Omvormer zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TonM
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2014, 19:57

Omvormer zonnepanelen

Bericht door TonM »

Goedendag,

Afgelopen maandag, na een paar keer uitstel, zijn de zonnepanelen geïnstalleerd.
Het betreft 10x ZnShine 255 60 Zwart. Schuin dak en huis op Z, ZO
Volgens de offerte zou ik een Samil 2300 TL D krijgen.
De monteur zag dat hij een Samil 4000 TL D had om te installeren, dat leek hem niet goed en belde even met de zaak. Hij kon hem gewoon monteren.
Ik heb zelf ook contact opgenomen en kreeg, via mail, de mededeling dat het helemaal geen kwaad kan, dat de omvormer overgedimensioneerd is. Hij start "iets" later op, maar kan wel alles omzetten als het weer optimaal is. Nu lees ik op internet, dat men juist onderdimensioneerd.
Het blijkt dat nu de 4000 heb gekregen omdat er leveringsproblemen zijn met de 2300.

Nu ben ik opzoek naar mensen , die de expertise hebben, en mij willen adviseren of ik deze situatie nu zo moet laten, of dat ik toch moet vragen om een kleinere omvormer.

Gr. Ton
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door sathopper »

Dit is in de meeste gevallen geen enkel probleem.
Deze omvormer hoeft in dit geval met een zonnige dag niet op zijn tenen te lopen :D
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Onderdimensioneren heeft me een paar omvormers gekost. Je hebt nu een duurdere omvormer voor hetzelfde geld. Een paar panelen rbij tot max4000 Wp en klaar. Of niets doen, ook goed.
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door PaulBE »

Is dit in België?
Dan zou ik die grotere niet houden. Er ligt hier een netvergoeding voor PV eigenaars op tafel die afhankelijk zal zijn van het vermogen van je omvormer. Met die zwaardere omvormer zou je dus jaarlijks meer betalen hiervoor.
TonM
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2014, 19:57

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door TonM »

Dank voor de reacties.
Ik was bang dat het niet goed zou zijn voor de installatie, maar het valt dus wel mee. Mooi

Gr. Ton
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door Joost »

De opstartspannig is bij beide omvormers gelijk. Hij start dus niet later op.
Ook is het spanningsbereik van de mpp-tracker gelijk. Het maakt dus niet zoveel uit.
Waarschijnlijk wordt deze omvormer minde warm.
Lijkt mij zelf geen probleem!

Grtx
Joost
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Normaliter kan men onderdimensioneren omdat de panelen vanwege bv opstelling nooit hun maximale vermogen zullen genereren. Juist of overdimensioneren zou dan vanuit kosten perspectief niet gewenst zijn.
Vanuit het betrouwbaarheid perspectief gezien is overdimensioneren van een netinverter vaak de betere keuze.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door Ingir »

PaulBE schreef:Is dit in België?
Dan zou ik die grotere niet houden. Er ligt hier een netvergoeding voor PV eigenaars op tafel die afhankelijk zal zijn van het vermogen van je omvormer. Met die zwaardere omvormer zou je dus jaarlijks meer betalen hiervoor.
Ik zie het in NL ook nog wel gebeuren dat eigenaren van zonnepanelen een vaste vergoeding moeten betalen voor gebruik van het netwerk. Het is de bedoeling om in 2020 het salderen te beëindigen, dat is mogelijk omdat vrijwel iedereen dan een slimme meter heeft die niet automatisch saldeert. Er zijn echter veel PV-eigenaren die gebruik maken van hun recht om de slimme meter te weigeren en zo kunnen blijven salderen. Voor deze groep zal ongetwijfeld iets als jullie netvergoeding worden ingevoerd, linksom of rechtsom zal de overheid geld willen verdienen aan stroom.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door dormos »

Aannames, aannames.....

Kijk hier nou mee uit, mensen zouden je kunnen gaan geloven.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door swake »

Gisteren nog een objectieve berekening gemaakt. Hier in Belgenland is de terugverdientijd voor PV panelen nu ongeveer 14jaar.

Heb een groot aantal vergelijkingen gemaakt rekening houdende met:
- Systeem 6 tot 10kWp ideaal Z geplaatst.
- De scherpste offertes die een aantal personen de laatste weken in de bus kregen. (1.2€/Wp incl BTW is zowat de beste prijs)
- Stijgende prijs van de kWh van 2% per jaar.
- Dalend rendement panelen van 1% per jaar.
- Enkelvoudig; tweevoudig; drievoudig tarief.
- Telkens met de veronderstelling dat 100% van de geproduceerde stroom zelf gebruikt wordt.
- Geen onderhoudskosten of vervanging/herstelling van onderdelen.
- Rekening gehouden met de nieuwe belasting (want zo noem ik het zonder blozen) van 78€/kW in onze regio.

Er zit natuurlijk wat verschil op de terugverdientijd al naargelang de gegevens, dit was eigenlijk verwonderlijk klein, en zowat 1 jaar meer of minder.

Na 20 jaar exploitatie en op voorwaarde dat er dan absoluut niets mis gaat dat de kosten zou laten stijgen is de return op investering 46%. Dat is jaarlijks 1,9%. De eerste 14jaar heb je er niets aan, het is pas de laatste 6 jaren dat er iets terug kan komen. Op het meest risicovol moment dus. Indien het ding langer mee gaat zonder kosten, stel 25 jaar, dat is de return 2.4%/jaar.

Puur economisch gezien draagt investeren in PV panelen bij ons een zeer hoog risico voor zeer weinig return.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door Dutch John »

Waarom neem je onderhoud/vervanging niet mee? Het is algemeen bekend dat omvormers gemiddeld maar een jaar of 10 meegaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Waar komt dat grote verschil met Nl vandaan? Hier is een salderingsregeling en verder niets. Terugverdientijd is ongeveer 6 jaar als je zelf legt. Dat kan in Be toch niet zoveel slechter zijn?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Waar komt dat grote verschil met Nl vandaan? Hier is een salderingsregeling en verder niets. Terugverdientijd is ongeveer 6 jaar als je zelf legt. Dat kan in Be toch niet zoveel slechter zijn?
Installateurs in BE zijn gewend om te vragen wat ze willen, de all-in-prijs ligt daarom hoger dan in NL. Verder wordt een deel van de besparing afgeroomd via de netvergoeding (=betaling voor het gebruik van het netwerk als opslagmedium) waardoor het financiële rendement daalt en de TVT langer wordt. Overigens is de TVT in NL ook geen 6 jaar als je dat wilt vergelijken met een all-in-prijs in BE. Je zit dan eerder op zo'n 8 jaar.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Omvormer zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Ik vergelijk het met mijn eigen installaties, de ene komt terug in 4,5 jaar de andere 5,5 jaar. Dat is nogal een verschil met 14 jaar.
Plaats reactie