kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door Lewieke »

De pluisjes uit de wasdroger worden gerecupereerd en gebruikt om de inbouwhaard aan te maken. Het is geen grote besparing maar alle kleintjes helpen ... .

Af en toe gooi ik aardappelschillen in de inbouwhaard, dit is een middeltje uit de oude doos dat er voor zorgt dat er niet te veel roetaanslag is in de schoorsteen. Wie kan bevestigen of dit echt helpt?

Een schouwbrand kan je blussen door een verpakking zout in de brandende kachel te kieperen. Door de warmte komt er gas vrij dat de zuursof in de schoorsteen wegdrukt. Let wel dat de dampen giftig zijn en je die niet inademt!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoorsteenbrand
L.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door Blijfhopen »

Lewieke,
Hoe kom je tot de bewering dat er gassen uit het zout de zuurstof uit de schoorsteen wegdrukken? In de Wikipediaverwijzing vind ik: Bron?
Kijk op You Tube eens naar het filmpje van de RUG over de proef om suiker en zout te laten branden.
Naar mijn idee berust de dovende werking van zout gewoon op afsluiten van de zuurstoftoevoer. Dus net als zand doet.

Voor het aardappelschillenverhaal zou je eens op dit forum moeten zoeken.
Voor zover ik weet is er geen hard bewijs.
GdeJ denkt met u mee.
Schadeoplossing
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2018, 10:31

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door Schadeoplossing »

Lieweke,

Voor wat betreft het aardappelschillenverhaal, ik zou het er niet op gokken en daarom zeker niet zien als een besparing. Een schoorsteen moet minimaal eens per jaar worden gereinigd. Je kunt dit het beste doen voor de koude periode in het jaar aanbreekt.

Gebruik ook altijd droog en schoon hout om creosoot aanslag in de schoorsteenwand te voorkomen. Zie ook -link nogmaals verwijderd- alles over de schoorsteenbrand. Verder kan ik je aanraden om een erkende ASPB schoorsteenveger het werk te laten doen.

Ohw, en mocht er toch een schoorsteenbrand onstaan, blus dan nooit met water maar gebruik zand om het vuur te 'verstikken'.
Laatst gewijzigd door Schadeoplossing op 05 dec 2018, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Schadeoplossing Nederland B.V. - Voor hulp bij schoorsteenbrand
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door JantjeV8 »

En voor wat betreft besparen: Hang de was aan een draadje in plaats van in de droger...
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door JantjeV8 »

En zijn veel kleren niet van nylon en polyester? Is dat wel zo best om op te stoken?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: 05 dec 2018, 08:52 En voor wat betreft besparen: Hang de was aan een draadje in plaats van in de droger...
Precies! Zo'n waslijn is een nieuwe groene techniek, een combinatie van zonne- en windenergie...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door ivob »

Wij maken de kachel hier gewoon aan met berkenschors. Valt gewoon van de stammetjes bij klieven berkenhout.
We hebben ook de gewoonte om nadat de vuurhaard gedoofd is (na een 3-tal uur doorstoken) de vuurhaard onmiddellijk uit te kuisen (restanten in
valrooster borstelen) en onmiddellijk de vuurhaard vol te laden volgens de top-down stookmethode. Gezien de vuurhaard dan nog goed heet is is de eerste lading en zeker het aanmaakhout bovenaan dan krukdroog en ontbrandt het met één lucifer. Meer is er dus niet nodig om een goed trekkende kachel aan te maken: nl. 1 lucifer per 24/36 uur.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door Geertje »

ivob schreef: We hebben ook de gewoonte om nadat de vuurhaard gedoofd is (na een 3-tal uur doorstoken) de vuurhaard onmiddellijk uit te kuisen (restanten in
valrooster borstelen) en onmiddellijk de vuurhaard vol te laden volgens de top-down stookmethode. Gezien de vuurhaard dan nog goed heet is is de eerste lading en zeker het aanmaakhout bovenaan dan krukdroog en ontbrandt het met één lucifer.

Geweldige tip! Die ga ik onthouden!
(Wilde ook even oefenen hoe dat gaat met quoten...)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door Lieve »

Waarschijnlijk zou de inbouwhaard nooit meer gebruiken een veel grotere besparing zijn. Warmte geven die dingen nooit goed.
Een schoorsteenborstel door het kanaal halen lijkt mij veel efficiënter.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door willem »

Geertje schreef: 20 jun 2019, 15:26
ivob schreef: We hebben ook de gewoonte om nadat de vuurhaard gedoofd is (na een 3-tal uur doorstoken) de vuurhaard onmiddellijk uit te kuisen (restanten in
valrooster borstelen) en onmiddellijk de vuurhaard vol te laden volgens de top-down stookmethode. Gezien de vuurhaard dan nog goed heet is is de eerste lading en zeker het aanmaakhout bovenaan dan krukdroog en ontbrandt het met één lucifer.

Geweldige tip! Die ga ik onthouden!
(Wilde ook even oefenen hoe dat gaat met quoten...)
Ik zou hier toch voorzichtig mee zijn, ligt er aan wat voor kachel je hebt.
Plaatstalen - gietijzeren kachels met/zonder vuurvaste stenen geeft geen problemen,
maar massa kachels, finovens - speksteen - leemkachels ed die kunnen problemen geven.
Na een stookbeurt van een paar uur en daarna de stookruimte + rooster schoonmaken heerst
erin de kachel, lees massa, zo'n intense hitte dat er een zelf ontbranding kan ontstaan, ondanks
dat de totale lucht toevoer is afgesloten wordt er zuurstof via het schoorsteenkanaal aangetrokken.
Als je s'ochtends ziet dat het kacheldeurglas gitzwart ziet en in de stookruimte bijna al het hout is
opgebrand en pikzwart ziet weet je dat dit niet/nooit meer kan.
Hoe ik dit weet, ..... nadat het twee keer goed ging en de derde keer goed fout ging.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door Geertje »

Oei! Dankjewel Willem!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door benthuis »

willem schreef: 20 jun 2019, 23:24onmiddellijk de vuurhaard vol te laden volgens de top-down stookmethode. Gezien de vuurhaard dan nog goed heet is is de eerste lading en zeker het aanmaakhout bovenaan dan krukdroog en ontbrandt het met één lucifer.

Ging hier ook nèt goed. Kwam thuis in een warm huis met een open kachel deur... Dus idd 100% zeker zijn dat hij niet toch ontbrand...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie