waterput te weinig debiet

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

waterput te weinig debiet

Bericht door tobsie »

IK heb in december een woning gekocht en hier staat nog een oude bentheimer waterput, met daarin rond betonnen ringen die de grond in gaan. Het waterpeil staat op ongeveer 2 meter onder het maaiveld. Ik wil deze put gebruiken om mijn tuin te besproeien en er een hydrofoorpomp op aan te sluiten.
Ik heb een dompelpomp in de put gezet en ik pomp de put leeg binnen 10 min. De bodem van de put zit op ongeveer 2,3 meter onder het maaiveld. De put vult zich dan weer met een paar cm per uur. Debiet is dus erg laag.
Kan ik in deze put gewoon gaan graven naar beneden (voel namelijk een zandbodem) om het debiet te verhogen?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Pieke »

Je mag in Nederland iig niet zomaar grondwater oppompen.Wellicht dat voor de huidige diepte ooit toestemming is gegeven of een vergunning is afgegeven.Als de put zich dicht bij je woning bevindt kun je op termijn zelfs problemen krijgen met funderingen.

Ik zou zeggen, neem je verlies....... of eerder je winst. Beter dan kostbaar,schoon drinkwater voor je plantjes. Wat is de doorsnede van de put?

Kleine aanvullng: Wat je natuurlijk wel kan doen is voelen of die ringen nog verder de grond ingaan.Dan heeft er zich in de loop van de jaren misschien gewoon zand in opgehoopt of bezonken.In dat geval zou je in theorie wat dieper kunnen gaan. Je zal dan alleen wat meer in één keer kunnen oppompen, het aanvullen zal met het zelfde tempo gaan.
Laatst gewijzigd door Pieke op 18 jul 2014, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Tim »

Hey,

Ik zou niet zomaar erin gaan spitten. Vroeger stonden ze dikwijls op een niet doorlatende laag als klei of veen. Voor zo' veenlaag kan erg dun zijn.

Ik zou de put nemen als ie is, dus vaker minder pompen.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Dutch John »

Volgens mij heb je voor een klein putje geen vergunning nodig. Indien wel, nou, dan is dit een prima gelegenheid tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Wat een flauwekul dat je niet een beetje van je grondwater uit de infiltratielaag (= ex-regenwater) op zou mogen pompen.

De putbodem kan dichtgeslagen zijn. Je kunt gaan graven, met alle risico's van dien. Denk aan inkalven van wanden, als je een eind onder de ringen zou komen. Slimmer lijkt me om een filterbuis te spuiten tot een meter of 4 diep op de plek die je het beste past. Ken je niemand met een gierton? Of misschien heeft de buurman al rijkelijk water uit een put?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Tim »

John,

Bijna alle gemeentes hanteren een meldingsplicht tot 10m3/h. Het is wel degelijk van belang dat niet iedereen zomaar gaten gaat steken, want ze steken zo door 1 of meerdere watervoerende paketten heen.

Deze komen daarmee in verbinding en zo wordt ons drinkwater ernstig bedreigt en soms zelf je eigen grondwaterstand verlaagd.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Dutch John »

Niet als je in de infiltratielaag blijft. Ons drinkwater wordt op veel grotere dieptes gewonnen. Die twee lagen hebben weinig met elkaar van doen. Daarbij wonen we hier in een deltagebied, dus op een grote spons. Als we ons ergens geen zorgen over hoeven te maken, dan is dat een tekort aan grondwater.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Tim »

John,

Dit onderwep gaat over mijn originele achtergrond. Nederland verdroogt sterk en de opvatting die jij (en vele andere) hierover delen is incorrect. Ons drinkwater verzilt en de perforatie van de bodem door allerhande bronnen, incl de ondiepe, is niet zonder risico. Ik heb ergens nog wel een mooi boek voor je, zal het eens opzoeken.

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Pietje »

De put herstellen tot originele staat lijkt me zonder risico. Dat wil zeggen de bodem er uitscheppen tot je in de buurt van de onderkant van de ringen komt. Verder graven is inderdaad niet zonder risico, maar m.i. ook helemaal niet nodig.
Als het goed is wordt je dmv grind gewaarschuwd tegen dieper graven: vaak werd vroeger de bodem met grind afgedekt.

Onze put heeft zeker 2 meter water staan. Dat heb je niet zomaar weg, en het vult zich snel aan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door tobsie »

Update.
Kon een stukje graven (15 cm) totdat ik op grind terecht kwam. Dus ik kom niet verder met de put denk ik.
Het vreemde is wel dat de mensen die hier 35 jaar geleden woonden alles met die put deden, omdat er destijds nog geen waterleiding was.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door tobsie »

Vandaag (een jaar later) weer eens het geheel opgepakt. Zoals ik al aangaf zit er grind op de bodem,maar ook veel zand en bladeren en dergelijke wat de afgelopen jaren in de put is gevallen.
Met de afgelopen jaren bedoel ik 30 jaar. Ik heb namelijk afgelopen week de oude bewoners (boer en boerin) gesproken en zij deden alles met de put (dronken er water uit en pompten dit in huis naar binnen) en gebruikten het voor de beesten.

Ik heb vandaag ongeveer een een kruiwagen en zand en bladeren uit de put gehaald. Hoe kan ik het grind onderin de put nog verder reinigen, zodat het weer wat beter doorlaat? Iemand tips?

Daarnaast 2 weken geleden een filter laten slaan achter mijn schuur (20 meter van de put). De plek had ik met een buurman gevonden met de wichelroede (dus zat op een kruising). Op deze plek kwamen we na 4 meter een kei tegen, dus hebben we ongeveer 20 cm naast de plek opnieuw geboord. Hierin hebben we een 90mm filterbuis van 5 meter en daarop 90mm pvc. Dus filter is in totaal 9,5 meter diep. Probleem is dat ik roestwater oppomp (theezakje erin en water wordt zwart).
Kan het roestwater veroorzaakt worden omdat ik 20 cm ben opgeschoven?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Lieve »

Wij gebruiken hier ook een bestaande put.
De vorige bewoner gebruikte de put heel lang niet.
In de eerste 2 jaar dat we de put gebruikten, hebben we 2 keer een water tekort gehad.
De laatste 10 jaar niet meer.
Hoe meer je een put gebruikt hoe meer water die geeft.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door swake »

tobsie schreef:met een buurman gevonden met de wichelroede
Sorry Tobsie, maar anno 2015 zou je niet meer mogen geloven in deze sprookjes. Dat wichelroede gedoe is gewoon oplichterij. De kans dat je water (of iets anders) gaat vinden op de aangeduide plek is even groot als dat een willekeurig persoon een plek had uitgekozen om te boren. Tenzij natuurlijk dat diegene die kiest voorkennis heeft, maar dat heeft niks te maken met een wichelroede.

Dus dat je nu 20cm naast die plek zit of nog 100m verder maakt hier niks uit.
tobsie schreef:(theezakje erin en water wordt zwart)
Dat de thee zwart wordt is een indicatie van de zuurtegraad van het water. Als ik me goed herinner heb je nu te maken met water dat een base is (dus pH hoger dan 7, mogelijks zelfs ver boven de 7). Dit geeft maar weinig informatie over het al dan niet drinkbaar zijn de mens.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door kockie »

swake schreef:Dat de thee zwart wordt is een indicatie van de zuurtegraad van het water. Als ik me goed herinner heb je nu te maken met water dat een base is (dus pH hoger dan 7, mogelijks zelfs ver boven de 7). Dit geeft maar weinig informatie over het al dan niet drinkbaar zijn de mens.
Hier wordt wat anders beweerd: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... 007#p54007
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door swake »

Dat thee truukje heb ik van nog niet zo lang geleden aan de koffieautomaat op het werk (daar was een probleempje mee) en dat bleek te kloppen. Hier in ieder geval een bevestiging dat het effectief zo werkt: https://www.google.be/#q=tea+ph+indicator

Verder ben ik geen chemicus, en misschien geeft thee ook het ijzergehalte aan, maar daar kan ik verder geen referenties over vinden. De testmethode uit het ander topic geeft wel iets aan, maar niks zegt dat het het ijzer gehalte is.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Pietje »

Met 9.5 meter diepte zit je echt op het ijzerrijke grondwater. Een put vult zich voornamelijk met "hangwater", regenwater dat langzaam naar beneden regent en bovenop het grondwater ligt. Vandaar het veel lagere ijzergehalte.
Het kan goed zijn dat het waterschap de waterstand de afgelopen 30 jaar aanzienlijk heeft verlaagd, waardoor de hoeveelheid water op de bodem van de put (de buffer) gedecimeerd is. Het aanvullen van de buffer gaat door de grindlaag heen, als die verstopt zit met humus en leem gaat het aanvullen maar heel langzaam.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie