Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

In deze draad het verslag van de bouw van onze ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

Het eerste probleem wat overwonnen moest worden is het weer opbouwen van de bron tot boven maaiveld.
Er was wat schade aan de buis door lompe paardenhoeven en af en tot een mobiele kraan die wat te kort langsreed.

Bijkomend probleem is dat de bron in de paardeweide ligt en er een oplossing moet komen om de leidingen zo hoog te leggen dat de dieren er zonder problemen onder door kunnen lopen zonder de bron te vernielen.

We gaan werken met een air puls pomp, om een aantal redenen.
Ten eerste om een relatief klein debiet te krijgen om het proces van ontijzeren rustig te laten verlopen.
Ten tweede geeft de luchtpomp al de nodige beluchting onderweg vanuit de bron naar de installatie.
Ten derde hebben we beluchting nodig in de installatie zelf zodat we zowel het pompen als het beluchten kunt combineren.
1-IMG_0324.JPG
De bron weer helemaal in goede staat.
200 mm diameter en 50meter diep.

De steeksleutel is mijn schietlood waarmee ik de "boortoren" centreer op de bron.
Dit is de constructie om de leidingen over de weide richting stal te krijgen.
Gemaakt van tuinhout, vrije doorloop is 2.75 meter.
Deze constructie gaat later deel uitmaken van een windkering uit laurier en een gelijktijdige inloop naar de stal.

1-IMG_0323.JPG
Jan
Laatst gewijzigd door nck op 09 aug 2013, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

De air pulse pomp heb ik afgekeken van een filmpje van joetoeb.
Daar zag ik iemand die toch vlot een meter of zes haalde aan opvoerhoogte.

Onze bron heeft een niveau van 3-6 meter beneden maaiveld en wanneer je daar grofweg 3 meter bijtelt voor de doorgang van de dieren kom je op een gemiddelde van 8 meter uit vanaf water-niveau.

Hier is dus wat stuwkracht nodig, ook omdat de totale leiding lengte die afgelegd moet worden vanaf de bron naar de installatie ongeveer 20 meter horizontaal is.

Je kunt er waarschijnlijk allerlei berekeningen op los laten maar op goed gevoel heb ik een lengte van 50 meter tyleen slang genomen, 16 x 1.8
Om een experiment te doen heb ik vervolgens een stuk 22 mm, verder verlopend naar 28mm buis genomen, en daar een tyleen-koppeling opgezet met een kleine slang voorde toevoer van lucht ( 4.5 x 2 ).
De proef bestond eruit om te kijken of er voldoende water kwam wanneer we de tyleenslang over het dak van de stal leiden en weer terug op de grond.
De proef slaagde, de gebruikte druk kon ik niet aflezen maar schat ik op rond de 2 bar overdruk.

Het geheel zat ongeveer 19 meter diep in de bron en produceerde behoorlijk water uit 50 meter buis.

Mijn redenatie was als volgt.

Door de grotere diepte zal de lucht onder ongeveer 2 bar sterk expanderen op de weg naar boven en voor een behoorlijke versnelling zorgen om ook het horizontale deel goed te kunnen overbruggen.

1-IMG_0325.JPG
Aanzuigstuk onder in de bron, stalen buis met overgang naar tyleen
1-IMG_0326.JPG
Detail aansluiting met de luchtinlaat.
1-IMG_0330.JPG
Detail van het deksel van de bron, de omgekeerde tyleenkoppeling is de trekontlasting voor de 19 meter buis die in de bron hangt. De geka is enkel omdat ik een 3/4 gasdraad nodig had om de koppeling vast te zetten en niet wat anders voor handen had.
1-IMG_0332.JPG
Het geheel hangt hier in de bron en de bron is nu afgedicht tegen vuil

Jan
Laatst gewijzigd door nck op 09 aug 2013, 09:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door Jan. »

hm. hm. hugmmmm. skraaaap.

nou ja. beginnen moet ik toch.

Wat betreft dit soort techniek ben ik a technies, een enorme domme gans, ik bedoel maar te zeggen dat ik er helemaal niet van begrijp.

Je hebt een mooie bron van 50 mtrs diep. waarom hang je daar niet gewoon een buispomp in?


En dat eerlift gedoe, wat mag dat in vredesnaam zijn?

Ik stel me zo voor dat wanneer ik zelf lucht onder het waterpeil inbreng, dat er met een enorm blup ook weer lucht naar boven komt. Misschien met een spatje water.


Ik wil je project niet afkraken ofzo. Ik begrijp die werking gewoon niet. :oops:

Zou je als je tijd ervoor hebt misschien in lekentaal een poging tot uitleg willen doen?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

De beluchter is opgebouwd uit twee buizen, 160mm en 75 mm. totale lengte 125 cm werkend.
Het idee is om het water in de binnenste buis van 75 in te laten stromen, waarbij aan de onderkant drie bruissteentjes zitten.
De bruissteentjes zitten op ongeveer 10 cm vanaf de bodem,waarbij de buis helemaal tot op de bodem gaat en voorzien is van uitstroomgaatjes.
Het water gaat dus neerwaarts en wordt voozien van een ruime hoeveelheid lucht, en stijgt daarna via de grote buis van 160 mm weer naar boven om daar naar de schelpenbak te gaan.

Een tegenstroom principe dus.

Aan de onderzijde van de beluchter is een aftap om eventueel neergeslagen ijzer te kunnen spuien.
Belucht water komt aan de bovenzijde weer naar buiten om verder richting schelpenbak te gaan.
1-IMG_0342.JPG
onderzijde met spuikraan en centrale buis van 75 welke later in de buis van 160 komt.
1-IMG_0338.JPG
Beluchtingsblokjes.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

@ Jan.

Deze hele exercitie maken wij omdat we bij ons zodanig veel ijzer in het water hebben zitten dat bronwater er na twee dagen uit ziet als bedorven jus d"orange.
Wanneer we dit sproeien over onze moestuin is na een paar keer onze bladgroente voorzien van een bruine aanslag en oneetbaar.

Onze dieren kunnen we geen bronwater laten drinken door het hoge ijzergehalte.
Met vier paarden is het dus best wel interessant om iets te maken om bronwater i.p.v. drinkwater te kunnen gebruiken.

Bij de weg, ik heb een goede bronpomp.
Maar het is niet de bedoeling om in korte tijd heel veel water op te pompen, want dat kunnen we wel.
6 kuub bij ongeveer 8 bar druk.
Wanneer je daar een spuitstuk op zet en een 1 1/4 slang moet je het goed vasthouden anders slaat de slang je uit de handen.
We beregenen daar onze weides mee.

Het is juist de kunst om het rustig te doen om het proces van ontijzeren de tijd te geven en het ijzer neer te laten slaan.

Jan (zonder punt)
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

Nog een detail:
1-IMG_0349.JPG
Onderzijde buis 75mm met uitstroomgaatjes en beluchtingsteentjes.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

De air puls pomp is vanmorgen in werking gesteld.
De werkdruk is ruw ingesteld omdat een goed reduceerventiel nog ontbreekt en ik voor nu werk met de afslag van de compressor.
Deze staat op ongeveer 2 Bar min. en net geen 3 maximaal. dichter krijg ik dit niet bij elkaar.
Een alleszins redelijke druk wanneer je bedenkt dat de diepte in de bron 19 meter is, er ongeveer 3 meter boven maaiveld wordt opgevoerd en de luchtslang een vrij kleine diameter heeft waardoor er vrij veel weerstand is.

Maar het resultaat is al heel behoorlijk. Een vrij constante hoeveelheid water komt op. en de beluchter vult zich.
Uit de beluchter komt nu een mooie rustige stroom water alsof er een tuinslang in hangt waarvan de kraan half open is.
Volgens ons zijn we op de goede weg.
2-IMG_0355.JPG
Detail uitstroom van de beluchter.
1-IMG_0353.JPG
Opstelling van de beluchter in de stal
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door pelletpower »

Jan 10 punten voor het ontwerp. Enig idee wat het verbruik van je compressor is?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

Nope, de definitieve compressor staat ook nog niet op de plek.
Ik draai nu op een mobiel oud dingetje, zo'n ratelbak van 2800 toeren.
Lijkt me geen ding voor in de stal.
Later komt er nog een hydrofoor bij, de opslag van het water gaat in 3 IBC containers.
Het hydrofoor zal een aantal drinkbakken voeden en later ook de bevloeiing in de groentetuin.
Mochten we onvoldoende voorraad hebben, kunnen er simpel meerdere IBC's bijgeplaatst worden.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door sathopper »

nck schreef:In deze draad het verslag van de bouw van onze ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Jan
Ik ben nieuwsgierig hoe dit gaat werken. Het ijzergehalte is bij mij laag genoeg voor drinkwater voor de paarden en buiten hebben we na 4 jaar nog geen aanslag op de bestrating en planten. Echter ik zou graag het water ook voor het toilet gebruiken en dan krijg ik wel aanslag op den lange duur. De vorige eigenaar gebruikte nml. het water uit dezelfde bron voor de wc en de pot was roestbruin en niet meer wit te krijgen. :(

Als onze oude betonnen ondergrondse waterput leeg is vul ik deze wel eens bij met grondwater. Na een paar dagen merk ik dat het ijzergehalte sterk is afgenomen. Ik laat het water er met een sproeier in lopen en de pomp zuigt door een lekkende ring ook nog eens wat lucht aan. Dus beluchten werkt zeker :D De Remon ontijzerinstallaties van mijn buren (boerderijen) beluchten naast andere filtertechnieken ook.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

Hier gaat het enkel over de bouw van de installatie.
Voor de werking en de achtergrond en straks ook de resultaten moet je in de draad van Hennie zijn.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=3614

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

Weer een stapje verder, de filterton
1-IMG_0357.JPG
Ongeveer 200 liter inhoud, een gebruikt verfvat o.i.d.

Hierin heb ik twee doorvoeren van 1" gemaakt, boven en onder.
De bovenste doorvoer gaat met een buis naar de bodem van het vat.
wanneer de vulling van schelpen in het vat zit zakt het water erdoor naar beneden en wordt van onderaf, door de bovenste doorvoer afgevoerd richting IBC-containers.
De bovenste doorvoer bepaalt dus ook de waterhoogte in het vat.

De onderste doorvoer is voor het spuien van het vervuilde water tijdens het schoonmaken.
Het schoonmaken gebeurt met een flinke hoeveelheid water van bovenaf met daarbij forse luchttoevoer van onderaf.
De luchtbellen zorgen voor voldoende werveling om het ijzer wat zich heeft afgezet te lossen van de schelpen.
Hiervoor dient de 8 vormige geperforeerde tyleen slang die op de bodem ligt.
2-IMG_0359.JPG
3-IMG_0361.JPG
Detail van de vulling uit schelpen.
Er gaat in eerste instantie 170 liter schelpen in.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

1-IMG_0337.JPG
De filterton gevuld met schelpen en de air puls in werking.
Vat vult zich mooi rustig met water.
2-IMG_0345.JPG
Het wervelen vanaf de bodem met volle luchtdruk werkt ook mooi.
Heel bijzonder om te zien dat het niveau eerst 5 cm stijgt in de ton om vervolgens vol in beweging te komen.

Jan
Laatst gewijzigd door nck op 10 aug 2013, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bouw ontijzeringsinstallatie met air puls pomp.

Bericht door nck »

1-IMG_0326.JPG
De luchtregeling van de airpuls en de beluchter samen op 1 aansluiting.
Twee simpele reduceerventielen met manometer. (hoe nauwkeurig ze zijn? Meer ter indicatie)
3-IMG_0340.JPG
De druk op de air puls is afgelezen 1.75 bar. Dit zou neerkomen op ongeveer 17 meter waterkolom.
De kop waarde lucht gevoerd wordt zit op ongeveer 18.75 meter diep en het waterpeil in de bron zit op 3 meter beneden maaiveld.
De waarde is alleszins acceptabel volgens mij.
4-IMG_0341.JPG
De instelling voor de bruissteentjes is minimaal, eigenlijk niet af te lezen. Geschat op ongeveer 0.15 bar.
Teveel druk geeft zoveel luchtbelletjes dat de beluchter zelf een airlift wordt en het water zo de buis uit stuwt.
De afstelling luistert vrij nauwkeurig. Teveel lucht op de bruissteentjes of te veel water met de airlift geeft al gauw een overstroming.
Na een beetje heel en weer stellen een redelijke begin instelling gevonden.
2-IMG_0333.JPG
Een blik in de beluchting-buis met alleen de bruissteentjes op druk.
Het lijkt op een glas 7-up met een suikerklont erin.
Het stinkt overigens behoorlijk, een goed teken. Het water wat uit de beluchter komt is overigens reukloos.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie