eigen waterbron aanleggen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

hallo,

Ik ben al één en ander tegen gekomen ivm met een bron spuiten. Aangezien ik hier kleigrond heb dacht ik eerder aan een grondboor met verlengstukken zoals deze: https://nl.vidaxl.be/e/8718475886112/gr ... tukken-9-m

Volgens de consulteerbare gegevens begint er een waterlaag reeds 1m onder het maaiveld, deze zou zo'n 5m dik zijn, met daaronder 80m klei.

Ik dacht van het boorgat open te houden met overdruk (buis 130mm vol water houden en die 0.5m boven maaiveld steekt), hopelijk krijg ik de natte klei omhoog met die grondboor.

Iemand die een soortgelijke techniek heeft geprobeerd? Ik wacht momenteel op de levering :|
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door LeaD »

Een rond gat geboord in onaangeroerde vaste kleigrond blijft lang staan zowel droog als nat . Die overdruk van een 0,5m boven het maaiveld maakt het hopeloos ingewikkeld en krijg je aan de onderzijde niet dicht .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Paul Joosten »

Dan wordt het een bron met negatieve opbrengst ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

ok, bedankt voor de feedback. Ik post m'n bevindingen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door willem »

Ik denk dat je je al het werk kan besparen daar klei minimaal water door laat.
De kleinste pomp zal al te groot zijn om er een paar emmers water uit krijgen
omdat er geen toestroom is, klei is een dichte massa.
Alleen als de kleigrond al geroerd is ontstaat er een iets van open structuur
wat dus water doorlating teweeg brengt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door LeaD »

Ik heb 3 putten van 5m diep in kleigrond . Dit brengt elke dag 1000L op . In de winter kan dit tot 2 m^3 per etmaal .

Als pomp een traagdraaiende zuigerpomp ( cfr. Hermes ). Op de zuigleiding een extra vacuumvat gemaakt van een gasfles en op 3m boven het maaiveld geplaatst en voorzien van een vernauwing met een bolkraan om te voorkomen dat de putten worden leeggezogen . Pomp draait om de 3 minuten zo een 10 à 20 seconden en is onderaan het vacuumvat aangesloten zodat het water er uit wordt gezogen en het vacuum behouden blijft .

Het debiet hou ik bij met een een debietmeter en een arduino om de pulsjes te tellen om enig indicatie te hebben voor het instellen van de tijd van de pomp en de bolkranen ( per put 1 bolkraan als instelbare vernauwing ) . Mijn ander probeersel was een digitale weegschaal onder het vacuumvat om het debiet te bepalen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Orbiter »

TLS schreef: 29 apr 2020, 19:10 Volgens de consulteerbare gegevens
Waar kan ik dat voor m'n eigen kot ergens nakijken of opzoeken (in het pajotenland)?
Dit w-e begin ik dan direct te boren hé :-D
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

op de 'databank ondergrond vlaanderen' - DOV

https://www.dov.vlaanderen.be/portaal/?module=verkenner

je adres ingeven en dan een 'virtuele boring' doen; een 'aquifer' is een laag met water (zoals zand), een 'aquitard' is een niet water-doorlatende laag (zoals klei). Je vindt er ook de 'vergunningsvrije diepte' tot waar je mag boren zonder milieuvergunning.

alle hoogtes (waaronder ook je maaiveld) zijn aangegeven tov zee-niveau, dus beetje rekenen...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

willem schreef: 30 apr 2020, 10:53 Ik denk dat je je al het werk kan besparen daar klei minimaal water door laat.
De kleinste pomp zal al te groot zijn om er een paar emmers water uit krijgen
omdat er geen toestroom is, klei is een dichte massa.
Alleen als de kleigrond al geroerd is ontstaat er een iets van open structuur
wat dus water doorlating teweeg brengt.
Veel debiet heb ik niet nodig. Op voorwaarde dat het water niet roest is zou ik een automatische bijvulling van m'n regenput willen bekomen.
Eventueel gebruik ik een niveausensor in de filterbuis om het pompje te sturen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door willem »

LeaD schreef: 30 apr 2020, 14:08 Ik heb 3 putten van 5m diep in kleigrond . Dit brengt elke dag 1000L op .
Als pomp een traagdraaiende zuigerpomp ( cfr. Hermes ).
Die pompen ken ik wel, ben ze voorheen tegen gekomen in het werk, zijn net heel kleine
bronnerings pompen (zuig/pers pompen)
1000 L p/d betekend dat je het systeem niet voor gras/border besproeien gebruik
maar voor andere doeleinden, ook de pomp is daar niet geschikt voor.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Orbiter »

Heel leuke site die databank ondergrond vlaanderen. Ook al is het nogal 'technisch' en versta ik er amper iets van. Veel moeten opzoeken om er wijs uit te geraken. Op de plaats waar ik graag een 'waterput' zou maken is er dit:
Laag 1 - 7m aquifersystemen
Laag 2 - 43m aquitardsytemen
Laag 3 - 12m aquifersystemeb

Indien ik het goed begrijp is er vrijwel direct grondwater beschikbaar, en dat klopt ook met wat we zien wanneer we een paal in de grond steken hier. Daar boren we doorgaans 80cm diep voor en al naargelang de plek en het moment van het jaar komt dat gat onderaan heel snel vol met water te staan.

Nu wil ik wel even terugkomen op die manuele grondboor van 9m lang. Zelf heb ik ervaring met een aangedreven grondboor ivm bovenstaande paaltjes zetten. Ben wel nooit dieper dan 1,1m gegaan. Dus ja zo'n boor werkt goed, alleen zal die jou heel wat energie vragen en gaat het lang duren. Dus geduld en doorzetten. Eventueel de hendel groter maken dan kunnen er 2 personen rondlopen. Leuk werkje voor een paar kids en jij het dan telkens weer boventrekken.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

ja, ik heb ook enkele malen in m'n haar moeten krabben van al die terminologie. But remember: 'Google is your friend'!

Ook interessant is eens te kijken naar de meet-putten in je buurt die op ongeveer dezelfde hoogte zitten, daar kan je de huidige grondwaterstand en zelfs de historiek van een volledig jaar bekijken.

Roest/ijzer water zou ontstaan in lagen die niet permanent verzadigd zijn doorheen het jaar. dus ik veronderstel dat je diep genoeg moet kunnen boren om in een permanent verzadigde laag te komen. Ik ga ook een klei-stop gebruiken om geen vervuiling van bovenliggend(roest) water te hebben.

In jouw geval ga je het dus moeten hebben van die eerste aquifer van 7m dik, ik veronderstel dat deze niet veel dieper dan je maaiveld begint?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Orbiter »

Die eerste laag begint direct aan het maaiveld. Over het hele land hier is er wel behoorlijk wat verschil in dikte van die laag, gaat van 4m tot 12m diep. Zal goed moeten mikken :mrgreen:

Er ligt hier één niet-verbuisde boorput net achter de hoek, echter zit die op 85m diep en geeft geen metingen door. Is niet geschikt om mee te vergelijken dus. Richting oosten wat verderop is er eentje dat beter bruikbaar is denk ik, ook al ligt het maaiveld daar al een aantal meter lager. Die lijkt 3 filters te hebben op 7m, op 10m80 en op 15m diep.

Interessante metingen trouwens van mei 2019
Ammonium 0,543 mg/l.
Nitraat 44,963 mg/l
Nitriet < 0,030 mg/l
Fosfaat 0,187 mg/l

In mei 2018 is zelfs een hele reeks metingen beschikbaar tot en met chroom en lood.

Kant westen een hele reeks die ondiep zit met zelfs eentje op amper 93cm diep.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

?? je filterbuis is toch geperforeerd over een aantal meter, dus waarom zou je goed moeten mikken? Dat van die meerdere filters op verschillende dieptes begrijp ik niet goed. Het is alleszins verboden om verschillende watervoerende lagen met elkaar te verbinden.

enfin, ik moet het zelf nog allemaal proberen :D Wacht nog altijd op m'n grondboor
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door LeaD »

$_86.jpeg
Mocht de spiraalboor niet goed werken is dit een zeer goed alternatief, werkt heel goed in de klei .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie