Ontkalken

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Ontkalken

Bericht door swake »

daniel schreef:sfj: Wat is de hardheid van het water bij u?
(sorry k'zie nu pas de vraag) Zo rond de 60 rockwell :mrgreen:

Neen ik ben aan het zeveren. T'is er wel amper onder. Het water is hier zeer hard namelijk telkens boven de 30°D (Duitse graden, dat is +/- 50°F ofte Franse graden). 'k moet het eens opnieuw opmeten. Het verschilt ook van het ene op het andere seizoen.
daniel schreef: Zit er niet ook een een hars patroon in een vaatwasser? Zou deze te recuperen zijn?
Ja, natuurlijk!! Hoe is het mogelijk dat ik daar niet zelf aan dacht... En het gebruikte zout is ook helemaal hetzelfde, dus is het niet nodig om die kleine dure pakjes te kopen, direct een zak wat 25kg. Als er in huis al een andere ontharder staat (op harsbasis) kan de ontharder in de vaatwasser op minimum gezet worden. Niet helemaal afschaffen dat ding ivm het bacteriostatisch gedrag van het zout. Om dat spul uit de vaatwasser bruikbaar eruit te krijgen zal wel een ander verhaal worden.
WernerDeJong schreef:Onze hardheid was 10 en is nu 0.
De zuurtegraad van het water zal redelijk hoog liggen nu. 5pH of zelfs 4pH zou me niet verwonderen. Dat wil je niet want vreet aan uw leidingen.

De 'kalk' (het is vooral calcium en magnesium dat de waterhardheid uitmaken) in het water zorgt voor een bufferende werking wat betreft zuurtegraad. Hoe hoger het 'kalkgehalte' hoe meer 'zuur' er in het water kan gestoken worden alvorens de pH waarde van het water significant veranderd. Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook. Tot het extreem wanneer er geen buffer (0° hardheid) meer in het water zit zal de zuurtegraad snel kunnen schommelen tussen zuur en base. Niet goed voor de leidingen en ook niet voor de gezondheid. Er wordt hierdoor aangeraden om het sanitair water op +/- 10°F te houden (6°D).
Plaats reactie