Zonnepanelen installatie voeding?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door kockie »

Dit is wel een bijzondere situatie die meermaals zekeringen zal laten klappen. Buiten het feit dat het niet verstandig is om 2 apparaten van 3 kW op 1 groep aan te sluiten is het volgens mij ook niet toegestaan. (Het volgens mij omdat ik het niet na kan kijken; heb geen toegang tot NEN-normbladen) Zover ik goed voorgelicht ben moet iedere verbruiker van >2 kW een eigen stopcontact hebben, als deze bedoeld is om meer dan 10 min achter elkaar gebruikt te worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door nck »

Getekende installatie mag al geruime tijd niet meer, iedere verbruiker van meer dan 2 kW hoort op een aparte groep.
Echter in de oudere huizen / installaties is dit nog vaak wel zo aangelegd.
Dat werd dan ondervangen door na elkaar te wassen en/of te drogen.
Ook bij mijn oude installatie draaide het hele huis (ex de krachtgroepen) op drie stoppen van 16 A
Heden ten dage wordt je installatie daar zonder slag of stoot voor afgekeurd.

Ook ik zou altijd aanraden om de panelen eerst rechtstreeks naar de groepenkast te brengen, deugdelijk af te zekeren en van daaruit de opgewekte energie te verbruiken.
Doe ook maar geen twee groepen op een 5 X 2.5 mm2 . Natuurlijk werkt het maar het amperage in de nul kan hierdoor veel te hoog oplopen met warm worden tot gevolg.
Neem de moeite om 3 separate groepen vanuit de meterkast te trekken richting zolder, elk met hun eigen bedrading.
1 x wasmachine
1 x droger
1 x PV installatie.

Dit vind je verzekering ook beter in geval van een calamiiteit,
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door sathopper »

nck schreef:Getekende installatie mag al geruime tijd niet meer, iedere verbruiker van meer dan 2 kW hoort op een aparte groep.
Klopt voor nieuwe of verniewde installaties.
In een oude situatie is het niet onmogelijk.

Daarom apparte groep met eigen AL aanleggen altijd verstandig.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door swake »

Deze tekening komt niet overeen met het gegeven. Hier staan nu opeens 2 machines aangesloten. 2 machines aansluiten op hetzelfde circuit mag niet (allé in het Belgenland toch niet, elders zal het niet veel verschillen), dus ga ik daar zeker niet van uit, het is al gek genoeg van er een PV zonder bescherming op aan te sluiten.
Het gegeven was dus één machine die 2000W slurpt. Met één enkele machine blijft er nog potentieel overbelasting mogelijk op het stuk kabel van de PV naar dat knooppunt, vandaar mijn opmerking dat daar dan dikkere kabel nodig zou zijn.

Maar voor de zekerheid zal ik het nog een derde keer herhalen voor het geval toch iemand het in zijn hoofd haalt om dit schema toe te passen: Doe het niet, het is verboden omdat het echt gevaarlijk is.

Ik denk dat topicstarter daar ondertussen ook van bewust is geworden.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door Adriaan Kragten »

sathopper schreef:Adriaan de volgende afbeelding laat zien dat afhankelijk hoe de bedrading is aangelegd er wel degelijk overbelasting op kan treden:
image.jpg
Je plaatje klopt niet. De wasmachine en de droger hebben ieder een eigen stop en een eigen leiding vanaf de stoppenkast ook al lopen beide leidingen door een gemeenschappelijke kabel. Maar zelfs als je de droger uit het plaatje weglaat dan klopt het nog niet. Je mag de vermogens van het PV-systeem en de wasmachine niet bij elkaar optellen maar je moet ze van elkaar aftrekken. Het vermogen dat door de wasmachine opgenomen wordt hoeft niet door het net geleverd te worden omdat het door het PV-systeem geleverd wordt. In mijn allereerste post heb ik dit al aangegeven.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door sathopper »

Adriaan Kragten schreef: Je plaatje klopt niet. De wasmachine en de droger hebben ieder een eigen stop en een eigen leiding vanaf de stoppenkast ook al lopen beide leidingen door een gemeenschappelijke kabel. Maar zelfs als je de droger uit het plaatje weglaat dan klopt het nog niet. Je mag de vermogens van het PV-systeem en de wasmachine niet bij elkaar optellen maar je moet ze van elkaar aftrekken. Het vermogen dat door de wasmachine opgenomen wordt hoeft niet door het net geleverd te worden omdat het door het PV-systeem geleverd wordt. In mijn allereerste post heb ik dit al aangegeven.
Volgens mij geraken we in een babylonische spraakverwarring :wink:

Mijn plaatje ergens van internet geplukt klopt wel degelijk. Geeft aan (kleine kans) wat er fout kan gaan.
Is niet de situatie van de topic starter.
Het gaat om het stukje leiding waar 6000W 26Ampere bij staat. In deze situatie gebruiken droger en wasmachine beide opgeteld 6000 Watt (komen waarschijnlijk nog uit de oertijd). Zonder zonnepanelen zou de 16Ampere in de meterkast uitschakelen. Indien er zonnepanelen aangesloten worden zoals in het plaatje welke ook stroom gaat leveren zal de opgenomen stroom vanuit het Net onder de 16 Ampere komen en de automaat niet uitschakelen. Maar in het laatste stukje bekabeling richting wasmachine droger gaat er wel degelijk wel meer dan 16 ampere lopen waardoor er brand in dit stukje bekabeling zou kunnen ontstaan.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door GTV6 »

Waar het hier misgaat is in de nulleider, hoogstwaarschijnlijk is er maar een ader gebruikt als nul voor de twee groepen.
De twee groepen hoeven ook niet perse twee verschillende fasen te zijn.
Met of zonder pv wordt de nul overbelast, en deze is niet beschermd, bij wegvallen van de nul kun je ook nog 400V krijgen op je wasmachine of droger als er wel 2 fasen gebruikt zijn.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door swake »

Juist GTV6. En dat maakt het inschatten van potentiële gevaren ook moeilijk voor de DHZer die niet altijd onderlegd is in de specifieke materie. In Belgenland is de nul wel steeds beschermd in woningen. Weet niet vanwaar dit verschil komt met een aantal buurlanden. Misschien omdat er bij ons ook de mogelijkheid bestaat van helemaal geen nul te hebben (3x230V net) en om de eenvoud het toch overal hetzelfde moet zijn.
Plaats reactie