kalk aanslag

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

kalk aanslag

Bericht door jwardenier »

Omdat we in een gebied wonen waar veel kalk in het water zit hebben we nogal een een probleem met kalk aanslag .
Ons toilet heeft hier zichtbare gevolgen van , wat wij erg vervelend vinden vooral als er gasten gebruik van maken .
Een bijna zwarte kost ontwikkeld zich in het gedeelte waar water voorkomt dat er stank in huis komt ,ook andere delen die met water in aanraking komen worden erg ranzig, ondanks boenen krijgen we de boel niet schoon .
Vanmorgen was het weer tijd om schoon te maken , eerst met schuurspons ,schuurmiddel zeep ,maar niet schoon .
Toen heb ik er machinereiniger van de vaatwasser in gedaan ,paar uur in laten werken ,en het resultaat mag er zijn ,geheel schoon en wit ,schuurspons gebruikt om de kalkdelen los te wrijven ,ging erg gemakkelijk .
het product bevat, 5%niet ionogene oppervloactieve stoffen ,parfum citroenzuur en maleïnezuur .
we hebben een rietfilter ,wat doen deze middelen met het filter en waterkwaliteit, kan ik dit af en toe gebruiken zonder dat of het filter er aan gaat of de waterkwaliteit aangetast wordt i v m hergebruik . gr John
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kalk aanslag

Bericht door Tim »

John,

Het probleem wat wij hebben is geen geduld. De beide zuren in het product lossen je kalk op. Wij gebruiken citroenzuur. Dit kun je als poeder of granulaat bij de betere drogist kopen en zelf een oplossing maken. Ik geloof dat hij hara kalkex of zoiets hebben.

Beetje oplossen in water, in de bloemenspuit en opspuiten, inwerken, even boenen. Herhalen als niet alles gaat. Als je dit bijhoud is het goed te doen.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: kalk aanslag

Bericht door jwardenier »

Tim , mijn geduld bij dit soort klusjes wordt aardig op de proef gesteld ,als ik na een half uur boenen geen of nauwelijks resultaat heb beginnen mijn tenen aardig te krullen, vandaar ook mijn keuze om dit product te gebruiken er was nog een zakje van dit poeder .
Volgende keer citroenzuur dus ,bedankt voor de tip . Gr John
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: kalk aanslag

Bericht door deleted »

Azijn is toch wel het bekendste en meest voorradige zuur in de keukenkast?
Hitte (warm azijn) wil ook wel eens de werking verbeteren. En verder enige minuten tot uren de tijd geven om zijn oplossende werk te doen natuurlijk.
jwardenier schreef:wat doen deze middelen met het filter en waterkwaliteit, kan ik dit af en toe gebruiken zonder dat of het filter er aan gaat of de waterkwaliteit aangetast wordt i v m hergebruik
Zuren worden geneutraliseerd door basen (en omgekeerd).
Als de boel schoon is kan je een base toevoegen aan het zuur om de zaak te neutraliseren voordat je doorspoelt.
Een bekende base is was-soda. Beetje soda oplossen in warm water en bij het azijn kieperen nadat het azijn zijn werk gedaan heeft.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kalk aanslag

Bericht door Tim »

John,

Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Inderdaad erop doen, half uurtje laten, kort boenen en weer nieuw erop. Dat bedoelde ik met ongeduld. We willen te snel en gaan flink boenen. Het zuur heeft gewoon tijd nodig. Dan kun je beter bakkie doen ipv schrobben.

Het neutraliseert inderdaad. Wat G schrijft kan net zo goed. Citroenzuur is iets sterker. http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/38 ... urinesteen

Ik denk dat de rest van je afvalwater voldoende buffercapaciteit heeft en dat je het beetje citroenzuur niet hoeft te neutraliseren.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: kalk aanslag

Bericht door jwardenier »

Tim het was helemaal duidelijk , ik had al eens azijn gebruikt maar had onvoldoende resultaat .
Ook een biologisch middel gebruikt , maar leek op basis van vetzuren of i d , er kwam na gebruik een waas op het vijverwater .
Nu dus vaatwas machine reiniger gebruikt , hopelijk gaat de werking van de septy tank niet achteruit , maar zoals je zegt zal er voldoende buffer zijn twee kub om dit op te vangen , daarna komt het zwarte water in een pompput van 1000 l en zal eerst vermengt worden met grijs water , volgende keer zal ik kijken naar citroenzuur , eventueel wat vaker gebruiken en dan neutraliseren met soda. zoals Gandalf aangaf , urine steen en kalk , ziet er niet uit maar weer wat geleerd ,in ons vorige huis hadden we een compost toilet welke we weg gedaan hebben om dit probleem ,bedankt. Gr John
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: kalk aanslag

Bericht door Lieve »

JWardenier schreef:in ons vorige huis hadden we een compost toilet welke we weg gedaan hebben om dit probleem ,bedankt. Gr John

Waarom heb je het compost toilet opgegeven?
Laatst gewijzigd door kockie op 15 aug 2015, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: kalk aanslag

Bericht door jwardenier »

Huis verkocht , toilet was niet schoon te houden , wat ik nu lees urinesteen .poetsen hielp slechts een beetje
We hebben voor de verkoop een septy tank geplaatst en een spoeltoilet , potentiële kopers schrokken behoorlijk van ons gemak ,Ouders klaagden en familie bleef weg , later bleek de ombouw onnodig , het boerderijtje werd met de grond gelijk gemaakt , het was maar een ton duurder om een nieuw te zetten .De koper woonde in het veen en keek niet op een turfje .
In onze huidige woning zat een spoel toilet , en deze mocht ik niet ombouwen , mijn vrouw wilde vriendinnen kunnen uitnodigen , En daar zijn er bij die verkeren in kringen met vergulde kranen , het contrast wordt dan te groot .
Onze compost toilet was een zelfgemaakte , veredelt tonnetje , niet te vergelijken met wat er nu is .
Prutje ging eens per week op de compostbult ,en werd samen met de koe stront en varkens mest aangewend op gras en akkerland ,wanneer ik vertelde dat de moestuin er ook mee gemest werd was niemand sla of andijvie enz meer nodig .
Nu hebben we dus spoel toiletten en een rietfilter ,het afvalwater wordt hergebruikt , vertel schoonmama maar niet dat het water uit het voltlijntje uit de vijver komt , gaat ze zich gedragen als schoonmoeder vertel ik het onder de maaltijd of zo ,kieken wat er gebeurt .
Gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kalk aanslag

Bericht door Dutch John »

Nooit regenwater als spoelwater overwogen? Als het toilet op de begane grond is en je hebt tussen stortbak en dakgoot minimaal een meter ruimte, dan heb je niet eens een pomp nodig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: kalk aanslag

Bericht door holtere »

Je zou ook oxaalzuur kunnen proberen, een paar eetlepels op een emmer is voldoende.
Als je een flinke kalkaanslag hebt kun je er het beste een met zuur natgemaakt lapje (toiletpapier) op leggen. Zo kan het zuur even zijn werk doen.
Natuurlijk deze spullen niet op kalkhoudende natuursteen gebruiken!

Grz,
Holtere
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: kalk aanslag

Bericht door jwardenier »

D J , dit heb ik overwogen , maar ik wilde een totaal oplossing dus heb ik een filter en vijver aangelegd .hergebruik is noodzakelijk om aan te tonen dat er een 0 lozing is
Het is misschien nu alsnog een optie om beneden regenwater te gaan gebruiken .
Hoe heb jij de boel tegen vorst beschermt . Het gezuiverde water wordt samen met regenwater gemengt , zal niet veel kalk in zitten
leidingwater daartegen bevat erg veel kalk.We wonen op de drinkwater bel ,kalk wordt als toevoeging gebruikt om de leidingen te beschermen

Holtere , het probleem doet zich voornamelijk voor onder water , En dan mag het biologisch evenwicht in de zuivering niet verstoort worden. Ik ben niet thuis in zuren en moet dus voorzichtig zijn .oxaalzuur schijnt bij bijen gebruikt te worden als varoa bestrijding en zal dus niet erg schadelijk voor het filter zijn .

Gr John
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kalk aanslag

Bericht door Tim »

jwardenier schreef:maar zoals je zegt zal er voldoende buffer zijn twee kub om dit op te vangen , daarna komt het zwarte water in een pompput van 1000 l en zal eerst vermengt worden met grijs water
Ik bedoelde de buffer tov van het zuur.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Buffercapaciteit

Dit houdt in dat, eenmaal in je systeem, er zoveel andere zouten en keutels :mrgreen: opgelost zijn dat het beetje citroenzuur de pH niet zal doen veranderen en met weinig invloed door je systeem zal gaan.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kalk aanslag

Bericht door Dutch John »

John,

Ik heb drie 200 liter vaten op z'n kant op de verdiepingsvloer liggen. Binnenshuis vriest het nooit.

Hergebruik is prachtig, maar of regenwater direct vanaf het dak of via het toilet en een helofytenfilter wegloopt, maakt naar mijn mening niets uit. Het is allebei lozing. En zowel bij hergebruikt water als regenwater is het water slechts het transportmedium. Met het voordeel dat regenwater mogelijkerwijs geen pomp vraagt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kalk aanslag

Bericht door Tim »

DJ,

Dakwater valt buiten de formele eisen qua "lozing". Dus afhankelijk van de ambtenaar zal hij dit begrijpen en/of mee willen nemen.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: kalk aanslag

Bericht door jwardenier »

Een 0 lozing krijg je door het gezuiverde water op te vangen , weet niet in hoever regenwater daarin mee speelt .
Maar als je het gebruikt als spoelwater waarschijnlijk wel .
Een gesloten systeem bied de mogelijkheid voor een 0 lozing ,vandaar de vijver , na zuivering door waterplanten.
Een pomp voert het water terug naar huis ,voor hergebruik .

Vaten op een zoldertje binnenshuis leggen behoort hier tot de mogelijkheden , vraag me wel af hoe je bezinksel uit de vaten krijgt en er zal vorstvrij een inlaat en overloop op moeten .
Het vriest waarschijnlijk ook niet meer binnenshuis na het isoleren ,voorheen bij minder als - 20 wel ,de watertoevoer in de w c is al eens bevroren geweest.

gr John
Plaats reactie