Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 657
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Het blikpakket dat je nu laat zien heeft 48 sleuven en is waarschijnlijk afkomstig van een 8-polige asynchroonmotor. Bij een 3-fasenwikkeling kun je daarmee een 8-polig of een 16-polig anker maken. Bij een 16-polig anker krijg je enkelvoudige spoelen. Bij een 8-polig anker krijg je telkens twee spoelen die om elkaar heen liggen.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Wat denk je van de mogelijkheid om de lippen van het blikpakket weg te snijden?
De binnendiameter wordt dan groter. Daarna een veel groter aantal nieuwe smalle sleuven snijden voor een driefasige wikkeling.

Statorophanging is nu 290 mm buitendiameter (kan aangepast worden)
Bijlagen
stator frame.JPG
stator frame.JPG (22.44 KiB) 4102 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 657
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

De fabrikant van het blikpakket heeft het zo ontworpen dat bij maximum veld het statorblik overal tegen verzadiging aan zit. De kritieke plaatsen zijn de spaken op het smalste punt en de brug tussen de bodem van een groef en de buitendiameter. Er van uitgaande dat het blikpakket voor een 8-polige motor bedoeld is, moet de brug daarvoor een bepaalde breedte hebben. Als je dit blikpakket ongewijzigd gebruikt voor een voldoende sterk 16-polig anker dan gaat er dezelfde flux door de spaken maar slechts de halve flux door de brug. De brug is dan eigenlijk een factor 2 te breed. Je zou bij een 16-polig anker best een aanzienlijk deel van de buitendiameter af mogen draaien als je het pakket lichter wilt maken.

Maar het verwijderen van de spaken en nieuwe gleuven in de brug maken daar zou ik niet aan beginnen. Ik denk ook dat er niet genoeg vlees over blijft om voldoende diepe sleuven te maken zodat je er het nodige koper in kwijt kunt.

De wikkeling voor een 16-polig anker ziet er als volgt uit. In 48 sleuven kun je 24 spoelen leggen en dus 8 spoelen van fase U, 8 spoelen van fase V en 8 spoelen van fase W. Het gemakkelijkst is een 2-laags wikkeling (de getoonde 12 polige autodynamo heeft een 3-laags wikkeling omdat elke fase in één keer compleet gelegd is). Bij de eerste laag zijn er geen elkaar kruisende spoelkoppen.

Spoel U1 ligt in groef 1 en 4, Spoel V1 lig in groef 5 en 8, Spoel W1 ligt in groef 9 en 12. Spoel U2 ligt in groef 13 en 16 enz. In de eerste laag ligt dus de helft van de spoelen en alle 12 spoelen liggen tegen elkaar aan. Alle spoelen van dezelfde fase worden in serie geschakeld. De spoelkoppen van de spoelen uit de eerste laag worden naar buiten gebogen zodat de nog niet gebruikte groeven vrij komen. De tweede laag wordt zo aangebracht dat het patroon van spoelen van een bepaalde fase een hoek van 45 graden maakt met het patroon van de spoelen van die fase uit de eerste laag. Vergeet geen sleufisolatie aan te brengen en sluitkappen als alle spoelen erin zitten. Sluitkappen zijn vooral bij lange groeven nodig om te voorkomen dat een spoel door de sleuf naar binnen kan komen en zo het anker kan raken. Alle spoelkoppen worden met touw omwikkeld en de gehele stator wordt ondergedompeld in schellak. Als je dit niet kunt dan is verven met epoxy misschien ook een optie. Je moet voorkomen dat de draden kunnen gaan trillen.

Als je de begin- en einddraden van de vier spoelen van dezelfde fase uit één laag apart naar buiten uitvoert dan heb je de keuze om de lagen met elkaar in serie of in parallel te zetten en zo de spanning en de stroom met een factor twee te veranderen.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

De gedachte is een zo groot mogelijke diameter en zo veel mogelijk spaken.

Hier 364 mm uitwendig. Inwendig later op rond 295 mm uitslijpen.
Brug tussen bodem en groef 11 mm.
Spaken op smalste punt 7 mm.

Nu eerst een stalen ring eromheen om het pakket te ordenen en stevigheid te geven.
Bijlagen
96 spaken.JPG
96 spaken.JPG (22.17 KiB) 4074 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 657
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Knap dat je 96 sleuven in de stator hebt kunnen maken. Ik begrijp alleen niet waarom je zo veel sleuven in de stator wilt hebben. Bij een stator met 96 sleuven kun je een anker met 32 polen gebruiken maar je moet dan wel 32 afzonderlijke spoelen maken als je geen permanente magneten wilt gebruiken. Een stator met 48 sleuven en een anker met 16 spoelen is gewoon minder werk.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Mijn grote voorbeeld http://www.enercon.de/en/home/ werkt ook met een groot aantal sleuven in de stator.

Er moeten toch voordelen zijn bij 96 i.p.v. 48 sleuven?
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Ring voor het opsluiten van de stator.
Bijlagen
statorframe.JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door kockie »

Ik ben een totale nitwit wat deze techniek betreft, maar er lijkt me toch een behoorlijk verschil tussen een 5MW molen en een 500W molen(tje). De laatste zou bij mij welkom zijn, maar ik zou er niet voor kiezen om een groot model terug te schalen. Dan zou ik liever een goed uitgetest en nagemaakt model gebruiken als van Hugh Pigott of een model van Adriaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Kockie,

Als mensen met verschillende vaardigheden een team vormen is er niks moeilijks aan moderne windmolentechniek.
Een levendig topic op dit forum is als teamwork.
Bijlagen
amerikaan.jpg
amerikaan.jpg (18.87 KiB) 4015 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Statorophanging en hoofdas zijn nu samengebout.
Bijlagen
statorframe+hoofdas.JPG
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Blikpakket opgesloten. Het volgende is het uitslijpen van een gave binnendiameter met de hoofdas in het centrum.
Bijlagen
blikp. in ring.JPG
blikp. in ring.JPG (28.79 KiB) 3952 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Samengestelde naaf+lagers.
Bijlagen
55-30-12 en 47-25-12.JPG
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

De naaf is nu vastgebout op een frame. De stator kan draaien om zo de binnendiameter van het blikpakket uit te slijpen.
Bijlagen
console.JPG
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Om het dunne blik van de spaken bij elkaar te houden (en ook om straks de wikkeldraad te beschermen)
heb ik er krimpkous omheen gedaan.
Bijlagen
detail.JPG
detail.JPG (24.59 KiB) 3841 keer bekeken
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

Hi Rinus.

Alibaba doet mij altijd denken aan die man met zijn 40 handlangers.
Hier wordt een stator gebouwd voor een multi Kw windturbine.
Om de wikkelingen en draaddikte voor een gewenst vermogen te bepalen wordt door bouwers van de Piggott generator een proefopstelling gebouwd met een magneten rotor en 1 spoel in de stator positie
Daarmee kan je makkelijk wijzigingen aanbrengen met je koperdraad bij je gewenste toerental .
De uitkomst van het voltage van die ene spoel vermenigvuldigen zodanig dat je met een 4:3 verhouding in drie fasen uitkomt bij het gewenste vermogen.
Stator AB
Stator AB
Plaats reactie