Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Het Chinese bedrijf Hefei Top Grand (website: http://www.china-topgrand.com) levert een grote reeks axial flux generatoren bedoeld om te gebruiken in windmolens. Ik heb het kleinste model, de TGET165-0.15kW-500R besteld in China om hem door te meten en na te gaan of hij geschikt is voor een klein windmolentje met een diameter van 1.65 m. Deze generator zou 150 W moeten kunnen leveren bij 14 VDC en een toerental van 500 omw/min. De fabrikant levert alleen metingen van het elektrisch opgewekte vermogen voor een weerstandsbelasting en deze karakteristieken zijn totaal anders als die voor een 12 V accubelasting. De generator kost 150 USD af fabriek maar inclusief verzend- en bankkosten was ik € 283 kwijt om hem hier te krijgen. Hij kwam deze week binnen en hij ziet er goed uit. De generator heeft een huis dat rond draait en een stilstaande as. De rotor wordt aan het huis bevestigd en de as wordt in het kopframe geklemd. Het wrijvingskoppel is extreem laag (0.004 Nm) maar er moet nog een oliekeerring gemonteerd worden waardoor het wat zal toenemen. De generator heeft een 3-fasen wikkeling in ster en om een accu te laden is een externe 3-fasen gelijkrichter nodig.

Om de generator door te meten heb ik een meetopstelling ontworpen die bijna gereed is. Ik wacht momenteel op de tandwielnaven die ik laat maken. Als je het mechanische vermogen wilt meten dat er in gaat dan moet je het koppel en het toerental meten en dat is nog niet zo eenvoudig. Ik heb een 750 W, 24 V PM-gelijkstroommotor maar die draait te snel om de generator daar rechtstreeks mee aan te drijven. Daarom maak ik een vertragende kettingoverbrenging naar een hulpas met een vertraging van ongeveer een factor 3.6. Op de hulpas komt een flens waar het generatorhuis tegenaan geschroefd wordt. Op de generatoras komt een hefboom met daaraan een touwtje waar een gewicht van 5 kg aan hangt. Ik heb een zeer nauwkeurige weegschaal met een bereik van 5 kg voor vijf omwentelingen van de wijzer en het gewicht leg ik op de weegschaal zodat die 5 kg aangeeft. Als de generator koppel levert, draait de wijzer achteruit en het verschil is de trekkracht in het touwtje. De trekkracht in N maal de hefboomarm in m is het geleverde koppel in Nm. Het toerental meet ik met een lasertoerenmeter middels een reflecterend plaatje op de naaf. Het product van het koppel in Nm en het toerental in rad/s is het ingaande mechanische vermogen Pmech in W.

Ik meet de generator niet door met een echte 12 V accu maar met een spanningsregelaar met dumpload die ik afregel op de gemiddelde laadspanning van 13 V. Het product van de gelijkstroom en de gelijkspanning is het geleverde elektrische vermogen Pel. Het rendement is het quotient van Pel / Pmech.

Om de motor aan te kunnen drijven met een variabel toerental is een variabele gelijkspanning nodig. Ik heb een 1-fasen Variac die een wisselspanning tussen 0 V en 230 V kan leveren bij een maximum stroom van 5 A. Met deze spanning voed ik een 3-fasen lastrafo die de spanning met ongeveer een factor 8 verlaagt en die dus tussen 0 V en 29 V levert. De stroom neemt met een factor acht toe als het traforendement 100 % zou zijn. Deze spanning wordt gelijkgericht met een bruggelijkrichter. De gelijkgerichte spanning wordt op de motor gezet. Er komt een sterk pulserende gelijkstroom uit de gelijkrichter maar de motor loopt hier prima op.

Als de meetopstelling klaar is zal ik er foto's van maken en die komen in het (Engelstalige) meetrapport van de generator. Als de generator doorgemeten is en het meetrapport klaar is dan komt dat op mijn website en wordt het vrij verkrijgbaar. Als de generator bruikbare karakteristieken heeft dan bouw ik de rotor die ik ontworpen heb op basis van de beperkte gegevens die ik nu heb. Het geheel wordt dan getest op de bestaande kop van de VIRYA-1.8 windmolen met een paar ondergeschikte aanpassingen. Ik houd jullie op de hoogte als ik meer weet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door kockie »

Leuk om te horen dat er "werk in uitvoering is".
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Ingir »

Als die generator echt rendabel is dan zullen we daar over 2 jaar nog veel over horen... [kuch].
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Ingir schreef:Als die generator echt rendabel is dan zullen we daar over 2 jaar nog veel over horen... [kuch].
Zo lang gaat het echt niet duren voordat de generator doorgemeten is. De fabrikant geeft op dat het rendement hoger is dan 85 % en daar heb ik wel mijn twijfels over als de belasting een accubelasting is maar omdat er geen ijzer in de spoelen zit zal het zeker hoger zijn dan dat van generatoren met een statorblikpakket.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Ingir »

Twee jaar...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Ingir schreef:Twee jaar...
Ingir, als je niets beter weet dan opmerkingen te maken die nergens op slaan blijf dan weg op dit forum! Als je hier mee doorgaat dan vraag ik de moderator om je te bannen.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door midwoud1 »

Adriaan.

Het is de moeite waard om er een wiekenstel op te zetten met een profiel NACA, Clark-Y of Góttingen.
Voor max. rendement en minimum geluid.

FBM.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Sandman79 »

@ Adraiaan, er bestaat zoiets als een vijandenlijst, dan lees je in ieder geval die berichten niet meer :)
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

midwoud1 schreef:Adriaan.

Het is de moeite waard om er een wiekenstel op te zetten met een profiel NACA, Clark-Y of Góttingen.
Voor max. rendement en minimum geluid.

FBM.
Ik heb voor deze generator een 2-bladige rotor met een diameter van 1,65 m ontworpen met een ontwerpsnellopendheid van 5,5. De bladen zijn voorzien van een 7,14 % gewelfde plaat profiel (zie KD 398). Het nadeel van normale NACA en Gottingen profielen is dat de weerstands/lift verhouding sterk toeneemt als de Reynoldswaarde kleiner wordt dan 10^5 en dat het profiel dan ook al bij kleine aanstroomhoeken overtrekt. Gewelfde plaat profielen hebben hier minder last van omdat de grenslaag turbulent is vanwege de scherpe neus. De Reynoldswaarde is evenredig met het product van de koorde en de windsnelheid waarmee het profiel wordt aangestroomd. Windmolens met kleine koordes presteren daarom slecht bij lage windsnelheden als normale profielen worden toegepast. Een bijkomend voordeel van bladen met een gewelfde plaat profiel en een constante koorde is dat zij eenvoudig uit plaat te knippen zijn en dat zij snel te welven zijn als de juiste pers beschikbaar is (maar die heb ik). Als de snellopendheid niet al te laag gekozen wordt dan kan het blad een constante instelhoek hebben en hoeft het dus ook niet getordeerd te worden. Er zit alleen een torsie in de oren van de centrale strip die beide bladen met elkaar verbindt. Maar ik ga deze rotor pas maken en testen als uit de metingen blijkt dat de generator de gewenste eigenschappen heeft.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door pelletpower »

Kijk, als plaatwerker klinkt dat als muziek in de oren. Nu nog testen.
Wat tav geluid en plaat?
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

pelletpower schreef:Kijk, als plaatwerker klinkt dat als muziek in de oren. Nu nog testen.
Wat tav geluid en plaat?
Ik heb al jaren diverse molens draaien met bladen die voorzien zijn van een 7.14 % gewelfde plaat profiel. De VIRYA-1.25 draait al meer dan tien jaar en je hoort hem nauwelijks. Bij gelijke diameter, snellopendheid en windsnelheid maken stalen bladen met een gewelfde plaat profiel wel wat meer geluid dan houten bladen met bijvoorbeeld een Gottingen 623 profiel. De geluidsproductie neemt sterk toe met de tipsnelheid. Als je de ontwerpsnellopendheid niet al te hoog kiest, er voor zorgt dat de generator de rotor zo belast dat bij hoge windsnelheden de rotor dicht bij zijn ontwerpsnellopendheid draait en een beveiliging toepast die het maximale toerental goed begrenst, dan is de geluidsproductie van een klein molentje met stalen bladen met een gewelfde plaat profiel zeker acceptabel. Waar je wel voor moet zorgen is dat de plaat niet te dun is t.o.v. de wieklengte. Anders treedt er bij hoge tipsnelheden flutter op en daarbij maakt de rotor juist erg veel lawaai. De VIRYA-1.65 bladen hebben een dikte/lengte verhouding die nog iets groter is dan die van de VIRYA-1.25 waardoor het blad geen last van flutter zal hebben.

Ik heb het berekeningsrapport van de rotor en de bouwtekening al wel klaar en als de generatormetingen voldoen aan de verwachting dan is deze rotor in een paar uur gemaakt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door pelletpower »

Kijk, geduld wordt beloond!
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door midwoud1 »

Het is een groot voordeel als je de snellopendheid van de gewelfde plaatwiek kan berekenen.
Dat scheelt veel tijd tov. het maken van houten airfoil wieken.
Ook is er een groot verschil tussen een motor aangedreven propeller met profiel en een wiekenstel die een generator gaat
aandrijven. Ik ben zelf wel een voorstander van een 3 blad windrotor.
Goed dat er een test wordt gedaan met een China Top Grand generator. Op internet zie je ze wel.
Maar in de praktijk kom je zie hier nooit tegen.

FBM.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

midwoud1 schreef:Het is een groot voordeel als je de snellopendheid van de gewelfde plaatwiek kan berekenen.
Dat scheelt veel tijd tov. het maken van houten airfoil wieken.
Het bepalen van de ontwerpsnellopendheid van een bepaalde rotor is onafhankelijk van wat voor profiel je gebruikt. In mijn rapport KD 35 wordt de methode gegeven hoe je dat doet. Je ontwerpt een rotor voor een bepaalde diameter, snellopendheid en aantal bladen en het verloop van de koorde en de instelhoek bereken je dan voor een bepaalde liftcoefficient. De liftcoefficient lees je af in de Cl-alfa kromme van het gekozen profiel. Je kunt elk profiel gebruiken mits je daar de aerodynamische karakteristieken van hebt. Voor een aantal profielen heb ik die vrijgegeven op mijn website.

Driebladige rotoren hebben als voordeel dat er geen rimpel op het gyroscopisch moment zit. Het gyroscopisch moment treedt op bij het kruien van een draaiende rotor. Tweebladige rotoren moet je traag kruien of je moet de bladen elastisch met de naaf verbinden zodat de rimpel nagenoeg niet doorgeven wordt naar de naaf. Dit laatste is bij de VIRYA-1.65 gedaan. Het nadeel van een kleine driebladige rotor is dat de koorde 2/3 maal zo breed wordt als van een tweebladige rotor met dezelfde diameter en snellopendheid. De smallere koorde maakt dat je bij lage windsnelheden onder het kritisch Reynoldsgetal komt te zitten waardoor de rotor slecht gaat presteren.

Omdat het wat langer duurt dan ik verwacht had om de naven van de meetopstelling te maken heb ik intussen de rotor toch maar vast gemaakt. Ik heb er een foto van gemaakt maar het lukt niet om deze te plaatsen als bijlage. Ook bij FAQ kan ik het niet vinden. Hoe doe je dit?
FBM.
Laatst gewijzigd door kockie op 06 sep 2015, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door midwoud1 »

viewtopic.php?f=8&t=735

Fotos en afbeeldingen plaatsen attachment
Axial Flux Generator
Axial Flux Generator
Plaats reactie