Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door Joepie »

Klinkt mij als allemaal een hoop gedoe voor het bewateren van een moestuintje. Hoeveel water heb je nodig? Wellicht straks ook nog ontijzeren?

Had het niet volstaan om een gat te graven van 2x2x1,5 meter, zeil erin en regenpijp er op laten uitkomen? Dan zou je 6000 liter opslagcapaciteit hebben. Je geeft zelf aan met een pompje te willen werken. Met geperforeerde slang kan je heel gericht (dus efficiënt) bewateren.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door martijn1984 »

Een goede zelfgeslagen (gespoten) bron is voor veel meer te gebruiken natuurlijk en low budget.
Ontijzeren is pas nodig bij drinkwater.
Als je het laat vloeien gaat het ijzer zich niet gauw ontleden.
Bij sproeien of vernevelen juist wel.
In je moestuin kun je zelfs werken met geulen , leg hier wat stro in en laat t water daar doorheen lopen.
Het ijzer zal zich hechten aan t stro , doen wij bronbemalers ook.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door jwardenier »

Voor een moestuin met een beetje afmeting heb je nogal wat water nodig ,vooral als het zandgrond is .
Dit zorgt er voor dat bewateren via gootjes ook niet wil ,na een paar m is het water al in de bodem verdwenen .
Wij hebben behoorlijk veel regenwateropslag ,helaas bleek het niet toereikend voor de laatste droogte periode vandaar dat we een bron gemaakt hebben . Ik heb een keldertje gegraven van 1,5 m diep ,en heb de tuinslang vervangen door een van 3,5 ,als ik nu de pomp aanzet beregenen we rond 7 m .We pompen nu dus water op van 10 m diepte ,als straks het grondwater weer op 9 m staat hebben we water in overvloed .
Wel vraag ik me af wat het vliesje op een dag staand water inhoud ,daar ik dit water ook wil gebruiken voor drink water voor de dieren ,de oude put was hier 9 m diep en daar dronk mens en dier uit tot in de jaren 60 ,ik heb het water ook gedronken ,best lekker en niet aan de rees geweest ,overigens zitten we in drinkwater gebied ,achter ons perceel wordt water opgepompt
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door Kofi »

Zit er ijzer in? Paarden zijn kennelijk gevoelig voor ijzerstapeling. Dus oppassen als je die daar langdurig van laat drinken.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door martijn1984 »

Ons drinkwater komt wel een honderd meter dieper weg , en hoeft niks te zeggen over de kwaliteit van jouw water op 10 meter diep.
Je hebt bijv de gd ( gezondheidsdienst voor dieren) hier kun je voor enkele tientjes je water laten testen op kwaliteit.
Voor wat betreft ijzer , theezakje.
Tap wat water uit je bron in een glas , theezakje erin.
Krijgt het theekleur , geen ijzer.
Word t zwart , veel ijzer.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor de tip , ik zal thee zetten .
Even verderop zit een melkvee bedrijf die ook water geeft van een bron van 9 m diep ,volgens hun laten onderzoeken is het water schoon ,het water win bedrijf hier, heeft bronnen op 70 m 50 en zelfs een aantal op 20 m ,wij wonen bovenop de drinkwater bel ,precies onder ons bouwblok staat deze ingetekend .Ik ben dus niet zo bang dat hier het water niet goed zou zijn ,ik ken de gevolgen van te hoog ijzer
Roy2018
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2018, 22:05

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door Roy2018 »

Leuk om jullie berichten te lezen en bedankt voor de informatie, erg nuttig!

Ik ben net begonnen met een bron spuiten, op de volgende methode:
https://www.drillyourownwell.com

Situatie:
Eerste 6 meter dikke klei.

1e poging - 2 meter diepte.
Met een dompelpomp en een tuinslang. De druk pvcbuis van 63mm kwam vast te zitten en krijg ik er niet meer uit.

2e poging - 2.50 meter diepte.
Met een 2,5 bar pomp en tuinslang. De druk was erg hoog, de kop is er meerdere keren afgesprongen, dat gebeurt alleen als de pvcbuis vast komt te zitten in de klei. Het gat heeft ondertussen een diameter van 200 mm (omdat het gat gespoten is, dat gaat dus goed). Het duurt erg lang om door de klei te komen en ik heb erg veel water nodig om dit voor elkaar te krijgen. De klei is erg dik en ik kom er niet snel doorheen. Als ik teveel aandruk tijdens het spuiten ben ik bang dat de buis vast gaat zitten.

Ik zit te denken om het volgende te kopen (maar helaas niet meer leverbaar), om gewoon met de hand te boren per meter en vervolgens ook nog te spuiten om het gat breder te maken.
-link naar grote grondboor verwijderd-

Hebben jullie nog ideeen om door de dikke klei te komen?

Bedankt.
Groet,
Roy
Plaats reactie