Bijna alles op regenwater in huis

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Bijna alles op regenwater in huis

Bericht door mro »

Wij hebben hier sedert ongeveer een jaar een regenwateropslag van 2000L.

Zie topic: viewtopic.php?f=4&t=5397

Wordt momenteel gebruikt voor de wc's, wasmachine en een klein beetje tuin, schoonmaken, kippen,...

Ik ben heel tevreden van het resultaat: ons verbruik van leidingwater is gedaald van 4m³/maand naar 1,5m³/maand.

Nu ben ik er over aan het nadenken om nog een stapje verder te gaan: ook douchen en afwassen op regenwater. Dat zou dan betekenen dat ik bijna alles op regenwater zou zetten inclusief de boiler voor warm water en 1 aparte kraan voor drinkwater in de keuken. (opslag kan vergroot worden dmv extra IBC-vat)

Qua leidingwerk is het geen probleem om alles om te schakelen, ik heb nog een leiding over richting keuken die momenteel niet gebruikt wordt en zou deze dan kunnen aansluiten op het leidingwater.

Wat betreft het regenwater: ik vermoed dat er wat extra filtering zal nodig zijn om veilig het water te kunnen opwarmen om te kunnen douchen, afwassen, eventueel zelfs tanden poetsen(deden we vroeger als kind). Niet echt om te drinken, maar waar ligt de grens natuurlijk :)

Dus kort samengevat: het volledige huis op regenwater behalve 1 koudwaterkraan in de keuken. Wat zou daarvoor nodig zijn qua filtering? En over welke prijs moet ik dan denken?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bijna alles op regenwater in huis

Bericht door JantjeV8 »

In de natuur wordt het door zand en gesteente gefilterd..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bijna alles op regenwater in huis

Bericht door Dutch John »

Zoiets als de Big Berkey zal best goed en langdurig werken. Alleen is dat drukloos.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie