kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lewieke

kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door Lewieke » 07 mar 2018, 20:36

De pluisjes uit de wasdroger worden gerecupereerd en gebruikt om de inbouwhaard aan te maken. Het is geen grote besparing maar alle kleintjes helpen ... .

Af en toe gooi ik aardappelschillen in de inbouwhaard, dit is een middeltje uit de oude doos dat er voor zorgt dat er niet te veel roetaanslag is in de schoorsteen. Wie kan bevestigen of dit echt helpt?

Een schouwbrand kan je blussen door een verpakking zout in de brandende kachel te kieperen. Door de warmte komt er gas vrij dat de zuursof in de schoorsteen wegdrukt. Let wel dat de dampen giftig zijn en je die niet inademt!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoorsteenbrand
L.

Blijfhopen

Re: kachel goedkoop aanmaken, schoorsteen reinigen en schoorsteenbrand blussen.

Bericht door Blijfhopen » 08 mar 2018, 10:16

Lewieke,
Hoe kom je tot de bewering dat er gassen uit het zout de zuurstof uit de schoorsteen wegdrukken? In de Wikipediaverwijzing vind ik: Bron?
Kijk op You Tube eens naar het filmpje van de RUG over de proef om suiker en zout te laten branden.
Naar mijn idee berust de dovende werking van zout gewoon op afsluiten van de zuurstoftoevoer. Dus net als zand doet.

Voor het aardappelschillenverhaal zou je eens op dit forum moeten zoeken.
Voor zover ik weet is er geen hard bewijs.
GdeJ denkt met u mee.

Schadeoplossing

Bericht door Schadeoplossing » 04 dec 2018, 10:44

Lieweke,

Voor wat betreft het aardappelschillenverhaal, ik zou het er niet op gokken en daarom zeker niet zien als een besparing. Een schoorsteen moet minimaal eens per jaar worden gereinigd. Je kunt dit het beste doen voor de koude periode in het jaar aanbreekt.

Gebruik ook altijd droog en schoon hout om creosoot aanslag in de schoorsteenwand te voorkomen. Zie ook -link nogmaals verwijderd- alles over de schoorsteenbrand. Verder kan ik je aanraden om een erkende ASPB schoorsteenveger het werk te laten doen.

Ohw, en mocht er toch een schoorsteenbrand onstaan, blus dan nooit met water maar gebruik zand om het vuur te 'verstikken'.
Laatst gewijzigd door Schadeoplossing op 05 dec 2018, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Schadeoplossing Nederland B.V. - Voor hulp bij schoorsteenbrand

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 05 dec 2018, 08:52

En voor wat betreft besparen: Hang de was aan een draadje in plaats van in de droger...

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 05 dec 2018, 17:25

En zijn veel kleren niet van nylon en polyester? Is dat wel zo best om op te stoken?

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 05 dec 2018, 23:54

JantjeV8 schreef:
05 dec 2018, 08:52
En voor wat betreft besparen: Hang de was aan een draadje in plaats van in de droger...
Precies! Zo'n waslijn is een nieuwe groene techniek, een combinatie van zonne- en windenergie...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Plaats reactie