Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Floris gaat onterecht van vaste elektraprijs uit. Reken maar dat 'ie stijgt, NUON en alle andere grote boys gooien er weer vet bovenop komend jaar (mogen ze van de Tweede Kamer, genereert namelijk goud geld aan belastingen, BTW, etc.).
fraai nieuw gereformeerd kabinet; gezegde hier: van de fijne motregen (=bijnaam gereformeerden) wordt je toch nat :roll: Ook kun je Zalm als oud-Enkhuizenaar, dus gereformeerd niet uitvlakken.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Ik kreeg gisteren weer een zeer luxe boekje,( mijn naam er keurig op geprint)van mijn lieve NUON.
Behalve de gebruikelijke noninfo is men nu ook aan het lobbyen voor een nieuw type cv ketel.
Die zal over ca. 3 jaar betaalbaar op de markt zijn volgens hun info.
Deze ketel bevat een gasmotor aan gedreven generator.
m.a.w. Behalve warmte komt er dus ook elektriciteit uit.

Hoewel ik dit zeker een goed idee vind is de uitkomst dan vermoed ik alsvolgt:

Ik maak stroom en die kan ik voor zogoed als niets kwijt op het net.
Tegen die tijd zal men waarschijnlijk uitleggen dat die stroom ook voor niets tot stand is gekomen, het is toch alleen maar extra uit een verwarmingsketel.
En NUON kan keurig (dankzij de nieuwe meter technologie) die zelfde stroom weer duur verkopen als groene stroom.


Ik begin "groen" van nijd te worden.
Frans.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dat gaat waarschijnlijk om deze cv: viewtopic.php?t=204 oftewel een whispergen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

frans schreef:Ik kreeg gisteren weer een zeer luxe boekje,( mijn naam er keurig op geprint)van mijn lieve NUON.
Behalve de gebruikelijke noninfo is men nu ook aan het lobbyen voor een nieuw type cv ketel.
Die zal over ca. 3 jaar betaalbaar op de markt zijn volgens hun info.
Deze ketel bevat een gasmotor aan gedreven generator.
m.a.w. Behalve warmte komt er dus ook elektriciteit uit.

Hoewel ik dit zeker een goed idee vind is de uitkomst dan vermoed ik alsvolgt:

Ik maak stroom en die kan ik voor zogoed als niets kwijt op het net.
Tegen die tijd zal men waarschijnlijk uitleggen dat die stroom ook voor niets tot stand is gekomen, het is toch alleen maar extra uit een verwarmingsketel.
En NUON kan keurig (dankzij de nieuwe meter technologie) die zelfde stroom weer duur verkopen als groene stroom.


Ik begin "groen" van nijd te worden.
Frans.
Yep, uit "goed ge?nformeerde kringen" heb ik al vernomen dat de netbeheerders (die UIT-DER-AARD bij "het teruglevering overleg" plaatsnemen) voor al die kostbare door jouw peperdure Whispergen micro-WKK gegenereerde elektricititeit een parkeergeld (hoe verzin je het...) in rekening zouden gaan brengen, want we kunnen een bank natuurlijk niet zomaar gratis geld laten "parkeren", toch?

Het waren dieven, het zijn dieven, en het blijven dieven.

:evil:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

polderjongen schreef: Het waren dieven, het zijn dieven, en het blijven dieven.

:evil:
Er moet toch iets te vinden zijn om niet nog meer bestolen te worden. Ik vroeg eerder al of iemand iets van cellen af weet die stroom produceren uit een warmte en koude bron (geen stirling; ik vermoed een soort bimetaal). Wie kent dit? Zou een mooie oplossing zijn voor de houtstokers onder ons.

Groet,
John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Heb ik het goed gehoord, dat windenergie "voorrang" heeft op het net? M.a.w. als het flink gaat waaien, dat bestaande centrale's vermogen afschakelen om overbelasting te voorkomen. Buiten dat dit een keer verschrikkelijk verkeerd zal gaan (black-out), niets mis mee. Maar waarom heeft windenergie wel voorrang en worden pv initiatieven de kop ingedrukt? Ligt het antwoord in de kleinschaligheid? De burger is makkelijk de mond te snoeren?

Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef: Er moet toch iets te vinden zijn om niet nog meer bestolen te worden. Ik vroeg eerder al of iemand iets van cellen af weet die stroom produceren uit een warmte en koude bron (geen stirling; ik vermoed een soort bimetaal). Wie kent dit? Zou een mooie oplossing zijn voor de houtstokers onder ons.
Dat zijn thermo-electrische elementen. Die werken met een vrij laag rendement, maximaal zo'n 4 percent, waardoor relatief veel warmte moet geproduceerd worden. Met ongeveer 2500 Watt aan warmte kan men dan 100 Watt aan electriciteit produceren.

Een voorbeeld: http://www.thermonamic.com/Pspec.html

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Is dit niet te combineren met een finoven?

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Is dit niet te combineren met een finoven?
Hallo Mark,

Dat is zeker mogelijk, indien maar aan de werkingsvoorwaarden van de thermo-electrische elementen kan voldaan worden. Die eisen hebben betrekking op het respecteren van de werkingstemperaturen die nodig zijn langs beide kanten van het element alsook op het respecteren van een bepaalde warmtestroom doorheen het element. Er moet behoorlijk veel warmte door de relatief kleine elementen kunnen stromen. Een 20 Watt-module meet ongeveer 7 op 7 cm. Om een opbrengst van 20 Watt te verkrijgen, moet er ongeveer 500 Watt aan warmte doorheen!! Indien dat langs de koude kant van de module via afkoeling aan de lucht moet gebeuren, is daar wel een erg forse koelplaat voor nodig. Veel interessanter is het koelen met water. Het koelwater kan dan gebruikt worden als warmtebron voor de woning.

Dirk
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Dutch John schreef:Heb ik het goed gehoord, dat windenergie "voorrang" heeft op het net? M.a.w. als het flink gaat waaien, dat bestaande centrale's vermogen afschakelen om overbelasting te voorkomen. Buiten dat dit een keer verschrikkelijk verkeerd zal gaan (black-out), niets mis mee. Maar waarom heeft windenergie wel voorrang en worden pv initiatieven de kop ingedrukt? Ligt het antwoord in de kleinschaligheid? De burger is makkelijk de mond te snoeren?

Groet,
John
Mocht je willen in Nederland. Niks "voorrang voor wind". Dat principe heerst bij onze oosterburen. Erneuerbare Energien Gesetz doet daar duurzame energie tot ongekende hoogte stijgen, terwijl de rest van de wereld met verbijstering toekijkt...

In Nederland hebben we te maken met "marktfetisjisten". Die willen uitsluitend zo goedkoop mogelijke stroom (dondert niet wat), om de energieintensieve sector te paaien. Dozenschuivers, krentenwegers, dat soort lui. Duurzame energie heeft juist zo hoog mogelijke variabele elektriciteits- en gasprijzen nodig. De pest is dat dan ook die andere "unspeakable option" kernenergie dan een voet tussen de deur dreigt te krijgen.

It's a strange world...
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Wat mij bekend is dat Ijsland voor 100 %voorzien is van duurzame energie. Duitsland is nog lang niet zo ver, hoewel ze een aardig tempo hebben.

De Nederlandse voorsprong behoort onderhand tot een stoffig verleden.
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

chathanky schreef:Wat mij bekend is dat Ijsland voor 100 %voorzien is van duurzame energie. Duitsland is nog lang niet zo ver, hoewel ze een aardig tempo hebben.

De Nederlandse voorsprong behoort onderhand tot een stoffig verleden.
IJsland heeft makkelijk praten. Daar komt de geothermie de grond uit spuiten! Gevolg is, dat er geen enkele rem is op elektraverbruik (alles, in ieder geval heel veel, gaat elektrisch in Skandinavische landen en IJsland), en dat giert daar dus de pan uit.

Als we in Nederland nog niet genoeg Noorse waterkracht over die nieuwe onderzeese kabel krijgen (in Noorwegen zwemmen ze in de waterkracht), gaat er wat EZ betreft gewoon een kabeltje extra naar IJsland toe. Kun je vergif op innemen.

Duurzame elektra zelf opwekken? Ga toch fietsen!

Ik doe het daarom maar liever zelf met mijn eigen 10 zonnepaneeltjes, wekken we 70% van ons eigen jaarverbruik mee op...

Overigens, Duitsland heeft met 10,2 procent duurzame elektriciteit in 2005 Nederland als zwaar ge?ndustrialiseerde natie (inderdaad ja, met ook gigantische bruinkoolcentrales van 2.700 megawatt...) al ver achter zich gelaten. Duitsland ligt op een andere planeet.

Voor impressie van "duurzaamheid" op elektragebied van de EU15 incl. NL en Belgi?, zie mijn grafiekenpagina die ik op basis van het recentste CBS rapport (duurzame energie 2005) heb gemaakt. Schrik niet van de extreem gegroeide component "biomassa" in NL: dat is gesubsidieerd regenwoud verbranden (palmolie) om "duurzame elektriciteit" te maken en geforceerd aan onze Kyoto doelstelling te geraken en Bak Ellende en Jopie Wijn te laten soppen dat ze zo goed bezig zijn...

http://www.polderpv.nl/CBS_rapport_DE2005.htm

:shock:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

IJsland heeft makkelijk praten. Daar komt de geothermie de grond uit spuiten! Gevolg is, dat er geen enkele rem is op elektraverbruik (alles, in ieder geval heel veel, gaat elektrisch in Skandinavische landen en IJsland), en dat giert daar dus de pan uit.
Nederland heeft toch ook makkelijk praten, voorlopig nog gas genoeg wat voor de staat een lucratieve inkomsten is.

Er zijn voor Nederland nog genoeg alternatieven om bv. middels waterkracht in de behoefte te voorzien.
Om aan de kyoto protocol te voldoen ga je dan niet investeren in dingen die aan het protocol afbreuk doet.
zaken zoals isoleren zonnenpanelen, die doen in eerste instantie een grote afbreuk aan het protocol. Als hier massaal in geinvesteerd wordt neemt de Co uitstoot alleen maar toe.
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

chathanky schreef: Om aan de kyoto protocol te voldoen ga je dan niet investeren in dingen die aan het protocol afbreuk doet.
zaken zoals isoleren zonnenpanelen, die doen in eerste instantie een grote afbreuk aan het protocol. Als hier massaal in geinvesteerd wordt neemt de Co uitstoot alleen maar toe.
Eeeuuhhh.... cynisme???

Je kunt uiteraard ook een stukkie touw nemen, scheelt weer een hoop CO2 uitstoot van het menselijk bestaan.

Maar inderdaad, zolang besparing en energieverspilling voorkomen niet keihard ?ber alles worden gesteld, blijft het water naar de Noordzee dragen, daar geef ik je gelijk in. Als je dat bedoelde.

Geef het goede voorbeeld. Goed voorbeeld doet goed volgen.

1200 kWh/jaar (70% zelf opgewekte zonnestroom; gemiddelde NL verbruik is 3500 kWh/jaar zonder eigen opwek), 30 kuub kookgas, 7,7 GJ stadswarmte (gemiddelde is 36,3 over 2006), 29 m3 drinkwater (plus 7 m3 regenwater voor toiletspoeling; gemiddelde jaarverbruik in NL is 105 m3 drinkwater), etcetera. Oh ja, ik ben bewust autoloos. En een comfortabel leven dat we hebben!

Dan "mogen" die "miljeuverwoestende" (niet mijn bewoordingen) zonnepanelen toch wel op mijn dak, wat jij?

:twisted:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Lees deze dan ook maar even dan:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV13.htm#10mei2006_LCActd

Ben benieuwd hoe ze die nucleaire uitstoot hebben berekend. Ik heb ernstige bedenkingen, gezien het hele voortraject. Zie daarvoor de briljante bijdrage van OliNo, let daarbij vooral op het CO2 verhaal:

http://www.olino.org/articles/2006/08/1 ... -oplossing

De technologische ontwikkeling in zon PV is werkelijk fenomenaal en milieuprestaties nemen een extreem hoge vlucht. Sowieso is de LCA en CO2 emissie impact bij duurzame technologie?n extreem belangrijk, omdat alle betrokkenen donders goed weten dat de hele kritische (fossiele) wereld over hun schouders meekijkt en niet te beroerd zal zijn om bij bedenkelijke ontwikkelingen meteen de alarmvlaggen te hijsen...

En dan heb ik nog "oude" Shell paneeltjes. Die, hoogstwaarschijnlijk, misschien wel 30 jaar of langer meegaan. Da's duurzaam.

Valt allemaal wel mee dus. Sterker: er worden continu broodjes Aap geserveerd door mensen die niet goed hebben doorgelezen (daarmee bedoel ik jou niet, trouwens).
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Plaats reactie