voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Ivarrr »

Vorig jaar ben ik vooral bezig geweest met het verwijderen van honderden stekelige struiken en boompjes (meidoorn, bramen etc.), brandnetels en woekerplanten (hop!).

Ook een paar vrachtwagens tuinaarde laten brengen.

Begin van dit jaar een aantal containers houtsnippers laten bezorgen (twee gratis omdat er bij een veldje in de buurt een aantal bomen werden gekapt en verpulverd) en de eerste eigen fruit- en notenbomen geplant. Broed van enkele eetbare paddenstoelen besteld en op een aantal plekken door de houtsnippers gemengd. Meer struiken en planten toegevoegd, en bloemen gezaaid voor de lieveheersbeestjes en de bijen. -()-

In de berm voor het huis was een geul gegraven (voor het leggen van een kabel) en weer afgedekt met grond, dus heb ik die strook meteen ingezaaid met circa een halve kilo klaverzaad gemengd met wat graszaad. Ziet er nu al heel vrolijk uit en klaver is zeer goed voor de grond. Volgend jaar gaan ze allemaal bloeien. Leuk voor de bijen!

Ondertussen de vele struiken en bomen wat uitgedund met het oog op lichtinval en diversiteit. Er staan nog steeds zo'n 50 grote en middelgrote bomen (kastanje, beuk, berk, eik, ratelpopulier, naaldbomen etc.). Grote hoeveelheid snoeihout verwerkt tot een aantal Hügelkultur heuvels (één ervan was ik vorig jaar al aan begonnen). Meerdere stammen voorzien van deuvels met mycelium van eetbare zwammen (shiitake, oesterzwammen etc.).

Ook begonnen met het dagelijks ophalen van een kruiwagen vol pony mest, circa 500 meter verderop, en wekelijks een aanhangwagentje paardenmest van circa twee kilometer verderop. Circa twee maanden geleden geëxperimenteerd met hot composting.

Enkele maanden geleden kwamen de eerste paddenstoelen op, waaronder de overheerlijke Wijnhoed (Stropharia rugosoannulata). Maar ook een aangewaaide soort die ik niet besteld had, de Vroege Leemhoed, ook erg lekker. Vooral de afgelopen weken zijn er tientallen soorten tevoorschijn gekomen, erg avontuurlijk als je telkens verrast wordt door een nieuwe bezoeker. Zoals bijvoorbeeld de Paarse Schijnridderzwam: mjam.

Ik ben de afgelopen dagen naar een aantal bossen in de omgeving geweest om daar van soorten die ik nog niet heb wat sporen te verzamelen, waaronder boleten als eekhoorntjesbrood, zodat ze zich hopelijk permanent in mijn voedselbos vestigen. Ook een aantal soorten waar ik zelf niets aan heb maar waarvan ik weet dat ze goed zijn voor de bomen en de bodem, zoals de magische Vliegenzwam.
:gandalf:

De grond hier is voornamelijk zand en had in grote delen van de tuin slechts een dunne laag humus. Ik heb de mest en houtsnippers daarom over circa 2000 m2 terrein verspreid. Ik wil dat de gehele tuin gaat bruisen van het leven. Meer wormen, meer zwammen, meer nuttige planten en meer insecten. Afgelopen zomer was het al heel mooi, met overal enthousiaste kikkers en padden, maar omdat ik de houtsnippers nog maar net uitgestrooid had, en de bomen en struiken net geplant, zal het volgende zomer ongetwijfeld nog veel mooier en levendiger worden.

De volgende bomen en struiken heb ik nu staan: walnoot, vijg (2 soorten), pruim (3 soorten), appel (2 soorten), peer (2 soorten), doornloze braam, framboos (2 soorten), blauwe bes, goji, aardbei, kiwi, hazelnoot, vlierbes, zwarte bes, rode bes... En nog wat.

Houtsnippers4life! :mrgreen:

Het was vooral dit youtube kanaal dat me heeft aangemoedigd om met behulp van houtsnippers een voedselbos te maken:

https://www.youtube.com/channel/UC9V_-g ... 4v_HqbRz3w



En natuurlijk Geoff Lawton.



Over mijzelf: ik ben 44 jaar en woon sinds 2013 met mijn twee zoons en drie konijnen in Bellingwolde. Naast tuinieren is ook geschiedenis al enkele jaren een geliefde hobby. Ik combineer de twee meestal: tijdens het scheppen, zagen en oogsten luister ik naar audiobooks, podcasts en lezingen. Mijn favoriete paddenstoel is de Psilocybe azurescens en mijn favoriete dier de uil van Minerva.

:D
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Pietje »

Ook hier een fantastisch paddestoelen jaar: warme zomer, vochtige herfst... Maar hier geen eetbare soorten zover we weten.

Leuk project!

Verse mest is voor eenjarigen niet prettig: te scherp. Maar snippers zijn een super basis om een bos aan extra droge stof te helpen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door pelletpower »

Paddenstoelen/zwammen zijn een prima bron van eiwit? Goed om wat minder vlees te doen dus. Daar zou ik wel eens wat meer van willen weten. De experimenten op dat vlak zijn hier zonder uitzondering allemaal mislukt. En wat er zoal ongecontroleerd rondslingert durf ik niet te eten.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Paul Joosten »

Mooi verhaal @Ivarrr maar het schreeuwt naam mijn idee om foto's. Kan je er wat plaatsen? Ik ben erg benieuwd!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Albert van WdJ »

pelletpower schreef: 28 okt 2019, 10:36 Paddenstoelen/zwammen zijn een prima bron van eiwit? Goed om wat minder vlees te doen dus. Daar zou ik wel eens wat meer van willen weten. De experimenten op dat vlak zijn hier zonder uitzondering allemaal mislukt. En wat er zoal ongecontroleerd rondslingert durf ik niet te eten.
Ik heb rond 2016 een kleine kwekerij van Shiitake op eikenhout opgezet. Zo'n 300 stammen, in een loofbos.
Die stammen zijn goed gelukt, Shiitakes komen er in overvloed op.
De kwekerij in een loofbos is echter niet haalbaar. Teveel schade van bodeminsecten en slakken.
Zelf paddenstoelen kweken is niet heel echt moeilijk, maar vraagt wel een constante aandacht. Beetje zoals een moestuin in de zomer. En je moet professioneel uitgangsmateriaal gebruiken.
Wanneer de stammen geplaatst worden onder naaldbomen of coniferen heb je geen/weinig problemen met slakken en insecten. Zo doen ze dat in Japan en Amerika ook. Maar ik heb hier helaas geen naaldbomen of coniferenbos in de regio

Ik ga trouwens deze week een aantal Shiitake-stammen tegen kostprijs te koop zetten op het forum.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door pelletpower »

Verkocht!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Albert van WdJ »

:mrgreen:
Je bent te snel :lol:
Ik heb er nl. +/-300 stuks (het was een serieuze proefopzet)
Zoveel wil je er vast niet aanschaffen.
Want anders moet je de komende vijf jaar heel wat Shiitakes weg-eten.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door pelletpower »

We zullen eens kijken. Ik ga mijn best doen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Dutch John »

Euhhhh, even de zaken in perspectief: de Psilocybe azurescens vergelijken met Shi-take is als absint vergelijken met limonade.......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door jwardenier »

Ivor, ik lees in je stukje dat je stekelplanten als braam meidoorn en brandnetel hebt verwijderd ,waarom
Dan heb je een dikke laag houtsnippers en paardenmest toegevoegd ,zo ik het begrijp was het een bestaand bos ,help je hiermee je bodem cultuur niet om zeep .
Begrijp me niet verkeerd ik vind het erg mooi dat je een voedsel bos hebt ,mijn eerste legde ik aan begin jaren 80 ,toen heette het nog gewoon eetbaar bos ,door verhuizing is alles tot afval verwerkt ,ik heb een paar jaar terug ook hier zoiets aangelegd ,heb wel eerste oogsten maar nog lang niet wat het kan worden .
Padestoelen ,groeien er wel in ,maar het zijn natuurlijke soorten ,zou ik me eens in moeten verdiepen ,maar ik heb het idee dat de zon nog teveel ingang heeft ,boompjes zijn nu ong 5 m hoog ,veder heb ik er verfplanten, kruiden enz. onder staan .
Heb destijds paden aangelegd met houtbast ,deze zijn nu zo vergaan dat ze vervangen worden door [gratis]klinkertjes .
De onkruiddruk is op de paden erg hoog .
Dan is er nog een gedeelte waar de moestuin gecombineerd met fruitbomen is ,dit helpt mooi tegen de droge zomers van afgelopen jaren ,vind wel dat de opbrengst wat afgenomen is ten opzichte van de traditionele moestuin .
Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Ivarrr »

Leuk om te zien dat dit een actief forum is. :D Bedankt voor de reacties. Mijn antwoorden op de vragen en opmerkingen (van verschillende personen) hieronder.

"ik lees dat je stekelplanten als braam, meidoorn en brandnetel hebt verwijderd. Waarom?"

Er staan nog steeds een aantal meidoorn bomen maar de honderden zaailingen waren er gewoon teveel. Ik kon dat deel van de tuin nauwelijks bereiken.

"Zo ik het begrijp was het een bestaand bos. Help je hiermee je bodem cultuur niet om zeep?"

Ik heb de bodem grotendeels met rust gelaten. Waar mogelijk de woekeraars (zoals de hop) met wortel en al uit de grond getrokken, maar niet geploegd of zo. De meidoorn zaailingen enkel afgeknipt (die zaten namelijk veel te stevig geworteld) en vervolgens afgedekt met een dikke laag tuinaarde en later de houtsnippers.

Maar over bodemcultuur gesproken, wat ik nog niet verteld had is dat toen ik hier kwam wonen, de tuin vol teken zat (omdat reeën er veel tijd hadden doorgebracht; de vorige eigenaar was hier alleen in de weekenden). Mijn eerste missie was daarom de teken uit te roeien, want elke dag kwamen mijn kat en konijnen met 2 of 3 exemplaren aanzetten.

Mijn aanpak is uiteindelijk, na circa 5 jaar, succesvol gebleken. Wat ik heb gedaan:

1) Greppel tussen mijn tuin en het verwilderde veldje ernaast dieper uitgegraven.

2) Hek om mijn gehele tuin geplaatst, inclusief fijner gaas onderaan om egels buiten te houden. Dat is wellicht strijdig met de permacultuur principes, maar een egel was mijn schuur ingelopen en toen ik hem naar buiten bracht zag ik dat er twee volgezogen teken onder zijn kin hingen, en dat er ook een hoop vlooien rond zijn ogen rondliepen. Een paar weken later zag ik iets soortgelijks bij een andere egel en dat heeft mij toen doen besluiten dat egels niet meer welkom zijn in mijn tuin. En met het hek houd ik uiteraard ook de reeën en vossen op een afstand (vossen dragen veel teken, zo bleek toen ik op een ochtend een dood vossenjong ontdekte).

3) Dikke laag tuingrond en houtsnippers er overheen.

Ik heb nu drie konijnen los lopen in de tuin (overdag), en heb al maanden geen teek meer gezien. Begin van de zomer wel, maar toen had ik nog niet overal de houtsnippers verspreid.

"de Psilocybe azurescens vergelijken met Shi-take is als absint vergelijken met limonade"

Yep! :mrgreen: Vooral bij het bakken van een omelet voor de kinderen erg belangrijk om ze niet met elkaar te verwarren. :lol:

"Paddenstoelen/zwammen zijn een prima bron van eiwit?"

Nee, dat denk ik niet. Ze bestaan voornamelijk uit koolhydraten en vezels. Ook wel wat eiwit, maar net als andere plantaardige bronnen is de verhouding van de aminozuren niet ideaal, en paddenstoelen leveren ook de zo belangrijke vetten niet. Plantaardige vervanging van vlees bestaat niet. De enige zinnige manier om de vleesconsumptie te verlagen is de omvang van de wereldbevolking drastisch te verlagen, onder andere door alle misplaatste liefdadigheid te beëindigen. (Datzelfde geldt voor de energiekwestie: er bestaat geen duurzame, schone energieproductie voor een bevolking van 7,6 miljard. Het is absolute idioterie dat er op dit moment overal windmolens én azc's worden gebouwd.)

"Verse mest is voor eenjarigen niet prettig: te scherp."

Ja, ik meng de mest door de composthoop, door de stapels takken, en op plekken waar ik pas volgend jaar iets ga planten.

"het schreeuwt naar mijn idee om foto's. Kan je er wat plaatsen?"

Ik heb geen account waar ik foto's naar zou kunnen uploaden, en ik heb ook geen goed fototoestel. Misschien aankomende lente.
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door kockie »

Ivarrr schreef: 30 okt 2019, 13:29 Ik heb geen account waar ik foto's naar zou kunnen uploaden, en ik heb ook geen goed fototoestel. Misschien aankomende lente.
Het eerste probleem kan ik oplossen: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=735, het tweede probleem niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Ivarrr »

Het eerste probleem kan ik oplossen
Ah, dank je wel. :D

Maar inmiddels een bug ontdekt. Als je tussentijds op "voorbeeld" klikt, ben je al je bijlagen kwijt en moet je ze opnieuw uploaden.

Ga nu even wat anders doen en zal de foto's over een paar uur plaatsen.

DSC00856.jpg
Bijlagen
20190928_112337.jpg
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Ivarrr »

Goed dan. In min of meer chronologische volgorde.

Eerst puin en vuilnis uit de jaren zeventig opgraven en verwijderen. :?
1.jpg
Zand erover. :D
2.jpg
Of eigenlijk, tuingrond (mix van zand en compost).
3.jpg
Daar zijn de houtsnippers!
5.jpg
6.jpg
Plaatselijke graafmachine mengt de tuingrond en houtsnippers goed door elkaar (eigenlijk niet de bedoeling, maar OK).
4.jpg
Deze wortels van een circa 70 jaar oude ratelpopulier kunnen wel wat verse aarde gebruiken.
7.jpg
Tadaaa!
8.jpg
Meer milieuvriendelijke graafmachines.
9.jpg
Dit is de plek waar eerst de honderden bramen en meidoorn struiken stonden.
91.jpg
Wordt vervolgd...
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

Re: voedselbos, houtsnippers, Hügelkultur, paddo's

Bericht door Ivarrr »

92.jpg
93.jpg
94.jpg
95.jpg
96.jpg
97.jpg
98.jpg
99.jpg
991.jpg
992.jpg
Wordt vervolgd...
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
Plaats reactie