aanspringen van de ketel.

http://www.ebay.de/sch/sis.html?_nkw=3- ... 2749.l2658

http://www.ebay.de/sch/sis.html?_nkw=Ta ... 2749.l2658

mechanische voeler
http://www.ebay.de/itm/Salus-Rohr-Anleg ... ZQCLHYPTRA


Maar deze kan ook electrisch:
http://www.ebay.de/itm/Digital-Temperat ... 3d2f89bc0d
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

Heb net al een diverter ventiel besteld koste 21 euro incl verzending dus daar hoeft het niet om over te gaan.

Ik denk dat ik het ventiel meteen boven op de boiler plaats dan warmt hij mee op. Er zal dan wel een klein stukje nieuwe leiding aangelegd moeten worden maar dat komt wel goed.

Bedankt voor de tips

Groet Watze
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door kockie »

Ik had 'm hier inderdaad tegen de boiler zitten met een stuk isolatie eromheen zodat ie door de boiler warm werd gehouden. Werkte perfect gedurende de eerste 4 weken. Daarna heb ik de cv uitgezet en nooit meer aangezet :geek: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie