Vaten niet laten overlopen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Vaten niet laten overlopen

Bericht door swake »

We moeten hier regelmatig 200L tonnen (en gelijkaardige vaten en tonnen) bijvullen met water met een tuinslang. Als we geen waterverspilling willen is het een kwestie van er blijven naast staan en het kraantje tijdig afsluiten. Wel... ik wil dat afsluiten automatiseren en het moet een draagbare oplossing worden welke autonoom kan werken, dus geen elektrische sturing. Het lijkt voor de hand om een WC vlotter te gebruiken, heb echter nog niet gevonden hoe dat draagbaar kan gemaakt worden. Iemand een oplossing?
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door mro »

Hoe moeten we het ons voorstellen in de praktijk?

Loop je rond met een tuinslang en vul je de tonnen? Zijn het open tonnen of enkel met een klein vulgat?

Of breng je de vaten naar naar een vaste plaats en voer je ze vol weer af?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door Albert van WdJ »

Je zou misschien iets kunnen maken volgens hetzelfde systeem van een brandstof vulpistool.
Ik weet alleen niet hoe dat precies werkt.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door Pietje »

Precies: framepje met een lijmklem op de bovenkant van de ton, hefboom met drijver die de knop van het Gardena spuitpistool dichtdrukt.
Of met een elastiek de knop indrukken, en als de ton vol is drukt een drijver het elastiek weg.

Daar kom je wel uit!

(wel een leuke toepassing... Ik gooi een bal in de ton, en als ik in de verte die bal zie bovenkomen dan zet ik de dompelpomp uit.)
gardena.jpg
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door mro »

Je zou ook kunnen je tuinslang onder de ton steken en als die ton dan zwaarder wordt door het vullen dan drukt die de slang plat en stopt de toevoer.

Moet je gewoon nog niets bedenken om het wat te kunnen afregelen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door swake »

mro schreef:Loop je rond met een tuinslang en vul je de tonnen?
Daar komt het op neer ja.
Op de tuinslang zit een omgekeerde U vorm en een kraantje. Die U wordt aan de ton gehangen, dan moet ik het de hele tijd niet meer vasthouden. En dan ga ik iets anders doen, als het goed zit vergeet ik het niet tijdig af te zetten (tja... je raad al wat er wel gebeurd hier)

Die tonnen zijn het water voor paarden en consoorten.
Albert van WdJ schreef:hetzelfde systeem van een brandstof vulpistool
Mja.... klint goed zoiets. Waar vind ik een tankpistool?
Pietje schreef: framepje etc...
Mneee liever niet, zo'n systeem wordt hier na 2 keer gebruiken letterlijk gewoon afgebroken.
mro schreef:kunnen je tuinslang onder de ton steken
Je bedoelt dat het ook automatisch gaat als het goed geregeld is. Komt volgens mij nooit goed maar het is een idee natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door Pietje »

Misschien dat je een waterstop kan vinden die je kan instellen op "200 liter en dan stoppen"? Voor wasmachines gaan ze tot 45 liter.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door dormos »

Ik zou gewoon een stortbakvlotter gebruiken.
Daar kun je een beugel aanmaken waarmee je m over de rand van een ton kan hangen. Is 1 vat vol dan hang je 'm op de volgende.

Of je maakt er 1 in elk vat, met aan de buitenkant een Gardena koppeling. Is 1 vat vol, dan klik je de slang op het volgende vat.

Groet,

Hans
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door Wouter Gillis »

Als je ervoor kan zorgen dat de vaten op gelijke hoogte komen te staan, dan kan je ze verbinden als communicerende vaten. Dan hoeft het systeem niet draagbaar te zijn.

groet
Wouter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door kockie »

Hoe ver staan de vaten uit elkaar? Blijven ze altijd op dezelfde plek staan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door JantjeV8 »

Een tankpistool werkt op lucht. Die vangt de tegendruk op van de lucht die door de peut uit de tank geperst wordt en reageert daar op. Het is een systeem zonder electronika of wat dan ook. Luchtdruk en een verenmechaniekje wat uiteindelijk een schakelaar onderbreekt. In Nederland moet je het knijppistool vast blijven houden, de 'automaat'stand is hier verboden met het oog op plaatselijke milieurampjes.

Echter bouw je zo'n ding op de waterkraan, is het wel een ander verhaal of dat mechaniek een elektrische schakelaar moet onderbreken, of een tapkraan tegen de stromingsdruk moet afsluiten.

Nog een optie, kost hooguit een paar tientjes:
Ik heb op de wasmachine een waterslot zitten, batterijtje er in, en een voeler die op de vloer ligt. Gaat er wat lek, komt er water op de vloer, dat voelertje wordt kortgesloten en het klapt de watertoevoer dicht.

Even gezocht, maar deze is het:
http://www.bcc.nl/accessoires/accessoir ... oCvhfw_wcB

Voelertje bovenin de ton hangen.
Laatst gewijzigd door JantjeV8 op 18 mei 2016, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door JantjeV8 »

Grrr, linkje werkt niet, misschien zo dan:

https://www.onderdelenexpertshop.nl/pro ... chine.aspx
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door swake »

Het stortbakvlotter-op-een-beugel idee moet ik dan toch eens van dichtbij gaan bekijken. Het ding moet er in ieder geval eenvoudig af kunnen gehaald worden. Op de tank laten staan is zoveel als een verzekering tot zeer korte levensduur.

De hoeveelheid water welke in de vaten moet is variabel. Dieren drinken dagelijks niet identiek dezelfde hoeveelheid :shock:
De vaten blijven min of meer op dezelfde plaats staan. Nu ja, een paard van 600kg welke een duwtje geeft tegen zo'n tonnetje dan staat het ding ook direct een halve meter verder natuurlijk.
Ik wil niks elektrisch. in deze is dat gegarandeerd niet duurzaam.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door mro »

Bij koeien zie je veel van die 'drinkkleppen' ik ken het juiste woord niet. Ze duwen met hun kop tegen de klep en er komt water uit.

Zou zoiets niet bestaan voor paarden?
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Vaten niet laten overlopen

Bericht door fikkie stoken »

Op MP zoeken op tankpistool geeft veel hits al vanaf 10€

Deze is zeker geschikt voor water : http://glazenwasserswinkel.nl/product/t ... genklem-3/

Maar een oude van een diesel of benzine zal het ook wel doen.
Plaats reactie