Regenwateropslag en op druk brengen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Regenwateropslag en op druk brengen

Bericht door hotglass »

Henk,

Eigen water maken zal inderdaad niet meevallen :fff
Maar regenwater opvangen en filteren voor drinkwatergebruik behoort best tot de mogelijkheden.

Afhankelijk van de gewenste kwaliteit van het water kun je het goedkoop doen of juist heel veel geld kwijt maken in een systeem om water drinkbaar te maken.

Het begint naar mijn mening met de aanleg van een dubbel waterleiding systeem. Schoon om te drinken en te koken en minder schoon om te spoelen, te wassen, te douchen en dergelijke.

Groet

Ed

Afgesplitst van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=31&t=3347
Laatst gewijzigd door kockie op 14 apr 2013, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afsplitsing
Stuurman
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:55
Locatie: Ameland

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Stuurman »

Ik zit idd te denken aan een regenwatersysteem, voor het spoelwater, wasmachine en koelwater.
Bij mijn huidige huis zit ene oude regenwaterput, die staat eigenlijk nooit droog. Ik ben bezig om de leidingen te leggen zodat dit water voor meer zaken gebruikt kan worden dan alleen maar de tuin.

Man, ik heb zo een paar uur zitten lezen op dit forum, wat een berg info, prachtig!
Henk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Dutch John »

Als je een hoog dak heb, kun je hoge opslag en zwaartekrachtvoeding overwegen. Scheelt een pomp en meters leiding.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Paul Joosten »

Dan moet het wel een erg hoog dak zijn vrees ik DJ, althans voor de wasmachine. Die wil toch wel een minimale waterdruk van 1,5 bar hebben o.i.d. ofwel 15 meter statische waterkolom volgens mijn berekening, of zie je dat anders?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Dutch John »

Een wasmachine zal er geen genoegen mee nemen. Voor de stortbak van een toilet is een meter verval al voldoende. En da's toch een grootverbruiker.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Paul Joosten »

Zeker. Toch zou ook ik graag regenwater willen gebruiken voor de wasmachine, het is veel zachter dan leidingwater waardoor ook minder wasmiddel nodig is. Ik heb me er nog niet in verdiept maar er staat me bij dat bijvoorbeeld in het keukenblokje van caravans een soort klein vraaggestuurd pompje zit dat alleen aanslaat wanneer je de kraan opendraait. Zou zoiets te combineren zijn met zo'n vrij vervalsysteem met tamelijk weinig druk?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door David86 »

Zo'n pompje noemt men een hydrofoor.

Maakt het zoeken wellicht wat makkelijker

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrofoor
..
Stuurman
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:55
Locatie: Ameland

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Stuurman »

Klopt de hydrofoorpomp staat klaar, een hoge opslag is mijn geval niet haalbaar, maar ik heb wel de mazzel om een grote put te hebben, waar het regenwater in loopt, staat er al ruim 300 jaar :mrgreen: Het is nu alleen nog voor de stortbak, de wasmachine gaat het niet meer redden, dan moet ik een deel van de baskamer slopen, en die is net af.

Wat die hoge opslag betreft, hoe vul je die? Met een pomp? :fff
Henk
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door hotglass »

met een windmolen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Paul Joosten »

Goede tip David, gaat alweer een wereld voor me open. Een hoge tank kan (wanneer je een hoog huis hebt) op zolder mits het gewicht van de volle tank geen overmatige belasting voor de constructie vormt. Regenwater valt gewoonlijk op het dak en kan dus toch nog zonder pomp de tank in. Met voldoende diameter leiding loopt je stortbak nog wel vol voor de volgende 'boodschap' maar voor de wasmachine is meer nodig, die hydrofoor bijvoorbeeld hoewel ik inmiddels ook al wat gelezen heb over drukgestuurde pompen die minder luidruchtig zouden zijn.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Tim »

Hey,

Als je niet veel wast, kun je ook toe met een groot expansievat voor zaken die voordruk nodig hebben. Met een vleugelpomp ram je daar zo 5 bar in.

Tim
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door BioPower »

Ik heb hier een grondwaterput. In mijn huis(je) wordt alles gedaan door een hydrofoorpomp met een klein expansievat van 20 liter. Daar draait de gewone kraan op in huis (moet 40 meter afleggen) douche en wasmachine. Gaat allemaal prima, goede druk en de wasmachine draait er ook perfect mee. Bij 1,5 bar slaat de pomp aan totdat hij bij 3 bar is, dus je hebt nooit minder dan 1,5 bar druk. Door de expansie slaat de pomp ook maar af en toe aan. Die grote tanken zijn zonder expansie, dus membraam. Daardoor moet je ook een grotere tank hebben. Geloof dat 20 liter expansie gelijk staat aan 60 liter normaal.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door David86 »

BioPower schreef:Geloof dat 20 liter expansie gelijk staat aan 60 liter normaal.
Hoe bedoel je ?
..
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door BioPower »

Een groot vat heeft geen membraam, die wordt ook op overdruk gebracht door lucht, net als een kleine membraamtank. Het membraam zorgt ervoor dat je toch met een kleine tank een goede druk houdt terwijl de pomp ook maar af en toe aanslaat, net als met een grote tank. Geloof dat het rendement van een kleine tank met membraam dan even groot is dan een 60 ltr tank zonder membraam. Dus ondanks zijn kleine inhoud blijft hij toch net zolang op druk, waardoor de pomp niet om de haverklap aan hoeft te slaan.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Paul Joosten »

Daar snap ik niets van. Een membraan verandert niets aan de samendrukbaarheid van de lucht erachter maar vormt slechts een fysieke scheiding tussen lucht en water. Dat laatste heeft diverse voordelen denk ik maar geen vergroting van capaciteit of rendement of hoe je dat anders zou willen noemen. Waarop baseer je je veronderstelling?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie