Windmolen voor het opwekken van warmte.

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Dutch John »

Hmm... De gebruikte windturbine zou afgekeken zijn van VOITH, maar is eigenlijk een panemoon. Een heruitvinding van soortgelijke windmolens uit China en Perzië, uit de houtje/touwtje tijd. Gelijk welke windmolen ook, kan ook dit type niet meer uit een bepaald oppervlak bij een bepaalde windsnelheid oogsten, maar deze is complex en zwaar. Het grote aantal bewegende delen baart mij zorgen. Vijfmaal zoveel complexiteit betekent vijfmaal meer kans op storing. En dat laatste doet zelfs het beste rendement de das om. Ter vergelijk: de Piggott/Otherpower turbines hebben 2 bewegende delen: de wieken met hun overbemeten en beproefd autowiellager en de vaan met een robuuste buis-in-buis lagering. De Haegeman turbine telt al zeker 10 lagers, de zwenkwieltjes niet meegerekend. Ik vraag mij af of dit type ook een vaanstand kent. Wel belangrijk in geval van storm. De mast even strijken lijkt me onmogelijk.

Eenvoud is ook belangrijk bij de aanmaak en het transport van energie. Een driefasen hoogspanningsgenerator kan niet lekken, heeft geen ontluchtingsproblemen en kan door bijna elke handigert zelf gebouwd worden. De dunne transportkabel hoeft niet geïsoleerd te zijn en kent nagenoeg geen verliezen. Simpele verwarmingselementen zetten de energie om. Bijkomend voordeel: als je warmte genoeg hebt, dan is er misschien nog een toepassing voor de elektriciteit.

KISS, zoals de Yankees zeggen en ze hebben gelijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door fredb »

Dutch John schreef: Eenvoud is ook belangrijk bij de aanmaak en het transport van energie. Een driefasen hoogspanningsgenerator kan niet lekken, heeft geen ontluchtingsproblemen en kan door bijna elke handigert zelf gebouwd worden. De dunne transportkabel hoeft niet geïsoleerd te zijn en kent nagenoeg geen verliezen. Simpele verwarmingselementen zetten de energie om. Bijkomend voordeel: als je warmte genoeg hebt, dan is er misschien nog een toepassing voor de elektriciteit.

KISS, zoals de Yankees zeggen en ze hebben gelijk.
DJ
DJ, dank voor deze opmerkingen.
Onze eerste keuze was een molen van het Amerikaanse type, eigenlijk om precies dezelfde redenen die jij nu opnoemt. Hij wordt ook in grote series gemaakt en is dus goedkoop en heeft een hoog koppel (heb ik mij laten vertellen) en is vooral vreselijk mooi. Ik neem zomaar van je aan dat de de Piggott/Otherpower turbines misschien nog wel efficiënter zijn dan een Amerikaan.
Maar helaas, we stootten op de gemeente. Er werd mij in niet mis te verstane woorden verteld dat zij de procedure zoveel mogelijk zouden ontmoedigen om dat zij op het stukje land wat ik bezit niet willen dat er een molen komt. De Haegeman molen kan, omdat het een verticale as molen is, gemakkelijker op een statief met wielen gezet worden. Op die manier is hij verrijdbaar en hoeft er geen vergunning aangevraagd te worden. Dat waren de eerste overwegingen om contact met die groep op te nemen. Inmiddels zijn we een hele hoop gesprekken verder en is er veel respect ontstaan voor wat die drie man daar in België aan het doen zijn. Ik heb echt het gevoel dat dit systeem, bij de verticale as molens, in de hoogste regionen staat.
Maar eerst moeten we een ander probleem oplossen. Zo'n molen draait niet meer dan 30 tot 60 toeren per minuut en de cavitatie trommel vraagt 2500 tot 4000 toeren per minuut. Dit is eigenlijk niet overbrugbaar, wordt mij voorgehouden.
Daarom ben ik uitermate blij met de inbreng van Peter. Misschien biedt die ingang meer soelaas.
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Chicken Power »

Die gemeentelijke bezwaren zijn zelfs niet eens alleen maar Nederlands, vandaar dat anderen weer voor een ander concept gaan.

Zie hier de ideeën van van Jan Vissers uit België:
http://www.ecobouwers.be/forum/post/zel ... ridgeblade

Hier wat meer van de bedenkers van dat concept:
http://powercollective.blogspot.com/

Engelsen, die zelfs een prijs van de Postcode Loterij hebben gekregen. Desondanks, daar ook een lange weg.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door fredb »

Tja, daar kunnen ze toch niets tegen in brengen, denk ik zo. Jammer, we zijn net klaar met de bouw van onze woning anders hadden we deze oplossing zeker overwogen. Maar nu staat alles verkeerd. De meeste wind komt hier uit het westen (ZW of NW en alles daar tussen in) en de daken staan op het zuiden. Verder moet ik er niet aan denken dat we weer gaan bouwen of verbouwen aan de huizen en het kantoor, daar hebben we inmiddels de buik van vol. Maar ik het zo de schurft aan die ambtenaren dat je bijna dit zou gaan proberen, alleen al om ze uit te dagen.
met vr,gr.
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Chicken Power »

That's the spirit!

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Dutch John »

Fred,

Achteraf gezien heb ik weinig problemen ondervonden met de vergunningsaanvraag. Vroeg in eerste instantie naar de (bekende) weg voor een mobiele mast. Een verplaatsbare bouwlift als drager en mast, met het idee dat je voor iets dat geen vaste plek heeft ook geen vergunning nodig hebt. Wel, dus. Na wat gesteggel mocht ik 10 meter hoog bouwen met een wiekdiameter van 3 meter. Vreemde voorwaarde was dat het geheel alleen op grond voor agrarische doeleinden mocht staan. Misschien kun je daar iets mee? Overigens heeft onze gemeente een aantal jaren geleden een Energyball toegestaan bij de basisschool. Zeker geen landbouwgebied. Wel een turbine die niets brengt en al helemaal niet tussen de bebouwing.

De wiekdiameter vroeg ook om een milieumelding. Had meer voeten in de aarde, want men wil het geluidsniveau weten. Dat is niet bekend. Achteraf gezien zelfs niet eens meetbaar, zo laag.... Maar tijdens de procedure gaf het problemen. Uiteindelijk heeft de gemeente zelf de zaak doorgerekend en ingeschat mbv cijfers van grote turbines. Overigens zonder rekening te houden met de logaritmische schaal, maar ik heb ze maar zo wijs gelaten, want zo viel het beter uit.

Dus als ik dit vergelijk met jouw ervaringen, dan blijkt er weinig eensgezindheid tussen de Nederlandse gemeentes te bestaan. Kun je ze niet aanspreken op hun verantwoordelijkheid naar de burgers tav toekomstige duurzame energie; iets waar andere gemeentes meer mee bezig zijn? Ze zouden dankbaar moeten zijn dat iemand zijn nek uit wil steken.

Groet,
DJ

Dat is inderdaad nogal een overbrenging waar je over spreekt. Alles is te maken, maar dit vreet rendement. Zelfs een snelloper zal nog een te grote overbrenging vragen. Een dynamo bouwen die bij 30 o/min z'n nominale toerental heeft is daarmee vergeleken eenvoudiger uitvoerbaar.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door deleted »

In België krijg je ook de grootste problemen als je een aanvraag doet.
Zien ze enorm op tegen het papierwerk. Vaak een reden, volgens mij ,om maar gewoon "nee" te zeggen.

Als je daarentegen niets aanvraagt, blijkt ook niemand gemotiveerd om een papiermolen op te starten ...
Niet dat ik mensen op het slechte pad wil brengen natuurlijk... Het is dan ook maar een vaststelling dat mensen die ervan uitgaan dat er niets officieel nodig is (hebben ze vaak zelfs niet bij stilgestaan), meestal de minste problemen hebben ...

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Tim »

fredb schreef:Maar helaas, we stootten op de gemeente. Er werd mij in niet mis te verstane woorden verteld dat zij de procedure zoveel mogelijk zouden ontmoedigen om dat zij op het stukje land wat ik bezit niet willen dat er een molen komt. De Haegeman molen kan, omdat het een verticale as molen is, gemakkelijker op een statief met wielen gezet worden. Op die manier is hij verrijdbaar en hoeft er geen vergunning aangevraagd te worden.
DJ schreef:Kun je ze niet aanspreken op hun verantwoordelijkheid naar de burgers tav toekomstige duurzame energie; iets waar andere gemeentes meer mee bezig zijn? Ze zouden dankbaar moeten zijn dat iemand zijn nek uit wil steken.
Na dit geprobeert te hebben, kun je plannen presenteren van het grootst mogelijk vergunningsvrije gedrocht, wellicht dat er dan wel mogelijkheden komen.

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Chicken Power »

Werd de Energyball even gememoreert, een van de molens op het testveld in Schoondijke.

Daar scoorde die ook niet echt best, maar volgens de leverancier doen de bij de jachthaven van Vlieland geplaatste modellen het haast 10 X beter!

Alleen, klein nestje jonge adders onder het gras:
http://www.overtwad.nl/pageid=33/articl ... land).html

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Tim »

Cp,

Hier in de buurt staat ook zo'n eneryless ball op een gebouw. Ik ga straks surfen omdat het hard waait 4-5Bft), die molen ging vanmiddag net niet rond. Naar mijn mening had ie al lang moeten tollen.

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Chicken Power »

Tim, heel herkenbaar!

Paar blauwe vrienden zijn ook geraakt door het duurzaamheids virus, maar liefst 4 molens op een dak (zichtbaar vanaf de A20): http://www.rotterdam.nl/nieuws:windturb ... ng_politie

Benieuwt of we dat rendement ooit te horen krijgen. Als ik langs kom draait er meestal maar 1 van de 4….

En dan willen ze die opbrengst ook nog relateren aan de hoeveelheid blauw op straat. Ik hou de honkbalknuppel nog maar even om de hoek staan.

Groet, Cp
Verwijderd.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door omweg »

Nog even over vergunningen, ik weet niet waar de stelling van Adriaan Kragten op gebaseerd is maar het volgende heeft hij geschreven:

Voor een rotordiameter minder dan 2 m heb je voor een molen met een horizontale as geen milieuvergunning nodig en in de praktijk ook geen bouwvergunning. Voor een rotoroppervlak kleiner dan 40 vierkante meter, dus voor een rotordiameter kleiner dan 7,1 m, zijn de berekeningen die je moet overleggen om een milieuvergunning te krijgen nog tamelijk eenvoudig.

Voor een rotordiameter van 4.6 m zou je dus een milieuvergunning en een bouwvergunning nodig hebben. Ik weet niet hoe zwaar het niet hebben van een milieuvergunning telt. Een bouwvergunning kun je ontlopen door er voor te zorgen dat de molen geen bouwwerk is. Dit zou het geval kunnen zijn wanneer de molen op een rijdend onderstel staat of wanneer hij los op de grond staat wat met een zeer brede zware voet realiseerbaar is. Er zijn zat mensen in het buitengebied die molens hebben staan zonder vergunning waar niemand last van heeft en dus ook niemand bij de gemeente over klaagt. Maar in een woonwijk ligt het anders vanwege mogelijke geluidsproblemen, flikkering, slagschaduw en het gevaar dat de molen omvalt of dat de bladen er af vliegen als de rotor niet voorzien is van een deugdelijke beveiliging.


Zelf ga ik mijn tweede molen die op de dijk naast mijn woonschip komt te staan alleen in de winter oprichten (de tuidraden zitten nml in de weg als ik ook van mijn tuin gebruik wil maken), een van de bijkomstige redenen is dat ik minder last van vergunning problematiek zal krijgen omdat ambtenaren s'winters bij de warme kachel van het gemeentehuis blijven.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Tim »

Over Kragten gesproken:

Zo kan het ook: Ontwerper windmolens geeft ontwerprapporten weg..!

http://www.wanttoknow.nl/zo-kan-het-ook ... orten-weg/

Tim
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door x21r »

Tim schreef:Over Kragten gesproken:

Zo kan het ook: Ontwerper windmolens geeft ontwerprapporten weg..!

http://www.wanttoknow.nl/zo-kan-het-ook ... orten-weg/

Tim
lol ..ik volgde hem al een tijdje..veel rapportjes al gelezen via Bidnetwork..wel intressant....hij komt vaak hier http://wind-energie.startpagina.nl/prik ... 321,page=1


Eigenlijk alweer oud nieuws ...of gaat het internet zo snel ;-)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door benthuis »

Zo kan het ook: Ontwerper windmolens geeft ontwerprapporten weg..!

http://www.wanttoknow.nl/zo-kan-het-ook ... orten-weg/
Wouw! Niet gestoord door enige technische kennis zeg ik: Wat in "ontwikkelings"landen in massa geproduceerd wordt, moet interessant zijn voor deze hobby smurf.

Bah, weer iets waar ik me op in wil lezen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie