Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator

Bericht door m.bouwer »

Hallo Frans,

De holle as met lager wordt bijeengehouden door een perspassing.
De homokineetstomp is niet nodig.

Groet Rinus
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Windgenerator

Bericht door Jan. »

Misschien wel interessante lectuur.

http://www.windmotoren-friesland.nl/doc ... erslag.pdf


De wiekdiameter heeft invloed op het vermogen, die hoeveelheid wieken ook?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator

Bericht door Dutch John »

Je kunt met twee wieken ongeveer net zoveel wind oogsten als met 20. Alleen dient dan de snellopendheid (toerental) van de eerste veel groter te zijn dan van de laatste.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Windgenerator

Bericht door Jan. »

Stel je maakt twee molens met dezelfde diameter zeg maar iets van 3.50 m.
De ene voorzie je van een dubbele wiek, zeg maar één rechte lat die in het midden draait.
De andere leg je de diameter zo goed als volledig dicht met bladen.

Welke heeft bij éénzelfde windkracht, dezelfde molenas en een eventuele zelfde overbrenging de meeste kw's?

Of speelt de vorm van de bladen een grote rol?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator

Bericht door pelletpower »

Zoals DJ al aangeeft breng je met het aantal wieken de optimale snelheid omlaag. De diameter bepaalt hoeveel vermogen je uit de wind kunt oogsten, het aantal wieken het toerental. Rendementen ontlopen elkaar niet veel. Hoe minder wieken, des te minder werk dus.

He Michel en DJ, laat me dan eens iets ponsen, voel ik me ook nog eens nuttig.

Wat bevestiging magneten betreft: ruitenkit is een goedje waar zowat alles mee te bevestigen is. Ik heb een motor gehad waar de kuip van bleef scheuren, ongeachte welke kunststoflasexpert hem repareerde. Uiteindelijk zelf een paar staalplaatjes en autoruitenkit gepakt; nooit meer losgegaan, ook niet bij 200+
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Windgenerator

Bericht door OBL-Rien »

Jan. schreef:De wiekdiameter heeft invloed op het vermogen, die hoeveelheid wieken ook?
Ik weet van vliegtuig propellers dat een drie-blads propeller meer vermogen kan leveren dan een normale twee-blads, maar bij een lagere efficiëntie. Een vierblad kan nog meer vermogen leveren, maar de efficiëntie is weer lager.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator

Bericht door Dutch John »

Jan., OBL,

De formules die rendementen en vermogens duidelijk maken, staan in boeken als het Windwerkboek en de Piggott bouwhandleiding. Als je wilt gaan bouwen, raad ik aan beide aan te schaffen. Het Windwerkboek is voor een paar euro op Marktplaats te vinden, het Piggott boek kun je bij Omweg bestellen: http://www.windenergy.nl/website/ Het knutselgehalte van de projecten in het Windwerkboek mag misschien in de tegenwoordige tijd aandoenlijk zijn, maar het geeft zeer brede informatie en leest makkelijk. Het Piggott boek is een boek voor op de werkbank, maar heeft een aanvullende theoretische appendix.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Windgenerator

Bericht door Jan. »

Ik weet van vliegtuig propellers dat een drie-blads propeller meer vermogen kan leveren dan een normale twee-blads, maar bij een lagere efficiëntie. Een vierblad kan nog meer vermogen leveren, maar de efficiëntie is weer lager.
Idem.
Van kennissen die met een parapente spelen weet ik dat die extra vin aan een propellor extra stuwkracht levert
evenals een 4 bladige propellor meer vermogen geeft dan een 3 blads op de moerasvlet.

Maar of dit te vergelijken is?
De bladvorm is zowiezo al anders.

Maar ik begon er weer over na te denken toen ik als twaalfjarige in de beginjaren tachtig mijn eerste [en enigste] :fff windmolen bouwde van uit het boek http://www.google.nl/imgres?q=wind+werk ... 8,s:0,i:95
Dat was er een met een houten blad, gewoon een plank uit de schuur, die in een bepaalde vorm gezaagd en geschaafd moest worden, zoals beschreven in het gelinkte boek. Was een leuk klusje.
Het ding draaide als een tierelier. Bij een bepaalde windkracht, 4 a 5 misschien? weet ik eigenlijk niet meer, zag het ding er uit als een doorzichtige schotel en maakte een licht fluitend frrrrrrr geluid. Alleen bij de minste verandering van de windrichting wikte het ding heen en weer, zodat de as al gauw sleet. In dezelfde tijd had ik een "stoere" oom die dacht dat ie wel een bosmanmolentje kon tegenhouden aan de as. dat koste hem wel mooi twee vingers :lol:

Zodoende kwam ik op de combinatie snelheid, kracht en slijtage.


Aanvulling, want ik zie dat DJ ook net wat geplaatst heeft.

Dat bouwen ben ik zeker van plan, maar dat was ik 32 jaar geleden ook al eens, alleen miste ik toen dit forum :(
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator

Bericht door Dutch John »

Yep, ook ik kocht het Windwerkboek in 1981, maar van bouwen kwam nooit niets. Daarvoor staat er teveel algemene informatie in het boek. De eerste keer moet je iets bouwen waarvan duidelijk is dat het gaat werken. Geconcentreerde ervaring opdoen, zonder teveel tijd en materiaal te verspillen, wat tot desillusie kan leiden. Het Piggott boek voert je aan het handje mee door het hele proces. Stapel de blokjes netjes op en het werkt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Windgenerator

Bericht door OBL-Rien »

Ik heb in 77-78 al eens een houten wiek gemaakt.
Zelf heb ik hem nooit gebruikt, maar Pa heeft hem een jaar later aan iemand gegeven/versjachelt (sp?) die er toen stroom mee opwekte.
Ik weet nu dat de vorm verre van ideal was. (Hij werdt uit een massief blok eikenhout gebeiteld, zonder vorm voorgave)

Mocht ik een huis vinden dat een goede gelenheid biedt wil ik zeker eens een windgenerator maken.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windgenerator

Bericht door kockie »

Op de middelbare school (1987-1994) heb ik onder andere het windwerkboek, windbouwwerk van Fons de Beer en nog een aantal andere windmolenboeken verslonden. Een gedeelte van windbouwwerk heb ik toen zelfs gekopieerd. Een paar jaar geleden kreeg ik een kopie op papier (na een oproep op mijn website). Deze is gescand en tot pdf omgevormd en is bij windenergy.nl te downloaden. Dit boek behandelt al een molen met collectieve hoekverstelling. Dit op basis van veren en gewichten. Dat moet DJ toch een beetje aanspreken... Helaas is het bij mij "lullen"gebleven en ben ik nog steeds niet bij het "poetsen" aanbeland. Inmiddels heb ik wel een 15 meter mast gekocht voor 25 euro. Het begin is er zullen we maar zeggen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator

Bericht door Dutch John »

Ik heb de betreffende pdf en sluit niet uit er ooit iets mee te gaan doen. Tegenwoordig raak ik echter steeds meer gecharmeerd van eenvoud. Bovendien zijn er zoveel meer zaken buiten windturbines. Kon een mens maar tevreden zijn met slechts één hobby.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Windgenerator

Bericht door Richard-III »

In '82 of '83 heb ik de "kleine beer" uit het windbouwwerk boek van Fons De Beer gebouwd.
Als lagering gebruikte ik een achteras van een DAF 44 dacht ik,daar zat al een reductiekastje op aangebouwd en tevens ook een rem.
In die overbrengingen van wieken naar de alternator of dynamo liep het dikwijls fout bij zelfbouw,kwestie van uitlijnen enzo...

Misschien het nog eens overdoen maar dan met een zelfbouw alternator zoals op de piggott...maar het is zoals DJ al zegt had ik maar één hobby.

groet
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator

Bericht door m.bouwer »

windmolenvrienden,

Ondertussen heb ik, om wat meer inzicht te krijgen, een voorwielaandrijfnaaf enigszins gemodificeerd
om te gebruiken als hoofdas voor een molen met wiekverstelling.
Groet Rinus
Eerste wijziging:
Bijlagen
v.w.naaf v.a.z.JPG
v.w.naaf v.a.z.JPG (25.49 KiB) 4439 keer bekeken
v.w.naaf a.a.z..JPG
v.w.naaf a.a.z..JPG (24.27 KiB) 4439 keer bekeken
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Windgenerator

Bericht door omweg »

Volgens mij is het gewoon tijd voor een Piggot bouw workshop, tegenlicht van gisteravond is toch weer genoeg inspiratie dat we op de goede weg zijn met particuliere stroom levering.
Mijn voorstel zou zijn in de loop van het voorjaar in Zeddam?
Ik denk dan aan een combi van mensen die concreet een molen mee willen nemen na de workshop en mensen die de bouw ervaring op willen doen. Als van deze combi van mensen te vinden is moeten de kosten volgens mij ook binnen de perken kunnen blijven, zeker als DJ zijn inkoop kwaliteiten wil inzetten.
Een andere mogelijkheid is dat we tijdens de workshop een molen voor Kokkie bouwen en deze ook oprichten zodat het resultaat ook daadwerkelijk zichtbaar is.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Plaats reactie