Ontijzeren van grondwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Dit jaar zijn we gestart met de aanleg van de moestuin. Het resultaat is voor het eerste seizoen nog niet eens zo verkeerd.
Tot de droge periode aanbrak. Sproeien met kraanwater zie ik niet zitten, dus hebben we de bron (opnieuw) in gebruik genomen. Nu bevat het grondwater hier erg veel ijzer. Ik weet niet hoeveel, maar de planten zijn na 5 keer sproeien voorzien van een roestbruine coating. Daarnaast blijken niet alle planten het fijn te vinden om een plens water op hun kop te krijgen.
Nu het idee opgevat om i.pv te sproeien een bevloeiingssysteem aan te leggen, bestaande uit tyleen slangen waar druppelslangetjes in wordt geprikt. Ik vrees echter dat het ijzer voor verstoppingen gaat zorgen.
Ontijzeren dus...

We hebben drie paarden en een pony, die momenteel kraanwater krijgen. De stal ligt dicht bij de moestuin, dus lijkt het me een goed plan om de paarden in de toekomst ook van ijzer-arm bronwater te voorzien.

Na wat speurwerk op Internet is dit het ruwe plan:

Het water met een airlift oppompen uit de bron, via een goot ( dakgoot tegen de wand van de stal over een afstand van ca 30 m) gevuld met schelpengrit naar een buffer voeren ( 3 IBC's aan elkaar koppelen).Vanuit de buffer met een hydrofoor druk opbouwen. Eén leiding naar de badkuip voor de paarden en één leiding naar het bevloeiingssysteem.

Ik ben absoluut niet technisch... ik leer graag. Gelukkig is mijn partner een uitstekende techneut. Ik ben meer van de ideeën en helpen bij de uitvoering.
Ik hoor graag wat jullie van dit ruwe ontwerp vinden.
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door kockie »

Over dit ontwerp heb ik wel eens iets bij de 12 ambachten gelezen. Misschien heb je het idee daar ook wel vandaan?

Waarom kies je voor een airlift om het water uit de bron te krijgen? Vanwege het oxygeneren (van zuurstof voorzien), of om een andere reden? Verder lijkt het mij een prima verhaal. Ik ga het volgen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Het idee van het bevloeien heb ik bij jou op gedaan. Het idee van de goot met schelpengrit komt bij de 12 ambachten vandaan.
Het idee van de airlift, is id dat we dan met beluchten beginnen.
Andere reden is dat de pomp die we in de bron hebben staan, veel te veel water ineens levert. Een airlift geeft veel minder water af, waardoor de goot de hoeveelheid water goed aan kan.
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Tim »

Hennie,

Ik zou zo min mogelijk zuurstof in jullie bron brengen, deze zal vrij vlot dicht slibben door de ijzeroxide die ontstaat.

Het water moet goed beluchten om al het ijzer uit te vlokken. Een cascade is dan een simpele maar doeltreffende oplossing. Gebruik de huidige pomp om bv een IBC op hoogte (Jan heeft vast wel een plekje in de ouwe schuur) vol te pompen. Dan langzaam door de cascade in een IBC met filterzand laten druppelen. Daaronder je regenton of IBC.

Dan ben je het meeste ijzer kwijt.

Tim
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Helder. Nu ik dit zo lees lijkt het me ook geen goed plan om een steeds hogere concentratie van ijzer in de bron te krijgen

Bij de 12 ambachten gebruikten ze schelpengrit ipv filterzand. Enig idee wat beter werkt?
Ik ben ook benieuwd hoe lang dat filterzand of schelpengrit mee gaat. Moet ik dat op een gegeven moment ook van het neergeslagen ijzer ontdoen?

groet,

Hennie
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door nck »

Ter verduidelijking van het idee airlift.
De reden is inderdaad het beluchten van het water wat opgepompt wordt uit de bron.
De constructie die ik daarbij in mijn gedachte heb is de volgende:
Een vrij lange zuigbuis met voetklep zodat ik minimaal 10 meter onder waterniveau zit.
Lengte van de buis vanaf maaiveld naar beneden zal dan 20 meter zijn, uitgaande van 5 meter lengtes.
Beluchten op ongeveer 15 meter diepte, dus niet helemaal aan de onderzijde.
Geen grote buis nemen, juist wat kleiner, de lagere opbrengst is juist de bedoeling.
Het enige beluchtte bronwater wat heel langzaam terug kan zakken is dat wat zich in de stijgbuis bevind.

Het laten stromen over schelpengrit heet ook nog de reden dat het bijna zuivere kalk betreft.
In ontijzerings installaties wordt ook vaak gebruik gemaakt van kalkhoudende steen, vandaar.

Een ander punt van aandacht is dat de bron in de paardenweide ligt in ik hier zo weinig mogelijk installatie wil bouwen.
Met mijn huidige bronpomp is een IBC in 10 minuten vol anders moet ik hem dusdanig knijpen dat hij druk op staat te bouwen voor niets.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door kockie »

Jan en Hennie,

Jan kan vast wel een vlotter maken die bij een volle bovenste IBC de pomp laat afslaan. Je kunt dan toch een batch-systeem maken. Bovenste IBC vol--> langzaam via "filter" laten leeglopen en als die bijna leeg is opnieuw volpompen. Kan de pomp op volle kracht pompen. Je moet alleen een batterij ibc's of een andere tank hebben om een voorraad water te hebben. Ik zou hier hetzelfde willen hebben, maar dan niet ivm ijzer, maar Mangaan. Beluchten zou dan in de bovenste IBC kunnen met een aquarium luchtpompje.

Op deze manier blijft alles wat onder de grond zit schoon.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door kockie »

J.F. OUDEGA op 12ambachtenforum schreef:hallo,het ontijzeren van grondwater ging vroeger gewoon met grind in een buis waarop een pomp was aangesloten.deze werden gebruikt in melkfabrieken. als het water vervuild uit het filter kwam koppelde men de waterslang af en zette men er lucht op(met compressor). hierdoor ging het grind rammelen in de buis,door dat rammelen ging de bruine aanslag van de steentjes af.nog ongeveer een half uur spoelen met water om de losgekomen bruine resten uit het filter te halen en het filter was weer klaar voor gebruik..
Dit lijkt mij een mooie methode voor mij, vooral omdat er een gesloten systeem van te maken is met minder risico op verontreiniging van buitenaf.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door nck »

Ok, duidelijk, vooral het simpele grindfilter spreekt mij wel aan.
Ga vandaag eens meten hoe ik uitkom met een 3 of 4 Batch.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door nck »

Dit is het idee waar ik mee speelde.



Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Pieke »

Cp had recentelijk ook een vergelijkbaar filmpje.Alles wat met stromend water te maken heeft, heeft altijd mijn aandacht.Op het filmpje is helaas niet te zien hoe het werkt.Ik heb even verder gezocht en kwam deze http://www.aquaticeco.com/pages/full_wi ... lift-Notes eenvoudige uitleg tegen.

Hier om de hoek ligt een ongebruikte rioolpijp, die ga ik me straks even ophalen en experimenteren met mijn 1m3 p/m membraanluchtpomp.

gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door nck »

Experimentje gedaan om een air puls pomp te bouwen.

Totale diepte 18 meter beneden maaiveld.
Opvoerhoogte geschat in de bron 5 meter en 3.5 meter bovengronds dus ruim 8 meter.
Materiaal 50 meter zpe 16 mm buis en 5 mm luchtslang.
Werkt als een tierelier.

Morgen verder afwerken en plaatjes schieten.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door kockie »

Da's de verbeterde versie dus?

Hoeveel lucht/welke druk?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Pieke »

Hier ook een verbluffend resultaat, http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... pfjOs0IZfk . Ik weet niet wat voor compressor ze gebruiken, maar de mijne verplaatst meer lucht. ( op het moment dat ze 'm richten op het wateroppervlakte )
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
PPBR
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2013, 15:03

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door PPBR »

Gebruik je dan ook een olieafscheider?
Plaats reactie