welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Chicken Power »

Hai x21r!
x21r schreef:De sma 5000 kan op een fase
Ik zie in de spec’s staan dat ie dan max. 5000 W 230 V terug kan leveren. Nu zal dat idd van de hoeveelheid zon afhangen. Maar als die op zijn max. is, gaat dat bij een 16 A zekering met B karakteristiek m.i. niet heel lang goed. Maakt men dat dan inderdaad zo?
x21r schreef:Dus 4000 Wp aan panelen en een omvormer die max 3400W = 85% dus enigszins acceptabel.
Het word echter (financieel) ZEER acceptabel als de hellings hoek en richting niet perfect zijn :D :D .

Dat lijkt me een tipje van de sluier die mss wel een eigen draad verdient…
x21r schreef:En inderdaad zoals DJ zei in zijn geval mag hij MAX 3680W op een fase invoeren. ( de regel is .. groep zekering max stroom is hoofdzekering gedeelte door 1.6….. 25A/1.6=16A ) Dus totaal kan hij dus 3x 3680W =11040W aansluiten (..als hij voldoende ruimte heeft op zijn dak ;-)
Die kan ik helemaal volgen.
x21r schreef:Nu kan Albert ook zijn hoofd aansluiting verzwaren naar 3x35A .
Als het allen de zekeringen zijn kost hem dat niets.. en per maand kost dat een 1 €.
Dat eerste kan ik beamen, maar dat laatste. Welke netbeheerder is dat? Sinds de invoering van het capaciteitstarief is dat toch echt over. Een monofase aansluiting of 3 X 25 A zijn gelijk in kosten, daarboven loopt het snel op. Zou qua meterwisseling ook geen slapende honden wakker maken als je nog gewoon een Ferrarismeter hebt.
x21r schreef:dat is bij elkaar 32 Ampère die KAN lopen over een extra aansluiting !!!!!
Ja, zo schrijf je het nu, maar eerder niet, haha.
x21r schreef:Het gaat hier niet over “correct”..”gecertificeerd” aansluiten .. het gaat om de begrijpelijke reden . Waarom je niets extra’s mag aan sluiten op DIE groep waar ook een omvormer aan zit die vermogen levert.
Dat schreef ik ook, en ik constateerde dat het in die zin correct aansluiten nogal is verkeerd gaat. Die extra groep voor aansluiting moet niet parallel aan de bestaande groepen gemonteerd worden, maar met een eigen aardlek voor de aardleks van de afnemende woonhuisgroepen. Immers, er is zo anders geen bescherming tegen aardlekken zijn voor het gedeelte wat dan door de inverters geleverd wordt.
x21r schreef:Ons 230v net in Nederland heeft een zeer goede uitvoering.. en heeft een zeer lage impedantie Anders gezegd: Als je een groot verbruiken aansluit dan zakt de spanning van 230v niet in tot 200V
( boven staande geld voor groot gedeelte Nederland ..uitzonderingen daargelaten).
Die zijn er toch meer dan je zou denken.! Ergens achter in de polder of zo onder melkenstijd. Hier in de stad met kabels van al een jaartje of 70 oud. Fikt per dag wel ergens zo’n kabel af.
x21r schreef:Vandaar dat er een begrenzing in de omvormers zit van 253V
Dat fenomeen was me reeds bekent. Vooral bij woonwijkjes zonder bedrijvigheid of grootverbruikers. Spanning is op orde totdat de zon los komt, en dan vallen de inverters af.
x21r schreef:Nu in Belgie zit de meeste bedrading nog boven de grond .. en aan het begin van de straat (of wijk) een cabine (trafo).Als jij voor je aan sluiting een paar zonne panelen lief hebbers heb zitten .. en jij zit bijna achter aan in de straat …. Dan loop jij steeds tegen die 253V melding aan.
Even ongeacht Nederland of België, maar in die situatie zou ik de meeste problemen verwachten bij degenen die het dichtst bij de trafo zitten, niet bij de verst afgelegen. Dat end kabel smoort wel beetje weg dacht ik zo…
Zit al bij m’n favorieten!
x21r schreef:Ps Cos Phi. =1 Bij de moderne elektronische omvormers.
Sla ik ook op! Hoe zat dat met oudere systemen?

Interessante materie dit!

Nog even naar Albert’s initiële vraag; bij dat vermogen kan ie dus kiezen voor 1 fasige teruglevering via een aparte groep met eigen aardlekschakelaar (bij voorkeur van die fase waar zijn zwaarste gebruik op zit).

Wil die daarna uitbreiden, dan zal er een identieke volgende aparte groep van een andere fase bij moeten komen.

Ik heb werkelijk geen idee van prijsverschillen tussen monofazige of drie- fasen inverters, dat zal ook nog wat uitmaken.


Groet, Cp
Verwijderd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Albert van WdJ »

Mooie discussie mensen. Ik heb alles doorgelezen, want hier is het laatste woord nog niet over gezegd.
Bedankt iedereen die hierop heeft gereageerd. Er zitten m.i. zeer waardevolle bijdragen bij.

Ik kom even terug op de eerste vragen:
Welke zonnepanelen zijn een goede (beste) koop? Er zijn nl. nogal wat soorten een aanbieders.
Daar kan blijkbaar geen zinnig antwoord op gegeven worden.
Blijft het toch moeilijk welke producent/welk merk ik moet nemen.
In principe wil ik een systeem dat zeker 25 jaar meegaat.

Waar moet je zeker naar kijken cq. op letten.
Dat is me meer helder geworden in deze draad.
Hoe wordt de set aangesloten? Ik ga uit van één omvormer. De meterkast heeft 3 x 25A.
Kan de omvormer op (nieuwe) een 16A groep? Of beter meerdere omvormers op verschillende groepen?
Ik zag dat 3-fase omvormers niet per definitie duurder zijn dan mono-fase omvormers.
Ik denk echter dat ik met mijn set gewoon onder die 3680 W blijf. Die moet dan toch een kleine 3000 kW per jaar kunnen leveren.
En ik wil zeker niet meer opwekken dan wat ik zelf verbruik. Want daarvoor krijg je niks.

Aansluiten dus op een aparte groep, op de fase met de zwaarste verbruikers.
En de aardlek van deze nieuwe groep goed aansluiten.

Nog een vraagje:
Zijn er nog omvormer-merken die je beter niet kunt hebben (beperkte levensduur, storingen, slechte service bij problemen)?

Albert
Change, before you have to.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door x21r »

Albert van WdJ schreef: Daar kan blijkbaar geen zinnig antwoord op gegeven worden.
Blijft het toch moeilijk welke producent/welk merk ik moet nemen.
In principe wil ik een systeem dat zeker 25 jaar meegaat.
Dus geld speelt geen rol ?? .. je koopt niet echt meer service of garantie door een duurde paneel te kopen.. en lange levens duur garanderen ze allemaal.
Dus vraag offertes (laat eff de configuratie zien hier ) en …..kies.
Albert van WdJ schreef:Zijn er nog omvormer-merken die je beter niet kunt hebben (beperkte levensduur, storingen, slechte service bij problemen)?
De hf serie van SMA levert niet het beloofde rendement.
Let op opstart spanning ..spanning bij lage temperatuur .. etc

Voor de rest de grote namen nemen .. uit Europa..
Bij SMA Sunny design downloaden .. kan je het spul mee na rekenen.
Andere firma zullen ook dat soort software hebben ..moet je eff zoeken.

Maar geen last van schaduw ??
Hoek en richting ??
Zelf instaleren en zo ?

En dan nog even bericht voor CP ..
Ps Cos Phi. =1 Bij de moderne elektronische omvormers
Bij de oude met trafo zou dit ook moeten zijn …maar geen concrete bevestigende data gevonden.
Leesvoer http://zonstraal.forumup.be/viewtopic.p ... =zonstraal

CP schreef: Even ongeacht Nederland of België, maar in die situatie zou ik de meeste problemen verwachten bij degenen die het dichtst bij de trafo zitten, niet bij de verst afgelegen. Dat end kabel smoort wel beetje weg dacht ik zo…
Neen helaas.
De weerstand is het groots op het einde van de kabel , spanning zakt het meest.
Omvormer probeer vermogen er op te zetten,dus spanning stijgt het meest.
Trafo aan het begin heeft aardige lage impedantie (zeg maar zware belasting).
(Maar trafo is eigenlijk nog te licht en ook kan de bekabeling daar naar toe te licht zijn).

Omvormer probeert vermogen er op te zetten .. dit kan allen lukken als hij stroom laat lopen … en dat lukt alleen als de spanning hoger is dan ….. tot 253V.


En als afsluiter …
Na het lezen van iedere regel CP ..even op de reset knop drukken ;-) aub
Je leest steeds dingen aan elkaar welke er niet staan .. dus hoofd graag leeg voor dat je de volgende regel leest .
Die SB5000 .. staat nergens in de tekst op een 16 A automaat .. is ook een beetje onzin. :wink:
:fff (en ook niet op een DD cup karakteristiek ). :fff
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Chicken Power »

x21r schreef:En dan nog even bericht voor CP ..
Ps Cos Phi. =1 Bij de moderne elektronische omvormers
Bij de oude met trafo zou dit ook moeten zijn …maar geen concrete bevestigende data gevonden.
Dus vooralsnog eigenlijk overbodige mededeling in relatie tot de positie van oudere omvormers! Zal de bijbehorende link gaan lezen.
x21r schreef:Neen helaas. De weerstand is het groots op het einde van de kabel , spanning zakt het meest.
Of er moet in de elektriciteitsleer iets heel ingrijpends gewijzigd zijn, naar mijn opinie geld dan omgekeerd het evenredige.. Aan het eind van de lijn in de polder kun je veel meer kwijt dan aan het begin van diezelfde lijn. Ecologisch gezien niet helemaal wenselijk, maar het verlies bij teruglevering wordt gelukkig pas na je meter in die dienstleiding verdampt naar de wormen of vogeltjes.

Nog anders gezegd, je kunt aan het eind van die lijn relatief veel meer terugleveren dan aan het begin van die lijn. De weerstand over die afstand smoort gewoon veel meer weg als bij diegenen die aan het begin van de lijn zitten.

Zou hier graag eens een boerenklompen beschouwing van DJ of nck over horen, misschien snap ik dat beter.
x21r schreef:Omvormer probeer vermogen er op te zetten,dus spanning stijgt het meest.
Eens, maar door de afstand heb je daar veel minder last van dan degene die pal achter de wijktrafo zit.
x21r schreef:Trafo aan het begin heeft aardige lage impedantie (zeg maar zware belasting).
(Maar trafo is eigenlijk nog te licht en ook kan de bekabeling daar naar toe te licht zijn).
Ik stel vast dat het eerste dan gewoon in tegenspraak is met het tweede. Of omgekeerd.
x21r schreef:Omvormer probeert vermogen er op te zetten .. dit kan allen lukken als hij stroom laat lopen … en dat lukt alleen als de spanning hoger is dan ….. tot 253V.
Juist, en hoe dichter bij de trafo…
x21r schreef:En als afsluiter …
Maak me gek!
x21r schreef:Na het lezen van iedere regel CP ..even op de reset knop drukken ;-) aub
Je leest steeds dingen aan elkaar welke er niet staan .. dus hoofd graag leeg voor dat je de volgende regel leest .
Als je ook maar ietsje meer zorgvuldiger formuleert, zou dat al een heel stuk schelen, lees je verhaal maar terug!
x21r schreef:Die SB5000 .. staat nergens in de tekst op een 16 A automaat .. is ook een beetje onzin. :wink:
Mijn beste, jij komt met dat dingvan 230 V en 5000 Watt, en waar zet je hem met dit vermogen in Nederland binnen een woonhuis dan wel op? Eindgroep is hier 16 A en daar moeten we het mee doen.

Of redeneer je, gezien de oorsprong van zonstraal.be kwakkeloos door op het feit dat men in België wel eindgroepen van 20 A kent? Dat zou ook al wat onzorgvuldigheid verklaren.
x21r schreef::fff (en ook niet op een DD cup karakteristiek ). :fff
Weet je eigenlijk wel wat ik bedoel? Heb ik wel is meer met die zonnestroom adepten, hele drukke verhalen over “strings” , “trackers” en weet al niet wat meer, maar elementaire kennis over het elektriciteitsnet ontbreekt geheel.


Groet, Cp
Verwijderd.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door x21r »

Beste CP
Hier wat uitleg over de omvormer die ergens achter aan de weg zit.
Anders gezegd op het einde van de kabel. Ver weg van de voedings trafo.
De laatste omvormer zal de hoogste spanning voor zijn kiezen krijgen ( ver weg van de trafo) ,en mogelijk als eerste uitvallen vanwege te hoge spanning ( >253v)

Dus even voor de duidelijkheid ..een omvormer wil zijn vermogen kwijt .. dit kan allen door stroom te laten vloeien naar het 230V NET toe ..dus moet de omvormer de spanning iets hoger maken dan de aangeboden 230v NET spanning.
Dus hier een rekenvoorbeeld(benadering) .. hoe verder weg van de trafo des te meer spanning de omvormer voor zijn kiezen krijgt.

We gaan er even van uit dat de omvormers gelijk zijn even als de panelen en de instraling op de panelen en de huizen redenlijk ver uit elkaar staan (of slecht 230vNET).
Met andere woorden alle installaties doen het zelfde en staat ruim uit elkaar,vandaar de weerstand van 1 ohm tussen de huizen waar de verschillende omvormers staan.
(In werkelijkheid zal je met 0,1 ohm en in de trafo zelf 1 ohm tegen komen in de praktijk ..maar voor het rekenvoorbeeld is 1 ohm zo even eenvoudiger.)

De omvormers per huis leveren een vermogen van 1150Watt … en dan nu ….
253v-1.jpg
Omvormer A wil 1150Watt leveren aan het NET dus dan krijg je de volgende berekening.

Omvormer A 1150W bij 230V dan is stroom 1150W/230V =5Ampere ( ongeveer..word dus 4,9A)
Dus over de weerstand Ra valt 5A x 1Ohm= 5 volt
Dus omvormer gaat naar een spanning van 235V en de stroom zakt dan tot 1150W/235v=4,9A

Anders gezegd .. de omvormer ziet een spanning van 235V en levert een stroom van 4,9A(ongeveer)

Nu een extra omvormer erbij
253v-2.jpg
Nu omvormer B er bij 1150W bij 235 V= 4,9 Ampere
Nu loopt er door weerstand Ra 4,9 A +4,9A= 9,8A is dus 9,8Volt
dus punt a gaat naar 230V+ 9,8V=239,8Volt
nu wat is punt b geworden ..
Door weerstand Rb loopt 4,9A is dus 4,9volt
Dat is dus punt b is 239,8V+ 4,9V =244,7 volt
Dan is dat de stroom bij omvormer B 1150w a244V =4,7Ampere

Dus nu even de waardes opnieuw uitrekenen.
Door weerstand Ra loop 4,9A +4,7A=9,6A geeft dus een spanning van 9,6Volt
Dus punt a= 230V +9,6V =239,6V
Weerstand Rb geeft een spanning van 4,7A x1 ohm=4,7 V
Dus punt b= 230V +9,6V + 4,7V =244Volt

Nog een extra omvormer erbij
253v-3.jpg
Nu omvormer C erbij 1150 W bij 244V=4,7A
Over weerstand Rc valt een spanning van 4,7A x 1ohm=4,7Volt
dus stroom van omvormer C word 1150 W/248,7V =4,6A

Dus nu even de waardes opnieuw uitrekenen.
Dus door weerstand Ra loopt 4,9A +4,7A+4,6A=14,2A is dus 14,2Volt
Dus punt a =230V + 14,2V =244,2Volt

Dus weerstand Rb = 4,7A+4,6A = 9,3A is dus 9,3volt
Punt b word dan 244,2V+9,3V=253,5Volt

Weerstand Rc =4,6A geeft dus een spanning van 4,6Volt
Punt c word dan punt b=253,5 + 4,6v=258,1V



Bovenstaande is dus een normale situatie..einde van de lijn zal als eerste tegen de >253V lopen.
Omvormer C zal proberen vermogen er op te zetten en zal al snel zien dat hij tegen de 253V aan loopt en stoppen.

Nu zal je begrijpen .. “real life” is altijd anders ..ieder type omvormer heeft andere regels (intern)..anders start en stop waardes .
Met als gevolg dat omvormer B er best kan uitvallen en omvormer C gewoon blijft draaien.
(of B en C gaan om de beurt aan en uit ..meest waarschijnlijke).

De kans dat omvormer A ( de eerste dicht bij de trafo) als eerst uitvalt is …erg… ontzettend … verschrikkelijk ….ontzettend..... erg.... verschrikkelijk ..... klein.

Dus dit alles te lering en info .
Mvg x21r :D
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Chicken Power »

Hallo beste x21r,
x21r schreef:Dus dit alles te lering en info
Allereerst, die truc is aan het lukken! Je laatste uitleg is een zeer heldere van het ophoog- fenomeen. Dank voor de uiteenzetting voor een ieder!

Nou heb ik er gezien mijn eerdere opmerkingen nog wel wat over:
x21r schreef:Dus even voor de duidelijkheid ..een omvormer wil zijn vermogen kwijt .. dit kan allen door stroom te laten vloeien naar het 230V NET toe ..dus moet de omvormer de spanning iets hoger maken dan de aangeboden 230v NET spanning.
Helder, alhoewel bijvoorbeeld bij terug leveren met een asynchrone machine nog wat meer bij komt kijken, maar dat is weer een ander verhaal..
x21r schreef:Dus hier een rekenvoorbeeld(benadering) .. hoe verder weg van de trafo des te meer spanning de omvormer voor zijn kiezen krijgt.
Maar slechts onder de condities zoals jij ze schetst!
x21r schreef:Met andere woorden alle installaties doen het zelfde en staat ruim uit elkaar,vandaar de weerstand van 1 ohm tussen de huizen waar de verschillende omvormers staan.
Dit impliceert dat dus ook de onderlinge afstand tussen de huizen hoegenaamd gelijk is!

Je dan volgende verhaal over het ‘ophogen’ per pV aansluiting deel ik helemaal en is zeer leesbaar en vooral begrijpelijk.
x21r schreef:Bovenstaande is dus een normale situatie..einde van de lijn zal als eerste tegen de >253V lopen. Omvormer C zal proberen vermogen er op te zetten en zal al snel zien dat hij tegen de 253V aan loopt en stoppen.
En daar zit de crux, jij komt dat woonwijkje niet uit, en gaat er voetstoots van een zelfde afstand tussen die huizen uit.

Ik had het in mijn voorbeeld over een boerderij die mss wel 1500 meter verder op diezelfde trafo als dat woonwijkje zit.

Die Ohmse waarde is dan al niet gelijk meer, en die voedingsspanning ook niet meer! Dat zijn voor mij echte criteria voor een slecht net. In het 220 V tijdperk had ik daar onbelast 205 V en onder melkenstijd net 190 V. Per saldo kun je op deze aansluiting dus echt meer kwijt dan de eerst voorliggende op die lijn!

Het mag dus duidelijk zijn dat je verhaal toch echt tegen een wat diepere achtergrond gezien moet worden!
x21r schreef:Nu zal je begrijpen .. “real life” is altijd anders ..ieder type omvormer heeft andere regels (intern)..anders start en stop waardes . Met als gevolg dat omvormer B er best kan uitvallen en omvormer C gewoon blijft draaien. (of B en C gaan om de beurt aan en uit ..meest waarschijnlijke).
Dat is ook een heel realistische beschouwing die ik graag met je deel!

En daarom ook nog even in het kader van ‘ter lering’: Die wijktrafo wordt echt niet vanuit het hoogspanningsnet gevoed, we noemen dat middenspanning!

Groet, Cp
Verwijderd.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door x21r »

CP schreef:En daar zit de crux, jij komt dat woonwijkje niet uit, en gaat er voetstoots van een zelfde afstand tussen die huizen uit.

Ik had het in mijn voorbeeld over een boerderij die mss wel 1500 meter verder op diezelfde trafo als dat woonwijkje zit.

Die Ohmse waarde is dan al niet gelijk meer, en die voedingsspanning ook niet meer! Dat zijn voor mij echte criteria voor een slecht net. In het 220 V tijdperk had ik daar onbelast 205 V en onder melkenstijd net 190 V. Per saldo kun je op deze aansluiting dus echt meer kwijt dan de eerst voorliggende op die lijn!

Het mag dus duidelijk zijn dat je verhaal toch echt tegen een wat diepere achtergrond gezien moet worden!
…. Per saldo kun je op deze aansluiting dus echt meer kwijt dan de eerst voorliggende op die lijn…
Neen want je loopt tegen de maximale spanning aan van 253Volt..
(bij async generator heb je daar geen last van ..met omvormers WEL ).

We gaan het nog een keer proberen …. De laatste op de lijn heeft het meeste last .
Dus even met de gemeente gebeld en het huis ver… plaats ,kabel getrokken..koffie gedronken .. en nu maar typen ..

Het eerste huis op 100 meter (1 ohm) tweede huis (boerderij..) op 1500 meter (15 ohm).
Plaatjes 4
253v-4.jpg
Nu omvormer B er bij 1150W bij 235 V= 4,9 Ampère
Nu loopt er door weerstand Ra 4,9 A +4,9A= 9,8A is dus 9,8Volt
dus punt a gaat naar 230V+ 9,8V=239,8Volt
nu wat is punt b geworden ..
Door weerstand Rb loopt 4,9A is dus (4,9A x 15 ohm= 73volt
Dat is dus punt 239,8V + 73V =312 Volt
Wat is dat de stroom bij omvormer B 1150W a 312V =3,6 Ampère

Dus nu even de waardes opnieuw uitrekenen.
Dus weerstand Ra loop 4,9A +3,6A=8,5A geeft dus een spanning van 8,5Volt
Dus punt a= 230V +8,5v =238,5V
Weerstand Rb geeft een spanning van 4,6A x15 ohm=69 Volt
Dus punt b= 230 +8,5 + 64 =302Volt

Dus omvormer B zal proberen te starten maar als snel uitschakelen vanwege te hoge spanning (>253V)

Nu wil CP een asynchrone generator plaatsen op een of andere bio olie ;-)
Dus teken we die ook eens in het schema
Fig5
253v-5.jpg
Je ziet met een spanning uit je asynchrone generator zal je al 258V moeten produceren om je voor liggende omvormer het leven zuur te maken ..
Dus nog meer olie op het vuur en de spanning verhogen ..je ziet nu wel dat je de eerst omvormer A niet zo maar uit het veld kan slaan…
Je zal met je asynchrone generator .. steeds de eerst volgende uitschakelen .. tot dat je uiteindelijk bij de allereerste omvormer aan komt ..alleen je eigen net spanning is dan wel tot duizelingwekkende hoogte gestegen .. en de meeste apparatuur overleden .. lol

Dus huizen op gelijke afstand .. boerderij op 1500 meter … blijft allemaal het zelfde verhaal gelden.
De omvormer dicht bij de voedings transformator .. blijft het langs “correct ‘werken ..

Dus dieper dan dit kan je niet gaan ..wel nog meer mogelijk heden met verbruikers.. generator..meer of minder voedings spanning …etc maar blijft het zelfde verhaal.

Volgende keer zal ik de eens bellen of ze een betere kabel kunnen trekken .. 1 ohm is toch behoorlijk watt ;-)
8)
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Chicken Power »

Ha, x21r,

Ik duik de boeken nog is in, kom er zo niet uit. Feit is dat ik bij die boerderij maar 205 en geen 302 Volt heb. D’r wordt dus wat weggesmoord over die 1500 meter. Heb nu zo’n beetje het idee dat het meest lonend is om te investeren in het soort kabel tussen B en C in plaatje 4…
x21r schreef:(bij async generator heb je daar geen last van ..met omvormers WEL ).
Je ziet met een spanning uit je asynchrone generator zal je al 258V moeten produceren om je voor liggende omvormer het leven zuur te maken ..
Voor zover ik van nck begrepen heb, zal de asyn gen al eerder het loodje leggen. Die heeft zelf al spanning nodig om intern bekrachtigt te worden. Gaat zelf de spanning niet ophogen. Verschil komt daar uit het overtoerental.
Kijk maar is in de draad van Helmich!

Groet, Cp
Verwijderd.
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door FritsOv »

Daar kan blijkbaar geen zinnig antwoord op gegeven worden.
Blijft het toch moeilijk welke producent/welk merk ik moet nemen.
In principe wil ik een systeem dat zeker 25 jaar meegaat.
waarom ? ik zou een systeem willen dat binnen 6 jaar terugverdient is dan kun je bij innovaties zonder pijn afscheid nemen.

Ik heb zojuist 3800 wp panelen met een sma 3300 lt hc gemonteerd.
Voor deze heb ik gekozen omdat de startstroom lekker laag is.
Super tevreden!!! En niet alleen ik maar iedereen die met het project meegedaan heeft.
ga nu poly panelen erbij kopen voor een superprijs (3760 wp) en wederom een sma 3300 lt hc. Ook dit keer wederom met anderen. (wie mee wil doen ....)

de keuze viel op sma vanwege de service. Een van de omvormers ging stuk (door onkunde van een installateur) en twee dagen later was de ruil omvormer al ter plekke. Maar ook de software van sma die je voordat je over gaat tot aanschaf inzicht geeft in compatabiliteit van de panelen en hoe paneel en omvormer te optimaliseren is erg handig.

het systeem is op een 16 amp groep gemonteerd die alleen voor de panelen is. Ik zou zowiezo ongeacht de omvang de omvormer op een aparte groep monteren al was het alleen al om deze in de meterkast af te kunnen schakelen.

groet en succes,
Frits
Laatst gewijzigd door kockie op 19 sep 2011, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Albert van WdJ »

FritsOv schreef: Super tevreden!!! En niet alleen ik maar iedereen die met het project meegedaan heeft.
ga nu poly panelen erbij kopen voor een superprijs (3760 wp) en wederom een sma 3300 lt hc. Ook dit keer wederom met anderen. (wie mee wil doen ....)
Even een aantal vragen:

Wat is een superprijs Frits? Wat betaal je dan per wattpiek?
En ik neem aan dat je subsidie hebt, want anders lukt het niet om binnen zes jaar terug te verdienen?

Wanneer je zegt, "wederom met anderen", bedoel je dan een gezamenlijke aanschaf van één set panelen, of meerdere sets?

Kun je ook merk panelen noemen?

Er is ook een actie gaande om de btw te verlagen van 19 naar 6%.
Verwacht je daar weinig van? Want dat is eigenlijk de rede dat ik even pas op de plaats maak.


Albert
Change, before you have to.
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door FritsOv »

Subsidie? welke subsidie? Er is helemaal geen subsidie meer toch? en als die er is heb je veelal een verplichting op je systeem voor de duur van die subsidie....

Afgezien van het aantal jaar in terugverdientijd, hoeveel leverd de gemiddelde auto per jaar op? En daar zijn we bereid bovenproportioneel aan uit te geven.
Ook ik had telkens een argument om niet over te gaan tot aanschaf.... het bekende er komt binnenkort een nieuw model uit, daar wacht ik op, of: ik verwacht dat er binnenkort een nieuwe regeling komt... verhaal.

met meerdere menseneen hoeveelheid panelen ingekocht en die op eigen dak in verschillende sets geplaatst.

http://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepa ... rdientijd/
Aanschafkosten PV-systeem
Piekvermogen PV-systeem (Wp)
Uren volle zon
Opbrengstfactor
Instralingsfactor (%)
Energieprijs 2010 (€)
Jaarlijkse prijsstijging energie (%)
Overheidssubsidie (€ / kWh)
Levensduur zonnepanelen (jaren)
Geschatte terugverdientijd

6 jaar

Winst na levensduur

€41173
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Albert van WdJ »

FritsOv schreef:Afgezien van het aantal jaar in terugverdientijd, hoeveel leverd de gemiddelde auto per jaar op? En daar zijn we bereid bovenproportioneel aan uit te geven.
Hooo... niet iedereen over dezelfde kam scheren graag!!

FritsOv schreef:Ook ik had telkens een argument om niet over te gaan tot aanschaf.... het bekende er komt binnenkort een nieuw model uit, daar wacht ik op, of: ik verwacht dat er binnenkort een nieuwe regeling komt... verhaal.
Meeste mensen maken een geheel foute calculatie.
Omdat ze op de verkeerde plaats beginnen!
Ze kijken op de energierekening, zien wat er aan elektra verbruikt is en zoeken dan naar een systeem. FOUT!
Ga eerst kijken wat je aan electriciteitsbesparing kunt realiseren. Die is goedkoper dan er een paneel voor aanschaffen.
Zo verminderde ik zonder veel moeite mijn verbruik met 300kWh per jaar. En ik denk er nog makkelijk 150 kWh per jaar meer af te krijgen.

En het is belangrijk om bij dit type investeringen niet alleen te kijken naar euro's maar ook waarom je ze doet. Daar mag je best een poosje over nadenken.
FritsOv schreef:http://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepa ... rdientijd/
6 jaar
Winst na levensduur

€41173
Geeft eens wat meer data! Zoals ik in de vorige post vroeg. Ik kan bij lange aan niet aan die 6 jaar komen met mijn aanschaf.

Mijn data
3680 piekwatt systeem ergens rond 7800 euro
Elektriciteit kost 24 cent (ééntariefmeter), prijsstijging was bij mij dit jaar 0% (Eneco), dus ik ga maar uit van 2% in het model.
opbrengstfactor eerder 0,85, maar laat ik op 0,88 staan
Subsidie op 0

Heb ik toch 9 jaar nodig.

Albert
Change, before you have to.
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door FritsOv »

Ik betaalde ongeveer 1,30 per wp
zonder omvormer en profielen etc.
Heb 195 poly gekocht maar bereken ze als 190 in het opbrengst geheel..
omgslagen naar jou systeem scheelt dat richting de 50 ct per wp

Overigens vraag ik mij af hoe ze de berekening opbouwen want als je opwekt en een aparaat aan hebt staan
wordt eerst het opgewekte benut eventueel aangevuld met het benodigde vanuit het net. Je meter staat dus stil of loopt terug of telt bij (minder dan normaal).
over het niet opgenomen deel, eerste besparing, betaal je ook geen mileubelastingen etc.
bij de 5000 saldering is de saldering na afrekening van belastingen.
Hoe beter je systeem in balans met je verbruik is des te meer eigen direct verbruik heb je.

Ik heb helaas geen achteruitlopende meter maar een moderne digitale meter :(
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door kockie »

En wat heb je moeten neerleggen voor omvormer en profielen? Ik denk dat het zinnig is deze mee te nemen in de Wp prijs
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door x21r »

Beste FritsOv
Zoals de men al vraagt ..gaarne meer info ...
FritsOv schreef:Ik betaalde ongeveer 1,30 per wp
inc ex BTW??? .. hoe groot de aankoop ..lijkt mij duur !!!! (1,45 inc btw per Wp is de straat prijs nu )
En waarom ..ongeveer .. 1,30 ?
FritsOv schreef:Overigens vraag ik mij af hoe ze de berekening opbouwen want als je opwekt en een aparaat aan hebt staan
wordt eerst het opgewekte benut eventueel aangevuld met het benodigde vanuit het net. Je meter staat dus stil of loopt terug of telt bij (minder dan normaal).
over het niet opgenomen deel, eerste besparing, betaal je ook geen mileubelastingen etc.
bij de 5000 saldering is de saldering na afrekening van belastingen.
Gaan we pas vertellen als jij meer info heb gegeven ;-)
Dit zou je toch al van te voren moeten weten ....forums staan er vol van ..


FritsOv schreef:Hoe beter je systeem in balans met je verbruik is des te meer eigen direct verbruik heb je.
Vreemd ... meer info ...nodig.

FritsOv schreef: Ik heb helaas geen achteruitlopende meter maar een moderne digitale meter :(
OEF .. tel bij je terug verdientijd maar de jaren er bij op dat je bezig bent om je saldering van je meterstanden correct te laten verwerken door de twee maatschappijen ...
Je word eerder grijs dan dat je met pensioen mag ;-) ( dat ene jaartje van de regering tellen we niet mee ).

FritsOv schreef:Subsidie? welke subsidie? Er is helemaal geen subsidie meer toch? en als die er is heb je veelal een verplichting op je systeem voor de duur van die subsidie....
en even later
FritsOv schreef:Overheidssubsidie (€ / kWh)
Is die er nu wel of niet ???

Dus vul dat lijstje in waar mee je rekening houd .. en gooi weg "uren volle zon","jaarlijkse energie prijs stijging".
Voeg toe.."omvormer levensuur 10 jaar","gemiste rente van de bank als je het geld had vast gezet".
De laatste is heel reëel.. bij een auto kijken we niet naar terug verdien tijd..maar op de bank zetten is hier een reële mogelijkheid..toch ??

Als je even doorzoekt op de forums vind je betere reken modellen dan die link die je gaf(dat is verkoop verhaaltje).

Nog een vraag: als je al een systeem had liggen.. en je gooit er nog een "vol" (16A) syteem bij.. wat had je dan liggen?? En wat is je hoofd aansluiting ?
Nog een vraag : hoe kan een installateur een omvormer stuk krijgen ??
Nog een vraag: ik krijg de indruk een verkoop verhaal te lezen ?

Maar kom maar op met al de informatie. Kunnen we nog wat van leren hoop ik .
Gr x21r
Plaats reactie