Hoeveel afval heb jij?

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Roelie
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Roelie »

Dag allen, ik vroeg me laatst af hoeveel afval jullie zoal aan de straat zetten c.q. naar de stort brengen. En waar dat afval dan uit bestaat. Wij hebben over het algemeen weinig afval, maar er is altijd nog iets te leren van medeforummers alhier had ik zo gedacht. :)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Ingir »

Wij zetten met 2 personen elke week een volle container met ongesorteerd afval aan de weg: restafval, GFT, plastic, glas, blik, papier en klein chemisch afval (batterijen, verfspul, olieresten)... het gaat hier allemaal in de groene kliko. Als we gasten hebben in de vakantiewoning dan hebben we uiteraard meer afval dat niet meer in de kliko past maar ook dat is hier geen probleem. Je zet de extra vuilniszak op of naast de kliko en alles wordt keurig meegnomen zonder het gebruikelijke gedoe in NL.

Anekdote: bij de start van diftar in NL stampte ik de container lekker vol aan met als gevolg dat de ophalers moeite hadden om de container te legen. Op de container vond ik een invulformuliertje dat als het nog een keer gebeurt dan slaan ze ons voortaan over. Dat was een goede incentive om naar alternatieven te zoeken en die vond ik: we hadden met drie personen weinig restafval en verzamelden per maand een flinke vuilniszak met restafval. Dan ging ik ééns per kwartaal naar de gemeentewerf waar ik € 1,00 per vuilniszak betaalde terwijl de container (2 vuilniszakken per lediging zo'n € 5,00 kostte.

In die beginjaren van diftar betaalde je ook voor GFT maar ook daar had ik een perfecte oplossing voor. We hadden in Herveld een grote tuin met boomgaard en daarin had ik een water still gemaakt (een bak waarin normaal zeewater wordt verdampt onder een glasplaat om drinkwater te winnen). Die bak met glasplaat werkte prima om het vocht uit GFT-afval te halen zodat het volume met minstens 90-95% afnam. Zo konden we een heel jaar alle GFT in de water still gooien en na ongeveer een jaar had ik dan 1 kleine groene container (80 liter) met uitgedroogde GFT van een heel jaar.

De gemeentewerf werd ook slimmer en ging met de jaarlijkse stijging van de diftartarieven ook de kosten per aangeleverde vuilniszak verhogen naar € 5,00... Maar ook daar was prima een mouw te passen. Ik kocht bij de Bouwmaat vuilniszakken van 200 liter en heb zo jarenlang steeds € 5,00 betaald. Ook dat werd gepareerd door een vuilniszak van maximaal 50 liter € 5,00 te berekenen. Maar daar hebben ze zich nooit aan gehouden want in onze gemeente werd er steeds vaker afval in het buitengebied gedumpt en om dat te voorkomen werd niet al te moeilijk gedaan.

Bij de gemeentewerf werkten diverse medewerkers die telkens op vaste dagen in Andelst (bij Herveld) werkten. Zo wist ik na enkele keren dat ik niet op dinsdag en woensdag moest komen want dan had je een pennenlikker met de mobiele PIN in de aanslag. Vooral tijdens de coronaperiode was dat echt een fascistoïde hardliner. Maar op donderdag en vrijdag had je personeel waar je een leuk praatje mee kon maken en een hele auto vol grof vuil voor weinig kon afgeven: doe maar een euro! Na het overlijden van mijn vader hadden we bergen huisraad die overbleef na een bezoek van de tweedehandszaak. Alles naar de stort gebracht, de situatie uitgelegd en niets hoeven te betalen.

Terug naar het heden...door verbouwingen hebben we regelamtig bouwafval. Eén keer per maand komt een vrachtwagen met open bak langs die grof vuil met een grote grijper in de bak stort en gratis afvoert. Nou ja, we betalen elke maand € 17,50 voor wekelijkse vuilophaal en maandelijkse grofvuilophaal. Verder geen gemeentelijke belastingen, geen diftar...

Ik heb nog altijd moeite om alles in de kliko te gooien maar hier op Curaçao is geen infrastructuur om afval te scheiden en te hergebruiken. Alle afval wordt nu gestort op het land bij Malpais (vroeger werd alles in zee gestort).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door kockie »

Ingir schreef: 24 sep 2023, 20:02 fascistoïde hardliner...... doe maar een euro!
Dus iemand die zich aan de regels houdt en jou net zo belast als een ander is een facist en iemand die de regels aan z'n laars lapt een toffe peer? Wat ben je zelf dan als je je huis verhuurt of een ontwerp gemaakt hebt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Ingir »

Nee, het was gewoon een regelneuker, zo'n paarse krokodil-figuur. Ik was op dinsdag bij hem geweest mét mijn gemeentepasje. De dag daarna opnieuw maar zonder pasje... dat was dus absoluut onmogelijk, wegwezen met je volgeladen auto... Dat was de laatse keer dat ik op die dagen gegaan ben. Woensdag opnieuw zonder pasje (was dat stomme ding kwijt) maar geen probleem want de vriendelijke medewerker kent mij al jaren en hoef geen pasje te tonen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Roelie
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Roelie »

Oeps, geen idee dat het op Curacao er zo aan toe gaat. Laat ik het een beetje herdefiniëren, ik bedoelde, hoeveel afval heb heb jij.... in Nederland? :)
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door JantjeV8 »

Ingir schreef: 24 sep 2023, 20:23 Nee, het was gewoon een regelneuker, zo'n paarse krokodil-figuur. Ik was op dinsdag bij hem geweest mét mijn gemeentepasje. De dag daarna opnieuw maar zonder pasje... dat was dus absoluut onmogelijk, wegwezen met je volgeladen auto... Dat was de laatse keer dat ik op die dagen gegaan ben. Woensdag opnieuw zonder pasje (was dat stomme ding kwijt) maar geen probleem want de vriendelijke medewerker kent mij al jaren en hoef geen pasje te tonen.
Op je credit card ben je wel zuinig? Wat maakt dat verschil? En wel mopperen als je 'vreemden' ziet die er materiaal komen lossen die er niet thuis horen, ook zonder pasje?

Los van dat, zijn er in NL nog gemeenten die niet gescheiden inzamelen?
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door dormos »

Gefeliciteerd Ingir.
Jij bent weer de slimste van ons allemaal met al je handigeheidjes. Echte topgozer ben je, zo zouden meer mensen het moeten doen.
Je benteen lichtend voorbeeld, wat zou de wereld er anders uitzien als iedereen zoals jij zou zijn.
Als het kon zou ik je een sticker geven!
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Sandman79 »

Oef, Maar wel een leuke tip ivm de verdampingsbak. Hier wordt het op kilo gedaan in het container /recyclagepark. :)

Enkel dingen zijn nog gratis, de meeste redelijk duur. Vaak ga ik met grotere hoeveelheden rechtstreeks storten bij de afvalverwerker. (goedkoper/storten vs manueel vaak betere openingsuren)

Groenafval is hier amper op een terrein van 22 are. We vercomposteren het meestal, en er wordt niet zoveel gemaaid. Etensafval zoveel mogelijk naar de kippen. Papier/karton: een curverbox per week gemiddeld.
Restafval: een vuilniszak per 2 weken.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Albert van WdJ »

Onze hoeveelheid afval, 4-5 personen:
1 zak restafval 30 liter in 3-4 weken
Voor de rest 250l kliko's voor papier, plastic en gft. Plastic en gft wordt om de 2 weken geleegd.
Plastic is altijd maar half vol, gft bestaat voor 90 % uit tuinafval en is afhankelijk van het seizoen.
Papier wisselt, meestal 3/4 vol, hoofdzakelijk karton want ik heb een nee-nee sticker.
Grof vuil mag gratis worden afgevoerd. Is afhankelijk van de persoonlijke renovatie-drang en betreft hoogstens enkele kruiwagens per jaar.
Change, before you have to.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Ingir »

Roelie schreef: 24 sep 2023, 23:20 Oeps, geen idee dat het op Curacao er zo aan toe gaat. Laat ik het een beetje herdefiniëren, ik bedoelde, hoeveel afval heb heb jij.... in Nederland? :)
Ik heb aangegeven hoe mijn afvalproductie/aanbod in NL was. Juist omdat ik nu op CUR zit is het interessant om te zien hoe het daar aan toe gaat. Je gaat gewoon 30 jaar terug in de tijd: 1 container (NB een groene container) waarin ALLE afval aangeboden kan worden tot aan chemisch afval toe. Geen scheiding van afvalstromen, geen verbranding van afvalcentrales maar alles wordt op land gestort en telkens afgedekt met een laag aarde. 20 jaar geleden werd alles zelfs in zee gestort tot men begon te merken dat al het drijvende afval benedenwinds in Boca Ascension (inham 10 km verderop) aanspoelde en al spoedig "Plastic Baai" werd genoemd. Sinds de storting op land en opruimacties in de Boca is het er relatief schoon: het afval lag er destijds metershoog en nu zie je nog hier een daar een verloren plastic fles.

In NL heb ik altijd ons afval gescheiden aangeboden omdat dat afval ook gescheiden wordt ingezameld. Wat er daarna mee gebeurt valt nog te bezien, ik heb regelmatig gehoord dat men geen raad wist met GFT-afval en dat gewoon in de verbrandingsovens van de AVR-installaties stortte.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Roelie
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Roelie »

Wij hebben dus echt niet veel afval. De grijze container wordt drie keer per jaar geleegd en dan is ie steeds nog niet vol, maar de lucht wordt wat eh... sterk. Eenmaal leeg, even uitspoelen en dan kan het weer. Groene ton is er niet meer, we composteren alles. Zaken als vleesresten, botten, vissenkoppen, sauzen en soepen, die gaan in een vat, de rest op een hoop. Alleen voor sinaasappel schillen hadden we niet echt een plek. Tot we ontdekten dat als je die tot harde stukjes laat verdrogen ze prima zijn om de kachel mee aan te steken. Botten uit het vat doen er twee jaar over om te verdwijnen, maar het gaat prima. Na een verbouwing gaan alle kozijnresten e.d. onder de bijl en alleen de buitenkanten gaan naar de stort, de rest is brandhout. Papier hebben we niet veel, geen kranten en een nee nee sticker. Veel kartonnen dozen gaan op de tuin in het kader van de permacultuur. Plastic, twee zakken per jaar. We gebruiken de meeste bakjes die we hebben meerdere keren door zaterdags op de markt dezen aan te bieden aan de marktkooplui. zo'n bakje voor b.v. pinda's gaat jaren mee. Platte Tupperware bakjes voor het broodbeleg e.d. Conservenblik rappen we plat en als de speciekuip waar ze in gaan vol is gaat ie naar de oud-ijzerboer. Maar dat is maar zelden, want we hebben niet vaak blikwerk. We vriezen in, drogen, zouten en wecken nagenoeg alles uit de tuin. En chemisch afval bestaat uit kapotte spaarlampen (gaan minder lang mee dan belooft moet ik zeggen) een enkele lege WD40 bus en dat is het wel zo'n beetje. Nou ja en glaswerk uiteraard of in de glasbak, of statiegeld.
Dus, ook wij zijn geen modelhuishouding, maar we zijn wel tevree met hoe het gaat.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Ingir »

De totale hoeveelheid huishoudelijk afval is niet gelijk aan de hoeveelheid die per grijze container wordt aangeboden. Alle apart ingezamelde afval (papier/karton, plastic, blik, glas, tetra-pak, luiers, autobanden, matrassen, bruin- en witgoed, puin, behandeld hout, asbest, GFT, KGA, grof vuil) is net zo goed afval dat verzameld, vervoerd en verwerkt moet worden. Het gaat er dus niet om hoe vaak je de grijze container aan de weg zet maar hoeveel afval je totaal produceert...

Ik merk dat mensen vinden dat ze heel goed bezig zijn door afval te scheiden zonder iets te doen aan het produceren van afval. En dan dat goede gevoel overcompenseren met milieubelastende activiteiten als autorijden, vliegreizen, recreatie in natuurgebieden, cruisetochten... je hebt immers een grote bijdrage geleverd aan minder milieubelasting door al je plastic verpakkingen apart in te zamelen. Ik had een NEE-NEE-sticker op de brievenbus en daarom kon ik me veroorloven om elke week een nieuw boek te kopen.

Niet dat het mij boeit, als jij elk jaar op skivakantie wilt, 3 stedentrips, een luxe cruise en nog een zomervakantie in Thailand dan moet je dat lekker zelf weten, ik gun het je van harte. Maar hou dan wel op de heilige milieumaagd uit te hangen. Maar aangezien het hier een ecologieforum is zal ik er vanuit gaan dat hier geen sprake van is... :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door JantjeV8 »

Gelukkig stimuleer jij geen vliegbewegingen met je zwaar geaircoode b&b.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door Albert van WdJ »

Toch heeft Ingir wel een punt.

We worden vanuit de overheid gestimuleerd om afval te scheiden.
En maar een klein beetje gestimuleerd om juist te voorkomen dat je afval produceert.
Het afval dat je niet op één of andere manier aan straat zet, maar anders afvoert, is ook gewoon afval.
En toch wordt vaak gesproken over het zo goed bezig zijn omdat we afval secuur scheiden.

Naar mijn idee ben je goed bezig als je zoveel als mogelijk het ontstaan van afval voorkomt.
Maar dat past niet zo gemakkelijk in onze westerse consumptie maatschappij.
En ja, we wassen allemaal onze handen in onschuld. We zien wel wat er niet goed is, maar doen het zelf ook niet goed.
Maar misschien is dat wel het begin van een verandering ten goede. Bewustwording is vaak fase 1.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoeveel afval heb jij?

Bericht door JantjeV8 »

Helemaal mee eens Albert, ook met wat Ingir aandraagt, maar op een of andere manier roept het bij mij vraagtekens op om die teksten uit zijn koker te vernemen.
Plaats reactie