alefarendsen schreef: ↑29 mar 2019, 15:02
Als dit het is, in mijn enige vraag nog waar nog rekening mee te houden qua afstemming tussen onderdakplaat en kernisolatie. Dit ivm condensatie tussen die 2.
Het grootste gevaar voor condensatie zijn eigenlijk convectiestromen van (warme)binnenlucht doorheen de isolatie naar buiten die halfweg het dauwpunt bereiken. Daarom is het eerste scherm heel belangrijk. Damprem, mag zelfs dampdicht zijn. Als de oude klimaatfolie nog een gewone plastic was (wellicht hier en daar stuk dan) dan zou ik zelfs een damp
scherm nemen. Een folie met heel hoge µd-waarde dus.
Hier kan je trouwens simulaties doen met verschillende opbouwen/materialen en de µd en lambda-waarden zelf aanpassen:
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/
Ik zou zo groot mogelijke schermen nemen (rol) en zo weinig mogelijk naden, die dan ook uiterst secuur worden afgetaped.
alefarendsen schreef: ↑29 mar 2019, 15:02
Moet het strak op elkaar aansluiten of is het niet erg als er een klein luchtspouwtje tussen zit hier en daar.
Als het basisscherm goed zit is er geen gevaar meer op
interne condensatie. Toch heb je er alle belang bij om zo secuur mogelijk te werk te gaan. Waar geen isolatie zit heb je extra warmteverlies en in extreme gevallen nog steeds mogelijk
oppervlaktecondensatie op de binnenafwerking op de plaatsen waar geen isolatie zit. Normaal nemen ze daarom de zachte opvulisolatie tussen de kepers/spanten een cm of twee grotere dan de keperafstanden. Idem voor de dikte: ook een cm teveel nemen. Voor oude constructies waar de afstanden heel erg onregelmatig zijn bestaan er ook isolatiedekens in driehoekvorm die omgekeerd in elkaar geschoven worden en de hoekjes weggeknipt voor alle mogelijke breedtes.
Hoeveel je overdimensioneert zal ook een beetje van de densiteit van de isolatie afhangen. Gaat van heel zacht tot halfhard, maar de prijzen en verwerkbaarheid (en lambda een beetje)varieert natuurlijk in dezelfde mate ...
Persoonlijk denk ik dat er meer isolatiewinst te halen valt in een historisch pand met een secure plaatsing dan met veel extra centimeters...
alefarendsen schreef: ↑29 mar 2019, 15:02
Dat is denk ik onvermijdelijk; het golft hier en daar. En 2, welke materiaal kunnen qua condensatie niet onder dat onderdak als kernisolatie. Neig nogal naar houtvezel-achtige producten, of anders steenwol. Kan dat allebei?
Houtwol, hennepvezel/wol, steenwol enz maakt bouwtechnisch weinig verschil.
De natuurlijke materialen scoren natuurlijk beter op 'eco'. Maar ook daar zitten nog verschillen in de gebruikte bindmiddelen. Zover ik weet is Pavatex bij houtwol het zuiverst qua natuurlijke bindmiddelen (enkel de harsen die in het hout aanwezig zijn, uitgezonderd voor de regendichte onderdakplaten), maar ook meestal het duurst daarom.
Rotswol zal het goedkoopst zijn en scoort veruit het best op brandeigenschappen (maar brandgevaar moet voor de volledige dakopbouw bekeken worden). Glaswol is absoluut te vermijden met kinderen die al gevoelige luchtwegen hebben.
En als je ze onderling gaat vergelijken (prijs/verwerkbaarheid) uiteraard de verschillen in de densiteit mee vergelijken.
Qua natuurlijke resistentie/prijs/ verwerkbaarheid verwacht ik eigenlijk dat hennepwol wel eens de interessantste kan zijn voor de zachtere isodekens.
4 tot 5 cm steenwol tussen stoflatten
Die ruimte zou misschien gebruikt kunnen worden om de hoogte verschillen wat weg te werken tussen de kepers onderling. Dan liggen de onderdakplaten en het dak wat strakker en kan de onderdakplaat wat dunner en de zachte opvulisolatie dikker. Dat zal goedkoper zijn.
Blijven er golven in het dak dan zal een dunnere onderdakplaat wel makkelijker zijn om die te volgen.
Als onderdak zou ik direct een speciale houtwol onderdakplaat nemen. Die isoleren, zijn wind en waterdicht en toch dampopen.
Ze worden ook met tand en groef rondom geplaatst voor een perfecte winddichting. En tand en groef uiteraard in de juiste richting leggen voor de afwatering.
Celit is de sterkste, maar slechts in 22 mm dik denk ik. Ik vermoed ook de waterdichtste en duurzaamste(tand des tijds:+50jaar) vermits het bindmiddel bitumen zijn. Pavatex heeft onderdakplaten in verschillende diktes. Ook 4cm. Maar die zijn op basis van latex. Ik vermoed wat duurder en wat brosser.(vooral bij plaatsing) Duurzaamheid als ze eenmaal liggen zal ook wel OK zijn.
Er zijn uiteraard ook nog andere merken. (Steico:bindmiddel paraffine ; Gutex:bindmiddel:paraffine+pur dikte 18mm tot 35mm; homatherm, enz, enz )
Met deze speciale onderdakplaten moet er geen scherm meer, gewoon direct stoflatten (=tengellatten) en panlatten.
(NB: nooit isolatie tussen de stoflatten: die ruimte(10-15mm) dient om vlot water af te voeren ( in geval van)).
Als je de oude pannen terug legt (enkele sluiting neem ik aan?), dan krijgt het onderdak toch wat meer stuifsneeuw en slagregen te verwerken en zou ik toch eerder naar Celit gaan. Maar best informeren bij de fabrikanten en aangeven wat voor pannen en hellingshoek je hebt.