Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door dormos »

En deze is nog wat goedkoper:

http://www.bespaarbazaar.nl/din-rail-br ... -3260.html

Geen aandelen, geen belangen.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door Pieke »

Ik bedenk me net dat ik er niets aan zal hebben.Ik heb geen aparte groep, maar de omvormer zit in het stopcontact.Of is het zo dat het desbetreffende metertje onderscheid kan maken in de 'richting' van de stroom/vermogen/spanning/Watts/ *

*doorhalen wat niet van toepassing is

@Hans, ik kwam 'm al tegen.Voordeel is dat ie hier in de buurt zit

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door sathopper »

dormos schreef:En deze is nog wat goedkoper:

http://www.bespaarbazaar.nl/din-rail-br ... -3260.html

Geen aandelen, geen belangen.
Ik ook niet maar ik heb de link als voorbeeld gebruikt :wink:

Pieke schreef:Ik bedenk me net dat ik er niets aan zal hebben.Ik heb geen aparte groep, maar de omvormer zit in het stopcontact.Of is het zo dat het desbetreffende metertje onderscheid kan maken in de 'richting' van de stroom/vermogen/spanning/Watts/ *
Op zich zou het moeten werken. De digitale versie die ik heb meet maar één richting op.

Ik heb de omvormer in een schuur hangen waar ook de verlichting en een schrikdraadapparaat op zit.
Ik heb de meter naast de omvormer opgehangen samen en een aardlek en overspanningsbeveiliging.
Aardlek overbodig maar hij zat nog in het verdeelkastje.

http://www.eprotech.nl/shop/Epro-verdee ... -c-42.html
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door kockie »

Ik heb de kwh-meter -in afwachting van een nieuwe groepenkast- op een din-railtje naast de groepenkast gezet. Geheel zit weer in een afgesloten grotere kast en alles is aanraakveilig afgewerkt. Nieuw groepenkast is al bijna klaar.... Nu nog de moed verzamelen om 'm in te bouwen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door OBL-Rien »

Pieke schreef:Ik bedenk me net dat ik er niets aan zal hebben.Ik heb geen aparte groep, maar de omvormer zit in het stopcontact.Of is het zo dat het desbetreffende metertje onderscheid kan maken in de 'richting' van de stroom/vermogen/spanning/Watts/ *

*doorhalen wat niet van toepassing is

@Hans, ik kwam 'm al tegen.Voordeel is dat ie hier in de buurt zit

Gr. Pieke
Je kunt elke meter gebruiken, ook de din-rail gemonteerde. Maar je zult voor (bijna?) elke meter de richting van de stroom (levering) moeten respecteren.

Vermogen = Stroom * Spanning

Stroom heeft behalve een grootte ook een richting. Je zult (bijna?) elke meter moeten aansluiten alsof de PV installatie "het lichtnet" is en het lichtnet de verbruiker.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door benthuis »

Als er bwhoefte bestaat aan kleine kastjes met eventueel automaatjes etc. Even een PB sturen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door Pieke »

Jongens, ik zit nu al ruim een dag te F5'en hier.Ik zou graag de discussie over een juiste meter even naar de achtergrond willen verplaatsen. op een later tijdstip komt dit altijd nog van pas.Primair is mijn probleem dat het niet naar behoren werkt,heeft iemand nog opties? Ik heb alle connectors nagelopen, de Ferraris-meter lijkt me niet het probleem te zijn.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door kockie »

Ik ben het niet helemaal met je eens. Meten is weten en gissen.....

Als er geen storingslampjes gaan branden (heeft de omvormer een display??), dan moet je toch echt gaan meten wil je wat zinnigs kunnen zeggen. Een normale -niet aangepaste- verbruiksmeter kan geen teruglevering meten; die meting is dus echt onbetrouwbaar. Ga je de draadjes omwisselen, dan kun je weer alleen teruglevering meten en geen verbruik. Dat is in dit geval ook niet van belang.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door Pieke »

Tuurlijk is meten weten!!

Ik heb de panelen nog niet 'liggen', maar ze staan zolang ff in de tuin.Gisteren pal in de zon, alle stekkers en verbruikers in huis uit ( ook de cv en adaptors e.d. ). De Ferraris deed helemaal niets.

De Soladin heeft geen display, maar leds. Toen ze in vol in de zon stonden, gaf ie gele knipperende/pulserende leds aan. De gebruiksaanwijzing spreekt in dat geval van "Normaal bedrijf, de Soladin werkt normaal, hoe langer de indicatie geel brandt, hoe meer vermogen omgezet wordt. Ik weet dus niet hoeveel ie op dat moment levert, maar mijn Ferraris doet 375 omwentelingen per kWh, dan zou je toch iets moeten zien bij 470 Wp??

Ik heb hier alles overhoop gehaald om de multimeter te vinden ( net verhuisd ), maar niet gevonden.Ddlk maar een nieuwe halen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door OBL-Rien »

Pieke schreef:Jongens, ik zit nu al ruim een dag te F5'en hier.Ik zou graag de discussie over een juiste meter even naar de achtergrond willen verplaatsen. op een later tijdstip komt dit altijd nog van pas.Primair is mijn probleem dat het niet naar behoren werkt,heeft iemand nog opties? Ik heb alle connectors nagelopen, de Ferraris-meter lijkt me niet het probleem te zijn.

Gr. Pieke
1) Hang de ferraris meter aan het net.
2) Sluit een verbruiker aan de ferraris meter aan. Neem ongeveer 100W. Nu moet de meter ronddraaien. Maak een notite van de draairichting en de snelheid waarmee deze ronddraait.
3) Sluit het paneel op de netinverter aan.
4) Sluit de netinverter aan de ferrarismeter aan, aan dezelfde kant als waar ook de 100W verbruiker is aangesloten.
5) Meet nu de snelheid waarmee de ferrarismeter draait.

De snelheid van de meter is nu toegenomen, gelijk gebleven, afgenomen of omgedraait.

Toegenomen = er zit een defect in je PV systeem.
Gelijk gebleven = er is een defect of er wordt niet genoeg vermogen geleverd, probeer het bovenstaande nog een met een kleinere verbruiker.
Afgenomen = Je PV installatie werkt. Je kunt het geleverde vermogen schatten door de snelheid waarmee de meter draait te vergelijken met de snelheid in stap 2. (De snelheid is recht evenredig met het verbruik)
Omgedraait, ook nu werkt de PV installatie, en deze wekt meer dan 100W op. Ook nu kun je schatten hoe veel de installatie oplevert met de snelheidsmethode.


PS: Je kunt ook een 10W verbruiker nemen, dan is de meetnauwkeurigheid wat groter, maar het "bereik" wat kleiner.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door Pieke »

Zojuist de multimeter aan de panelen gehangen. Eén van de 2 geeft gewoon niets aan.Dus die is gewoon defect
Van de andere kant had ik ze gisteren ook los aan gesloten en toen deden ze beide afzonderlijk niets.Het bereik van de inverter is 160-700 Wp, dus dat zou het probleem niet kunnen zijn.

Ben er op dit moment ff klaar mee.Morgen maar ns meten met de inverter ertussen.Lijkt er op dat het ook wat zonniger wordt.


Tot morgen
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door kockie »

Zo zie je maar weer: meten is (z)weten!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door Tim »

Pieke,

Als je de panelen meet, zo op de stekker (dus niet aangesloten) moet je in de zon een hoge spanning meten. Deze staat op het type plaatje, meestal genoemd als Voc. Zal ergens tussen de 20 en 50 Volt DC zitten.

Daarnaast staat er ook een waarde op als Vmp. Dit is de spanning bij max productie. Die alleen even onthouden.

Heb je een ampère tang? Alles aangesloten op de inverter pak je één (dus niet beide draden) van een paneel, welke je meet. De gemeten waarde * de Vmp is het geleverde vermogen. Dus bijvoorbeel Vmp 36Volt * 5 Amp = 180 Watt

Ik weet niet hoe je kennis is, maar als je AC meet, kan het zijn dat ie niets aangeeft.

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door Pieke »

Dankje Tim. Ik had al uit gevogeld dat ik de multimeter op DC moest zetten voor aan de panelen te meten.Hij zat bij diffuus zonlicht inderdaad rond de 35 en liep toen de zon feller begon te schijnen ( wel door een boom ) rustig met tienden per 2 seconden op.

Het 2e gedeelte van je verhaal\tip is nieuw voor me, dat ga ik zeker ff napluizen.De zon laat het afweten ( jaja ,ik weet licht is voldoende ) maar het regent nu ook weer.Ampèretang kan ik wel ergens lenen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eerste stapjes Plug 'n Play PV

Bericht door Tim »

Pieke,

Zou je de details van je panelen en omvormer willen posten? Foto van beide type plaatjes?

Ik ben even benieuw naar de afstemming panelen/omvormer.

Tim
Plaats reactie