bronwater in de regenton kleurt groen..hoe hou ik dat helder

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
henrivm40
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:42

bronwater in de regenton kleurt groen..hoe hou ik dat helder

Bericht door henrivm40 »

Hoi
In mijn tuin heb ik een bron die vrij veel "bijna" drinkbaar water levert . Er zitten teveel nitraten in 116 (norm 50) en enkele sporen van coliformen , maar niet noemenswaardig . Voor de rest is het prima drinkbaar water (was ook vroeger de put van het dorp waar ze kwamen drinken)
Nu heb ik mijn regenput (30m³) leeg gemaakt, uitgekuisd met javelwater en nadien gevuld met dit bronwater . Heb nadien het huis erop aangesloten (uitgenomen de keuken, waar stadswater blijft lopen voor dagelijks gebruik)
In het begin ................no problem
Na 2 weken is het badwater beginnen geel - licht groen kleuren . Mijn eerste reactie was natuurlijk dat gebeurt in de boiler .
Na 4 weken blijft die groene kleur en krijg ik er ook een groene reuk bij (je snapt wel wat ik bedoel).
Wat ik tot nu toe gedaan heb is controleren waar de groene kleur ontstaat en jammer genoeg moet ik constateren dat het in de regenput ontstaat !!!
Dit fenomeen ken ik bij een vijver waar het water door een UV lamp moet circuleren om helder te blijven , maar hoe moet dat met mijn regen put ? Ik kan toch moeilijk daar een circulatiepomp opzetten met een UV lamp ................dan wordt dit goedkope water aardig duur :(
Iemand suggesties ?
Dank je wel
Henri (Overijse bij Brussel/België)
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dag Henri,

Welkom op dit forum.
Wat je probleem met die waterverkleuring betreft: het zijn waarschijnlijk algen die de verkleuring en geur veroorzaken.
Volgens mij kunnen die zich alleen maar ontwikkelen wanneer er wat licht in de regenput komt. Is dat zo in jouw geval?

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hallo Henri,

Ik denk net als Dirk dat het komt door licht in de waterput waardoor algen kunnen groeien.

Waarom pomp je eigenlijk water vanuit de bron (waterput) in de regenwaterput? Is het niet handiger om direct vanuit de bron te pompen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Welkom Henri,

Zoals Dirk al toelichtte, ontstaan groene algen onder invloed van licht. Witte algen kunnen ontstaan zonder licht. Ik denk dat het probleem ligt in de te grote buffer stilstaand water. Er moet voorheen al een spoor van algen aanwezig geweest zijn. Of als je nog regenwater op de put loost, dan zitten daarin ws. organismen en zeker voeding voor organismen. Nu geeft dat niets als de doorstroming groot genoeg is en het water in beweging blijft.

Als je alleen bronwater wilt gebruiken dan de bron rechtstreeks aansluiten. Als je regenwater wilt gebruiken, dan een kleinere opvang maken, in beweging houden en zorgen dat het koel blijft ivm. legionella besmetting. Of je moet chloor willen gebruiken.........(oei, vloeken in de kerk)

Groet,
John
henrivm40
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:42

gaat niet

Bericht door henrivm40 »

kockie schreef:Hallo Henri,

Ik denk net als Dirk dat het komt door licht in de waterput waardoor algen kunnen groeien.

Waarom pomp je eigenlijk water vanuit de bron (waterput) in de regenwaterput? Is het niet handiger om direct vanuit de bron te pompen?
dat gaat jammergenoeg niet
henrivm40
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:42

Bericht door henrivm40 »

Dirk Bauwens schreef:Dag Henri,

Welkom op dit forum.
Wat je probleem met die waterverkleuring betreft: het zijn waarschijnlijk algen die de verkleuring en geur veroorzaken.
Volgens mij kunnen die zich alleen maar ontwikkelen wanneer er wat licht in de regenput komt. Is dat zo in jouw geval?

Dirk
Dank je wel Dirk , 'k ga het eens proberen met de tank leeg te pompen , terug te vullen en dan het deksel er direct terug op te leggen , zodat er geeen licht meer aankan . Het deksel is er namelijk heel de tijd af geweest . Stom , maar ja niet aan gedacht .
Henri
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Henri,

Zoals reeds werd opgemerkt door Kockie en Dutch John, denk ik ook dat je regenwatertank van 30.000 liter als buffer veel te groot is. Voor regenwater kan een dergelijk grote tank een goede keuze zijn, maar wanneer iemand een bron bezit, is dat helemaal niet nodig en zelfs ongewenst. Bij stilstand in een dergelijk reservoir kan de waterkwaliteit er alleen maar op acheruit gaan.

Ik weet wel niet wat je waterverbruik is, noch wat het debiet is van je bron, maar misschien heb je met een buffer van ongeveer 200 tot 500 liter al meer dan voldoende tijdelijke opslag. Daardoor blijft het water gegarandeerd lekker vers.

Je grote regenwaterput kun je daarna misschien inzetten voor een andere toepassing. Bijvoorbeeld als een natuurlijk koele kelder of zelfs als... ijskelder.

Dirk
henrivm40
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:42

momenteel gelukt

Bericht door henrivm40 »

Hoi,

Beleefdheid gebied dat ik effe de evolutie laat weten van mijn probleem ;-)))
Na alles uitgepompt te hebben , en opnieuw gevuld te hebben , is het water één maand vrijwel helder gebleven (heb natuurlijk het deksel waar licht binnenkwam dicht gedaan)
Toen plots op 3 dagen tijd kleurde het water weer groenig , nog geen groene reuk .
Heb toen weer alles eruit gepompt en opnieuw gevuld en 5 liter javelwater eraan toegevoegd . Na één dag is het water nu kristal helder ;-)) ruiikt lekker naar zwembad water . Volgend keertje doe ik er wat minder in , maar wilde het risico niet lopen dat er in de buizen restanten van algjes bleven zitten .
Thx vr jullie hulp , tot later
Henri
P.S. het is nog niet gelukt een kleinere foto neer te poten in dit profiel , vandaar dat ik de grote vorm verwijderd heb
Dutch John schreef:Welkom Henri,

Zoals Dirk al toelichtte, ontstaan groene algen onder invloed van licht. Witte algen kunnen ontstaan zonder licht. Ik denk dat het probleem ligt in de te grote buffer stilstaand water. Er moet voorheen al een spoor van algen aanwezig geweest zijn. Of als je nog regenwater op de put loost, dan zitten daarin ws. organismen en zeker voeding voor organismen. Nu geeft dat niets als de doorstroming groot genoeg is en het water in beweging blijft.

Als je alleen bronwater wilt gebruiken dan de bron rechtstreeks aansluiten. Als je regenwater wilt gebruiken, dan een kleinere opvang maken, in beweging houden en zorgen dat het koel blijft ivm. legionella besmetting. Of je moet chloor willen gebruiken.........(oei, vloeken in de kerk)

Groet,
John
yeti
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2008, 14:34

Re: bronwater in de regenton kleurt groen..hoe hou ik dat helder

Bericht door yeti »

Ik had zo'n regenwaterton en ik zette daar altijd goudvissen in.
Die aten dan ook met plezier nog eens de muggenlarven op :)
Plaats reactie