Oven op of boven de fire box?

Rockets zijn op dit forum zoveel besproken dat ze een eigenforumonderdeel verdienen. U kunt het hier hebben over Rocket Mass Heaters, Rockets Stove, vuurbetonnen rockets met allerlei warmtewisselaars etc.

Moderator: Moderators

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter » 08 dec 2016, 15:00

Dat is weer oldschool denken, waarin gezegt word dat de csa overal hetzelfde moet zijn. Word deze vergroot dan koelen de gassen af en verandert de druk en word het moeilijker om deze erdoor te duwen.
Laatst gewijzigd door boskabouter op 08 dec 2016, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter » 08 dec 2016, 15:12

Ik weet dat bij de bell-opstelling dit ook gebeurt. Dat word opgelost door ook een uitwendige schoorsteen te plaatsen. Ik heb alleen een "inwendige schoorsteen" (rocket/riser) die er alles doorheen duwt. Ik wil zo weinig mogelijk warmte naar buiten sturen. dus als het kan wil ik het zonder schoorsteen doen. Het kan dan wel zijn dat het zuiver verbrande damp is die naar buiten gaat door een schoorsteen. Maar het is ook onnodig warmte en energie verlies, het blijft dus ecologisch beter zonder schoorsteen.

Groeten

BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.

ritsaert snijder
Berichten: 4355
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder » 08 dec 2016, 15:56

Die warmtebank krijgt minder weerstand als je hem als een bell in gaat richten. Een wat grotere buis (zoals je nu hebt) is niet beter of slechter, een bell is wel beter. Een RBB heeft een schoorsteen nodig om de optimale omvang te kunnen krijgen. Optimale omvang draagt bij aan een optimale warmte afgifte.

Misschien wil je jouw ideeën onderbouwen met een tekening? Ik heb het idee dat ik jouw termen niet helemaal kan volgen.
groet!

Ritsaert

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter » 08 dec 2016, 17:21

Een schoorsteen heeft warmte nodig om te werken en als gevolg trekt dus ook warmt uit het huis. De riser duwt de gassen eruit en kan dus bijna alle warmte gebruiken. Er is geen warmte meer nodig om het gebouw te verlaten. De exit temperatuur ligt dan ook veel lager dan bij een schoorsteen.
Dit stond in: Rocket mass heaters, supereficient woodstoves you can build by: Ianto Evans Leslie Jackson. Interessant boek voor de basics van Rocketstoves te begrijpen.Heb het even terug gezocht. Blz 14 & 15.
chimneys
Chimneys suck. They draw air up themselves because the gas in them is hotter than the air that surrounds them. The draw is dependant on both the height and the average interior temperature: height multiplied by heat. So you can get the same effect from a very tall, rather cool chimney (as in most factories) or conversely, by a short, very hot chimney. A 100 foot high chimney that is twenty degrees warmer than the surrounding air generates roughly as much draw as a chimney just two feet high but a thousand degrees hotter.
Rocket stoves are Different
The revolutionary part of Rocket heating stoves is the concept of putting the chimney (the heat riser) inside the stove. This is done by enclosing the heat riser so that exhaust gases are captured with almost all the heat still in them. Then, by running these gases through a masonry mass, they are encouraged to cool before leaving the building. The stove inside my own home has an internal chimney about 3 feet high, which runs at between 1200 and 1800 ̊F. The metal barrel that surrounds the chimney radiates enough heat that the combustion gases are down to perhaps 500–700 ̊F by the time they leave the stove. But now instead of wasting that heat by discharging hot gas from my house, we feed it through a cob and rock day bed and seat so that it is down to between 90 ̊ and 200 ̊F by the time it leaves the building.

Wel even iets rechtzetten, ik zag net dat ik in vorige schrijven een foutje had staan: de csa overal hetzelfde moet zijn. Word deze vergroot dan koelen de gassen af en zetten deze uit. Dat klopt uiteraard niet en heb het ondertussen verbeterd naar: verandert de druk.

Bij een buis is de weerstand ook de warmteoverdracht. Dus meer weerstant = meer warmteoverdracht.
Je zegt dat: de warmtebank krijgt minder weerstand als je hem als een bell in gaat richten.
Bij de bell werkt het op een ander principe, de gassen blijven langer in de bel hangen en hebben dus meer tijd om af te koelen / warmte af te geven. Ik dacht dat het vooral goed werkte als het een verticale opstelling was en je de afgekoelde gassen langs beneden kunt verwijderen.
Een horizontale bel / bank opstelling heeft dit hoogte voordeel niet. Ik weet niet op welk princiepe dit berust.
Een nadeel is dat een bel minder warmte opslag heeft omdat het minder massa heeft. Waar er lucht zit, zit geen massa.
Is natuurlijk weer een voordeel als je het op een verdieping wil maken waar gewicht een rol speelt. Toch een warme bank, die iets minder lang warm blijft.

Groeten.

BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.

ritsaert snijder
Berichten: 4355
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder » 08 dec 2016, 20:52

Kleinere horizontale bellen werken ook mits ze een minimum diepte en hoogte hebben. Ik heb mijn warmtebank jaren geleden ook omgebouwd naar een bell. Werkt prima.

Een RBB in een bell heeft een schoorsteen nodig om de snelheid in de brievenbus/ riser te kunnen halen.
groet!

Ritsaert

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2230
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door peterberg » 08 dec 2016, 21:51

Ik heb deze discussie niet goed gevolgd, maar ik heb de indruk dat jij, boskabouter, een horizontale schoorsteen uitgang wilt maken. Ianto Evans is daar een warm voorstander van, hoewel hij zelf een paar meter verticale pijp binnen in huis heeft zitten. Dan een gat in de muur en onder de dakrand de uitgang. Deze truc werkt alleen als in het huis verder geen enkele opening hoger uitkomt dan die pijp. Evans heeft dan ook een huisje van maar een woonlaag, geen dakramen of andere openingen in het dak en de bovenkant van alle deuren en ramen zijn lager dan de pijp uitgang. Verder woont hij in een gebied waar in de winter de wind permanent uit de dezelfde richting waait. Zijn pijpje komt daarom aan de lijzijde uit het huisje.

Theoretisch is er de mogelijkheid om de rookgassen verder af te koelen dan de buitenlucht waardoor de rookgassen dus de helling af zakken zodra ze buiten komen. De kachel aan de gang krijgen is een regelrechte ramp omdat er aanvankelijk geen trek is in de koude riser. Het drukverschil in een normale schoorsteen heb je dan echt nodig, een rocket is geen zelf startend systeem. Als de boel ondanks dat toch op gang komt en gaat opwarmen dan moet je steeds warmte extractie bij schakelen om te voorkomen dat de rookgas temperatuur boven die van de buitenlucht uit komt.

In het kort: je kunt het natuurlijk toch proberen hoewel de kansen vrijwel 100% zijn dat het niet lukt. Een batch box rocket is helemaal niet zelf startend en voor de goede werking afhankelijk van een relatief hoge gas snelheid. Is die er niet dan brandt het ding zo smerig als het eerste het beste kampvuurtje.

Over bells: de warmte extractie daarvan werkt op zwaarte kracht, niet op frictie. Zolang de hete gassen maar voldoende voorwaartse snelheid verliezen gaan de heetste naar boven drijven omdat ze lichter zijn. Dus in een bank werkt het uitstekend onder de voorwaarde dat de uitgang zo laag mogelijk is geplaatst. Daar zijn allerlei variaties op te bedenken zolang als je het belangrijkste maar voor ogen houdt: de drijvende kracht is de zwaartekracht. En voor elke vorm werkt die gelijk, hoge smalle bell, lage bank, een bank als een blind eind, een kachel in H vorm, het maakt voor de zwaartekracht niet uit, die is er altijd.

Dat een bell minder massa zou hebben lijkt mij gewoon een gezocht verhaal. De warmte extractie van een bell is stukken beter dan van een doorstroom model. De hoeveelheid massa heb je zelf in de hand, maak het plafond en alle wanden dikker en je hebt net zoveel of meer massa.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter » 09 dec 2016, 05:07

HORIZONTALE EXIT.
Op het moment gaat mijn uitgang onder de grond er uit, het loopt scheef naar beneden en komt er dan een halve meter lager uit. Ik had dan veel terugslag van de wind die tegen het raam blies en zo de pijp in. Ik heb er toen een windkap op gezet om dat probleem te verhelpen en ook een schoorsteentje van een meter hoog, kwestie om boven het groen/planten uit te komen. Sins dien geen probleem meer. Soms zie je de rook naar beneden vallen als een waterval, maar dan in slow motion.
Ik weet niet waarom maar het werkt bij mij gewoon. Ik weet ook niet waarom het een probleem zou zijn als de rookgassen warmer zijn dan de buitenlucht? Dan gaan ze er toch ook uit geduwd worden, niet dan? Of word dan de stook minder zuiver?

AANMAKEN.
Het opstarten is een kwestie van 1 blad krantenpapier op te frommelen/draaien tot een lange worst. Niet te vast dan gaat het vuur uit niet te los dan brand het te snel weg. Tip in brand steken en deze door de feed tube en brandtunnel steken zover tot het brandende deel onder de riser zit. Dit kreeert een trek.Bij een BBR moet dit een stuk makkelijker gaan omdat je veel meer plaats hebt en geen 90 graden hoek tussen feed en brand tunnel. Vervolgens een 2de worst papier aansteken en in de feed tube gevolgd door wat klein aanmaakhout. ik duw dan de worst langzaam naar beneden tot het hout aangaat, en afhankelijk van wat hout ik heb moet ik een paar extra proppen krantenpapier der bij gooien tot het hout vlam vat. Dus zelfs geen aanmaakblokjes nodig, gewoon juiste techniek volgen. Als je inderdaad je riser niet opwarmt door die eerste worst krantenpapier dan is het een domp-machine.

BEL VS BUIS.
Als je bijvoorbeeld een 60cm plaats hebt om je bank te maken en daar zit een bel van 40cm breed in dan heb je maar 10 cm aan iedere zijde voor massa. Als je daar in mijn geval een buis van 16cm door laat lopen dan heb je minimum 44 cm massa, dat is dus al meer dan dubbel. En dat is 2 dimensionaal, want je bank is een halve meter hoog en als je bel ook 40 cm is heb je daar maar 10 cm massa. tegenover (50-16=) 34 cm.
Het kan goed zijn dat een bel stukken beter de warmte opneemt, daar heb ik geen ervaring mee. Ik vraag mij wel af of hierbij de warmte dan niet snel te hoog word. Hierbij opletten want dat is naar het schijnt niet gezond. Ik wil zoveel mogelijk massa omdat het zo lang mogelijk warm blijft. Als je bv maar 1 maal per dag stookt, s'avonds na het werk en je bank is de volgende morgen nog redelijk warm dan is dat toch heel aangenaam.
Als je natuurlijk uitgaat van ongelimiteerde plaats dan kan je inderdaad zo veel massa aan een bell toevoegen als je maar wil, maar vaak ben je toch gelimiteerd door de beperkte ruimte die je hebt. Ook in de hoogte als je 34 cm massa op een bel van 40 cm plaatst heb je een bank van 74 cm, dit is ook niet praktisch. Een eventuele oplossing zou zijn om je bell deels ondergronds te laten lopen om zo toch dezelfde hoeveelheid massa te hebben. Je krijgt dan ook een stuk vloerverwarming erbij en dan heb je natuurlijk massa zat alleen niet de warmte waar je ze will maar dat is natuurlijk op te lossen door isolatie aan de onderzijde.
Heb je ooit geslapen op een stenen bed? Word gebruikt in noord China en Korea. Dat is ook een bell vorm. Die worden zo heet dat de warmte door de dunne matras heen komt. De warmte is ook restwarmte van het koken met de wok. De warmte word via paralel lopende banen geleid om de warmte te verdelen en dat helpt natuurlijk als ondersteuning omdat anders de te overspannen afstand te groot word. s'morgens zijn ze een heel stuk afgekoeld en dat is met matras en dekens erbovenop als isolatie.
Ook word een dubbele muur gebruikt als bell, een spouwmuur zeg maar. Dat zou misschien een goed(koop) idee zijn voor huizen zonder isolatie. Dat werkt heel goed, geeft een aangename stralingswarmte, en het is er kout -28 toen ik er was met nog een windchill bovenop.
Er zijn dus zeker ook praktische voorbeelden voor een bell. Maar in mijn situatie geef ik toch de voorkeur aan een buis erdoor.

FORMULE???
Kan iemand me vertellen hoe het zit met die formule om te berekenen hoeveel oppervlakte er in je bank kan zijn? En is deze hetzelfde voor een bell als een buis?
Is deze oppervlakte alleen de opp. in de bank of is dat inclusief opp. fornuis en oven?
Dat is wel handig om te weten.

Groeten.

BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.

Dutch John
Berichten: 4506
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door Dutch John » 09 dec 2016, 09:39

Ik heb wat ervaring met fornuisbouw. Hier wat algemene tips.

-Heat riser in staal brandt op termijn weg. Altijd van steen maken. Toch zeker het onderste deel.
-Een kookplaat mag best direct boven de heat riser. Maar dan liefst 15-20 mm dik voor stabiliteit qua vorm en temperatuur. Sta niet raar te kijken naar een roodgloeiende plaat.
-Een groot vermogen is daarom niet altijd gewenst. Je wilt vaak matige warmte gedurende een langere tijd en dan is een laag vermogen fijner. Wij stoken met een rocket 100. Zeer naar tevredenheid. Het enige nadeel is dat een lager vermogen vraagt om dunner hout.
-Rvs geleidt warmte traag. Niet het meest geschikte materiaal voor een oven. Neem 4-5 mm staalplaat.
-Voor een stabiele oventemperatuur wordt deze het best volledig omspoeld met rookgassen. Dus niet alleen van boven en opzij. Leg op de bodem van de oven een dikke stenen plaat. Goed voor de temperatuurstabiliteit.
-Voor compacte bouw is het aan te bevelen om de oven naast de vuurkamer en onder de kookplaat te hebben. Bovendien profiteert de oven van wat trage warmte vanuit de vuurkamer. Fijn in de periode na het stoken.
-Zorg voor voldoende veegluiken. De steen op een halfopen bodem kan al als veegluik functioneren.
-Een hoge schoorsteen verbetert het stookkarakter aanzienlijk. Zeker als het traject na de riser een labyrint is om de oven heen. En je moet geleidingsstrippen aan de buitenkant van de oven hebben voor een betere temperatuurverdeling.
-Als je de oven ook in de zomer wilt gebruiken, dan is isolatie van het fornuis een must. Ook voor in de winter, want stel dat het koud is in de keuken, dan open je eenvoudig de ovendeur en zet de isolatiedeksel(s) boven de kookplaten omhoog.

Wat je ermee doet, moet je natuurlijk zelf weten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter » 09 dec 2016, 18:54

@Dutch John,
Altijd goed om tips te krijgen.
Ik kan van die keramische vezel buis vinden met een binnendiameter van 165 mm, ik dacht van daar kan ik de RVS buis 160 mm (2mm dik) die ik heb gewoon in zetten. Dan is het goed geïsoleerd en is de keramische buis goed beschermt. Over welk termijn spreken we hier eer die weg is? Het is namenlijk makkelijk te vervangen omdat het direct onder het gat van de kookplaat zit. Als het enkele jaren zijn is dat te doen.
Anders kijk ik beter uit naar zo’n keramische vezel buis in kleinere diameter. Iemand een idee waar je die vind?

Je zegt: Sta niet raar te kijken naar een roodgloeiende plaat.
Maar dat gaat dan toch vervormen, & brand dan toch ook snel weg, en dat materiaal is niet makelijk te vinden & is nog prijzig ook.
Gebruik jij geen vlam verdeler? Raad je dit dan af? Of is dat te regelen met minder hout op te gooien?

Je zegt: Voor compacte bouw is het aan te bevelen om de oven naast de vuurkamer en onder de kookplaat te hebben.
NAAST de vuurkamer, dan heb je de oven bijna op de grond staan, zit er dan niet teveel plaats tussen de kookplaat en oven?
O wacht dit is omdat je met een R100 zit natuurlijk dan is dat wel mogelijk omdat de riser veel korter is. Met de riser 90 cm lukt die opstelling niet.
Er zitten dus nog andere voordelen aan een kleiner systeem.

Kan je met die R 100 van jou ook wokken of is daar het vermogen te klein voor?
En ik bedoel echt wokken. Ik ben niet de beste kok, verre van maar gelukkig heb ik een vrouw die dat wel kan, en zij reclameert dat de gasfornuizen (klassieke 4 pits) hier te klein zijn om echt te kunnen wokken. Op die moderne 5 pits lukt dat wel op die grootste pit.

Ik heb ook altijd gehoord dat kleiner dan een 6 inch (150 mm) riser, dat brand niet goed, moeilijk op te starten etc. Dit is over de J tubes. Hoe is dat bij de Batch box? Brand dat ook minder goed dan een groter systeem of maakt dat hier niet uit?

Groeten.
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.

ritsaert snijder
Berichten: 4355
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder » 09 dec 2016, 19:00

Kabouter,
Ga je nou vragen gewoon herhalen terwijl ze zijn beantwoord? Je kan ook gewoon zoeken op dit forum dan kun je lezen dat RVS risers het niet lang uithouden.
groet!

Ritsaert

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter » 09 dec 2016, 19:33

@ Ritsaert
Nee hoor, Jij zij dat ze krom trekken op een maand tijd. Toen heb ik je gevraagd wat voor buis dat was, of het zo'n dubbel geisoleerde was? Die van mij is er een enkele zonder lasnaad. Ik weet niet of hierbij hetzelfde geld omdat mogelijk de stres anders verdeeld. Die vraag heb je niet beantwoord.
Dutch John had het over echt weg branden en dat vraag ik me nog altijd af hoe lang dat dat duurt.

Toch wel iets anders. Dus als je ze alsnog wil beantwoorden, ik ben een en al oor.
Hoe meer informatie hoe liever, en vooral van mensen met ervaring. Er zijn natuurlijk ook van die gasten die een paar snelbouwstenen op elkaar zetten en dat een rocket noemen (alleen om het maar op you tube te kunnen zetten), En geloof me ik heb al heel wat informatie verzameld. Ik zoek naar Iets dat zo goed mogelijk werkt, daarom dat ik mijn J tube nu wil ombouwen.

Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.

Dutch John
Berichten: 4506
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door Dutch John » 09 dec 2016, 19:51

BK,

Kijk eens door dit draadje: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... ga&start=0 Zal een aantal vragen beantwoorden.

Dikke kookplaat brandt niet weg en trekt niet krom. Vermogen regelen met behulp van de bypass en tegenwoordig met de driewegklep op de riser. Met die klep kunnen we de rookgassen naar een achterliggende warmtwisselaar sturen. Eventueel traploos.
Wokken zou kunnen als we de linker kookplaat vervangen door een ring. Maar nooit geprobeerd.
Grotere rockets zijn wat beter te hanteren. De onze doet het echter prima, maar -zoals gezegd- niet te dik hout erin. De bypassklep en schoorsteen dragen ook bij aan een snelle opstart en goed doorstoken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter » 10 dec 2016, 02:09

@ Dutch John,
Dat is goed om te horen dat die kookplaat niet wegbrand, ik was bezorgd dat die hoge temperaturen te veel waren, onnodig dus. Dat bespaart me weer 5 cm nu dat ik weet dat ik de vlam verdeler weg kan laten.

Ik had je link al eerder gezien, heb hem nogmaals doorgelopen. Ik was onder de indruk dat jij in zo'n beperkte plaats toch nog een rooster en aslade hebt weten in te bouwen. Dat ziet er uit dat het nog geen 10 cm is, alhoewel dat op een foto niet zo exact te zien is natuurlijk.
Ik ga er toch van afzien en de extra cm in de riser duwen. Beter iets meer werk met zuiver maken dan dat ik het riskeer dat hij niet zo goed brand.
Dat hout is inderdaad soms een probleem, ik heb veel sprokkelhout, dat is vooral klein, maar soms komt er ook wel eens een dikke tak naar beneden, na een storm of zo, en die moet er ook moeiteloos in kunnen op branden.
Bij die J tubes heb je echt meer omkijken naar het hout dan naar de pannen. Die batch box zou +- een uur branden, in theorie ideaal om een maaltijd te koken. en een keertje bijvullen is ook het ergste niet. Maar toch zeg je dat: Zelfs met schoon hout is het een een uitdaging om een redelijk constant vuur van ruim 1 kW te verkrijgen. Heeft dit te maken met een kleine diameter van de riser en heeft een groter systeem daar minder last van of ligt dat aan andere factoren?

Groeten.
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.

Dutch John
Berichten: 4506
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door Dutch John » 10 dec 2016, 08:46

Met een groot systeem kun je niet eens 1 kW stoken.... Asla en rooster zijn samen ongeveer 7 cm hoog. Asla meet ongeveer 6 liter, genoeg voor meerdere dagen stoken. Veel rocketbouwers verfoeien aslades, maar doe jezelf een plezier en sla daar geen acht op. Uitspraken als "Mijn rocket geeft bijna geen as" met een grote korrel zout nemen. Elke houtsoort bevat mineralen en die verbranden tot 1 á 2% as. As blijft ergens: liefst in de asla. Liever niet op of onder de ovens, de schoorsteen of de dakgoot.

Sinds bijna twee jaar hebben we de warmtewisselaar voor SWW erbij hangen. Dat maakt het stoken veel gemakkelijker, want bij teveel vermogen voor het fornuis sturen we de rookgassen eenvoudig naar de wisselaar. Meestal staat de klep echter in de middenstand, zodat je met normaal stoken beide kunt voeden, zonder oververhitting.

Waarmee ik wil zeggen: een houtvuur kun je niet even terugdraaien. Zorg daarom altijd dat je een mogelijkheid tot dumpen hebt. Nog beter is om extra functies toe te voegen, zoals SWW of radiatoren. De klep die ik gebouwd heb is uit 6 mm rvs en houdt het prima. Omdat deze bovenop de riser zit, krijgt hij niet die hele hoge temperaturen voor z'n kiezen en door de eigen massa en het vastgebout zitten aan de bovenplaat, kan warmte snel verdeeld en afgevoerd worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter » 10 dec 2016, 13:12

@ Dutch John
Je hebt volkomen gelijk wat die aslade betreft. Bij mijn oude J-tube heb ik een ashpit die ervoor zorgt dat ik ze maar af en toe moest leeg maken. De as bleef daar redelijk goed in liggen omdat het verder er onder ligt. Maar bij de batch box ligt de as gewoon in het pat van de lucht. Daarbij zorgt het venturi effect door de poort voor extra trek en zal as mee zuigen en verder in je systeem blazen.
7 cm is heel laag, daarbij komt in mijn geval nog 5,5 cm isolatie en 3 cm vuurvaste tegel die dan boven de grond komen te liggen (i.p.v. onder de grond indien geen aslade). Dat is een totaal van 15,5 cm dat er van de riser af gaat.
Heb al zitten denken om een andere manier om toch ruimte te besparen. Een mogelijkheid is de aslade te vervangen door een asbak met een uitneembaar rooster bovenop. Daarop komen gedeeltelijk die driehoekige stenen te liggen. Je moet er die dan uitnemen en daarna de rooster en dan kan je be asbak er uit halen. een beetje omslachtig maar het kan wel werken. Een andere is hetzelfde maar in plaats van een bak erin gewoon een holte die verbonden is met een buis waarop je dat lawaaierige stofzuiger-ding aansluit. Als men het groot genoeg maakt kan men het lawaai tot eens per maand beperken. daar valt nog meet te leven.

Mijn "warmtewisselaar" is een massieve lemen zitbank van 6 m lang. Ik zal heel hard moeten stoken vooraleer ik die oververhit.
Mensen die het graag warmer hebben kiezen het begin van de bank en degene die het iets frisser wil het einde. Dus plaats voor te dumpen heb ik genoeg.
Wel heb ik geen regelklep, alles staat in serie gerangschikt volgens heet, warm en louw. Oftewel kookplaat, oven en restwarmte gaat naar de bank. Het is niet de bedoeling dat ik ga stoken om te verwarmen, maar dat als er toch iedere dag gekookt gaat worden, de restwarmte hiervan benut word i.p.v. dat mensen verwarmen en als ze koken die warmte het huis uit blazen door de dampkap/afzuiging. Dat wil inderdaad zeggen dat als er teveel hout op gaat er geschoven moet worden met potten en pannen.

Je zegt: Met een groot systeem kun je niet eens 1 kW stoken.... Ik was in de veronderstelling dat je door minder hout op te gooien je ook minder vermogen krijgt, maar dat is nog altijd veel te groot als ik het goed begrijp.
Bij de j-tube vond ik het vermogen redelijk laag, dus het mag van mij een stuk hoger, de vraag is hoeveel en wat is teveel.
Hierbij is de csa overal gelijk. Bij de batch box is de csa x 4. Dat wil zeggen dat het vermogen minimaal 4 x groter is (uitgaande van een volle box), maar dat getal zal wel vele malen groter zijn omdat de diepte van de box ook mee telt. Het volume van de batch box is meer dan 13 x het volume van het brandgedeelte in de J-tube. Je gebruikt dan weer groter hout dus dat vermindert het vermogen weer een stuk(je). Ik heb hier geen formule voor maar schat dat het ergens tussen de 4 en 13 x inzit. Misschien heeft iemand hier wel een gepaste formule voor? Of kan mij aanraden waar de gulden middenweg dan zit. Ik wil genoeg vermogen om te kunnen wokken
het gebruiksgemak telt ook mee, een redelijk stuk brandhout moet het ook kunnen verwerken.

Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.

Plaats reactie