Water naar groendak

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ABuitenhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2019, 18:03

Water naar groendak

Bericht door ABuitenhuis »

Goedendag, ik heb een groendak op ons rijtjeshuis, hoogste punt is iets van 6,5 m.
Nu ben ik op zoek naar een manier om daar te bewateren zonder gebruik te moeten maken van elektriciteit.
Ik kom niet verder dan ' iets met capillaire werking?'.

Wie hebben er ideetjes?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Water naar groendak

Bericht door Pietje »

De hoeveelheid energie die nodig is om dat water elektrisch naar boven te pompen is zo verschrikkelijk veel minder dan de energie die nodig is om ook maar iets aan techniek op je dak te installeren, dat een eenvoudig pompje gewoon een prima manier is.... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Water naar groendak

Bericht door Paul Joosten »

Wat voor begroeiing heb je, sedum? Dat moet je alleen bij zeer langdurige extreme droogte bewateren, het kan er tegen maar alle onkruid e.d. niet en dat scheelt je onderhoud. Waarmee wil je sproeien? Kraanwater heeft voldoende druk dus meer dan een tuinslang heb je niet nodig. Ander water: waar bewaar je dat en voor welke doeleinden gebruik je dat nog meer? Een regenton heeft meestal niet zoveel inhoud en dan kan je met een pomphulpstuk op een boormachine en een stuk tuinslang prima uit de voeten.

Als het anders moet mag je even aangeven wat de situatie precies is.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Water naar groendak

Bericht door hobbes »

Hallo, ik heb T tape, een soort druppelleiding op mijn groendak liggen. Met wat koppelstukken en een pp ( soort kunststof )leiding heb ik een aftakking gemaakt van de regenwaterleiding. Achter het huis heb ik een kraan en als ik die open zet gaat de hydrofoorpomp waterdruk geven en druppel ik mijn groendak :D
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Water naar groendak

Bericht door hobbes »

wil je absoluut geen elektra willen gebruiken dan kun je de T tape ook op de waterleiding aan sluiten. Maar ik kan je verklappen dat de pomp niet zo veel elektra verbruikt en alleen als ie draait
Plaats reactie