Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradle

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradle

Bericht door Dutch John »

Onder het mom van: creatief met afval. Tenminste, wat een ander verstaat onder afval. Wij zien er vanzelfsprekend grondstoffen voor nieuwe producten in!

Laat ik aftrappen met fiets binnenbanden. Indien niet meer te plakken altijd goed om elastieken van te maken of een beschermhuls of -slang voor wat dan ook. Zo was ik onlangs toch bij de fietsenmaker en vroeg gelijk een handvol binnenbanden uit de afvalcontainer. Aangezien een aantal toch wel erg "vers" leek, heb ik ze opgepompt. Ziedaar, 4 van de tien waren niet eens lek.... De overige 6 hadden een minuscuul te plakken gaatje. Plakken, in een plastic tas, babypoeder erop, flink schudden en ik heb voor de rest van m'n leven binnenbanden. Nu nog een keer terug naar de fietsmaker voor de elastieken....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door frans »

Nog een toepassing voor versleten binnenbanden.
Na het een paar keer stukslaan van de steel van de kloofbijl heb ik de steel vervangen door een dikwandige ijzeren buis.
Dat werkt goed maar is koud aan de handen en het leverde nogal hinderlijke trilling op.
Nu zit er al weer jaren een fietsband omheen gewikkeld, vastgeplakt met vermoedelijk purlijm.
n.b. De buis is vastgelast aan de bijl.

Voor nogal wat lezenswaardige zaken aangaande stenen kachels
http://mha-net.org/docs/v8n2/v8n2-arc2.htm
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Tim »

Wil je iets bouwen voor je cv of anders van ferro of non-ferro:

Ga kijken op de sloop. Werk aan je relatie met deze slopers.

Die vieze mannen zijn echt niet eng en er ligt meer voor een prikkie, dan wij met z'n allen kunnen betalen.

Tim
Die daar net z'n rvs (zonne)boiler met wisselaar gescoord heeft voor 3 tientjes
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door deleted »

Parkeermeters, knipperlichten, bushalteklokken,...
je ziet tegenwoordig je belastinggeld op allerlei manieren opduiken.

Dan denk ik: zou ik voor mijn belastinggeld daar geen betere toepassig kunnen bedenken ...
Straatjutten, een nieuwe vorm van recuperen ?
zonnehalte.jpg
G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Dutch John »

Ik moet bekennen dat ik, steeds als ik zo'n paal zie, mij bedenk een keer te moeten investeren in een grote pijpensnijder...

Om op m'n eigen vakgebied te blijven: Een kleine houtgasgenerator laat zich al bouwen van twee brandblussers, een kookpotje, een keukendeurscharnier, een eierkistsluiting, een 2" vulstop + kraag uit een olievat, wat fitmateriaal, een paar stukjes 1,5 mm rvs plaat en wat boutjes en moeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Paul »

Gandalf schreef:Parkeermeters, knipperlichten, bushalteklokken,...
je ziet tegenwoordig je belastinggeld op allerlei manieren opduiken.

Dan denk ik: zou ik voor mijn belastinggeld daar geen betere toepassig kunnen bedenken ...
Straatjutten, een nieuwe vorm van recuperen ?
zonnehalte.jpg
G
Ja, ik erger me ook vaak aan de verkeerde toepassing van zonnepanelen op zulke systemen. Soms staan ze op het noorden gericht. Soms staan ze zo dat ze in de winter nooit zon vangen, ondanks dat daar het paneel wel op uitgericht en gedimensioneerd is. Soms... Nouja, er kan zo veel mis gaan. Zouden die mensen die dat soort dingen plaatsen en onderhouden niet een beetje verstand hebben van zaken?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door kockie »

Een en ander afgesplitst naar cafe
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door account verwijderd »

Ben laatst in contact gekomen met een vrouw die de cradle to cradle toepassing wil inzetten
op hun assoriment. Het betreft hier een goedlopende webwinkel.

Cradle to cradle kan ook een product leasen betekenen.
Ofwel product gebruiken tot dat het op is en dan terugsturen en de intrensieke waarde van het product op je bankrekening gestort krijgen.

Cradle to cradle betekend ook dat het materiaal binnen 2 minuten afbreekbaar moet zijn.

Cradle to cradle is een concept, iets waarmee je geld kunt verdienen.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Dutch John »

Michel schreef:Cradle to cradle is een concept, iets waarmee je geld kunt verdienen.
Cradle to cradle is een ideologie, iets waarmee je energie en grondstoffen kunt besparen.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door account verwijderd »

@DJ,
Cradle to cradle is een ideologie, iets waarmee je energie en grondstoffen kunt besparen

Ben ik het 100% mee eens, maar waarom zeg je dat niet aan het begin van het topic?

Het wordt ook een hype, iets wat mensen willen graag willen hebben.

Iets bijzonders wat iemand anders heeft wil iedereen graag hebben, vooral als je er uitleg bij krijgt.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Dutch John »

Michel,

Jouw uitspraak, van geld verdienen met cradle to cradle, zou die van een bedrijf kunnen zijn. Meestal hebben bedrijven als primair doel: winst maken. En dat bijt het ideologische cradle to cradle. Overigens: ik heb het C2C boek van McDonough en Braungart gelezen. Prachtig doel, maar de realiteit voorbij. Recyclen werkt alleen bij korte transportafstanden. De schrijvers noemen alleen multinationals met gecentraliseerde productie.

Heel plat gesteld: Als een bedrijf de term C2C hanteert, dan is dat bijna altijd een marketingterm ter bevordering van de winst. Nike kan wel zeggen dat hun sportschoenen cradle to cradle geproduceerd worden, maar welke klant stuurt zijn stinkende, versleten sneakers terug naar de fabriek, opdat Nike er weer nieuwe van kan maken?
Als een particulier C2C werkt, dan doet hij dat uit besparing. Vaak ook financieel gemotiveerd, maar toch een wezenlijk verschil met de doelstelling van een bedrijf.

Ik denk dat bedrijven die aan de achterkant van cradle to cradle (= nieuwe spullen van oude troep maken) werken, de term niet eens als zodanig gebruiken.

Overigens hoop ik dat het fenomeen "repair café" een grote vlucht gaat nemen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door deleted »

Repair Café... Leuk idee maar wellicht weer de zoveelste Hype bij de Hippe Yuppies.
Weggeefwinkel vind ik trouwens ook een mooi initiatief.

Overigens in België hebben we al een eeuwenoude traditie die het midden houdt tussen C2C en repair café:
Namelijk: Café to Café. :mrgreen:

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door account verwijderd »

@DJ,

Citaat:
Als een particulier C2C werkt, dan doet hij dat uit besparing. Vaak ook financieel gemotiveerd, maar toch een wezenlijk verschil met de doelstelling van een bedrijf.


Hoe zou het anders kunnen functioneren? Marktplaats kun je ook zien als een cradle to cradle toepassing.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Dutch John »

Ziet iemand bezwaren om gebruikt (eigen) frituurvet op te werken in opfokvoer voor kuikens? Uiteraard blijft het hoofdvoedsel opfokkruimel en groenvoer als vogelmuur, sla en snijbiet. Ze zijn met z'n vijfenveertigen en vreten me arm...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Chicken Power »

Doen!

Ik zie dat al helemaal voor me: Poule du mesjeu de Bois!

Dealtje met de bakker voor oud brood? Gaat tegenwoordig in het beste geval naar een vergister, paneermeel van maken mag al een poosje niet meer.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie