Ook paneeltjes op het dak

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Paul Joosten »

Dat ligt in dezelfde orde van grootte als mijn 24 panelen zouden moeten opbrengen. Ik heb ze pas sinds medio november dus nog weinig te zeggen van de jaaropbrengst. Wat is je eigen verbruik per jaar? Indien lager: hoe reageert het energiebedrijf daar op? Krijg je 'gewoon' een negatief verbruik berekend of doen ze dat anders?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Dat gaan we nog meemaken. Normaliter moeten we begin mei de meterstanden doorgeven en dan volgt ergens in juli de afrekening.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Gisteren de meterstanden doorgegeven aan Enexis (de afrekening volgt later). Best een kleine glimlach:

In 2006 nog een verbruik van 9000 kW, in 2010 7870, in 2011 5700 en nu leveren zowaar 680 retour (sinds mrt 2012 zonnepanelen). :)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Paul Joosten »

Ben erg benieuwd naar die afrekening Mees, handhaven ze het normale tarief per kWh of passen ze dat aan nu je een in hun ogen negatief verbruik hebt? Ik hoop een dergelijk resultaat eind dit jaar ook te kunnen melden :D
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Krelis »

Afrekening?
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Klinkt crimineel?

Normaal vragen ze hier de meterstanden begin mei op, nu heb ik nog niets vernomen. Ik heb het idee dat er een paar criminele instanties een paar miljoen extra rente wil vasthouden, ipv circa een derde van de voorschotbedragen van het gas terug te geven.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Vandaag de afrekening van het afgelopen jaar. In totaal heb ik €195,-- voorschot betaald en ........................€ 675,-- retour op de bankrekening. :)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Paul Joosten »

Mijn jaarafrekening is ook binnen. Ik heb volgens hun gegevens 3673 kWh aan elektriciteit teruggeleverd en 2584 kWh en 1988 m3 gas verbruikt. In totaal krijg ik €428,21 terug over mijn vooruitbetaalde maandtermijnen van €136. Desondanks is mijn voorschot verhoogd naar €174!! Mijn eerste reactie: zijn ze nou helemaal....

De klantenservice dus maar gebeld. Uitleg over en weer ging vlot: ze middelen de gegevens over de laatste drie jaren dus was dit 'logisch'. Mijn tegenargument dat ik nu 24 zonnepanelen en vloer-en spouwisolatie heb, wat het reeds fors lagere verbruik en geldoverschot verklaart begrepen ze helemaal, zeker nadat ik ze hielp herinneren aan eerdere discussies waardoor mijn voorschot van €298 al naar €136 was teruggebracht. Dat ik mijn gasverbruik nog eens hoop te halveren door het aansluiten van het houtfornuis wilden ze nog niet meerekenen maar als compromis 'mag' mijn maandtermijn weer terug naar €136. Wanneer het verbruik volgend jaar weer fors gedaald blijkt te zijn gaan we daar weer verder over praten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Ik heb de afgelopen jaren ook nog wel eens contact gehad over m'n voorschot (met United Consumers), maar daar deden ze nooit moeilijk over. Ik mocht er altijd van maken wat ik wilde. Alleen kunnen/willen ze het voorschot voor elektra niet onder de €15,-- p/m zetten, maar daar is nog wel mee te leven. Prijs wordt normaliter inderdaad berekend over het gemiddelde van drie jaar.

Ik heb nu een redelijk beeld van wat ik terug krijg; zit er nu over te denken om de kokelarij om te gaan zetten van gas naar inductie. De aanschafprijzen houden me nog een beetje tegen.
Plaats reactie