regenwater/grondwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

regenwater/grondwater

Bericht door Jonas »

Ik heb momenteel een grondwaterput, maar ik zou graag nog een regenwaterput plaatsen omdat ik vrees dat enkel mijn grondwaterput te weinig zal zijn.
Welke toestellen sluit ik best aan op regenwater en welke op grondwater?

Jonas
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: regenwater/grondwater

Bericht door max.enschede »

Hoi,
Misschien kun je beide combineren, dan bespaar je op dubbele leidingen en dubbele pomp.
Regenwater is goed genoeg voor alles behalve consumptie, het hangt dus een beetje van de kwaliteit van je grondwater af.
Je zou bijvoorbeeld het hele waterleidingnet in de woning op regen/grondwater kunnen aansluiten en dan vanaf de watermeter alleen koud drinkwater naar de keuken en evt. badkamer kunnen leiden via een extra buis (voor eten koken / tandenpoetsen).

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: regenwater/grondwater

Bericht door Brit »

Hoi Jonas,

Regenwater is het beste water om de tuin mee te sproeien, de planten zullen je zeer dankbaar zijn als ze (voornamelijk) regenwater krijgen.
Ook schijnt het beter te zijn om met regenwater te wassen (zowel vaat als kleding en huis) omdat je minder wasmiddel en dergelijke nodig hebt. Ook is er minder/geen kans op kalkaanslag.

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: regenwater/grondwater

Bericht door Albert van WdJ »

Brit schreef:Ook schijnt het beter te zijn om met regenwater te wassen (zowel vaat als kleding en huis) omdat je minder wasmiddel en dergelijke nodig hebt.
Maar hoe zit het dan met de evt. aanwezige vervuiling in het regenwater?
Iedereen heeft wel eens gezien dat na een regenbui de ramen en bijv. de auto niet echt schoner was geworden.
Er zijn zelf forumleden die zich met regenwater wassen/douchen.
Ik ben er zelf toch huiverig van. Je hebt geheel geen controle over de kwaliteit. Helder water kan nl. behoorlijk wat ongewenste ééncelligen bevatten (en andere micro-organismen).

Iemand er ooit testrapporten van/over gezien? Of onderbouwde aanbevelingen.

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: regenwater/grondwater

Bericht door Brit »

Albert van WdJ schreef:Maar hoe zit het dan met de evt. aanwezige vervuiling in het regenwater?
Iedereen heeft wel eens gezien dat na een regenbui de ramen en bijv. de auto niet echt schoner was geworden.
Er zijn zelf forumleden die zich met regenwater wassen/douchen.
Ik ben er zelf toch huiverig van. Je hebt geheel geen controle over de kwaliteit. Helder water kan nl. behoorlijk wat ongewenste ééncelligen bevatten (en andere micro-organismen).
Goeie vraag!

Ik zou het persoonlijk ook niet gebruiken voor te douchen of te badderen, maar je kleding erin wassen lijkt me prima. Maar een ding weet ik zeker, je tuin kan je het beste sproeien met regenwater :mrgreen:
Dit komt doordat regenwater veel zuurstogf bevat, waar dat in grondwater bijna geheel ontbreekt.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: regenwater/grondwater

Bericht door Jonas »

Is het dan misschien intressanter om de douche en bad op een regenwaterput aan te sluiten?
Of regenwater zo slecht is weet ik niet, in de zomer ga ik toch regelmatig in open water zwemmen en ik ben er nog nooit ziek van geweest...

Jonas
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: regenwater/grondwater

Bericht door max.enschede »

Ik douche, badder, was en 'afwas' alweer enkele jaren met regenwater zonder problemen. Eerder natuurlijk ook de toiletspoeling, maar ben over op een compost toilet.
Wat je aan vlekken op het raam ziet is misschien wel eerder stof wat al op het raam zat en door de regendruppels bij elkaar gespoeld wordt.
Als je een analyse van regenwater doet dan vind je vast wel een en ander aan nare stofjes, maar bedenk dat je die ook inademt als je buiten loopt.
Aan allesreiniger, zeep, shampoo, (af)wasmiddel heb je met regenwater erg weinig nodig, ik schat tussen 1/4 en 1/2 van normaal.

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: regenwater/grondwater

Bericht door Pigion »

Ik ben opgegroeid zonder waterleiding, dus alleen put- en regenwater. Daarbij heerste hetvolgende regieme:
Putwater: straatschrobben, emmers en gereedschap etc, boenen, thee-zetten, limonade.
Regenwater: wassen, koken, ramen lappen etc.
Ramen met regenwater omdat er anders strepen op kwamen (licht ijzerhoudend). Daarom ook de was met regenwater.
Thee en limonade met putwater, omdat dit beter smaakte.
Alles hangt ook af van de kwaliteit van beide soorten water.
Pigion
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: regenwater/grondwater

Bericht door Jonas »

@ pigion
merci om deze ervaring te delen, ik ga zeker eens mijn putwater laten testen... ik zou dan wel overwegen om mijn putwater te gebruiken voor het koken als deze voldoet. De douche en bad door wat wordt dit best gevoed?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: regenwater/grondwater

Bericht door Pigion »

Voor douche en bad neem je regenwater i.v.m. sporen ijzer.
Pigion
Plaats reactie