Beweegbare zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Beweegbare zonnepanelen

Bericht door Bauke »

Dag allemaal,

Volgende zomer is het dan zover. We gaan in onze wei een 25-30 meter lang houthok bouwen en het dak gaan we volledig bedekken met ... zonnepanelen!

Omdat ik nog een half jaar tijd heb om e.e.a. uit te knobbelen qua ontwerp, denk ik nu al vast na over de mogelijkheid om de panelen te laten meedraaien met de zon.

Ik ben er al achter dat het (kunnen) verstellen van de invalshoek om de verschillen tussen zomer en winter te kunnen opvangen niet erg veel uitmaakt.
Wat wél uitmaakt is de invalshoek op de dag - van zonsopgang tot zonsondergang.
Met andere woorden, ik wil de panelen gedurende de dag laten meedraaien. Net als zonnebloemen, zeg maar.

Nu heb ik al iets zitten bedenken en tekenen. Ik denk aan een lamellensysteem. Jullie kennen ze vast wel: van die vertikale gordijnlamellen, die onderling met kleine kettinkjes zijn verbonden. Als je aan het touwtje trekt gaan ALLE lamellen dicht of open. Welnu, leg de lamellen denkbeeldig op de grond - dat zjn zeg maar je zonnepanelen. Vervang in je fantasie de kettinkjes voor stangen. Et voilà, de zonnepanelen kun je met een ruk aan je touwtje tegelijk kantelen.

Dit lijkt me nog wel te realiseren, maar het lastigste deel is natuurlijk de automatisering hiervan. Ik bedoel, het is ondoenlijk om elk uur de wei in te lopen om de panelen een stukje te verzetten. Ik zit daarom te denken aan een aandrijfsysteem volgens het principe van een oude staartklok, met gewichten. 's Ochtends de gewichten omhoog doen en tik-tik-tik ... de zwaartekracht draait de panelen langzaam met de zon mee. De volgende ochtend weer even terugdraaien en de gewichten weer omhoog. Daags één handeling, gaat in één moeite door met het voederen van de schapen en varkens.

Wat vinden jullie hiervan?
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Goede ideeën zijn zeer welkom!

Groet!
Bauke
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door ritsaert snijder »

Bauke, goed idee wij hebben ook houthokken met zonnepanelen, pal op het Zuiden. Het meedraaien is inderdaad verleidelijk.. ik heb er ook aan zitten rekenen en tekenen. Probleem is dat je een systeem moet maken wat 25 jaar netjes zijn werk doet. Mijn conclusie was dat een paar extra zonnepanelen een betere optie was (met dank aan DJ geloof ik destijds).

Ik vind een mechanisch lamellen-uurwerk idee wel een goede. Vraag is dan wel hoe je de draaiende panelen gebruikt als dak voor de houtopslag. Wil je de houtopslag veel kleiner maken? Een dergelijk uurwerk is ook niet eenvoudig te maken (met een spillegang?).
Bijlagen
DSC_7760.jpg
DSC_7758.jpg
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

via pvgis kan je nakijken wat het verschil is. zie http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Ik wil zelf mijn panelen op een verticale tracker zetten, zou zo een 20% meeropbrengst opleveren. Ik schat dat ik een 500 euro kwijtben aan lineaire actuatoren en sturingen etc.

vb via ebay: http://www.ebay.de/itm/1KW-solar-tracke ... 51b00d1bce

aangezien ik hier in België door de regelgeving redelijk vasthang aan de initiële omvormer en zeker het vermogen ervan, is een paar panelen erbij hangen voor mij niet direct een haalbare mogelijkheid, maar ik zou al 4 panelen van 240 watt erbij moeten hangen plus een iets duurdere omvormer, qua totale kostprijs denk ik dat ik met de enkelvoudige tracker dan nog een ietsje goedkoper zou kunnen uitkomen, maar het prijsverschil is verwaarloosbaar in mijn geval, maar heb wel weer een technische component erbij die stuk kan gaan :).
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door m.bouwer »

Is het een idee om het hele houthok op rollen te laten meedraaien met de zon?
Bijlagen
houthok op rails.jpg
houthok op rails.jpg (23.59 KiB) 8793 keer bekeken
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door Bauke »

Lijkt me niet uitvoerbaar, nee.
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door ritsaert snijder »

@ m. bouwer,
dat gaat wel als ie leeg is....
groet!

Ritsaert
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door Bauke »

Dit begrijp ik niet zo goed.
Op rails? Gaat niet lukken.

Al met al denk ik dat DJ nog het dichtst bij de oplossing zat: gewoon een paar extra zonnepanelen plaatsen om het 'verloren rendement' te compenseren ...
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door m.bouwer »

We denken aan een hok van betongaas.
Dit gemonteerd op een pivott en 2 rollen.
De rollen op een halvemaanvormige rails. ( 1 rol aandrijven met ruitenwissermotor en grote vertraging )

Het lijkt ons een leuk idee om nader uit te werken en het dan voor iemand te bouwen.

Groet Rinus
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door kockie »

Als je wat wilt bouwen met rails, bouw dan een bomenzaag. Dan gooien we die in de ecologieforum-gereedschap-otheek, dan kan iedereen die 'm nodig heeft hem gebruiken. Minder geavanceerd mag natuurlijk ook. Kunnen we bomen opzagen om wieken van te maken!

Met zo'n ding kun je het mooie hout tot planken zagen om een houthok te bouwen met een dak van zonnepanelen. Het mindere hout kan dan onder het dak en opgestookt worden! Ik wil wel doneren, maar mis de kennis en kunde om er een te bouwen :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door WillemLimmen »

@Kockie, boom verzagen tot planken kun je eenvoudig doen met een zogenaamde alaskan sawmill. Op vele manieren eenvoudig zelf te maken. You tube staat er vol mee.

Groet Willem
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door kockie »

Die filmpjes ken ik wel. Al genoeg van gezien. Dit soort machines moet je niet in je eentje willen bouwen. Ik heb er in ieder geval niet genoeg werk voor....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door m.bouwer »

Het idee is:

--in de winter bescheiden in een goed geïsoleerde ruimte wonen. Je hebt dan maar heel weinig hout nodig voor verwarming.

--in de zomer kunnen de zonnepanelen op het met de zon meedraaiende dak van je houthok zowat de hele opbrengst terugleveren.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door Dutch John »

Het zal een reden hebben waarom trackers helemaal uit de gratie geraakt zijn. Misschien eerst eens over het waarom nadenken?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door m.bouwer »

@Dutch John,

De systemen en opstellingen die te koop zijn, en die je ook wel ziet op beurzen, zijn nogal prijzig.
Zelfbouw van een met de zon meedraaiend houthok met panelen op het dak kan natuurlijk zeer lowbudget.

Groet Rinus
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door David86 »

ik vraag me af hoe je berekening er uit ziet. Het lijkt alsof je kosten noch moeite wil sparen om het onderste uit de kan te halen wat betreft die zonnepanelen.

Als je dat doet omdat je anders te weinig opbrengst t.o.v. je huidige gebruik heb kun je beter wat panelen extra ophangen/neerleggen, de tijd en het geld dat je kwijt ben aan een zelfbouw trackersysteem met nader te bepalen levensduur is immers ook wat (panelen) waard.

Als je het doet om een centje extra te verdienen zou ik de kosten en de baten eens stevig doorrekenen, ik heb er niet aan gerekend maar vanuit de onderbuik gesproken twijfel ik aan de rendabiliteit van dat project.

Als je gewoon graag knutselt en er van kan genieten om met je kopje koffie op de bank naar buiten te kijken hoe je panelen netjes de zon volgen dan zou ik er blind voor gaan, hobby mag immers tijd en geld kosten.

Logischerwijs reken je je gewenste opbrengst naar je geschatte verbruik, het kan dan dus zomaar zijn dat het vervangen van je koelkast of je wasmachine b.v. hetzelfde effect heeft op die balans als een trackersysteem dat hetzelfde of meer in geld kost en een veelvoud van de uren die je nodig zou hebben om op wehkamp.nl een zuiniger apparaat te bestellen..

Dit verhaal in gedestilleerde vorm komt dus neer op de vraag die John al stelde: "waarom wil je een trackingsysteem?"
..
Plaats reactie