leidingen desinfecteren

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vansukkelgem
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2014, 18:25

leidingen desinfecteren

Bericht door vansukkelgem »

Hallo,

volgende week installeren we onze filters + uv lamp waarna we ons bronwater zonder veel zorgen kunnen consumeren. We moeten wel eerst onze leidingen desinfecteren. Dit zouden we kunnen doen met een chloor (javel) oplossing. Voor de warmwaterleidingen hadden we gedacht om er even water van 75°(max. boiler) door te spoelen.

Zal 75° volstaan?
Indien ja, zou ik dan niet even mijn boiler kunnen aansluiten op mijn koudwaterleidingen? Dat is hier een eenvoudige ingreep en zo moeten we niet prutsen met dat bleekwater.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: leidingen desinfecteren

Bericht door Ruuben »

Warm en koud is 1 leiding.

Ik begrijp je opzet niet. Maar een nieuwe drinkwater leiding vraagt behoorlijk spoelen. Ook komende maanden zullen nieuwe leidingen elke ochtend gespoeld moeten worden ivm met vrijkomende metalen. In mijn nieuwe huurhuis was er keurige folder meegeleverd met dergelijke instructies van het drinkwaterbedrijf.


Desinfectie met heet water. In Zwembad wereld is elke 24 uur 2 minuten spoelen met water heter dan 60 graden voldoende voor legionella beheersing in douche water systemen.

Bronwater kan taaie gemene beesten bevatten. Ik weet alleen dat bij helder beekwater 20 minuten koken pas volstaat.

Gevoelsmatig zit je altyd goed met heet spoelen. Kijk of je kranen geschikt zijn voor 75 graden
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: leidingen desinfecteren

Bericht door pelletpower »

Met 75 gr desinfecteer je niet. Verder dan legionella kom je niet en die heb je niet in de koudwaterleiding.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: leidingen desinfecteren

Bericht door JantjeV8 »

Pas op PP, wel als die leiding te lang stil staat en de omgevingstemperatuur aan heeft genomen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: leidingen desinfecteren

Bericht door GTV6 »

Wat je kan doen is desinfecteren met waterstofperoxide, dit haalt de biofilm uit oude leidingen, daarna met een zwak zuur zoals citroenzuur andere vervuiling verwijderen. En ook koudwaterleingen zeker dode leidingen kunnen een bron zijn. Vanaf 25 is er sprake van geringe groei.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: leidingen desinfecteren

Bericht door Paide »

kijk eens naar perazijnzuur. Wordt ook gebruikt in de melkveehouderij om leidingen te desinfecteren.
Wel kun je pas desinfecteren als de leidingen schoon zijn, dus eerst goed doorspoelen, eventueel met een reinigingsmiddel of een prop.
vansukkelgem
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2014, 18:25

Re: leidingen desinfecteren

Bericht door vansukkelgem »

De leidingen zullen wel schoon zijn: in kunststof en nog maar 5 jaar geleden gelegd. We drinken al 5 jaar van dit water, enkel bij hevige regenbuien ziet het water troebel, dan drinken we flessenwater.
Plaats reactie