Grote verbruiker op zonneenergie

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wolfje73
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2015, 17:27

Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door wolfje73 »

Beste leden

Even een vraag : als ik in een aanhanger bijvoorbeeld een verbruiker van 1000 W heb en ik zou een grote 250 AH accu erin zetten en 4 panelen 250 w erop leggen kan ik dan die verbruiker voeden een hele dag

Groetjes Jeremy
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door kockie »

Als ik een aanname maak van een 12V accu heb je 12*250=3000Wh tot je beschikking. Ook wel 3 kWh genoemd. In principe zou je hier 3 uur 1000Watt uit kunnen trekken, maar......

Dan is de spanning ingezakt en is de accu snel kapot. Verder komt meneer Peukert nog om de hoek kijken. Die zorgt er voor dat de accu nog harder in capaciteit afneemt dan je zou verwachten. Voor uitleg lees bovenstaande link. Verder mag je een accu niet geheel leeg trekken, maar is het veel veiliger om het maar gedeeltelijk te doen. Daar lees je hier meer over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu#T ... odaccu.27s

4 panelen van 250 Watt produceren bij max instraling ongeveer 1000Watt totaal. De spanning van de panelen moet afgestemd zijn op de accuspanning, anders wordt laden een verliesgevende bezigheid (in energietermen; financieel zullen we het maar helemaal niet over hebben)

Een hele dag (24 uur) zul je zeker niet halen. Wil je dat wel, dan zul je in ieder geval meer accu's nodig hebben en/of meer zonnepanelen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wolfje73
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2015, 17:27

Re: Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door wolfje73 »

Hallo

OK ik snap het maar kijk bijvoorbeeld eens naar http://www.solaricecreamcart.eu/Solar_I ... /Home.html. als je nou bijvoorbeeld een ijswagen zou nemen die verbruikt ongeveer 1000W . Als je daar nou bijvoorbeeld een aanhanger achterhangt met 4 grote panelen van 250w en daar 2 grote accu's in hoelang zou zo'n wagen daarop draaien? Hoe kan ik dit uitrekenen ?


Groetjes Wolfje
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door deleted »

Ik vraag me af of het dan niet rendabeler is om de zonne-energie direct in ijs om te zetten ipv eerst nog via batterijen te gaan.

Misschien kunnen de electro-techneuten daar op antwoorden ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door Dutch John »

Veel te weinig informatie. Is die 1.000 W continue? Wat voor soort verbruikers? Zitten er draaistroommotoren bij met een zesvoudige aanloopstroom? Wil je een zonloze dag kunnen overbruggen?

Met een paar accu's trek je dat niet en inderdaad moeten de zonnepanelen afgestemd zijn op de accu's. Verder komt er nog een laadregelaar bij en als je wisselstroomverbruikers hebt, een omvormer.

Bestudeer dit boekje: http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf en het beantwoordt waarschijnlijk al je vragen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wolfje73
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2015, 17:27

Re: Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door wolfje73 »

Hallo

Het is een concept wat ik aan het bedenken ben voor een soort verkoopauto/foodtruck met een koeling ijsmachine oa van 1000 wat
en die wil ik dan stand alone laten werken zonder aggregaat stroom enz

groetjes jeremy
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door MaartenB »

Het idee van Gandalf is niet zo gek. Voordat er koelkasten waren werd er ijs gewonnen uit meren en door heel Noord Amerika getransporteerd voor koeling, en het maken van ijs (!). Staat mooi beschreven in een boek van Bill Bryson - Een huis vol.
Even om een idee te krijgen, 1 cuub ijs, heeft ongeveer 12 kWh nodig om 10 graden in temperatuur te stijgen. Met een R waarde van 2, en opgeslagen in een kubus met oppervlak van 6 m^2 en een deltaT van 50, en nog meer simplificatie/aannames/kort door de bocht gaan enzo, verlies je zo'n 150W. In ongeveer 8 uur warmt het 1 graad op. Zo op het eerste gezicht is zoiets wel haalbaar.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door sfj »

En draait die ijsmachine dan continu? Of hoeft die maar bvb een vierde van de tijd te draaien zoals een diepvriezer. Dit alleen geeft al een factor 4 minder verbruik.

Wat vereenvoudigd rekenen:
- Stel nu 100% van de tijd verbruik van 1000W
- Het is een ijsmachine, dus er zit een compressor in (motor). Het is niet ongewoon om een CosPhi te hebben van 0.6 of zelfs slechter op zo'n ding. Je hebt dan een continue vermogen nodig van 1000 / 0.6 = 1666VA. Om één uur te draaien verbruik je dus 1666Wh
- 2 deftige batterijen van 200Ah / 12V = 2400Wh
- inverter want je hebt 230V nodig, rendement 90% (en gezien de CosPhi zal het nog veel minder zijn vrees ik) = 2400 x 0.9 = 2160Wh
- Die batterijen mag je maar voor de helft leeg maken, anders gaan ze kapot = 2160 / 2 = 1080Wh (Li-ion gebruiken zou hier een verbetering op zijn, maar redelijk duurder)
- Op deze batterijen alleen kan de ijsmachine nu 1080 / 1666 = 0,64h draaien (39 minuten); dat is twee keer niks dus en t'is al leeg.

- Zonnepanelen om dat ding autonoom aan te drijven moeten dus ook al 1666W continu kunnen leveren. 6 paneeltjes van 280W is een behoorlijke oppervlakte. En dat is op voorwaarde dat de zon 100% schijnt en de panelen ook vol rendement hebben dus telkens perfect staan opgesteld. Geen wolkje aan de lucht en geen vierkante centimeter schaduw toegestaan of je hebt niet voldoende vermogen meer. Voorzie al direct maar het dubbele. De batterijen kunnen bijspringen wanneer er niet genoeg zon is, maar cfr vorige berekening gaat dat ook niet lang duren.

- Die motor opstarten is nog een ander verhaal. Bij het opstarten verbruikt hij een korte tijd veeeel meer. In het genre van 2 tot 4 keer meer. Die inverter moet dat kunnen leveren natuurlijk. Anders stuikt de voeding in en start er helemaal niks.

- Hoeveel ijs heb je nodig? Kan je dat niet inladen bij het vertrek en koud houden dankzij goede isolatie? Zoals de karretjes met ijsjes aan de kust.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door benthuis »

Dutch John schreef: Bestudeer dit boekje: http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf en het beantwoordt waarschijnlijk al je vragen.
Zeer nuttig leesvoer voor de "dummy"
(al oversteeg het nog mijn begrijp niveau)

Dank!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
wolfje73
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2015, 17:27

Re: Grote verbruiker op zonneenergie

Bericht door wolfje73 »

Hallo

Bedankt voor dit nuttige boek
Hier kan ik wat mee

groetjes
Plaats reactie