Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door kockie »

Ik heb een probleem met een van mijn (2) motorzagen. Hij zaagt prima, pakt goed op, loopt goed stationair, maar als ie een tijdje stationair heeft gelopen en ik wil weer gas geven slaat ie vaak af. Als ik wat "pruts" met de gashendel lukt het meestal net om 'm aan de praat te houden, maar handig is dat niet. Wie heeft een idee waar ik onderzoek naar moet doen om dit probleem op te lossen? Luchtfilter is schoon.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door martijn1984 »

Vlotternaald denk ik.
Vraag me niet precies waarom , maar toen ik die netjes had schoongemaakt en de vlotterbak weer monteerde was ik van t probleem af.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Kockie,

Ik had al eens voor dat er onderdruk onstond in de bezinebak. De beluchting ervan was dicht geraakt. Draai de tankdop eens open als de zaag aan het haperen is. Als het dan terug beter gaat, is dat de oorzaak.

groet
Wouter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb precies eenzelfde probleem gehad met mijn Stihl.
Nadat ik de afstelschroeven van de carburateur volledig opnieuw had ingesteld (volgens aanwijzing boekje fabrikant) was het definitief over.
Weet niet of dat met een Dolmar ook opnieuw is in te regelen. En of dat soelaas biedt :(
Change, before you have to.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door martijn1984 »

Een fijnafstelling is wel eens nodig na een aantal draaiuren , er vind nou eenmaal wat slijtage plaats in de onderdeeltjes door stof en rommel.

Wouter , als je tank beluchter dicht raakt zul je dit op vollast met zagen ook moeten merken toch?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Martijn,

Ik vermoed dat het even duurde vooraleer de tank in onderdruk geraakte. Dus in begin merkte ik daar niets van. Pas na enkele minuten zagen, begon hij in te houden op volgas. Tankdop loszetten en probleem was weg.

Groet Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter Gillis op 06 feb 2018, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door JantjeV8 »

Dit soort storingen zijn met een schoonmaakbeurtje van de carburateur, opnieuw afstellen nadien wel weer op te vangen. Maarrrr, doorgaans is het een voorbode van wat groter onderhoud. Valse lucht via de krukaskeerringen, of via de voetpakking onder de cilinder, een poreus impulsslangetje, speling op de asjes in de carburateur of wat dan ook.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door kockie »

Ik ga donderdag kijken of ik het apparaat onder handen kan nemen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door Erikvr »

martijn1984 schreef: 04 feb 2018, 21:31 Vlotternaald denk ik.
Vraag me niet precies waarom , maar toen ik die netjes had schoongemaakt en de vlotterbak weer monteerde was ik van t probleem af.
Een kettingzaag heeft geen vlotter maar een membraancarburateur.

Het lijkt op een te rijk stationair mengsel, vergelijkbaar met een uitgetrokken choke. L schroef indraaien totdat het stationair toerental op het hoogste punt komt, daarna 1/4e uitdraaien . Anders kan het het tankbeluchtingsventiel zijn of de bougie.
groet,
Erik
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door martijn1984 »

Een membraan inderdaad , een rubber flapje.
Maar heeft die totaal geen werking als nivo of debiet regelaar?
Er zat van die zwarte aanslag op bij mij.

En is het dus geen vlotterbak maar een gewoon deksel of kapje.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door Erikvr »

het membraan werkt als een brandstofpomp, via het impulsslangetje wordt onder- of overdruk gecreeerd bij elke zuigerslag. Het membraan opent/sluit telkens dan via een heveltje een brandstofnaald.
groet,
Erik
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Kockie,

uit nieuwsgierigheid, al tijd gehad om de Dolmar te onderzoeken?
groet
Wouter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door kockie »

:oops: :oops:

Gehad misschien wel, genomen nog niet. Vorige week nog wel even gebruikt. Zolang er iets gas gegeven wordt doet ie het prima. Ik voelde me net een 16 jarige op de brommer voor het stoplicht....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door Pietje »

Stationair iets hoger zetten is in elk geval een work around...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Motorzaag Dolmar ps500 slaat af

Bericht door Erikvr »

Als de zaag afslaat nadat hij warm is geworden is vaak het stationaire mengsel te rijk. Dat gebeurt vaak als de zaag wat ouder is of niet goed is ingesteld. Heel makkelijk te verhelpen door de L-schroef iets in te draaien (een kwart tot een half). Dit kan absoluut geen kwaad voor de motor. En als het niet helpt kan je de schroef weer gewoon terugdraaien
groet,
Erik
Plaats reactie