WC doorspoelen met water uit het kanaal

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kiekez
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2015, 17:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

WC doorspoelen met water uit het kanaal

Bericht door kiekez »

Inmiddels twee blauwe vaten aangeschaft. Graag wil ik de wc doorpoelen met water uit het kanaal. Met schoon leidingwater is eigenlijk best zonde. Bovendien wonen wij op een woonboot....dus is de overweging makkelijk gemaakt. Water in overvloed. Erg benieuwd wat de waterbesparing zal zijn. Wij wonen met 2 volwassenen en een 9 jarige op de boot.

zijn er ook woonbootbewoners die soortgelijk al een oplossing verwezelijkt hebben? en benieuwd naar jullie reacties

Overigens zijn we wel aangesloten op de riolering...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: WC doorspoelen met water uit het kanaal

Bericht door Pietje »

Ik weet niet beter dan dat elk plezierjacht slootwater gebruikt voor het doorspoelen van de WC (en koelen van de motor, zij het via een WW) Dus ik zou niet weten waarom niet.
Een nadeel van die blauwe vaten is temperatuur: in de winter bevriest een vat snel, in de zomer wordt het water in het vat snel warm, wat bacteriegroei tot gevolg heeft. Waarom niet gewoon uit het kanaal pompen op het moment dat het nodig is?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: WC doorspoelen met water uit het kanaal

Bericht door ritsaert snijder »

Ik drijf op het veen en ik heb mijn wc bak aangesloten op leidingwater en sloot water. Volgens mij mag je zonder toestemming geen oppervlakte water gebruiken...wel hemelwater. Zeker weten doe ik dat niet.

Ik ga binnenkort mijn stortbak verbouwen omdat er zand en zo meekomt. Dat zand zorgt er voor dat de afsluiter niet goed werkt (lekt water naar de wc pot).

En wij hebben ook riolering :lol: Nou ja af en toe dan.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: WC doorspoelen met water uit het kanaal

Bericht door Dutch John »

Rits,

Je mag toch ook oppervlaktewater gebruiken om te beregenen? En al zou het niet mogen: gezond verstand gaat vóór regeltjes. Een blauw vat als bezinkvat is de beste en simpelste filter die je kunt bedenken.

Pietje,

Een blauw vat met water kan bevriezen, maar vriest niet kapot. Ik gebruik voor het toilet ook blauwe vaten, maar nooit last van algengroei o.i.d. Biofilm?

Kiekez,

De waterbesparing is per persoon 5 tot 10 kuub per jaar, afhankelijk van hoe vaak iemand thuis is en van de inhoud van de stortbak. Hoewel het weinig op kosten bespaart, is het gevoel onbetaalbaar....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: WC doorspoelen met water uit het kanaal

Bericht door Lieve »

In traditioneel belgische huizen is er een beerput aanwezig. Toilet lozing word hier verzameld, later weer uitgepompt na bezinking.
Naar mijn herinnering leegde mijn vader die put 2 maal per jaar, de inhoud werd over de moestuin verspreid. (lente, herfst?)
Dit werd beschouwd als bemesting voor het land. Er was nog wel andere bemesting.

Heden word toilet lozing rechtstreeks in de riool gegooid en dan? Terug gefilterd en gecomposteerd.

Indien ik vandaag aan een boer in de buurt vraag, de beerput leeg te halen, voegt hij dit bij de mesthoop en verspreid het mee over het land.

Maar waarom eerst vermengen met water???? Het vraagt veel energie om zuiveringscentrales te laten draaien.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: WC doorspoelen met water uit het kanaal

Bericht door ritsaert snijder »

Dutch John schreef:Rits,
En al zou het niet mogen: gezond verstand gaat vóór regeltjes.
Absoluut!!

als ambtenaar neig ik er naar om de regels te vermelden....maar dat zegt niet dat je ze moet navolgen..en omdat ik onder mijn eigen naam schrijf ga ik dat er niet altijd bij zeggen!

Lastig, ik denk dat ik maar voor een tweede keer met een pseudoniem inschrijf.

Het hangt trouwens af van het hoogheemraadschap, ik denk dat je alleen meldingsplichtig bent.
groet!

Ritsaert
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: WC doorspoelen met water uit het kanaal

Bericht door Joepie »

Nee vergunning is niet nodig voor zulks kleinschalig gebruik van oppervlaktewater. Geheel formeel wellicht een melding, maar kom op, je zou eens een emmertje water uit de sloot willen tappen.....
Het wordt anders als je veel en permanent wil gaan onttrekken, dan kan het aan regels zijn gebonden om het doelmatig beheer van de watergangen niet in gevaar te brengen (zoals uitdroging van dijklichamen etc). Tegen lozingen wordt kritischer aangekeken, maar dat speelt hier niet.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: WC doorspoelen met water uit het kanaal

Bericht door Joepie »

Lieve schreef:In traditioneel belgische huizen is er een beerput aanwezig. Toilet lozing word hier verzameld, later weer uitgepompt na bezinking.
Naar mijn herinnering leegde mijn vader die put 2 maal per jaar, de inhoud werd over de moestuin verspreid. (lente, herfst?)
Dit werd beschouwd als bemesting voor het land. Er was nog wel andere bemesting.

Heden word toilet lozing rechtstreeks in de riool gegooid en dan? Terug gefilterd en gecomposteerd.

Indien ik vandaag aan een boer in de buurt vraag, de beerput leeg te halen, voegt hij dit bij de mesthoop en verspreid het mee over het land.

Maar waarom eerst vermengen met water???? Het vraagt veel energie om zuiveringscentrales te laten draaien.
Tijden veranderen. In ons toiletwater worden steeds meer zaken mee geloosd, die je toch liever wil verwijderen alvorens ze in het milieu terecht komen. Resten van anticonceptie-pillen, medicijnen, hormoonkuren, cytostatica, metalen, schoonmaakmiddelen, etcetera.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: WC doorspoelen met water uit het kanaal

Bericht door holtere »

Naar mijn herinnering leegde mijn vader die put 2 maal per jaar, de inhoud werd over de moestuin verspreid. (lente, herfst?)
Dit werd beschouwd als bemesting voor het land. Er was nog wel andere bemesting.
Inderdaad de verontreiniging maar ook met het oog op de verspreiding van ziekten en parasieten is dit ernstig af te raden!
Plaats reactie