Ivo, nieuw geïnteresseerd lid.

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Ivo, nieuw geïnteresseerd lid.

Bericht door ivob »

Dag allen,
Via zoektermen ecologisch wonen en leven op dit forum terechtgekomen. De massa topics en info komen in eerste instantie wel overweldigend over. :D
We gaan ons trachten in te lezen, er iets van op te steken en hopelijk ook iets nuttig aan bij te dragen.
Even voorstellen:
Ik ben Ivo en woon met mijn partner in een laagbouwwoning uit de jaren 90 van vorige eeuw in een bosrijke doodlopende straat van een dorp op de rand van de Belgische provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant.
Onze doelstelling is een goede middenweg te vinden tussen zo rustig mogelijk en energiezuinig te wonen zonder ons af te sluiten van de wereld.
Daarom de keuze van onze woonplek in een groene omgeving (rustige doodlopende woonstraat gelegen tussen twee natuurgebieden) maar op 3 km wandelen/fietsen van een dorpscentrum en 8 km van een provinciestad met alle faciliteiten.
De woning werd aangekocht in 2000 en in 2011 zijn we begonnen ze te renoveren.
Eerst hebben we medio 2011 voor 5.5 kVp PV gelegd op een helling van 35° en ZZO gericht.
In 2012 hebben we de woning eigenhandig op de buitenmuren en het dak na volledig gestript.
In 2013 zijn we dan begonnen met de woning volledig terug op te bouwen en in te richten: vloerisolatie (4 cm PUR), zoldervloerisolatie (26 cm minerale wol) en nieuwe onbehandelde houten raamkaders met super HR glas (U-waarde 0.8). Alle buitenramen en deuren werden aan de buitenzijde voorzien van regelbare houten shutters tegen opwarming en blootstelling aan wind.
De woning werd voorzien van energiezuinige elektrische toestellen en volledige ledverlichting. De buitenverlichting werkt autonoom (individuele PV). De elektrische installatie wordt gevoed door de PV installatie (terugdraaiende teller).
De verwarming van de woning en SWW gebeurt afhankelijk van de buitentemperatuur en het dauwpunt afwisselend door een split warmtepomp. Deze stuurt bij buitentemp. boven 3°C de L/W leefruimteverwarming aan via DBE geforceerde LT convectoren, een buizenradiator op water in de sanitaire ruimte en L/L blazers in de rest van de woning. Bij temperaturen onder de 3°C schakelt de WP zich uit en gaan we manueel over op een speksteenkachel met warmtewisselaar voor het SWW vat van 300 liter (als de WP in gebruik is verwarmt deze alleen het bovenste deel van 150 liter).
Het hout voor de kachel (berk en naaldhout, de andere loofbomen laten we ongemoeid buiten occasionele natuurlijke stormschade) komt uit een naast de woning gelegen bosperceel en wordt gewonnen via een elektrische kettingzaag en manueel kliefbijl en ter plaatse opgeslagen voor een 4-5 jaar voor het in de kachel terecht komt.
Dit jaar gaan we de isolatie van de buitenmuren (momenteel 4 cm in de spouwmuur) aan de buitenzijde nog verdriedubbelen en aan de zuidzijde nog een glazen aanbouw zetten om de natuurlijke zonnewinsten maximaal te optimaliseren. Dit met het oog op de nakende wijzigingen wat betreft de Vlaamse regelgeving over de verplichte digitale e-meter.
Zelf leven we volgens de ketonische intermediaire 8/16 methode en zijn we beiden pescotariërs.
Zelf ben ik voltijds huisman (mijn dagtaak bestaat uit sporten, onderhoud van bos en tuin en de huishoud klussen) en mijn partner werkt in de ICT.
Onze tweede ICE hebben we in februari van de hand gedaan. Ons overblijvend fossiel hopen we in de eerste helft van dit jaar te kunnen inruilen voor een EV.
De doelstelling van het EV (naast de WW-verplaatsingen uiteraard) is om de batterijen (64 kWh) ook te kunnen inzetten om, na het afschaffen van de digitale teller en tijdsgebonden tarifering, de seizoens-gebonden overproductie van onze eigen PV installatie (deels) te compenseren met de grotere energiebehoefte en lagere eigen productie in de winter. Door optimaal (lees meer) gebruik te maken van de speksteenkachel kunnen we onze dagbehoeften aan elektriciteit dan terugbrengen rond de 4-5 kWh per dag. Maar dit verbruik kunnen we in de praktijk zonder batterijen onmogelijk sturen naar verbruik toe. Toch niet zonder enig comfort op te offeren. :fff
Nog wat werk aan de winkel en perfect zal het nooit zijn maar we proberen ons best te doen.
Daarom hopen we ook hier nog veel bij te leren.
Groetjes vanuit Vlaanderen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ivo, nieuw geïnteresseerd lid.

Bericht door kockie »

Ehhhh welkom :D

Wat een uitgebreid verhaal. Leuk dat je dit forum hebt gevonden!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Ivo, nieuw geïnteresseerd lid.

Bericht door ivob »

Hopelijk stoorde het niet?
Ik ga maar uit van het standpunt dat met wat achtergrondinfo bij een avatar de medegebruikers een reactie ook beter kunnen inschatten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ivo, nieuw geïnteresseerd lid.

Bericht door kockie »

Zeker stoorde het niet, ik hou wel van uitgebreide, duidelijke informatie, inclusief beweegredenen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Ivo, nieuw geïnteresseerd lid.

Bericht door Martinus87 »

Leuk dat je er bent.

Ben het met kockie eens. Zo een uitgebreid verhaal is juist leuk om te lezen.

Hoop dat je hier veel bruikbare informatie kunt vinden en ook zelf niet schroomt om toe te voegen.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Ivo, nieuw geïnteresseerd lid.

Bericht door maarten martens »

welkom hier Ivo,

veel lees-& leergenot,
alhoewel ik de indruk heb met deze intro, dat velen (ik ook) van jou nog wat kunnen leren.

groet
Maarten
ps : ook woonachtig in een grensgebied, maar dan VL BR / A'PEN / OOST VL-n
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Ivo, nieuw geïnteresseerd lid.

Bericht door ivob »

Bedankt regiogenoot. :)
Bedoeling is dat we allen van elkaar kunnen leren en inzicht hopen te geven maar ook inzicht kunnen krijgenin onze eigen fouten.
Zelf krijg ik liever, indien gerechtvaardigd, veel tegenwind dan naar de mond gepraat te worden. Dat laatste geeft meestal alleen maar aanleiding tot star dogmatisch denken en helpt niemand vooruit.
Plaats reactie