Watertoevoer wasmachine

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivl
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2017, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Watertoevoer wasmachine

Bericht door ivl »

Ten eerste; hallo iedereen. Ik ben nieuw op dit forum en zag op het eerste oog al dat hier veel interessants te leren en bespreken valt :)

Omdat ik er niet echt iets over kon vinden stel ik nu zelf maar even de volgende vraag.

Is het een mogelijkheid om een andere watertoevoer te gebruiken voor een wasmachine dan een normale waterkraan/waterleiding?


Is het bijvoorbeeld mogelijk een losse watertank te gebruiken? Hoe zit het dan eventueel met de waterdruk?
Als het gaat om "gerecycled" water in de tank, wat voor filters heb je nodig? Ik bedoel, zijn er stoffen die absoluut niet in het water mogen zitten voor het in de machine komt?

Hopelijk heeft er iemand hier meer ervaring met zoiets :)
Bedankt alvast!
- the prettiest thing you can wear is a smile -
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door Lieve »

Hallo Ivl, welkom op het ecologie forum.
Misschien leuk als je jezelf even voorstelt.

Wat je vraagje betreft, ja een wasmachine heeft waterdruk nodig, de meeste ongeveer 4 bar.
Je kan natuurlijk iedere soort water gebruiken, voor de was is het beter indien het water proper is.
Je kan een waterpomp op een groot watervat plaatsen, een zandfilter is wel aangewezen.

Wij hebben een waterput met elektrische pomp, dit water kan voor allerhande gebruikt worden, maar niet als drinkwater.
Je kan ook regenwater gebruiken.
Let wel op bij de aankoop van een waterpomp. Sommige pompen verbruiken erg veel elektriciteit.
Er bestaan courant 3 types pompen, pomp met drukreservoir en pomp met directe aanzuiging en de dompelpomp.
De pomp met directe aanzuiging blijft continue draaien zolang je water neemt. De druk is afhankelijk van de afstand die te overbruggen is.
Pomp met drukreservoir, verbruikt elektriciteit zodra de druk in het reservoir te laag word. De druk is regelbaar.
Dompelpomp, deze pomp word in de put gegooid, word meestal gebruikt voor bevloeiing van tuinen en dergelijke. Ongeschikt voor continu gebruik.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door Albert van WdJ »

In Nederland komt de waterdruk in het leidingnet voor woonhuizen in het algemeen niet boven ca. 2 bar uit.
In het stuk van de warmwater leiding zal het af en toe hoger zijn, vanwege het opwarmen van een boiler. De overstort gaat vanaf 8 bar open. Maar heb je geen boiler, maar een geiser, dan blijft de waterdruk toch wel beneden die 2 bar.
Volgens mij maakt het voor een wasmachine niet uit of je 1 of 2 bar druk hebt. Denk zelf dat de handleiding van de machine wel aangeeft of er een minimale druk moet zijn.
Change, before you have to.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door mro »

Ik vermoed dat de meeste machines wel door een druksensor detecteren of de kraan openstaat. Bij onvoldoende druk wacht het programma en komt er een foutmelding. Ben niet zeker maar denk dat de toevoerdruk aan de machine >1bar moet zijn.

Alternatief is met een gieter het water in het zeepbakje gieten, moet je wel in de buurt blijven :)
Gebruikersavatar
ivl
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2017, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door ivl »

Bedankt voor jullie reacties!

Intussen ook wat verder gezocht naar aanleiding van de nieuwe info.

Klopt het dat als je 1 bar waterdruk wilt hebben, je dat ook kunt verkrijgen door 10 meter hoogte verschil?
(Niet dat dat in mijn geval praktisch uitvoerbaar is, maar het principe :) )

In de handleiding van mijn machine staat inderdaad minimaal 1 bar (maximaal 10).
Het is een bovenlader, ik weet niet of het tijdens een wasprogramma verstandig (of überhaupt mogelijk) is de klep open te doen om water handmatig toe te voegen. Ik heb eigenlijk ook geen idee hoeveel liter zo'n apparaat per spoeling of per programma totaal gebruikt.

De uitleg over de pompen ga ik mij eens verder in verdiepen. Misschien is dat inderdaad wel de beste mogelijkheid om voldoende druk te creëren..

Bedankt,
Inge
- the prettiest thing you can wear is a smile -
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door jwardenier »

Is die drukcensor of inlaatklep ,niet te vervangen voor een ander exemplaar ,zodat je met een lagere druk uit kunt ,b v 200 mbar .?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door JantjeV8 »

Misschien dat in de recentste 'digitale' wasmachines een druksensor zit, maar doorgaans werkt de wasmachine met een vulnivo sensor. Een soort vlotter die doorgeeft of de kraan open of dicht moet. Er zijn er ook die werken niet als een vlotter, maar op gewicht.
Hooguit dient dat druk voorschrift om wat snelheid in het water te krijgen bij het doorspoelen van het zeepreservoir. Anders sijpelt het door die zeepbak.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door kockie »

Wij hebben een tijdje op eigen water gewassen. Dat was geen onverdeeld succes. Het zeepbakje voor de voorwas werkte niet meer wegens te lage druk en er zat mangaan in het water. Dat geeft echt onverwachte effecten bij de witte was :oops: :oops:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door martijn1984 »

Ik weet uit eigen ervaring dat nieuwere machines binnen een bepaalde tijd gevuld moeten zijn , anders vliegt t ding in storing.
Onze kraan ging niet goed los , en een druk van 1,8 bar hier.

1 bar is inderdaad 10 meter.

Een centrifugaalpomp al dan niet met hydrofoor gaat meestal naar 4 bar.
De kleinste zijn vaak 3m2 per uur.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door jwardenier »

En stel je koopt een nieuw machine ,zijn er dan mogelijkheden ,b v lagedruk 200 of 300 m bar .
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door martijn1984 »

Als je er een nieuwe machine of pomp voor moet kopen kun je denk ik beter leidingwater blijven gebruiken.

40 liter per wasbeurt.
Bij een gemiddeld gezin mag je ook aardig buffer hebben.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door jwardenier »

Nee ,onze wasmachine is op ,dus zal er iets nieuws moeten komen .
Met de hand wassen is geen optie ,ook de stroomloze niet i v m te veel werk .
Als er dan toch een nieuwe moet komen dan zou hij graag aan ons verlangen tegemoet moeten komen ,inlaat met warm water ,lage druk .
Dit om het waterproject .
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Watertoevoer wasmachine

Bericht door hanskraayeveld »

Ik doe de was en vaatwas nu zon half jaar met regenwater.
De pomp is een hydrofoorpomp van gardena, 4000 l/min, 4 bar.
Ik heb een 3weg kraan tussen mijn aanvoer zitten. Mocht mijn regenwatervat (7000 liter) op zijn, kraan overhalen en doorgaan met leidingwater.

Geen problemen met kleurverschil in de was. Kan alleen ook niet echt merken dat de was zachter wordt door het regenwater, maar misschien is ons standaard water al niet hard. En hebben geen droger, dus was droogt binnen/buiten op rek.

Mijn wasmachine en vaatwasser (allebei siemens) verbruiken respectievelijk 50 en 15 liter water per wasbeurt. Beetje afhankelijk van programma.

Ik bespaar er precies 500 liter per week mee, ik heb er een teller tussen zitten.
26 m3 op jaarbasis.

Ik filter alleen dmv een drainbuis. Het water valt door gaatjes in de drainbuis in de put, het vuil spoelt door naar de afvoer op het riool (of blijft in de buis liggen tot het water zo hoog komt, dat het vuil gaat drijven en alsnog door spoelt naar het riool) en natuurlijk een stankafsluiter ertussen en genoeg afschot, dat je rioolwater nooit je put in kan stromen. Wij hebben geen gescheiden rioolstelsel.
Plaats reactie