De paneeltjes leveren weer prima

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door Picard »

De afgelopen dagen hebben we weer mooi weer, vandaag blijft het dieseltje uit.
per 250W paneel 21Ah/28V geladen vandaag (tot nu toe 16:30uur)
daglicht (laatste 8 uur) 21/8= 2,625A op 28V >> gemiddeld 73W >> 29%

Dit jaar maar wil ik er een paar paneeltjes bij, leef off-grid, heb de panelen
voor het "na-laden" van mijn accu's aangeschaft, een BeagleBoneBlack schakelt
de panelen van de accu af bij 28.5V
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door ritsaert snijder »

ja de panelen knorren bijna in het zonnetje.
groet!

Ritsaert
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door Picard »

en de accu's boeren weer ;)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door kockie »

De aanblik van een achteruit hollende ferrarismeter is toch onbetaalbaar ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door Ingir »

Zolang er nog Ferrrarismeter zijn die in hoog tempo vervangen worden door een slimme meter. In 2018 wordt de saldering afgeschaft.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door sathopper »

Ingir schreef:Zolang er nog Ferrrarismeter zijn die in hoog tempo vervangen worden door een slimme meter. In 2018 wordt de saldering afgeschaft.
Kun je daar iets duidelijker over zijn?
Wat ik van kan vinden zijn onduidelijke, ingewikkelde -verhalen / berichtgeving.

Wat ik er uit kan opmaken in Jip en Janneke taal is dat ik vanaf 2018 belasting moet gaan betalen over de teruggeleverde Kilowattjes :?

Oplossing zou dan zijn zelf energie op gaan slaan (duur en omslachtig) of de grootverbruikers aanzetten als de zon schijnt om zo nog een paar %tjes voordeel binnen te halen :shock:

gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door dormos »

En de "slimme meter" kun je weigeren. Zolang je je ferrarismeter houdt kunnen ze veranderen wat ze willen, salderen blijft dan gewoon mogelijk voor de volle kWh prijs.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door sathopper »

dormos schreef:En de "slimme meter" kun je weigeren. Zolang je je ferrarismeter houdt kunnen ze veranderen wat ze willen, salderen blijft dan gewoon mogelijk voor de volle kWh prijs.

Groet,

Hans
Klopt nu nog wel maar strakjes niet meer :(
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door kockie »

Je houdt alleen je ferrrarismeter niet... Die worden gewoon vervangen,of je nu wilt of niet . Gaat onder het mom van "afgekeurd".
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door Ingir »

Het weigeren van de slimme meter is voor de overheid geen probleem. Uit de proef-uitrol van vorig jaar blijkt dat slechts 2% de meter weigert (jaja, die met zonnepanelen) zodat de minimale dekking van 80% met gemak gehaald wordt. Zodra de 80 binnen is wordt de salderingsregeling opgeheven en wordt voor die 2-5% (mijn inschatting) weigeraars een regeling getroffen die er op neer komt dat betaald moet worden voor het gebruik van het stroomnet om overtollige zomerstroom te dumpen, zoiets als € 150-200 per kWp per jaar, dan is de lol er wel snel af.

Huishoudens wordt geadviseerd een slimme meter te nemen als je gaat salderen omdat je dan precies kunt zien hoeveel je van het net gehaald hebt en hoeveel je er opgezet hebt. Dan krijg je de situatie dat mensen zonnepanelen gaan plaatsen en dan maar gelijk een slimme meter willen. Wel even zelf betalen. De voorlichting is echt verschrikkelijk slecht, burgers worden zeer bewust op het verkeerde been gezet. De leveranciers van zonnepanelen spelen het vieze spelletje uiteraard nog even mee om over 3 jaar krokodillentranen te gaan huilen over de onbetrouwbare overheid. :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door sathopper »

Ingir ik had het niet beter kunnen omschrijven :wink:

Dit spelletje wordt ook op andere fronten met ons gespeeld.
De laatste bekende is dat de mensen met een kleine schone belastingvrije auto nu weer belasting mogen gaan betalen :?
Zo kan ik nog wel een lijstje opnoemen.

Tegen de tijd dat ik moet gaan betalen voor mijn eigen zonnepanelen kan hopelijk bij mij de stekker uit het net.
Ik ben dan ook druk bezig na te denken om mijn stroomvoorziening autonoom te maken. Is lastig weet ik maar ik heb nog even de tijd.
Momenteel draai ik al een stroomgroepje autonoom met 180Ah aan accu capaciteit en 1800Watt omvormer, paneeltjes en een kleine windmolen erop.
Gebruik het nu zowieso als backup en stroomvoorziening van de Hout CV en verlichting. Ik sprokkel de benodigde spullen zo langzamerhand bij elkaar.
Helaas zijn dit soort installaties (nieuw) te duur en zijn met de opbrengst niet makkelijk terug te verdienen :(
Het idee is om via accu en omvormer(s) het normale lage verbruik te voorzien. Groot verbruikers via een Aggregaat die op waterstof loopt en alleen aanzet indien nodig.
Waterstof opwekken via stroom van de zonnepanelen. Zomers geen probleem. In de winter wel dus daar ben ik nog niet helemaal uit.
Stroom opwekken uit hout is ook nog niet zo makkelijk. Ideeën welkom :D

Zoals Ingir al aangeeft zal de overheid van een kleine groep (dwarsliggers) niet wakker liggen :|
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door Tim »

Sathopper,

Ik heb ooit 11 maanden zonder stroom gezeten. Het makkelijkste is je domweg aanpassen aan het seizoen. Dat scheelt al een hoop e-verbruik. En ik heb nog nooit zoveel geslapen :mrgreen:.

Je kan ook vals spelen, pakket accu's in je auto bouwen en die onderweg aan de snelweg opladen.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door Dutch John »

sathopper schreef:Stroom opwekken uit hout is ook nog niet zo makkelijk. Ideeën welkom :D
Dat kun je wel stellen: http://woodgas.nl/microgasifiers/microgasifiers.html
Als je een houtgasinstallatie niet minstens wekelijks gebruikt, dat rot de vergasser én de motor van binnenuit weg. Het rendement uit waterstof is bedroevend. En voor motoren al net zo corrosief.

Ik heb het ding verkocht. De micro's zijn te onbetrouwbaar. Je moet constant in de buurt blijven en dat voor een paar kilowattuur. Zou je bijvoorbeeld een wasmachine willen aandrijven met hout als energiedrager, dan doe ik liever de was op de hand. De grasmaaier is wel in gebruik. Maar daar is de machinist constant bij, het ding loopt iedere week, maar -en dat helpt de levensduur- slechts een beperkt aantal draaiuren. Het is zo goed als onmogelijk om de kleintjes 100% teervrij gas te laten maken. Elke winter moet de cilinderkop eraf om de teer te verwijderen. De gasklep is nu na totaal 200 bedrijfsuren bijna weggevreten door het zure gas. Ik snap inmiddels waarom in de loop van 1945 zo goed als alle vergassers -al dan niet ritueel- verschrot zijn. Natuurlijk is het kicken om een moderne machine op hout aan te drijven. Maar op termijn wegen de nadelen zwaarder.

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door Dutch John op 04 mei 2014, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door Ingir »

sathopper schreef:Ik ben dan ook druk bezig na te denken om mijn stroomvoorziening autonoom te maken. Is lastig weet ik maar ik heb nog even de tijd.
Goed bezig. In plaats van een hout-cv ga ik werken met een lucht/water-warmtepomp van 4 kW in combinatie met de houtkachel die hier al staat. De warmtepomp zorgt voor de warmwatervoorziening (icm zonneboiler) basisverwarming en de houtkachel dient enkel om de vraagpieken af te toppen. De warmtepomp wordt bij lagere temperaturen minder energie-efficiënt zodat de houtkachel een goede aanvulling is. Desnoods kunnen we de woning geheel warm houden met hout (in overvloed) als de eigen stroomvoorziening beperkt is.

De vloerverwarming is later aangebracht in de chape waardoor de betonvloer en chape een enorme warmtebuffer vormen. Voordeel is dat de L/W-warmtepomp vooral overdag zal draaien om de vloer op temperatuur te krijgen wanneer de buitentemperatuur op z'n hoogst is om de warmte 's avonds weer af te geven. In de tussenseizoenen heb ik de verwarming nauwelijks nodig, als de zon schijnt is het voldoende om de vloerverwarmingspomp in te schakelen zodat door de zonnewarmte die in de vloer terecht komt verspreid wordt over de hele woning. Vannacht is de buitentemperatuur best laag geweest met zo'n 3°C maar de verwarming is niet ingekomen (kamerthermostaat ingesteld op 22°C), mede dankzij de warmte die overdag in de vloer wordt opgeslagen.

Voor de ruimteverwarming met WP is ongeveer 1.000 kWh stroom nodig waarvan ik de helft denk af te dekken met zonnepanelen. Voor sanitair warm water is zo'n 2.400 kWh nodig, waarvan de helft door de zonneboiler wordt geleverd. De andere helft wordt door de WP verwarmd met ca. 500 kWh stroom. Aan huishoudelijke stroom verbruiken we momenteel 2.800 kWh inclusief inductiekoken, dat willen we nog verder terugbrengen tot zo'n 2.400 kWh. Van het totale stroomverbruik willen we 30% met PV opwekken en direct verbruiken, 30% met PV opwekken en opslaan in accu's en de rest opwekken met een back-up. Wat dat gaat worden weet ik nog niet, voorlopig met netstroom maar ik zal zeker kijken naar alternatieven.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: De paneeltjes leveren weer prima

Bericht door OBL-Rien »

Van de overheid kun je niet winnen.
Een consumptie niveau onder de modus-consumptie is de beste optie.

Overigens is het goed zich te realiseren dat de overheid je uiteindelijk alles -letterlijk alles- kan afnemen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie