Solar Freezer

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Solar Freezer

Bericht door deleted »

Tim,
Dat zijn al 2 voordelen.
En er zijn maar 3 componenten.

Maar ik ben het ook nog niet aan het promoten.

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Solar Freezer

Bericht door OBL-Rien »

Lijkt wel een perpetuum mobile :-)

Nee, dat is het natuurlijk niet, maar in de wereld van de energie zie je altijd weer het volgende: een oud idee wordt opgerakeld door een enthousiast persoon (die het eventueel wel zelf nieuw bedacht heeft!) en vervolgens aan de man gepraat.
Helaas lopen deze allemaal op dezelfde manier af: faillissement. Als het al tot een product komt, vaak wordt deze stap nooit gerealiseerd.

Oude mannen praat? misschien...

Het is gewoon een simpel feit: voor niets gaat de zon op, voor de rest hebben we mazzel gehad met olie en gas.

We zijn nu zo gewend aan (bijna gratis) energie consumptie, dat men vergeet hoe moeilijk het eigenlijk is om energie te verkrijgen.

Als je het menselijk ras zou personifiëren dan zou je zeggen dat die persoon tegen beter weten in hoopt dat het glas niet leeg raakt en voortdurend met nieuwe/oude bedenksels komt om de waarheid maar vooral niet onder ogen te zien.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Solar Freezer

Bericht door Ingir »

Ik zie wel toepassingsmogelijkheden voor de Solar Freezer. Met name in buitengebieden staan nog veel woningen die niet op het gasnet zijn aangesloten en bovendien in waterwingebieden liggen. Hier is het aanleggen van grondboringen als warmtebron voor een warmtepomp niet toegestaan en is de SF een mogelijk alternatief. Voorwaarde is dat de woning met LTV verwarmd wordt en de woning goed geïsoleerd is/wordt om het stroomverbruik van de warmtepomp te beperken.

Die LTV maakt de SF sowieso minder toepasbaar in Nederland waar de meeste woningen met HTV zijn uitgerust...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Solar Freezer

Bericht door Tim »

Hey,

Een goeie kennis van me heeft een warmtepomp. Bevalt prima en zit nu op 5000kWh voor de warmtepomp. Dat is ongeveer 500m³ in aardgas equivalenten. Het eerste jaar was het waarschijnlijk hoger omdat het huis nog niet echt droog was. Voor het formaat huis vind ik dat erg netjes. En met de huidige stroomprijzen verdient ie hem waarschijnlijk eerder terug dan destijds berekend.

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2104

De vraag is eigenlijk alleen of je gemiddeld 555kWh in 5-7 dagen kan oogsten van de zon, waarbij de temperatuur van de zonnecollector >1 grC moet zijn. Als het maar genoeg is om het systeem te ontdooien.

Wie kan dat uitrekenen? Ik weet niet hoe de opbrengst van een zonnecollector wordt bepaald. De opgaaf die op de site staat vermeld is op basis van een bepaalde dT (10-60grC).

In dit geval is je effectieve warmtegift veel langer dan wanneer je sww opwarmt.

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Solar Freezer

Bericht door Ingir »

Tim schreef:Een goeie kennis van me heeft een warmtepomp. Bevalt prima en zit nu op 5000kWh voor de warmtepomp. Dat is ongeveer 500m³ in aardgas equivalenten. Het eerste jaar was het waarschijnlijk hoger omdat het huis nog niet echt droog was. Voor het formaat huis vind ik dat erg netjes. En met de huidige stroomprijzen verdient ie hem waarschijnlijk eerder terug dan destijds berekend.
Een W/W-warmtepomp met een stroomverbruik van 5.000 kWh zou ik niet erg netjes vinden, met een COP van 6 zit je dan op een energieverbruik van 30.000 kWh (incl. SWW). Bij een warm waterverbruik van 4.000 kWh (4 personen) kom ik op een warmteverlies van 87 kWh/m² per jaar als de woning 300m² groot is. Of 30 kWh/m² met 870m²... Hoe dan ook, het gebruik van 5.000 kWh stroom@COP6/4personen is te vergelijken met 3.000 m³ aardgas (of 2.500m³@COP5). Met de huidige energietarieven bespaart je vriend jaarlijks zo'n € 950 aan energiekosten. In 15 jaar kan dus ruim 14K terugverdiend worden t.o.v. een gasketel van 2K mag de warmtepomp (15 kW!) + bodembron niet meer dan 16K kosten... En dan komen er nog kosten bij voor zonnepanelen of hij moet komende jaren de extra 13 eurocent/kWh ODE-opslag (energieakkoord) willen betalen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Solar Freezer

Bericht door pelletpower »

Ja Tim, dat is nu de natuur/omgeving, die laat zich niet direct in cijfertjes bevatten. Dat is ook iets wat wij mensen verkeerd doen. Dit is slechts bij benadering, gemiddeld over een aantal jaren te benaderen. Ingir kan dan doen overkomen dat het exact is :-). Mijn panelen waren begroot op 4000 kWh en het bleken er 4800 te zijn. Wie weet volgend jaar wel 3800? Of ligging toch iets gunstiger dan berekend?
Als je toko goed geisoleerd is kun je het prima met een primitief houtkacheltje af en als dat teveel moeite is neem je toch een pelletkachel? Ik vind een wp een mooi product, maar een complexe oplossing voor een simpel probleem. Namelijk, hoe krijg ik mijn huis warm.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Solar Freezer

Bericht door Tim »

Ingir,

Ik vind de boekjes cop erg mooi, maar in de praktijk is een cop van 4 al een mooie score. Tenminste, met de gangbare koudemiddelen.

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Solar Freezer

Bericht door Ingir »

Ik had echt willen rekenen met een COP van 4 maar dan is besparing veel kleiner en de TVT nog langer. Ik vond de uitslag al beroerd genoeg.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Solar Freezer

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef:JIk vind een wp een mooi product, maar een complexe oplossing voor een simpel probleem. Namelijk, hoe krijg ik mijn huis warm.
Een uitspraak die met recht wat meer overdenking verdient. Zeker als je beseft dat het levertraject van de elektriciteit ervoor nog complexer is. En lang. Ergens onbegrijpelijk dat we -in een tijd waar individualisme hoogtijd viert- ons tegelijkertijd helemaal overgeven aan complexiteit, alwaar we totaal geen greep op hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Solar Freezer

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:
pelletpower schreef:Ik vind een WP een mooi product, maar een complexe oplossing voor een simpel probleem. Namelijk, hoe krijg ik mijn huis warm.
Een uitspraak die met recht wat meer overdenking verdient
Warmtepompen vinden hun oorsprong in de industrie waar tegelijk warme en koude processen naast elkaar plaatsvinden. Later werden warmtepompen ook toegepast in kantoorgebouwen die ook tegelijk een koelbehoefte (computers) en verwarmingsbehoefte hebben in combinatie WKO.

Dezelfde truc heeft men ook geprobeerd toe te passen in woningen maar dat is op diverse plekken uitgelopen op een groot fiasco door onbalans in (lage) koelings- en (hoge) verwarmingsbehoefte. Zo is het WKO-project in nieuwbouwwijk De Teuge ook geplaagd met veel hogere stroomkosten voor de bewoners dan voorgerekend. Momenteel worden de warmtepompen vervangen door gasketels...

Verwarmen van een woning is niet complex, met de juiste voorzorgsmaatregelen is het juist bijzonder eenvoudig: eerst zorgen voor een lage verwarmingsbehoefte door goed te isoleren, en dat afdekken met zonnewarmte als basisverwarming en eventueel bijverwarmen met een kleine kachel (hout, elektrisch).

Ook de Solar Freezer gaat uit van een veel te hoog warmteverlies waardoor de warmtepomp onnodig zwaar en energieverspillend wordt. Die meerprijs van 13.000 euro kan beter besteed worden aan verlaging van het warmteverlies van de bestaande woning, daarmee kan zo'n 1.000 m³ gas per jaar bespaard worden (TVT 20jr) en 44,5 ton CO2-reductie in 25 jaar tegenover 25,8 ton CO2-reductie voor de SF in 15 jaar. De eerste optie is niet alleen beter voor het milieu, de woning wordt er ook comfortabeler door terwijl de SF niets bijdraagt aan het comfort van de woning.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Solar Freezer

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Een uitspraak die met recht wat meer overdenking verdient. Zeker als je beseft dat het levertraject van de elektriciteit ervoor nog complexer is. En lang. Ergens onbegrijpelijk dat we -in een tijd waar individualisme hoogtijd viert- ons tegelijkertijd helemaal overgeven aan complexiteit, alwaar we totaal geen greep op hebben.
Maar is dat niet inherent aan een complexe, overbelaste maatschappij? Teveel mensen, teveel wensen?

Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Solar Freezer

Bericht door pelletpower »

Dat hangt af van je gezichtspunt Tim. Ik denk niet dat dat jouw visie is. Voor vele andere is het wp verhaal een financieel rekensommetje dat vanwege de salderingsregeling gunstig uitpakt.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Solar Freezer

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Dat hangt af van je gezichtspunt Tim. Ik denk niet dat dat jouw visie is. Voor vele andere is het wp verhaal een financieel rekensommetje dat vanwege de salderingsregeling gunstig uitpakt.
Hoeveel mensen weten überhaupt iets van warmtepompen? Is dat ook niet de reden dat de SF-mannen zoveel onzin kunnen uitkramen zonder compleet voor gek uitgemaakt te worden door zogenaamde wetenschapsjournalisten zoals Vincent Dekker die de verkooppraat zonder vraagtekens kopieert in de Trouw?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Solar Freezer

Bericht door Tim »

Ingir schreef:Hoeveel mensen weten überhaupt iets van warmtepompen?
Net zoveel als mensen afweten van cv installaties. Misschien dat ze de warmtepomp elk jaar willen bijvullen? Dan klopt het ook nog. Ik denk dat mensen in een discussie als deze, al snel vergeten dat we al best veel begrijpen, in tegenstelling "gewone" mensen.

Pp: Mijn visie is in ieder geval niet zo dat we er ineens vanuit kunnen gaan dat alle huizen ineens maximaal, perfect geïsoleerd zijn en met 500 kWh uit komen. Of dat heel de randstad volgend jaar op hout stookt in een batchbox² extreme

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Solar Freezer

Bericht door Dutch John »

Dat laatste is inderdaad onmogelijk. Maar het huidige pad is ook geen tientallen jaren meer vol te houden. De mix van bestaande technieken, die de snelle boys in dit draadje willen vermarkten, is meer van hetzelfde, waarbij je het gasverbruik richting stroomverbruik schuift. En waar komt die extra elektriciteit vandaan? Juist, uit fossiel. Te stellen dat die stroom uit de alternatieven KAN komen is mij te goedkoop. Maak dan een compleet autonoom plaatje met het aantal vierkante meters paneel en collector en de hele financiële doorrekening. En je zult zien dat het gewoon niet (uit) kan bij de gemiddelde Nederlandse woning.

Het wordt tijd om open kaart te spelen en voorlichting te geven wat betreft consumptievermindering, in plaats van het volk valse hoop te geven door misinformatie over "nieuwe" productietechnieken. Zoveel tijd hebben we niet meer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie