Regenwater voor wc's

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Regenwater voor wc's

Bericht door mro »

Hallo,

Mijn eerste berichtje hier dus ik zou graag eerst kort even onze huidige situatie beschrijven:

Wij wonen met z'n drieën: koppel + kind in een kleine gerenoveerde rijwoning(stadsomgeving).
Zelf ben ik nogal bezig met techniek en ben graag op zoek naar manieren hoe het beter kan op gebied van energieverbruik en ecologie. Zonder daarbij in te boeten op comfort en ook liefst zonder al te complexe technische installaties. Ik ben zot van techniek(mijn job) maar in eigen huis hou ik het graag sober.

Onze huidige verbruiken:
Aardgas: +/-500m3/jaar (overal vv, condensatieketel, aparte boiler 110L)
Elektriciteit: +/-1300kWh/jaar (ecopower)
Water: +/-45m3/jaar (enkel stadswater)

Voor wat betreft aardgas en elektriciteit zie ik niet echt meer mogelijkheden tot verbetering zonder investeringen en daar heb ik geen zin in: te lange terugverdientijd en te complex. Dit kan natuurlijk in de toekomst veranderen naargelang de energieprijzen of nieuwe technische mogelijkheden.

Maar nu mijn eigenlijke vraag: Ik vind het persoonlijk spijtig dat de wc's momenteel op drinkwater aangesloten zijn; daar zie ik nog potentieel tot verbetering.
Jammer genoeg hebben we geen regenwaterput maar wel plaats voor een bovengrondse tank in de tuin. Enig probleem is wel dat ik enkel via de voordeur aan mijn tuin kan dus een ibc-vat is al moeilijk. Dus ik vroeg me af of jullie alternatieve oplossingen kennen die ook groot genoeg zijn?

Aandachtspunten lijken mij:
- uv-bestendig en ook niet-lichtdoorlatend.
- Bestand tegen vorst.
- Ik heb twee wc's allebei gelijkvloers. Ik zou liefst werken zonder pomp dus werken met de zwaartekracht om de wc's te vullen.

Ben benieuwd naar jullie tips en ideeën :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Dutch John »

Welkom,

Complimenten met je lage verbruikscijfers!

Als je de wc's beneden hebt en de dakgoot een eind boven de verdiepingsvloer, dan zou je kunnen overwegen om de regenwateropslag op de verdiepingsvloer te plaatsen. Vaten van 200 liter kun je verspreid plaatsen ivm het gewicht. Het verval is genoeg om een moderne stortbak te vullen, al kan dat 5 tot 10 minuten duren. Veel filter heb je niet nodig. Een eerste bezinkbak met halverwege een uitloop naar de tanks is genoeg, als de uitloop voorzien is van een filter uit vliegengaas. De vaten geef je een ontluchtingsslang die uitkomt boven de dakgoot. Als je rondom in de bomen woont, dan is een grof bladfilter in de dakgoot wenselijk. Het zwakke punt is de aansluiting aan de regengoot. Die wil nog wel eens verstoppen na een lange droge periode, als droge kruimels van de pannen vallen, in de aansluiting spoelen en daar door vocht gaan opzwellen.

Wij (gezin van 2, altijd thuis) gebruiken 3 kunststof 200 liter vaten en kunnen zo een regenloze periode van 3 weken overbruggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door mro »

Hallo,

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb hier al zo'n blauwe ton staan in de tuin, 1 afvoer van het plat dak komt daar in uit, de ton loopt gewoon over bij veel regen. Het is hier lichte grond dus we hebben daar geen last van.

Tonnen op het verdiep zetten zal hier moeilijk worden; is direct onder het dak en die dakgoot zit te laag.

In de tuin meerdere tonnen zetten, iets hoger dan de spoelbakken van de wc's zou wel lukken(vullen hoeft niet snel te gaan). Dan moet ik de tonnen wel onderaan met elkaar doorverbinden.
Er ligt een socarex van de tuin naar de berging waar de collectoren staan daarvan kan ik de beide wateraansluitingen van de wc's afkoppelen en verbinden met de socarex.

Drie tonnen: 600L zou voldoende zijn denk je? +/- 100 keer doorspoelen.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Lieve »

Een compost wc is een perfect ecologische oplossing, ook geen probleem met waterstockage.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door mro »

Lieve schreef:Een compost wc is een perfect ecologische oplossing, ook geen probleem met waterstockage.
Ja, klopt maar is het niet zo dat je voor een compost wc een aparte luchtafvoer nodig hebt naar buiten (met ventilatortje)? Vanuit de 'wc-pot' bedoel ik dan.

Als we ooit nog eens een huisje verbouwen, nu hebben we ongeveer 120m2 maar voor ons mag het in feite nog wel iets kleiner en op gebied van ecologische materialen kan het nog een heel stuk beter.
Een compost wc zal dan zeker sterk overwogen worden!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Tim »

Hallo,

Een dure maar mogelijkheid is een waterzak in de kruipruimte. Ik geloof dat zo'n oplossing iets van twee ruggen kost.

Ik kon ook niet achter komen, maar de buurman besloot de schutting te slopen, nu 3000l ingespit. Aansluiten moet nog.

Groet,
Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door pelletpower »

Goed bezig Tim!

Met epdm of dakfolie moet je toch een eind onder de 2 mille kunnen blijven, vooropgesteld dat er een kruipruimte is. Goed idee.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Lieve »

Nee een compost toilet heeft geen extra ventilatie in de pot nodig, ventilatie in de ruimte moet wel kunnen. Maar dat is voor ieder toilet.
Een compost toilet heeft als grote voordeel dat noch aanvoer van water, noch afvoerleiding nodig is.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Dutch John »

Het mooie van de blauwe vaten is, dat je kunt uitbreiden. 3 Weken opslag is doorgaans genoeg, maar elk jaar weer is een een langere droge periode. Wij hebben de vaten liggend geplaatst, vanwege de lage dakgoot. Liggend heeft ook het voordeel dat je de vuldoppen kunt gebruiken als aansluiting en ontluchting. Dus geen gaten boren in een vat en een kabouter huren om de wartel aan de binnenkant aan te draaien.... De vaten zijn vaak gratis te vinden. De aansluitingen en tuinslang bij leveranciers van tuin- en vijvertoebehoren. Kosten blijven dan beperkt tot enkele tientjes.

Probeer eerst met een proefopstelling (emmer?) wat de hoogte moet zijn om de stortbak te vullen. Een beetje druk heb je nodig. Kan best zijn dat je de vaten 1-1,5 meter boven de spoelbak moet plaatsen. Geef ze een neutrale kleur, dan ziet het wat beter uit. En maak er een buitenaansluiting aan. Zoals je zelf al hebt ervaren, is dat erg praktisch. Mijn ervaring is dat de vaten niet kapot vriezen, zolang ze maar niet helemaal vol zijn. Je kunt ook kiezen voor dekselvaten, zodat je ze kunt reinigen. En je hebt die kabouter niet nodig....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door mro »

@lieve De compost wc's die ik eens gezien heb op internet hadden een aparte buis die uit de pot kwam. Heb je mogelijk info over deze die jij bedoelt?

@DJ Wat bedoel je juist met horizontaal? Zo'n blauwe tonnen zijn toch open vanboven?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Dutch John »

Ah, je hebt al dekselvaten. Voor binnen gebruik ik vloeistofvaten die boven dicht zijn op 2 doppen na. Zeg maar een olievat van kunststof.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Blijfhopen »

@Tim
Da's mazzel hebben.
Weet je al hoe je de stortbak gaat vullen ? (hydrofoor)pomp ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Tim »

Hey,

Als ik meer ruimte had gehad had ik ook iets met ibc's of vaten gedaan. Is veel goedkoper. Tijdlang heeft er een IBC onder de goot gestaan (goot ligt op 1,20mtr +mv). Door de hoogte ontbrak er een goed filter, waardoor hij toch erg vol met troep zat. Ook lever ik daarmee 1m² groentetuin in. De wasmachine en het toilet komt erop. Douche wil ik ook graag, maar heeft lage WAF.

GdJ: Ik denk aan zoiets (met standaard expansievat) voor de wc en wasmachine. Ik heb nog een 100Wp zonnepaneel + simpele controller. Ik zoek nog een accu, die moet nog even m'n pad kruisen. http://www.dewitschijndel.nl/shurflo-tr ... waterpomp/
De reden het op 12of24V te doen is om wat meer off grid te leren.

Voor de tuin een gewone handpomp.

Tim
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door mro »

@Tim

Eventueel een waterpompje op windenergie? In ieder geval veel efficiënter dan eerst elektriciteit opwekken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door pelletpower »

Bij windstilte kun je dan je stortbak niet vullen
Plaats reactie