Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

Bericht door Bauke »

Ik ben bezig om regenpijpen aan te sluiten op 2 ondergrondse IBC-vaten. Daar moet ik in de zijwanden gaten in maken, om het water erin te laten stromen, een overloopbuis en natuurlijk de uitgaande waterslang (voor toilet en wasmachine).
Zijn daar speciale koppelingen of bevestigingssystemen voor, of moet ik aan de gang met een heleboel kit en lijm?
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

Bericht door Tim »

Bauke,

Je kan een vijverdoorvoer gebruiken, maar die zijn niet erg sterk. Ook zit er geen pakking bij, maar met een stukje vijver rubber knip je die zo.

Zoek maar eens op "wand doorvoer"

Uitgaande waterslang, zoek eens op "IBC koppeling"

Er zijn ook van die aftap kranen voor 20L vaatjes. Deze zitten met een 3/4" draad in de dop. Hier past natuurlijk ook een slangpilaar in :wink:.

Groet,
Tim
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

Bericht door hein uut mooi drente »

Je kunt ook een aansluitstuk gebruiken die in een vlakke pvc dakgoot geboord kan worden, heb je meteen een aansluiting die past op rond 75 wat ook vaak gebruikt word voor regenpijp.
En dan verlijmen of afdichten met kit.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

Bericht door Blijfhopen »

@Bauke
Kijk ook eens rond bij een tuinberegeningsspeciaalzaak (DVC in Dussen) of Brinkman, professionele tuinbouwspullenzaak.
Ik zou iets nemen wat ik in kan schroeven, dus de slangpilaar. Vraag je ook goed af, probeer eerst, of de lijm die je wilt gebruiken op zowel de IBC als de te gebruiken pijp houdt.
Succes.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

Bericht door Tim »

Hey,

Een IBC is van PP of PE. Kun je niet lijmen.

Ik heb wel eens met kit gedaan, dun laagje er tussen, aandraaien (NIET VAST), laten uitharden. Dan vast draaien.

Maar met een rubber pakking moet ie ook wel houden.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

Bericht door Dutch John »

Misschien off-topic, maar een IBC heeft geen mangat. Over langere tijd kan dat problemen opleveren als zich een laag slik afzet op de bodem. Ik zou daarom kiezen voor een ander vat of de mogelijkheid behouden dat je er een gat in kun snijden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

Bericht door Bauke »

Okee, bedankt allemaal. Hier kan ik wel wat mee.
En John heeft natuurlijk gelijk. Ik denk dat ik dat pas t.z.t. ga maken, zo'n mangat, als het nodig is. De vaten blijven van boven gewoon bereikbaar, dus over een jaartje ofzo pak ik gewoon de decoupeerzaag. Eén vraag nog: om de vaten te verbinden zijn er koppelingen te koop, die ik op de kranen (onderaan de vaten) kan schoeven. Ze verlopen naar een 'gewone' tuinslangtuit. (Van Gardena nota bene :evil: )
Volstaat een tuinslangetje om er communicerende vaten van te maken? Of zal ik er een 40mm-buis tussen rammen ...?
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

Bericht door Pieke »

Bauke schreef: Volstaat een tuinslangetje om er communicerende vaten van te maken?
In theorie natuurlijk wel,maar ook meer kans op een verstoppinkje.Aanbeveling om de doorgang wat groter te nemen.

Kleine aanvulling>>> kleine kans natuurlijk, daar er niet echt sprake is van doorstroming.Maar baat het niet........
Laatst gewijzigd door Pieke op 15 jun 2014, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Koppelingen regenpijpen naar IBC-vat.

Bericht door Tim »

Bauke,

Pieke heeft gelijk, je kan natuurlijk wel een t-stuk ertussen doen, die boven de IBC afbinden. Bij verstopping even de druk erop.

Qua mangat, als je hem voor onderhoud op 5 cm na leeg pompt, de rag erdoor haalt en de rest ook afpompt, is ie schoon genoeg. Zo doe ik m'n ppo IBC's al jaren. Met water erin kun je hem ook nog makkelijk even naspoelen.

Ik vind IBC's ideaal: Goedkoop, duurzaam en hanteerbaar. Ik heb gebruik alleen 600L varianten, die mogen vol nl ook op een 750kg aanhanger.

Tim
Plaats reactie